Skip to main content

Sonera suoritti "alueellista huoltotyötä" Tampereen alueella 10.6.2015 – suora lainaus viestistä:

"Verkossamme suoritetaan laajakaistaliittymäsi 346 xxxxxx toimintaan vaikuttavaa alueellista huoltotyötä 10-06-2015 08:00:00"

Eipä tässä mitään, mutta 25Mbit adsl-yhteys puolittui (suunnilleen) "huoltotöiden" loppumisen? jälkeen. ADSL2+ (ITU-T G.992.5) lakkasi toimimasta?  Verkon rakennetta on "parannettu"?

 

Käytännössä nopeus tippui n. 12 - 13 Mbit ADSL (ITU-T G.992.1). Tämä ei erityisemmin lämmitä, kun yrittää katsoa Sonera Viihteen IPTV:n HD-kanavia (Yle HD, MTV3 HD, Nelonen HD yms.) ja surffata netissä samaan aikaan.

Kokeilin vaihtaa Thompson TG789vn verkkopiuhaa ja seinäliitintä, mutta sillä ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Sain hetkellisesti uudella piuhalla (ADSL2+) normaalit nopeudet ulkoverkosta, mutta Thompson katkaisi yhteyden lennosta ja tiputti nopeuden takaisin.

Arvot nyt;

xDSL linestate up (ITU-T G.992.1; downstream: 13671 kbit/s, upstream: 1211 kbit/s; output Power Down: 7.7 dBm, Up: 12.3 dBm; line Attenuation Down: 0.0 dB, Up: 2.5 dB; snr Margin Down: 12.5 dB, Up: 9.0 dB)

Linjan tavalliset arvot (Thompson löi yhteyden poikki muutaman minuutin jälkeen):

xDSL linestate up (ITU-T G.992.5; downstream: 26126 kbit/s, upstream: 2559 kbit/s; output Power Down: 6.9 dBm, Up: 12.9 dBm; line Attenuation Down: 1.0 dB, Up: 6.0 dB; snr Margin Down: 8.1 dB, Up: 8.4 dB)

Testasin hetken hyllyssä olevaa TeleWellin TW-EAC510 AC modeemia ja laitteella sai saman tien ADSL2+  (nopean verkon). TeleWellin käyttö ei ole kuitenkaan erityisen toivottavaa, kun laitteella ei saa IPTV toimimaan kunnolla, vaikka asetuksissa on "IPTV".  TeleWellillä IPTV ohjelmatiedot eivät päivity (vaikka kuva näkyy). Joskus säätänyt "hetken" sen kanssa, enää ei kiinnosta.

TeleWellin nopeus oli (down/up) 26622 / 2556 Kbps.

Kattavasti olet näköjään saanut siellä päässä nyt testailtua. Hyvä näin. Koitiko myös resetoida Thomsonin pitämällä reset nappia niin pitkään pohjassa, että power-valo muuttui oranssiksi?

Oma epäilykseni kohdistuu ensimmäisenä tuohon modeemiin. Jos resetistä huolimatta nopeudet pysyy alhaisina niin tee meille vikailmoitus. Vikailmoituksen myötä saadaan liittymäsi tarkempaan tutkintaan ja saadaan myöskin tuota Thomsonia tarkemmin tarkasteltua. Saat vikailmoituksen jätettyä suoraan Omilta sivuilta.


Vastaa