Skip to main content

Tilanne: päivitin valokuituliittymäni nopeutta 100 megasta 500 megaan, mutta nopeus ei noussut. Aspa sanoo että saatavilla on 1000 megaiseen asti. Onko homma kiinni laitteista? Kaapissa on CTS HET-3005 kuitumuunnin, josta luin että sen pitäisi tukea nopeuksia 1000 megaan asti. Tarvitseeko laitteita käynnistää uudelleen että uusi nopeus tulee voimaan vai mitä pitäisi tehdä? Liitteenä kuva laitteista:
 

 

Tilanne: päivitin valokuituliittymäni nopeutta 100 megasta 500 megaan, mutta nopeus ei noussut. Aspa sanoo että saatavilla on 1000 megaiseen asti. Onko homma kiinni laitteista? Kaapissa on CTS HET-3005 kuitumuunnin, josta luin että sen pitäisi tukea nopeuksia 1000 megaan asti. Tarvitseeko laitteita käynnistää uudelleen että uusi nopeus tulee voimaan vai mitä pitäisi tehdä? Liitteenä kuva laitteista:

Kuitumuunnin on hyvä käynnistellä uusiksi, jos nopeus ei tahdo nousta automaattisesti. Nopeutta on myös hyvä testata koneella CAT5e → tai uudemmalla verkkokaapelilla kuitumuuntimen LAN-portista. Kun kone yhdistetään kaapelilla kuitumuuntimeen tarkista koneen verkkoasetuksista, että koneen ja muuntimen välinen linkki toimii 1Gbit/s nopeudella. 

 

Ongelman jatkuessa tästä testauksesta huolimatta kirjaa meille Minun Teliasta vikailmoitus, jotta pääsemme varmistamaan ettei kuituliittymässä ole fyysistä rajoitetta (vanhoja kuitulaitteita) yli 100Mbit/s nopeudelle.


Tilanne: päivitin valokuituliittymäni nopeutta 100 megasta 500 megaan, mutta nopeus ei noussut. Aspa sanoo että saatavilla on 1000 megaiseen asti. Onko homma kiinni laitteista? Kaapissa on CTS HET-3005 kuitumuunnin, josta luin että sen pitäisi tukea nopeuksia 1000 megaan asti. Tarvitseeko laitteita käynnistää uudelleen että uusi nopeus tulee voimaan vai mitä pitäisi tehdä? Liitteenä kuva laitteista:

Kuitumuunnin on hyvä käynnistellä uusiksi, jos nopeus ei tahdo nousta automaattisesti. Nopeutta on myös hyvä testata koneella CAT5e → tai uudemmalla verkkokaapelilla kuitumuuntimen LAN-portista. Kun kone yhdistetään kaapelilla kuitumuuntimeen tarkista koneen verkkoasetuksista, että koneen ja muuntimen välinen linkki toimii 1Gbit/s nopeudella. 

 

Ongelman jatkuessa tästä testauksesta huolimatta kirjaa meille Minun Teliasta vikailmoitus, jotta pääsemme varmistamaan ettei kuituliittymässä ole fyysistä rajoitetta (vanhoja kuitulaitteita) yli 100Mbit/s nopeudelle.

 

Kuitumuuntimen uudelleen käynnistys auttoi asiaan. Kysyin liittymän nopeutta nostaessa asiakaspalvelusta täytyy mitään vastaavia toimenpiteitä tehdä, johon vastattiin että ei tarvitse. En ole aiemmin kuitumuuntimeen viitsinyt koskea, koska en tiedä niistä kovinkaan paljoa. Kiitos kuitenkin vastauksesta nyt ja ongelma ratkesi.


Vastaa