Skip to main content
Kysymys

VDSL2 yhteyden "säännöllinen" pätkiminen

  • June 27, 2025
  • 10 kommenttia
  • 280 katselukertaa

Hei vaan kaikille, ajattelin kysyä täältä apua jos kollektiivinen viisaus keksisi ratkaisun tähän pitkäaikaiseen ongelmaan.

Taloyhtiölaajakaistan VDSL2 -yhteys on pätkinyt siitä asti kun muutin nykyiseen asuntoon, eli nyt noin 3kk ajan. Asuin aiemmin viereisessä asunnossa, ja siellä en ainakaan huomannut pätkimistä, joka viittaisi asunnon ongelmaan, mutta kannattaa lukea loppuun asti. Aiemmassa asunnossa oli sama modeemi ja muutenkin samat laitteet verkossa.

Pätkiminen tapahtuu ikäänkuin säännönmukaisesti aina noin klo xx.00, xx.15, xx.30 tai xx.45. Sitä ei kuitenkaan tapahdu säännöllisesti aina samaan aikaan tai joka vartin välein. Katkos kestää yleensä jotain 1-30 sekunnin väliltä. Pätkimistä tapahtuu käytti laitteita tai oli kotona tai ei. Viestin lopussa Net Uptime Monitorilla kerättyjä esimerkkejä katkoksista muutamalta päivältä.

Katkoksen aikana, jos se kestää edes vähän sekuntia pidempään, modeemin DSL-valo vilkkuu eli se hakee yhteyttä. Yhteys palaa itsekseen hetken päästä.

Yhteys katkeaa sekä tietokoneesta (ethernet kaapelilla kiinni modeemissa) että wifissä olevista laitteista.

Telian häiriökeskus on sanonut alusta asti että he eivät ole kertaakaan nähneet katkosta verkon puolella, vaikka liittymä olisi ollut seurannassa. Ehkä katkos on niin lyhyt, tai sitten “linkki” pysyy yllä mutta data ei liiku mihinkään? Välillä ovat kuitenkin ilmeisesti nähneet yhteyden “virheilevän”, mutta ei katkeavan.

Tähän mennessä kokeiltu seuraavia toimenpiteitä:

  • Kokeiltu eri puhelinpistorasiaa
  • Resetoitu modeemi
  • Vaihdettu modeemin DSL piuha ja ethernet piuhat
  • Kaksi kertaa tehty vikailmoitus Telialle
  • Telian lainamodeemilla kokeiltu, sama ongelma
  • Telian asentaja käynyt kahdesti, ensin vaihtoi talojakamossa porttia, toisella kerralla eri asentaja laittoi kokonaan omaan “ryhmään” jossa ei ole muita asuntoja
  • Viimeisimmän Telian asentajan kommentti oli että ei keksi muuta, ja “oletko miettinyt 5G hankkimista”
  • Kolmannen osapuolen sähkömies tarkistanut talojakamon liitännät ja uusinut asunnon päässä puhelinlinjan kytkennät

Tällä hetkellä on vielä asentajan käynnin jäljiltä avoin häiriöilmoitus ja odotan taas uutta vastausta Telian häiriökeskuksesta, ja sähkömies on tarjoutunut vaihtamaan piuhassa käytössä olevia pareja ja mahdollisesti vetämään kokonaan uuden piuhan kellarista. Epäilen kuitenkin että näistä olisi hyötyä kun tuo ei säännönmukaisuuden takia näytä miltään kosketushäiriöltä. Nykyinen puhelinpiuha on myös häiriösuojattu kaapeli.

  

Huomasin myös vähän samankaltaisen aiemman keskustelun josta ei kuitenkaan löytynyt ratkaisua: 

 

Alla esimerkkejä katkoksista pidemmän ajan päästä sekä viime päiviltä, viime päivät siis viimeisimmän asentajan käynnin jälkeen. Luultavasti näitä on ollut paljon enemmänkin, mutta 20.6. asti lokitin vain >5sek katkokset, nyt lokiin tulee kaikki >1sek pituiset.

