Skip to main content

Onko jokin muuttunut olennaisesti liittymässäni? Tarkoitan siis nopeuden lisäksi.

On ruvennut tulemaan tälläisia rs uncorrectable error aika tavalla.

Mielestäni niitä rupesi tulemaan nopeuden noston jälkeen.

Käyttämäni laitteen asetuksia en ole muuttanut.

Laitteena on telewell eav-510v4.


@avallte kirjoitti:


Onko jokin muuttunut olennaisesti liittymässäni? Tarkoitan siis nopeuden lisäksi.



On ruvennut tulemaan tälläisia rs uncorrectable error aika tavalla.



Mielestäni niitä rupesi tulemaan nopeuden noston jälkeen.



Käyttämäni laitteen asetuksia en ole muuttanut.



Laitteena on telewell eav-510v4.






Hämä arvaus olisi, että linja ei kestä korkeampaa nopeusprofiilia esim. kuparikaapeloinnin vaimennuksen ja häiriöiden vuoksi, vaan dataa korruptoituu. Mitähän mahtaa olla linjan arvot? Jos häiritsee käyttöä, niin kannattaa tehdä häiriöilmoitusta aiheesta. Toki kannattaa tarkistaa, ettei oman asunnon kaapelointi ole heikkolaatuista, että se tekisi tuota ongelmaa.


Tässä vdsl2 linjan statistiikkaa:

 

xDSL
ModeVDSL2
Traffic TypePTM
StatusUp
Link Power StateL0
 
 DownstreamUpstream
Line Coding (Trellis)OnOn
SNR Margin (dB)8.413.8
Attenuation (dB)10.40.0
Output Power (dBm)12.3-12.9
Attainable Rate (Kbps)9468057313
 
Rate (Kbps)8348812798
 
B (# of bytes in Mux Data Frame)7917
M (# of Mux Data Frames in an RS codeword)11
T (# of Mux Data Frames in an OH sub-frame)6164
R (# of redundancy bytes in the RS codeword)1214
S (# of data symbols over which the RS code word spans)0.03050.0446
L (# of bits transmitted in each data symbol)241365740
D (interleaver depth)1007207
I (interleaver block size in bytes)9232
N (RS codeword size)9232
Delay (msec)82
INP (DMT symbol)2.002.00
 
OH Frames720428175565
OH Frame Errors00
RS Words131708808318434
RS Correctable Errors0108
RS Uncorrectable Errors00
 
HEC Errors00
OCD Errors00
LCD Errors00
Total Cells1619797840
Data Cells4146400
Bit Errors00
 
Total ES00
Total SES00
Total UAS2222

 

 

ainoa joka on muuttunut tämän huomasin Lokista, että G.Inp mode downstream kaistassa on disabled.

Itse laitteen asetukset ovat kuitenkin samat kuin ennenkin.

Eihän noissa valittamista ole,mutta kun noita RS Uncorrectable Errors tulee niin linja pätkii.


, jos noita virheitä vielä tulee ja pätkimistä esiintyy, tee vikailmoitus vaikkapa Omilta Sivuilta, niin päästään tutkimaan tuota linjaa tarkemmin.



@avallte kirjoitti:

Rate (Kbps)8348812798

Tuosta nähdään, että modeemi repii jo nyt linjasta kaiken irti, minkä se siitä saa. Se ei pysty saavuttamaan tilaamaasi 100000 kbit/s nopeutta.

 

Jos ihan oikeasti haluat yrittää repiä vanhoista puhelinkaapeleista 100000 kbit/s läpi, yhteyttä kannattaisi kokeilla toisella, milelellään toista merkkiä ja mallia olevalla modeemilla.

 

Jos sekään ei saavuta 100000 kbit/s nopeutta, taloyhtiön sisäjohtoverkko tulisi käydä läpi, korjata oikosulut ja muut virheelliset kytkennät sekä siivota yhteydeltä turhat haaroitukset pois - niin asunnostasi sisältä kuin talojakamosta. Mikäli käytät myös vanhaa lankapuhelinta, se kannattaa mahdollisuuksien mukaan siirtää johdotuksessa omalle parilleen pois sotkemasta VDSL2:sta - jos rakennuksen sisäjohtoverkossa vain on vapaita pareja tätä varten.

 

Ota huomioon, että taloyhtiön johdotukset eivät ole Soneran vastuulla. Voit toki aloittaa tekemällä vikailmoituksen Soneralle, mutta ilmaiseksi Sonera ei kyllä tee muuta kuin tarkistaa DSLAMin portin ja irroittaa mahdollisen kadulta tulevan lankapuhelinkytkennän, mikäli sinulla ei enää ole lankapuhelinta. Siitä eteenpäin muutostyöt ovat maksullisia ja joudut maksamaan ne itse.

