VDSL2 (valokuitu) kättelynopeuden jatkuva lasku


Hei.


Mistähän mahtaa johtua VDSL2 linjan jatkuva kättelynopeuden aleneminen?


Kun linja loppuvuodesta 2013 kytkettiin, oli kättelynopeudet karvan päälle 100000kbps (100M). Aikojen saatossa kättelynopeus on pikkuhiljaa laskenut. Muutaman kuukauden kuluttua se oli n. 92000kbps, ja nyt puolitoista vuotta myöhemmin modeemi kättelee linjan enää n. 82000kbps.


Onko kiinteistön puhelinkaapelointi sen verran heikossa hapessa, että naapureiden mukaan tulo on aiheuttanut häiriötä omaan linjaan? Talojakamo ei ole kovin kaukana huoneistosta, eli puhelinkaapeloinnin pituudella ei voi olla kovin ratkaisevaa vaikutusta, varsinkin kun linja on joskus toiminut "täydellä nopeudella". Vai onko vaan käynyt niin, että VDSL2 on kytketty huonoon puhelinkaapelipariin? Huoneistoon tulee 2 paria puhelinkaapelointia, mahtaisiko linjan siirtäminen toiselle parille auttaa?


Onko Soneran päässä mahdollista tehdä linjalle säätöjä nopeuden nostamiseksi (paitsi interleavingin käyttöönotto)?


Nopeudet on toki "luvatussa toleranssissa", mutta olisi kiva saada selvyyttä mitä on tapahtunut ja onko mitään tehtävissä.


3 kommenttia

Vähän vaikea sanoa mistä tuo hidastelu johtuu mutta jokuhan siellä on kun nopeudet on noin laskenut. Siitähän voisi vikailmoituksen verkonhallintaan tehdä niin voivat katsoa miksi nopeudet on laskenut. Olitko kokeillut nollata modeemia?

Juu, toki kaikki vakiotoimenpiteet on yritetty. Boottaukset ja resetoinnit yms.

 

Vikailmoituksen teko ilmeisesti virallista reittiä sitten? Ennen tämän forumin kautta onnistui yhteyden saanti henkilöihin jotka pystyivät linjaa tutkimaan ja säätämään.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +15

Kannattaa tosiaan tehdä vikailmoitus omien sivujen kautta tai soittamalla 020 690 101. Pystyvät sitten vikapalvelussa tutkimaan asiaa tarkemmin. Täällä Klaanissa kun ei voida asiakas- tai liittymätietoja käsitellä lainkaan. Keskustelut käydään aina yleisellä tasolla.

Vastaa