21.5.2025 20.00.49    Log Start
---------------------------------------
Failure Start          Length
21.5.2025 21.01.26    0:00:16
22.5.2025 8.31.05    0:00:06
25.5.2025 7.16.09    0:00:11
26.5.2025 2.46.08    0:00:13
26.5.2025 8.46.03    0:00:05
26.5.2025 14.15.29    0:00:21
26.5.2025 17.00.36    0:00:26
26.5.2025 21.00.25    0:00:10
27.5.2025 7.16.02    0:00:10
27.5.2025 11.46.17    0:00:10
29.5.2025 9.00.54    0:00:15
29.5.2025 21.30.36    0:00:25
30.5.2025 17.15.35    0:00:08
30.5.2025 21.20.30    0:00:11
30.5.2025 21.21.40    0:00:17
1.6.2025 1.31.40    0:00:09
1.6.2025 6.01.05    0:00:09
1.6.2025 22.01.12    0:00:06
2.6.2025 17.30.47    0:00:18
2.6.2025 22.45.36    0:00:41
3.6.2025 1.15.51    0:00:09
3.6.2025 9.31.06    0:00:05
4.6.2025 0.30.57    0:00:16
4.6.2025 8.30.59    0:00:05
4.6.2025 10.16.17    0:00:05
4.6.2025 18.16.23    0:00:09
5.6.2025 23.01.15    0:00:11
6.6.2025 8.30.59    0:00:06
6.6.2025 20.01.37    0:00:06
7.6.2025 21.46.17    0:00:05
8.6.2025 23.15.35    0:00:12
9.6.2025 22.00.11    0:00:09
10.6.2025 16.45.46    0:00:07
10.6.2025 21.16.08    0:00:09

 

17.6.2025 10.41.53    Log Start
---------------------------------------
Failure Start          Length
18.6.2025 8.30.29    0:00:17
18.6.2025 15.31.05    0:00:15
18.6.2025 21.45.54    0:00:18
19.6.2025 4.01.10    0:00:07
19.6.2025 22.46.05    0:00:15
20.6.2025 3.46.15    0:00:01
20.6.2025 5.00.33    0:00:01
20.6.2025 7.15.50    0:00:04
20.6.2025 7.30.50    0:00:01
20.6.2025 11.45.28    0:00:03
20.6.2025 12.01.14    0:00:01
20.6.2025 13.45.44    0:00:03
---------------------------------------

 

 

25.6.2025 21.34.46    Log Start
---------------------------------------
Failure Start          Length
26.6.2025 8.30.54    0:00:12
26.6.2025 15.01.33    0:00:04
26.6.2025 17.31.02    0:00:05
26.6.2025 19.16.32    0:00:03
26.6.2025 22.30.45    0:00:02
27.6.2025 2.31.17    0:00:02
27.6.2025 4.45.32    0:00:01
27.6.2025 15.00.53    0:00:03
27.6.2025 16.02.15    0:00:07

 

Modeemin virkaa toimittaa: https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/zyxel-vmg3625-t50b-modeemi 

Kaivan mielelläni lisää jotain statistiikkaa yhteydestä, jos saan ohjeita siihen (oma osaamiseni ei ikävä kyllä riitä).

Kiitos jo etukäteen kaikille mahdollisesta avusta!

10 kommenttia

Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • June 27, 2025

Hei vaan kaikille, ajattelin kysyä täältä apua jos kollektiivinen viisaus keksisi ratkaisun tähän pitkäaikaiseen ongelmaan.

Taloyhtiölaajakaistan VDSL2 -yhteys on pätkinyt siitä asti kun muutin nykyiseen asuntoon, eli nyt noin 3kk ajan. Asuin aiemmin viereisessä asunnossa, ja siellä en ainakaan huomannut pätkimistä, joka viittaisi asunnon ongelmaan, mutta kannattaa lukea loppuun asti. Aiemmassa asunnossa oli sama modeemi ja muutenkin samat laitteet verkossa.