 

Toinen, helpompi tapa parantaa yhteyden luotettavuutta on nopeuden lasku. Laske liittymän nopeus 100 Mbit/s → 50 Mbit/s, niin modeemin ei tarvitse enää työskennellä täysillä.


Onkohan enää juurikaan tarjolla "aitoa perinteistä" lankapuhelinliittymää?

 

Käsittääkseni paljon on näitä lankaliittymiä muutettu nk. IP-puhelinliittymiksi. Siellä missä kupariparikaapelointia on. Numero on edelleen se sama vanha ja päätelaitekin (puhelin) muistuttaa perinteistä puhelinta.

Tuttavalla on pääkaupunkiseudulla kyseinen tapaus ja siinä tulee yhtä paria pitkin VDSL-modeemiin liittymä. Modeemissa on vain yksi portti (LAN) määritelty IP-puhelimelle, johon se sitten liitetään. Kyseinen liittymä on omakotitaloon 50/10 VDSL ja hyvin toimii. Modeemin kättelynopeutta en tiedä, mutta latausnopeus (speedtest) antaa n. 40M. Eli varsin hyvin toimii. Matkaa keskittimelle on varmaan se n. 300..400m.

 

Kyllä sitä kerrostalossakin voi olla vaikea päästä ihan maksimiin. Kunhan kättelynopeus modeemilla on yli 90M niin tyytyväinen voi olla. Oikosulkuja ja/tai virheellisä kytkentöjä nyt suoranaisesti tuskin on linjassa, koska ei se muuten toimisi ollenkaan. Sen sijaan huonoja kytkentöjä ja jatkoksia on useastikin. Huonoilla tarkoitan DSL-yhteyksille häiriöherkkiä:

parikierteitystä avattu runsaasti, pareja jakamoissa sikin sokin toistensa seassa etenkin ristikytkennöissä ja jatkoksissa mainitakseni. Varsinkin ongelmia tulee siinä tapauksessa, että näissä "sikinsokin pareissa" on käytössä muissakin DSL-liittymiä. Parien väliset ylikuulumiset (häiritsevät toinen toisiaan) ovat voimakkaita ja etenkin korkeimpien taajuuksien VDSL:t ovat herkkiä.

 

On siis ihan oikein, kuten  mainitsi, tarvittaessa siivota näitä jakamoita ja jatkoskaappeja. Myös mainitut ylimääräiset haaroitukset (huoneiston sisällä) mahdollisesti toisiin pistorasioihin on syytä poistaa. Se onkin sitten toinen juttu kuinka helposti taloyhtiö alkaa hommaamaan teleasentajaa paikalle tutkimaan "vikaa", varsinkin yhden asukkaan pyynnöstä. Lienee varmin tapa todellisten ongelmien ollessa kyseessä koittaa tiputtaa modeemin nopeutta vähän alaspäin. Tällä se voi vakiintua ja ongelmat poistuvat.

 

 


Tämä oli tiedossa että sisäverkosta vastaa taloyhtiö, mutta alunperin tuo downstrean kaista oli lähempänä

85 Mbit/s. Oli myös tiedossa ettei cat3 kaapeloinnilla välttämättä tulee täyttä vauhtia.Yhteys tulee kuitenkin

kuitua pitkin talojakamoon asti. Jos hinta ei nouse niin eipä tuo haittaa. Verkkopelit kuitenkin vaativat suht vakaan linjan.



@avallte kirjoitti:

alunperin tuo downstrean kaista oli lähempänä 85 Mbit/s.


85000 ja 83488 ovat niin lähellä toisiaan, että tuo on aivan normaalia linjan elämistä ympäristön olosuhteiden mukaan.

 

Voit parantaa linjan vakautta nostamalla Telewell EAV-510 linjalta edellyttämää signaali/kohinasuhdetta. Asetus löytyy modeemin hallinnasta Lisäasetukset / SNR. Kun nykyinen signaali/kohinasuhteesi on 8.4 dB (SNR Margin), kokeileminen kannattaa aloittaa esimerkiksi arvolla 12 dB.

 

Mitä suuremman arvon syötät SNR-kenttään, sitä vakaammin linja toimii. Vastaavasti myös nopeus tippuu.

 

Huomioi, että jos arvo on aivan poskettoman suuri tai pieni, yhteys ei välttämättä enää aukea. Jos SNR:n muuttamisen jälkeen DSL valo ei enää syty tai jää jatkuvasti vilkkumaan, vaihda SNR takaisin toimivaksi kokeiltuun arvoon.

