Tervetuloa Yhteisöön @anteal8! Mukavaa että löysit tänne keskustelemaan kanssamme:smileyhappy:
Muutamia testauksia tuossa olisi vielä hyvä suorittaa niin oltaisiin viisaampia asian suhteen.
Onko sinulla mahdollista kokeilla toista verkkokaapelia, jossa on kaikki 4-paria kytkettynä, että johto ei ole vain 2-parinen? Ja saatko uudempaa konetta kokeiltua minkään toisen verkkolaitteen kanssa että kätteleekö se siihen yhteyden vaikka siitä ei nettiin olisikaan pääsyä? Onko uudempi kone vielä ikinä ollut verkkokaapelin kanssa käytössä missään?
Oletko uudemman koneen verkkosovittimen asetuksista tarkistanut että kättely on auto negotionilla speedin ja duplexin suhteen?
Meidän puolelta voidaan toki tarkistaa että miltä se liittymän puoli näyttää ja suurimmasta osasta verkonlaitteita voidaan myös ajaa paritesti taloyhtiön kytkimeltä asuntoon päin että onhan nousukaapeli oikein kytketty. Asiointikanavat löydät telia.fi:ltä.
Kiitos
Asunnossa on erillinen huoneistojakamo, josta on kytkentä huoneen datarasiaan. Kytkennät ovat oikein. Netti toimii vanhalla koneella samalla kaapelilla. Nettiyhteyden saa uudessa koneessa toimimaan USB portin kautta TP-LINK Ethernet -adapterilla. Uudempi kone ei ole ollut Ethernet portin verkkokaapelin kautta käytössä missään.
Kaapeli on 4-parinen ja sisältää 8 johdinta kummassakin päässä
Speed&Dulex on autonegotionilla.
Mitä tarkoitat muilla verkkolaitteilla?
Hei @anteal8 kattavasti olet jo testaillut. Samalla kaapelilla toimii siis toisella koneella yhteys normaalisti? Onko tällä uudemmalla koneella toiminut koskaan aiemmin yhteys verkkokaapelilla toisen yhteyden kautta?
Alkaisi vaikuttamaan että vika voisi löytyä uudemman koneen päästä. Toki me voidaan linjan tila vielä tarkistaa tarkemmin yksityisviestien puolella kuten @JuhoOlliLo aiemmassa viestissä mainitsi.
Hei
Ei ole tietoa onko yhteys aiemmin toiminut. Kone on käytetty ja huollettu yrityskone. Ostettu Taitonetistä muutamia viikkoja sitten. Kaapelissa välähtää valo säännöllisesti koneen ottaessa yhteyttä.
Testaamalla konetta toisessa liittymässä sataisiin tuohon koneen toimintaan 100% vastaus. Se olisi hyvä tehdä jos helpostti onnistuu. Langatonta yhteyttä voisi myös testata jos reititintä löytyy.
@KaPetri@ kirjoitti:
Testaamalla konetta toisessa liittymässä sataisiin tuohon koneen toimintaan 100% vastaus. Se olisi hyvä tehdä jos helpostti onnistuu. Langatonta yhteyttä voisi myös testata jos reititintä löytyy.
Kävin Taitonetissä. Testasivat koneen ja se toimi moitteettomasti. Tekivät vielä päivitykset ja antoivat uuden kaapelin. Kotona kone ei saa edelleenkään yhteyttä ja ilmoittaa verkkokaapelista. Vanhalla koneella ja uudella kaapelilla yhteys edelleen toimii.
Tässä tapauksessa seuraava oikea askel on jättää meille häiriöilmoitus vaikka chatimme kautta.
Eteisessä on erillinen huoneistojakamo, josta on kytkentä huoneiden datarasiaan. Kytkin uuden koneen suoraan jakamon pistokkeeseen, josta netti tulee asuntoon. Pistoke on merkitty ATK IN. Netti yhteys alkoi toimia. Huoneen datarasiassa uusi kone ei toimi. Sen sijaan vanha kone ja TB-link usb verkkoadabteri toimivat.
Nyt ongelma tuntuu rajautuvan siis asunnon sisäverkkoon tai kytkentäkaapeliin huoneistojakamossa, onhan sekin 4 -parinen kuten aiemmin tarkisteltiin?
Kokeiletko vielä niin, että kytket huoneistojakamosta johdon (4 parisen) johonkin asunnon toiseen datarasiaan ja kokeilet sieltä yhteyttä, toimiiko silloin? Sisäverkon huollosta tai johtojen tarkistuskesta/vaihdosta suosittelen kysymään isännöitsijältä apua.
Kytkin johdon saman seinän olohuoneen puolen datarasiaan. Kytkin uuden koneen siihen ja yhteys toimii. Ihmettelen vain miksi vastakkaisella puolella uusi kone ei saa nettiyhteyttä mutta nettiyhteyden saa vanhalla koneella ja uudella koneella TP-LINK Ethernet -adapterilla.
Okei, nyt ongelma rajautuu selvästi tähän yhteen pistokkeeseen / sen takana (seinien sisällä) kulkevaan verkkokaapeliin. Tämä kyseinen johto, joka tulee huoneistojakamolta siihen datarasialle, josta yhteys ei toimi, voi olla osittain rikki. Myös liitin/datarasia huoneistossa voi olla löysällä / rikki.
Ero vanhan ja uuden koneen välillä toimivuudesta voi johtua verkkokorttien eri tekniikoista yhdistää verkkoon. Tämä uusi verkkokortti voi vaatia täydellisen 4 -parisen johdon toimivuuden, missä vanha verkkokortti on osannut vielä yhdistää vähemmällä johdinpari määrällä.
1000Mbit/s eli 1G verkkoportti vaatii toimiakseen 4 -paria johtoja verkkokaapelilta, kun taas 100/100Mbit/s toimii kaksiparisella johdolla.
Tämän osittain viallisen rasian mittaamiseen ja korjaamiseen tarvitaan asentajaa, jonka tilaamisesta suosittelen olemaan yhteydessä isännöitsijään.
Otan yhteyttä isännöitsijään tai kiinteistöhuoltoon. Kiitos vastauksista ja neuvoista.
Datarasiassa oli kytketävika. Asentaja korjasi. Kaikki johdinparit on kytketty ja netti toimii myös uudella koneella.