Pätkiminen tapahtuu ikäänkuin säännönmukaisesti aina noin klo xx.00, xx.15, xx.30 tai xx.45. Sitä ei kuitenkaan tapahdu säännöllisesti aina samaan aikaan tai joka vartin välein. Katkos kestää yleensä jotain 1-30 sekunnin väliltä. Pätkimistä tapahtuu käytti laitteita tai oli kotona tai ei. Viestin lopussa Net Uptime Monitorilla kerättyjä esimerkkejä katkoksista muutamalta päivältä.

Katkoksen aikana, jos se kestää edes vähän sekuntia pidempään, modeemin DSL-valo vilkkuu eli se hakee yhteyttä. Yhteys palaa itsekseen hetken päästä.

Yhteys katkeaa sekä tietokoneesta (ethernet kaapelilla kiinni modeemissa) että wifissä olevista laitteista.

Telian häiriökeskus on sanonut alusta asti että he eivät ole kertaakaan nähneet katkosta verkon puolella, vaikka liittymä olisi ollut seurannassa. Ehkä katkos on niin lyhyt, tai sitten “linkki” pysyy yllä mutta data ei liiku mihinkään? Välillä ovat kuitenkin ilmeisesti nähneet yhteyden “virheilevän”, mutta ei katkeavan.

Tähän mennessä kokeiltu seuraavia toimenpiteitä:

  • Kokeiltu eri puhelinpistorasiaa
  • Resetoitu modeemi
  • Vaihdettu modeemin DSL piuha ja ethernet piuhat
  • Kaksi kertaa tehty vikailmoitus Telialle
  • Telian lainamodeemilla kokeiltu, sama ongelma
  • Telian asentaja käynyt kahdesti, ensin vaihtoi talojakamossa porttia, toisella kerralla eri asentaja laittoi kokonaan omaan “ryhmään” jossa ei ole muita asuntoja
  • Viimeisimmän Telian asentajan kommentti oli että ei keksi muuta, ja “oletko miettinyt 5G hankkimista”
  • Kolmannen osapuolen sähkömies tarkistanut talojakamon liitännät ja uusinut asunnon päässä puhelinlinjan kytkennät

Tällä hetkellä on vielä asentajan käynnin jäljiltä avoin häiriöilmoitus ja odotan taas uutta vastausta Telian häiriökeskuksesta, ja sähkömies on tarjoutunut vaihtamaan piuhassa käytössä olevia pareja ja mahdollisesti vetämään kokonaan uuden piuhan kellarista. Epäilen kuitenkin että näistä olisi hyötyä kun tuo ei säännönmukaisuuden takia näytä miltään kosketushäiriöltä. Nykyinen puhelinpiuha on myös häiriösuojattu kaapeli.

  

Huomasin myös vähän samankaltaisen aiemman keskustelun josta ei kuitenkaan löytynyt ratkaisua: 

 

Hei ​@Retee22 ja tervetuloa Yhteisöön! Alkuun erittäin syvä kumarrus ja lyhyt käsien taputus loistavasti sanoitetusta aloituksesta. Olet selvästi kattavasti testannut ja selvittänyt asiaa kanssamme, ikävä kuulla ettei ongelman juurisyytä ole vielä löytynyt. 

Nyt kuulostaa siltä, että lähes kaikki voitava on jo tehty, niin asunnon sisällä kuin myös talojakamon puolella. Syyn on kaiken järjen mukaan oltava jossain asunnon puhelinpistokkeen ja talojakamon välillä, varsinkin jos samaa ongelmaa ei ole havaittu muissa talojakamon kautta toimivissa liittymissä. Ongelman alkaminen muuton yhteydessä viittaisi myös tähän. 

