Taloyhtiön laajakaistan käyttöönoton yhteydessä sain VMG3625-T20A Wlan reitittimien käyttööni.Koska laite ei ole ns. vuokralaite,operaattori ei huolehdi automaattisesti laitteen ohjelmistopäivityksistä(firmware) jos niitä tehdään/joudutaan tekemään esim. haavoittuvaisuuksien vuoksi.Käyköhän kyseiselle laitteelle valmistajan "puhdas" uusin ohjelmisto joka on käyttäjän itse ladattava valmistajan nettisivuilta vai onko siihen tehty Telian toimesta operaattorikohtaisia muutoksia ja päivitykset on ladattava sieltä vaikka laitteelle ei tuota päivityspalvelua tarjotakaan "ilmaiseksi".
@PiaJo@ kirjoitti:
Oletko ottanut band steering-kohdasta rastin pois ruudusta ja oletko sen jälkeen laittanut vain toisen taajuuden, niin pysyvätkö ne asetukset kohdillaan? Jos palvelureititin heittää asetuksia miten sattuu eli automaattisille asetuksille, niin silloin saattaa olla laitteessa jotain hämminkiä.
Tällä kertaa oli pitänyt asetuksensa.
Missähän kohtaa tuolla on tuollainen "band steering", manuaali ei tuntenut tuollaista asetusta enkä löydä mistään sitä.
Kuvassa näkyy miten hyvin tuo noudattaa asetuksia. Esim bandwith määritellään 20MHz ja laite itse näyttää käyttävänsä 80MHz, jolloin se käyttää alinta mahdollista ja on samalla kaikkien muiden WLANien kanssa samalla kanavalla. WLAN-skanneri (linssid) näyttää bandwith:n olevan 40MHz.
Edit EssiJn: Kuva upotettu
@saahi12@ kirjoitti:
Kuvassa näkyy miten hyvin tuo noudattaa asetuksia. Esim bandwith määritellään 20MHz ja laite itse näyttää käyttävänsä 80MHz, jolloin se käyttää alinta mahdollista ja on samalla kaikkien muiden WLANien kanssa samalla kanavalla. WLAN-skanneri (linssid) näyttää bandwith:n olevan 40MHz.
Testasimme kyseistä asetusta kahdella eri laitteella. GUI antaa virheellistä tietoa. Kanava käyttää 20 Mhz taajuutta vaikka GUI:ssa näkyykin 80Mhz, tämä on todennettu WiFi Analyzerillä.
Zyxelin saitilla kyseisen modeemin uusin firmis on julkaistu 31.10.2018
Ilmeisesti telian verkkoon räätälöityä versiota ei tuohon ole vielä sovitettu,tai sitä ei ole katsottu tarvittavan siellä...näin oletan.....mikäli laite havaitsee olevansa telian verkossa,luulisi sen hakevan uusimman tuotteistetun firmiksen tai operaattori etäpäivittää sen muuten.....Jos laite on on ostettu telian kaupasta....
@Karkath@ kirjoitti:Zyxelin saitilla kyseisen modeemin uusin firmis on julkaistu 31.10.2018
5.30(ABIE.4)C0
Tällä hetkellä meidän kautta tuleva uusin firmin on V5.30(ABIE.3)b2_E0. Uusin päivitys tulee meidän kauttamme, kun modeemi on ostettu Telialta.
Onkohan tuohon jotain erityistä syytä että tuon uusimman Zyxelin firmisversion(31.10.2018) jälkeen ei ole
julkaistu Telian verkossa(telialta ostettu/taloyhtiö-laajakaistakäyttöönotossa saatua) oleville laitteille omaa automaattisesti/haluttaessa saatavaa versiota?Vai onko sellainen kenties tulossa asiakkaille?
@Karkath@ kirjoitti:Onkohan tuohon jotain erityistä syytä että tuon uusimman Zyxelin firmisversion(31.10.2018) jälkeen ei ole julkaistu Telian verkossa(telialta ostettu/taloyhtiö-laajakaistakäyttöönotossa saatua) oleville laitteille omaa automaattisesti/haluttaessa saatavaa versiota?Vai onko sellainen kenties tulossa asiakkaille?
Uudempi firmis on tällä hetkellä kehityksessä ja tarkemmassa specsauksessa. Saadaan tällöin varmuus siitä, että se toimii optimaalisesti sekä turvallisesti meidän verkossa. Valitettavasti tästä ei ollut vielä tarkempaa aikataulutusta. Päivitys ajetaan kuitenkin heti läpi kunhan se saadaan valmiiksi.
Saako tuon p"Q#("¤#&%"n palauttaa? Kyseinen laite kun ei vaan toimi millään tapaa ja korjausta odoteltu kohta 5,5kk, mutta teillä vielä vaan speksaillaan. Tiistaista asti jälleen pelkkää pätkimistä 5GHz kanavilla. 2,4GHz on disabloitu. Bootannu monta kertaa uudelleen, irrottanu sähköistä välillä 1-2min ajaksi ja mikään ei auta.
Osaisitko yhdistää mitään tekijää tuohon ongelman alkamisaikaan? Esim. käytössä olevien laitteiden uusia sijainteja tai onko samaan tilaan tullut muita uusia langattomasti toimivia laitteita.
Oletko ongelman alkamisen jälkeen kokeillut vaihtaa 5Ghz käytettävää kanavaa manuaalisesti?