 


@kefiiri kirjoitti:

Onkohan enää juurikaan tarjolla "aitoa perinteistä" lankapuhelinliittymää?


Pääkaupunkiseudulla vanhat liittymät toimivat edelleen, ellei kuparikaapeleita ole saneerattu pois kadun varrelta maanrakennustöiden yhteydessä. Uusmyynti kuluttajapuolella on päättynyt, mutta yritykset voivat vielä neuvotella liittymistä.


@kefiiri kirjoitti:

Oikosulkuja ja/tai virheellisä kytkentöjä nyt suoranaisesti tuskin on linjassa, koska ei se muuten toimisi ollenkaan.


Sehän on aivan siitä kiinni, minne linja on oikosuljettu. Jos kahden parin välillä on oikosulku ja toinen pari on käyttämätön, VDSL2 kyllä toimii. Muutaman kilometrin mittainen ylimääräinen haara kerää kuitenkin häiriöitä, jotka tekevät liittymästä hitaan ja epävakaan.

 

Jos oikosuljetuissa pareissa toisessa on VDSL2 ja toisessa perinteinen lankapuhelin, tämäkin "toimii" mutta nopeudet tippuvat.


En oikein saa selvää mitä @irritus yrität selittää. Ehkä ihan asiaa, mutta...

Oikosuljetussa parissa ei toimi mikään. Jos kiinteistöön tai huoneistoon on vedetty 3 paria, kuten tavallisesti on, ei tietenkään voi käyttää niitä pareja jotka on jossain oikosulussa. Vain muut on käytettävissä. Ihan oma lukunsa on sitten ns. hajaparikytkennät, joita niitäkin saattaa löytyä. Yhteys on periaatteessa olemassa, mutta johtimet on eri pareilta. Tässä tapauksessa dsl on ihan kuralla.

Noita kilometrin mittaisia reitityksiä voi olla aluekaapeloinnissa, ei tietenkään talon sisäverkossa. Näissä pitkissä aluekaapelounneissa ei vdsl toimi. Adsl kylläkin, mutta nopeus on sitten mitä on.

Aluekaapelointi tieto on operaattorilla ja siihen ei voi toistaiseksi kuluttaja vaikuttaa. Sitävastoin tuota talon sisäverkkoa voi tarvittaessa perkata mahdollisten ongelmakohtien löytämiseksi. Aina ei ole mitään tehtävissä ilman uusia kaaplointeja. Sitten on tyydyttävä siihen mitä on sillä hetkellä.

Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen on saada kättelynoputta alemmas, jotta yhteys pysyy stabiilina. Senkin kustannuksella että ihan täyttä noputta ei edes tavoitella.

Ja onhan niitä oikeita lankaliittymiä, sieltä missä niitä ei ole poistettu kokonaan käytöstä. Uusia ei tosiaan ilmeisesti enää myydä.

Harva vain mahtaa enää niitä vanhojakaan pitää hinnoittelun vuoksi. On noilla ip tai gsm puhelimilla tarjolla sellaisia malleja, jotka muistuttavat perinteistä puhelinta, joten vanhempi väkikin niitä käyttää.

 

Noita ylimääräisiä haaroja eli "kiertoreittejä" kiinteistöjen aluekaapeloinnissa voi olla, jostain alueen muutos/laajennuksista johtuen. Nämäkin on operaattorilla tiedossa, mien kaapelointireitit keskittimeltä kiinteistöihin menevät. Ja näiden mukaan niitä liittymänopeuksia sitten tarjotaan.


Tuli tämä nyt omalta kohdaltanikin juuri tänään käytännössä ajankohtaiseksi. Jännä sattuma.

 

Puolitoista viikkoa sitten soitettiin Soneralta ja kerrottiin, että meille saisi nyt 50M/10M vdsl liittymän entisen 24M/1M adsl sijaan samaan hintaan. No toki ajattelin, että ilman muuta vaihdetaan.

 

Tänään käytiin sitten tuossa dslamilla kytkentämuutos tekemässä. Piti olla vasta huomenna ilmoituksen mukaan, mutta tekniikka puolen kaverit olivatkin jo tänään tällä alueella liikkeellä. Käytössäni oli jo valmiina Intenon DG301AL modeemi/reititin, niin eipä kuluttajan päässä tarvinnut mitään fyysistä tehdä.