Runsas virheily tyypillisesti johtuu modeemista tai sisäverkosta, mutta ongelma on jo rajattu modeemin ulkopuolelle lainamodeemin avulla. Olit myös vaihtanut testatessa puhelinjohtoa, hienoa! Saitteko asentajan kanssa varmistettua mikä on asunnon “pääpistoke”, mistä muut puhelinpistokkeet haarautuvat? Ehdottiko/testasiko asentaja näiden muiden rasioiden irtikytkemistä? VDSL2-liittymissä on joissain vastaavissa tilanteissa auttanut, kun muut sisäverkon rasiat poistetaan käytöstä. Erikoista ettei meidän tilaama asentaja vaihtanut linjan pareja, jos niitä on linjassa vapaana.

 

Varmuudella en voi sanoa miksi yhteys oireilee tällä tavalla, mutta testausten ja nykyisten havaintojen perusteella uskoisin ongelman johtuvan kiinteistön sisäverkon ylikuuluvuudesta tai muusta puhelinpistokkeen ja talojakamon välillä esiintyvästä häiriöistä. Vaikka liittymä on nyt talojakamolla siirretty omalle kortilleen, kulkee sisäverkon kaapelointi todennäköisesti edelleen samaa reittiä asuntoosi. Häiriöiden säännöllisyys tekee oireenkuvasta erikoisen ja tähän minulla ei ole selitystä, vain arvauksia.

Jos asunnon ja talojakamon välisiä pareja on mahdollista vaihtaa, niin sitä kannattaa ehdottomasti testata. Mikäli asunnon ja talojakamon välinen kaapeli on mahdollista vaihtaa uuteen paremmin suojattuun kaapeliin, niin tämän toimenpiteen luulisi viimeistään poistavan ongelman. 


Forum|alt.badge.img
  • Faxaaja
  • June 27, 2025

Tuossa on jo kokeiltu montaa asiaa, itselle tulee mieleen tavallinen puhelinkeskus ja sieltä asti tulevat kaapelit. Häiriö saattaakin tulla puhelinkeskukselta tulevia kaapeleita pitkin huoneistoon ja se estää samalla VDSL2 yhteyden toiminnan aiheuttamalla siihen häiriöitä, vaikka puhelin olisi poistettu käytöstä, niin häiriö voi tulla samoja kaapeleita pitkin huoneistoon. Vika voi olla jopa maan alla kulkevassa puhelinkaapelissa. Puhelin käytössä vika, voi ilmetä kohina tai rutina ääninä, mutta se riittää siihen, että modeemin yhteys toimii huonosti.


Forum|alt.badge.img
  • Faxaaja
  • June 28, 2025

Jos on sähkölaite joka aiheuttaa kipinän tietyn välein, niin sellainen laite voi olla häiriön aiheuttaja. Huoneistoa vaihtaessa sähkölaitteet, jotka kuuluu huoneistoon tai sen ympärille vaihtuu. Esimerkiksi jääkaappi tai sähkölämmitys voi käynnistyä tasaisesti tietyn välein. Suojatun kaapelin käyttö voi poistaa näitä ongelmia. Vanhoista huoneistoista puuttuu usein maadoitetut pistorasiat muulta paitsi keittiöstä ja pesutiloista. Häiriön suojaus voi vaatia, että laite ja kaapeli on maadoitettu laitteen kautta sähköverkkoon, mutta tässä kohtaa tulee ongelma vanhoissa huoneistoissa, joissa kaikki pistorasiat eivät ole maadoitettuja.

Esimerkiksi metallin hitsaus on voi aiheuttaa pahoja häiriöitä lähiverkon laitteille, jos se tapahtuu liian lähellä.


Forum|alt.badge.img
  • Faxaaja
  • June 28, 2025

Tarkoitin tuossa hitsaus esimerkissä tietysti sähkön avulla tapahtuvaa hitsausta, eli se on yksi pahimpia, jos se tapahtuu lähellä kaapelia tai laitetta.


