Skip to main content

Tiedoksi:



Telian ongelmat Helsingissä datakeskuksessa (nyt IP 141.208.25.X) tuntuvat jatkuvan edelleenkin. Käykääpä joku "nostamassa elefantti pois linjoilta" tuolta, niin data pääsee kulkemaan ongelmitta, kiitos!



 



Käytännön tasolla saan tuon vian takia Firefoxilta (tai muulta verkkoselaimelta) virheilmoituksen, kun verkkoyhteys johonkin www-osoitteeseen ei onnistu. Tuon lisäksi esim. Gmail ilmoittaa ajoittain sivupalkissaan, että palvelinyhteys Googlen postipalvelimiin on hetkellisesti kadonnut.Tämä siis Hyvinkään suunnalta verkkoa surffaten.



 



Kun otan omalta koneelta graafisen traceroute komennon (PingPlotter ohjelmalla), saan säännöllisesti toisen liitekuvani mukaisen reittitiedon, jossa ongelma-reitittimenä on aina tuo Telian datakeskuksen IP Helsingissä (ks. http://ipaddress.is/141.208.25.1)



Kyseisen IP osoitteen status-tietona vilahtelee PingPlotterissa 6ms/ERR tieto Packet Loss % ollessa samalla rivillä 40...80%. Tai voihan se ongelma olla Hyvinkään kaapelinetin solmussakin (10.20.8.1), mistä data ei kulje Helsingin suuntaan kunnolla.



 



Komentorivillä TRACERT komennolla näkyy sama satunnainen takkuilu noissa 141.208.25.X osoitteissa. Tuolla datakeskuksessa on nyt joku reititin hajoamassa (tai sitten se on jo hajonnut), jotta viereiset laitteet saavat ylikuormistusta, mikä näkyy Telian käyttäjillä satunnaisena verkkoyhteyden katoamisena satunnaisiin verkko-osoitteisiin.



 



Ongelmaa on esiintynyt nyt vajaan viikon ajan (esim. tuossa kerron samasta ongelmasta 30.8.2018): https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=17277.msg162190#msg162190



Tuolloin Avaruus.fi sivuston alareunan "Taivaanvahdin kuvat ja kertomukset" jäivät latautumatta ja linkki YLE-sivulle vei YLE:n varasivustolle.



 



Kiitos vian mahdollisesta selvittämisestä.

Tuossa iltapäivällä pätki taas yhteydet älytelkkarilla YLE Areenaa katsottaessa. Taisi olla viiden minuutin siivu, kun tuli ajoittaista tiimalasia, mutta yhteys korjautui takaisin itsestään. Lokiin oli kumminkin tullut nämä herjat pitkästä aikaa:

 

1 03/12/2019 02:28 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
1 Time Not Established Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1 Time Not Established D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=xx:xx:x
1 Time Not Established D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xc:x
1 Time Not Established D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=xx:xx:x
1 Time Not Established D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xc:x
1 Time Not Established D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=xx:xx:x
1 Time Not Established D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=xx:xx:xc:x
1 03/13/2019 15:29 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=xx
1 03/13/2019 15:29 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=70:c

 

Eli CGA2121ei saanut uudistettua IP:tä itselleen jonkin verkkohäiriön takia.


Komppaan ongelmia, vaihdoin yhteyden tuossa reilu viikko sitten dna welholta telialle ja varsinkin 174 loppuiseen osoitteeseen on huomattavia yhteysongelmia, välillä yhteys toimii yhden illan ajan ihan hyvin mutta seuraavana iltana jos koittaa vaikka pelata jotain niin packet lossia saattaa olla mitä tahansa väliltä 10-80%. Tänään aamupäivällä yhteys toimi aivan moitteetta packet loss oli 0%, mutta tällä hetkellä packet loss on 5-15% luokkaa.


Eihän tällä yhteydellä pysty katsomaan edes youtube videoita viikonloppuisin ilman älytöntä puskurointia. Yhteys toimi 26.3-29.3 ja 1.4-4.4 ihan hyvin. Nyt packet loss on taas lähes 50%. Samoihin palveluntarjoajiin dna welhon kaapeliyhteydellä (onneksi toimii vielä tämän kuukauden loppuun asti) packet loss on tasan 0%. Nyt ongelmat ovat muuten siirtyneet .174 loppuisesta osoitteesta .6 loppuiseen osoitteeseen.



@PLxxx@  kirjoitti:

Eihän tällä yhteydellä pysty katsomaan edes youtube videoita viikonloppuisin ilman älytöntä puskurointia. Yhteys toimi 26.3-29.3 ja 1.4-4.4 ihan hyvin. Nyt packet loss on taas lähes 50%. Samoihin palveluntarjoajiin dna welhon kaapeliyhteydellä (onneksi toimii vielä tämän kuukauden loppuun asti) packet loss on tasan 0%. Nyt ongelmat ovat muuten siirtyneet .174 loppuisesta osoitteesta .6 loppuiseen osoitteeseen.


Hurjalta kuulostava packet loss tosiaan, olihan verkkokaapelilla kone modeemissa suoraan kiinni? Mikä tilanne on tällä hetkellä? Oletko myös kaapelitv kuvassa havainnut häiriöitä?



@KaPetri  kirjoitti:

@PLxxx@  kirjoitti:

Eihän tällä yhteydellä pysty katsomaan edes youtube videoita viikonloppuisin ilman älytöntä puskurointia. Yhteys toimi 26.3-29.3 ja 1.4-4.4 ihan hyvin. Nyt packet loss on taas lähes 50%. Samoihin palveluntarjoajiin dna welhon kaapeliyhteydellä (onneksi toimii vielä tämän kuukauden loppuun asti) packet loss on tasan 0%. Nyt ongelmat ovat muuten siirtyneet .174 loppuisesta osoitteesta .6 loppuiseen osoitteeseen.


Hurjalta kuulostava packet loss tosiaan, olihan verkkokaapelilla kone modeemissa suoraan kiinni? Mikä tilanne on tällä hetkellä? Oletko myös kaapelitv kuvassa havainnut häiriöitä?



Kyllä. Tällä hetkellä packet lossia ei näytä olevan. Minulla siis on telian laajakaista ja dna welhon kaapelilaajakaista.



@PLxxx@  kirjoitti:

@KaPetri  kirjoitti:

@PLxxx@  kirjoitti:

Eihän tällä yhteydellä pysty katsomaan edes youtube videoita viikonloppuisin ilman älytöntä puskurointia. Yhteys toimi 26.3-29.3 ja 1.4-4.4 ihan hyvin. Nyt packet loss on taas lähes 50%. Samoihin palveluntarjoajiin dna welhon kaapeliyhteydellä (onneksi toimii vielä tämän kuukauden loppuun asti) packet loss on tasan 0%. Nyt ongelmat ovat muuten siirtyneet .174 loppuisesta osoitteesta .6 loppuiseen osoitteeseen.


Hurjalta kuulostava packet loss tosiaan, olihan verkkokaapelilla kone modeemissa suoraan kiinni? Mikä tilanne on tällä hetkellä? Oletko myös kaapelitv kuvassa havainnut häiriöitä?



Kyllä. Tällä hetkellä packet lossia ei näytä olevan. Minulla siis on telian laajakaista ja dna welhon kaapelilaajakaista.


Seuraile jos pätkiminen/hidastelu jatkuu niin ota yhteyttä telia.fi chatin kautta, saadaan siten linja tutkintaan ja korjaukseen.


Vastaa