 

Muutos tehtiin ja toistaiseksi kaikki pelaa jopa ennakoitua paremmin. Asentaja sanoi, että kaapelikarttojen mukaan matkaa on 500m. Pitää hyvin paikkaansa. Linnuntietä keskittimelle on matkaa ehkä joku vajaa 350m. Aluekaapelointi menee tästä meidän talon ohi n. 50m katujakokaappille ja palaa sieltä liittymäkaapelina takaisin. Joten tuota kokonaispituutta kaapelireitillä on 500m hyvinkin.

 

Ennakolta arveltiin latausnopeuden olevan käytännössä suurinpiirtein 40M huitteilla. Todellisuudessa mennään ihan 50/10 liittymän maksimissa. Speedtest antaa tulokset 51,7M/9,8M.

Joten, jos tuossa pysyy, niin ei voi kyllä valittaa.


Postaisitko kuvan linjasi arvoista? Itselläni sama liittymä ja olisi mukava vertailun vuoksi nähdä linjasi arvot.


Lähettäisin kyllä, mutta..

 

Ongelma on se, mistä kirjoitin tuolla toisessa ketjussa, että en enää näe Intenon (DG301AL) dsl-linjan arvoja. Jokin viikko sitten tuli uusi softapäivitys koko laitteeseen, koska selaimella kirjautuessa ulkoasu on aivan uudistunut. Samoin pääkäyttäjän salasanakin oli mennyt tehdas asetuksille (onneksi laitteen pohjassa ollut salasana piti). Sen sijaan wlan-verkon asetukset pysyivät entisellään (ne johon olin ne itse muuttanut).

 

Eilen laite käynnistyi uudelleen ko. adsl-vdsl-muutoksen myötä, mutta sekään ei palauttanut tuota dsl-linjan "laajennettua" näkymää. Laite kai pitäisi resetoida kokonaan ja ajaa tuo "soneran-softa" täysin uudestaan sisään. Muuta selitystä en keksi tähän asiaan.

 

Lisätään vielä, että muissa hallintavalikoissa tuo advanced -toiminto avaa lisää informaatiota, mutta ei juuri tässä broadband-osiossa. Eikä auta eri selaimet eikä käyttöjärjestelmät (win7, winxp, android, crome, explorer, firefox).


Eikö löydy hallinnasta vaikka kirjautumisen jälkeen valitset "Advanced" näkymän --> Broadband tiedot auki --> lisänamiskasta + "Show advanced " ? Ainakin itse sain tätä kautta myös kättelyt, vaimennukset ja SNR-tiedot esille?


Olen jo montaa kertaa kirjoittanut, että EI LÖYDY. 

Eikä tietoa ole miksi ei. Luultavasti jokin softavika tältä osin Intenossa, joka meni uuden päivityksen kohdalla tuohon kuntoon. Ennen päivitystä toimi tämäkin moitteetta.

Monessa muussa kohdassa löytyy tämän + kohdan (show advanced) takaa lisätietoa. 

 

Sinällään tuo ei haittaa, kun yhteys toimii kerrassaan hyvin (ihan tapissa). Olisi vain kiva noita arvoja katsella ja voihan se joskus tulla oikeakin tarve niitä tarkistaa. Toivottavasti sitä ei tule esim. minkään vikatilanteen vuoksi. Vaikka nyt sitten jollekulle toiselle antaa referenssiarvoja.

Mutta, kun ei onnistu, niin ei :mansad:


Okei, okei, uskotaan 😃 Mä melkein itse vippaisin tuossa tilanteessa vikapalveluun viestiä aiheesta niin voisi kokeilla ajaa sitä softaa uusiksi. Kuitenkin tuo ominaisuus näiden arvojen tarkistelulle on olemassa ja todettu toimivaksi :)


Minäkin uskon, että ne sieltä kuuluu saada näkyviin. Tuolla toisessa keskusteluketjussa joku sieltä teiltä Soneralta päin (en muista kuka) laittoi oikein kuvankin ko. näkymästä. 

 

Nyt ei kosketa tuohon softaan, kun kaikki olennainen pelaa :smileyhappy:.

Tehdään sitten uusi softan ajo sisään, kun on jokin muu "tärkeämpi" syy.


Maksaakos "100M" vaihto 50M nopeuteen taloyhtiölaajakaistassa?.Toi nopeus ei ole ikinä ollut kuin vähän yli 60M ja nyt kun vaihtoi tohon Technicolorin modeemiin niin nopeus pyörii 50M paikkeilla(mikä on ihan hiton outoa,toi näyttää että max on 72M mutta ottaa yhteyden vain 62M.Muilla toi nopeutti yhteyttä kun taas itselläni hidasti :D).


Vastaa