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • June 28, 2025

Jeps todellakin noin säännöllisesti toistuva pätkäisy, joku vesipumppu, paineilmakompressori, ilmastoinnin ulkoyksikkö, lämmityskattila/öljy/kaasupoltin? Tulee väkisin mieleen että nappaa verkkoon sähkömagneettista säteilyä olevan häiriön.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • June 30, 2025

Kiitos paljon kaikille vastauksista! :)

@KaPetri Asunnon muut puhelinpistorasiat tosiaan irtikytkettiin viimeksi sähköasentajan toimesta, eli vain modeemin käyttämä rasia on enään käytössä. Nykyinen puhelinkaapeli on myös häiriösuojattu.

En tosiaan osaa TÄYSIN varmaksi sanoa oliko ongelmaa myös aiemmassa eli viereisessä asunnossa, mutta ainakin kiinnitin siihen huomiota vasta nykyisessä.

@amon68 Talo on rakennettu v. ~2000, eli kaikkialla on kyllä maadoitukset. Asunnon itsensä laitteet ovat aikalailla identtiset aiempaan viereiseen asuntoon nähden jossa ongelmaa en huomannut.

@Purnipsi Alan itsekin taipua sille kannalle että kyseessä on pakko olla jokin sähkömagneettisen säteilyn aiheuttama häiriö, esim. hiilidioksiditasojen mukaan tarvittaessa vartin välein käynnistyvä IV koneisto?  Selittäisi mahdollisesti säännöllisen epäsäännölliset katkokset. Taloon ja asuntoihin siis tehty kattava remontti 2023, mutta eipä viittineet nykyaikaista yhteyttä vetää samalla..

Toinen vaihtoehto on koko taloa koskeva ongelma Telian laitteissa / verkossa josta muut vain eivät ole valittaneet Telialle (tai eivät edes huomaa noin lyhyitä katkoksia jossei esim. työnkuvan tai pelien takia tarvitse tasaista yhteyttä tai osaa sitä tarkkailla).

Oli miten oli, otin nyt yhteyttä sähköasentajaan ja ehdotin että vaihdetaan ensin piuhassa käytössä olevaa paria, ja jos se ei auta yritetään vetää koko kaapeli uusiksi jos se on ylipäänsä mahdollista.

Raportoin tänne sitten miten käy, sillä välin saa kertoa jos tulee lisää ideoita…

@KaPetri :lle vielä yksi kysymys, jos sisäverkko saadaan uusittua puhelinpistokkeelta talojakamoon asti häiriösuojatulla kaapelilla, ja ongelma jatkuu, se on oletettavasti Telian päädyssä. Miten siinä tapauksessa toimitaan kun teidän häiriökeskus ja Eltelin asentajat levittelevät käsiään? Onko ratkaisu siinä tapauksessa tosiaan “hanki 5G tilalle” ja saako sen sitten huomattavasti alennettuun hintaan kun asunnon ensisijainen yhteyskeino ei toimi kunnollisesti?

 

 


Forum|alt.badge.img+7
  • Moderaattori
  • June 30, 2025

Kiitos paljon kaikille vastauksista! :)

@KaPetri Asunnon muut puhelinpistorasiat tosiaan irtikytkettiin viimeksi sähköasentajan toimesta, eli vain modeemin käyttämä rasia on enään käytössä. Nykyinen puhelinkaapeli on myös häiriösuojattu.

En tosiaan osaa TÄYSIN varmaksi sanoa oliko ongelmaa myös aiemmassa eli viereisessä asunnossa, mutta ainakin kiinnitin siihen huomiota vasta nykyisessä.

@amon68 Talo on rakennettu v. ~2000, eli kaikkialla on kyllä maadoitukset. Asunnon itsensä laitteet ovat aikalailla identtiset aiempaan viereiseen asuntoon nähden jossa ongelmaa en huomannut.

