Skip to main content

Avoin Kuitu 1Gbit yhteydessäni on hieman normaalia monimutkaisempi ongelma. Jos lataan UDP:n yli n. 70 sekunnin ajan 500 Mbit/s nopeudella tai nopeammin, katkeaa UDP yhteys ja kaikki muut kuin TCP-yhteydet (esim. ICMP ping) Telian verkon ulkopuolelle. Yhteys katkeaa kaikilla koneilla jotka ovat saman julkisen IP-osoitteen takana. Vikatilanteen jälkeen yhteys palaa normaaliksi muutaman minuutin kuluessa.

 

Olen toistanut ongelman sekä oman reitittimeni läpi että suoraan kytkettynä Telian kuitukytkimeen. Yhteys nimenomaan näyttäisi katkeavan Telian oman verkon sisällä. Kun kokeilen vikatilanteessa ajaa traceroutea, saan vastauksen ainoastaan muutamalta ensimmäiseltä Telian verkon reittittimeltä.

 

Eli normaalitilanteessa esim. traceroute 1.1.1.1:

traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1), 64 hops max, 52 byte packets

1 rt-ac68u-88f0 (192.168.1.1) 10.006 ms 2.661 ms 1.457 ms

2 dsl-hkibng42-567330-3.dhcp.inet.fi (86.115.48.3) 4.072 ms 4.547 ms 3.567 ms

3 141.208.27.94 (141.208.27.94) 3.748 ms 4.549 ms

141.208.27.82 (141.208.27.82) 4.238 ms

4 hls-b3-link.ip.twelve99.net (62.115.44.164) 4.244 ms

62.115.143.50 (62.115.143.50) 4.444 ms 4.630 ms

5 hls-b4-link.ip.twelve99.net (62.115.122.147) 4.329 ms

cloudflare-ic318656-hls-b4.ip.twelve99-cust.net (62.115.61.198) 4.113 ms

hls-b4-link.ip.twelve99.net (62.115.122.147) 4.869 ms

6 cloudflare-ic318656-hls-b4.ip.twelve99-cust.net (62.115.61.198) 4.023 ms

one.one.one.one (1.1.1.1) 3.966 ms 4.204 ms

Kun taas vikatilanteessa traceroute näyttää seuraavalta:

traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1), 64 hops max, 52 byte packets

1 rt-ac68u-88f0 (192.168.1.1) 2.957 ms 2.750 ms 1.480 ms

2 dsl-hkibng42-567330-3.dhcp.inet.fi (86.115.48.3) 2.885 ms 3.606 ms 3.644 ms

3 * * *

4 * * *

5 * * *

6 * * *

7 * * *

8 * * *

9 * * *

10 * * *

11 * * *

12 * * *

13 * * *

14 * * *

15 * * *

16 * * *

17 * * *

18 * * *

19 * * *

20 * * *

 

Olen yrittänyt Telian tuen kanssa saada asiaa korjatuksi, ilman tuloksia. Viimeisenä, oma kuitukytkin vaihdettiin mutta oletetusti (ylläolevien testienkin perusteella) se ei korjannut ongelmaa.

Laitatko meille tästä häiriöilmoitusta tulemaan tukittavaksi. Liitäthän tämän keskustelun siihen mukaan, niin tiedetään tarkemmin tästä asiasta mihin viitataan. 


Olen jo aikaisemmin tehnyt häiriöilmoituksen Telialle, mutta ongelmaa ei ole saatu ratkaistua. Voin toki tehdä häiriöilmoituksen uudestaan, ja lisätä siihen tarvittavat lisätiedot.


Nyt kannattaa tehdä meille uusi häiriöilmoitus tutkintaan näillä jakamillasi tiedoilla.
Antamassasi esimerkissä näyttää että liikkenne pysähtyy verkon puolella. 


Tein asiasta häiriöilmoituksen. Ilmeisesti asia olikin vielä tutkinnassa edelleen, joten katsotaan sen tuloksia (pyysin laittamaan tämän ketjun lisätietoihin). Lisämonimutkaisuutta asiaan toi se, että kyseessä on työnantajani kustantama yhteys kotiin, joten vikailmoitukset käsitelläänkin yrityspuolella kuluttajapuolen sijaan.


Asia tuli korjatuksi jo toukokuussa. Kyseessä oli loppujen lopuksi vika Telian verkossa jossa viallinen konfiguraatio katkaisi yhteyteni aina automaattisesti.


Vastaa