@Purnipsi Alan itsekin taipua sille kannalle että kyseessä on pakko olla jokin sähkömagneettisen säteilyn aiheuttama häiriö, esim. hiilidioksiditasojen mukaan tarvittaessa vartin välein käynnistyvä IV koneisto?  Selittäisi mahdollisesti säännöllisen epäsäännölliset katkokset. Taloon ja asuntoihin siis tehty kattava remontti 2023, mutta eipä viittineet nykyaikaista yhteyttä vetää samalla..

Toinen vaihtoehto on koko taloa koskeva ongelma Telian laitteissa / verkossa josta muut vain eivät ole valittaneet Telialle (tai eivät edes huomaa noin lyhyitä katkoksia jossei esim. työnkuvan tai pelien takia tarvitse tasaista yhteyttä tai osaa sitä tarkkailla).

Oli miten oli, otin nyt yhteyttä sähköasentajaan ja ehdotin että vaihdetaan ensin piuhassa käytössä olevaa paria, ja jos se ei auta yritetään vetää koko kaapeli uusiksi jos se on ylipäänsä mahdollista.

Raportoin tänne sitten miten käy, sillä välin saa kertoa jos tulee lisää ideoita…

@KaPetri :lle vielä yksi kysymys, jos sisäverkko saadaan uusittua puhelinpistokkeelta talojakamoon asti häiriösuojatulla kaapelilla, ja ongelma jatkuu, se on oletettavasti Telian päädyssä. Miten siinä tapauksessa toimitaan kun teidän häiriökeskus ja Eltelin asentajat levittelevät käsiään? Onko ratkaisu siinä tapauksessa tosiaan “hanki 5G tilalle” ja saako sen sitten huomattavasti alennettuun hintaan kun asunnon ensisijainen yhteyskeino ei toimi kunnollisesti?
 

Jos sisäverkko on uusittu puhelinpistokkeelta talojakamoon ja häiriö vielä jatkuu, niin silloin kaikki olemassaolevat tilanteethan on testattu ja haluaisimme häiriöilmoituksen meille tutkittavaksi. Mielenkiintoinen kommentti on ollut 5G:n hankkimisesta - eli ensin korjaamme häiriön (jos meidän verkon puolelta vika) ja jos sitä ei syystä tai toisesta saada kuntoon, niin silloin voimme katsoa vaihtoehtoja uudelleen mitä sille on tehtävissä. 


Forum|alt.badge.img
  • Faxaaja
  • June 30, 2025

Minulla on oma viestiketju samassa paikassa kaapelimodeemi yhteyden jumiutumisesta.

Minä olen ainakin huomannut, että Telian gateway lakkaa vastaamasta ARP kyselyyn, kun käytössä on kaapelimodeemi, jos vastausta ARP kyselyyn ei tule Telian päästä, niin yhteys ei ole katkennut mihinkään, mutta data lakkaa täysin kulkemasta, koska datan siirtämiseen tarvittava ARP-taulukko on tyhjä ja Telian gateway ei vastaa vastaa enää uuteen ARP protokolla kyselyyn.

Minulla on modeemin takana ARP protokolla liikennettä, johon ei tule vastausta Telialta. Itse yritän ratkaista nyt ongelmaani asettemalla staattisen ARP-taulukko asetuksen. Staattisessa ARP-taulukossa on linkiteetään telian gateway IP-numero ja MAC-numero toisiinsa. Tuon jälkeen ARP protokolla liikenne häviää linkitettyyn osoitteeseen kokonaan, koska se on asetettu kiinteäksi ja tämän opin eilen.

Minulla on ikivanha Ethereal analalysaattori ohjelma PC:ssä ja tutkin sillä mitä täpahtuu. Lisäksi minulla on lähiverkkon reittimiä, kytkimiä ja hubeja, joiden avulla yritän selvittää mitä oikeasti tapahtuu. Nyt olen päässyt siihen pisteeseen, jossa näen, että ARP-liikenne ei enää toimi, mutta modeemin yhteys on silti koko ajan päällä ja auki. ARP-taulukon tyhjentyessä data yhteys lakkaa täysin automaattisesti toimimasta. ARP-taulukko on, vain välimuisti, joka tyhjenee, jos taulukossa ei ole kiinteitä asetuksia ja ISP ei vastaa kyselyyn.

Kaikissa modeemeissa ja reitittimissä ei voi tehdä staattisia ARP-taulukko asetuksia, mutta minun reitittimessä voi tehdä ja nyt se on asetettu päälle, joten ARP liikenne hävisi, koska reititin ei lähetä ARP protokolla liikennettä Telialle.

Kiinteän ARP taulukko asetuksen voi tehdä windowsiin tai todella hyvään modeemiin tai reitittimeen.

Tämä video selittää englaniksi miten ARP toimii ja se on täysin pakollinen, että internet yhteys on toimiva, jos kiinteitä ARP-taulukkoasetuksia ei ole käytössä. Rajapinta on itse modeemi, jos yhteysmodeemin asetus on normaali reitittävä. Rajapinta siirtyy modeemin taakse, jos modeemin asetus on siltaava. Minulla on siltaus MAC numerolle ja modeemeissa voi asettaa jonkun portin kokonaan siltaavaksi, jos sinulla on siltaus käytössä voit olla saman ongelman äärellä.

Tässä Youtube video, joka oli minulle erittäin mielenkiintoinen.

Tavallaan modeemi yhteys hiljenee saman lailla, jos ARP ei enää tomi. Löysin ainakin jo johtolangan omaan yhteys ongelmaani. Ei auta muu, kuin tutkia lisää tätä ongelmaa. Kaikki lähtee toimimaan, jos käynnistelee kaikki laitteet uudelleen, mutta internet yhteydet ei pitäisi toimia näin.


Forum|alt.badge.img
  • Faxaaja
  • July 1, 2025

Toivottavasti sinun yhteys ongelmaan löytyy oikea syy.


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • July 3, 2025

@KaPetri :lle vielä yksi kysymys, jos sisäverkko saadaan uusittua puhelinpistokkeelta talojakamoon asti häiriösuojatulla kaapelilla, ja ongelma jatkuu, se on oletettavasti Telian päädyssä. Miten siinä tapauksessa toimitaan kun teidän häiriökeskus ja Eltelin asentajat levittelevät käsiään? Onko ratkaisu siinä tapauksessa tosiaan “hanki 5G tilalle” ja saako sen sitten huomattavasti alennettuun hintaan kun asunnon ensisijainen yhteyskeino ei toimi kunnollisesti?

Kollegani ​@PiaJo olikin vastannut kysymykseen vapaideni aikana. Mikäli ongelma jatkuisi kaapeloinnin vaihdosta huolimatta, niin näkisin tarpeelliseksi varmistaa talojakamon toiminta ennen muiden ratkaisujen harkintaa.

Jos ongelma johtuu talojakamolle säännöllisin väliajoin aiheutuvasta ulkopuolisesta häiriöstä, niin uskoisin ongelman olevan paikallistettavissa yhteistyössä kiinteistöhuollon kanssa. Näkisin tämän tiheän oireilun hopeareunuksena, sillä juurisyytä on helpompi kartoittaa kuin kerta viikossa esiintyvän häiriön kohdalla.

Jos sisäverkon kaapelointia lähdetään uusimaan, niin se kannattaa tehdä nykyaikaisin verkkokaapelein ja asuntoon päivittää datapistorasiat puhelinpistokkeiden tilalle. Datarasian kautta saadaan VDSL2-liittymä toimimaan rj-11 kaapelilla, mutta samalla taloyhtiön kannattaa pyytää meiltä tarjousta talojakamon vaihdosta Ethernet-tekniikalle.