@HenriLie@ kirjoitti:Osaisitko yhdistää mitään tekijää tuohon ongelman alkamisaikaan? Esim. käytössä olevien laitteiden uusia sijainteja tai onko samaan tilaan tullut muita uusia langattomasti toimivia laitteita.
Oletko ongelman alkamisen jälkeen kokeillut vaihtaa 5Ghz käytettävää kanavaa manuaalisesti?
Yksi laite tullut uutena lisää: Samsung TV. TV ollut kohta 2 viikkoa käytössä ja luulisi sen aloittaneen heti ongelmat eikä viikon päästä. Kaikkia laitteita käynnistetty uudelleen, käytetty virrattomina, käynnistetty reititintä uudelleen molemmilla tavoilla ja millään ei tunnu olevan minkäänlaista vaikutusta. Virrattomana käyttäessäni käynnistän laitteen vasta 10-15s jälkeen uudelleen.
Laitteet ovat siis:
Lenovo läppäri linuxilla
HP läppäri Win10 (satunnaisesti etäpäivinä)
Honor 8
Chromecast II
Samsung TV
Juuri otin luurin ja chromecastin pois verkosta, ei mitään vaikutusta. Tällä hetkellä verkossa siis vain Lenovo ja töllö.
Randomina aloittaa tuon pätkimisen (jatkuu edelleen). Välillä toimii 1-2 viikkoa normaalisti, sitten taas saattaa pätkiä päivästä viikkoon. Nyt pätkiminen, välillä laite jopa käynnistyy uudelleen itsekseen, on jatkunut tiistaista lähtien.
Onko ongelmaa pelkästään wlan verkossa olevissa laitteissa vai myös verkkokaapelilla kytketyissä?
Jos pelkästään wlanissa voi ongelma johtua laittesta tai jostain ulkoisesta tekijästä, joka aiheuttaa wlan verkon jumiutumisen.
Jos ongelmia on myös verkkokaapelilla häiriö voi johtua myös linjasta laitteen sijasta. Tuo linja olisi hyvä päästä tutkimaan häiriöilmoituksen kautta.
Häiriöilmoituksen pääset helpoiten jättämään chattimme kautta www.telia.fi osoitteessa.
@KaPetri@ kirjoitti:Onko ongelmaa pelkästään wlan verkossa olevissa laitteissa vai myös verkkokaapelilla kytketyissä?
Jos pelkästään wlanissa voi ongelma johtua laittesta tai jostain ulkoisesta tekijästä, joka aiheuttaa wlan verkon jumiutumisen.
Jos ongelmia on myös verkkokaapelilla häiriö voi johtua myös linjasta laitteen sijasta. Tuo linja olisi hyvä päästä tutkimaan häiriöilmoituksen kautta.
Häiriöilmoituksen pääset helpoiten jättämään chattimme kautta www.telia.fi osoitteessa.
Vain ja ainoastaan wlanissa ilmenee tuota. Varsinkin, jos on kuormaa enempi. Siirsin jopa laitteen samaan huoneeseen missä suurinosa laitteista on, ei sinänsä vaikutusta. Töllön siirto verkkopiuhaan auttoi vähän. Tosin samaa teki, jos otti minkä tahansa laitteista pois wlanista.
Vdsl pätkiminen loppui vaihdettuani piuhan.
Olethan laitteesi yhdistänyt modeemin 5Ghz wlan verkkoon?
Täällä kanssa ootellaan uutta firmistä.
Piti vaihtaa 5 vuotta vanha purkki takaisin (ja korjata se ensin itse), kun uuden purkin toimivuudessa on suuria puutteita.
Langaton tulostin ei hyväksy uuden purkin suojausasetuksia, mutta nykyisellä firmiksellä niitä ei pysty muuttamaan kuin suojattu/suojaamaton, kun vanhassa purkissa oli kaikki suojausvaihtoehdot, mitä langattomassa verkossa voi olla.
ZyXelin omien ohjeiden mukaan tuo säätö pitäisi olla mahdollista, JOS olisi se uusin firmis...
Todella erikoista kyllä jo lähtöjään, että uudemmassa laitteessa on huonompi softa kuin vanhassa purkissa.
Muilla laitteilla ei ongelmaa, mutta kotitoimistossa tuo langattoman tulostimen/skannerin toimiminen vain langallisena on vähintäänkin turhauttavaa, kun langattomuuden takia laite on varta vasten hankittu.
Onko firmiksellä MITÄÄN arvioitua ulosrollausaikaa?
@KaPetri@ kirjoitti:Olethan laitteesi yhdistänyt modeemin 5Ghz wlan verkkoon?
2,4GHz on pois päältä, joten luulen kaikkien olevan tuolla 5GHz puolella...
Nyt seuraan isoa siirtoa sisäverkossa wavemon-ohjelmalla, retryjen määrä kasvaa lähes samaa tahtia kuin TX. RX puolella ei ongelmaa. Koneessa Intelin dual-band wlan-kortti uusimmilla ajureilla linuxissa (tässä kämpässä ainoa MS-tuote on duunin läppäri).
Se uusi firmis?
Aikataulua en pysty antamaan että milloin uusi ohjelmisto on ulkona. Jakoon se tulee heti kun Zyxel saa sen valmiiksi.
Kyselyä tuosta on laitettu valmistajalle ja se on nyt heillä selvityksessä että mikä tuon suhteen on tilanne.
Ömm... Toinen sanoo et teillä testattavana ja toinen et Zyxelillä. Uudempi firmis joka korjaa näitä ongelmia on ilmestynyt jo loka-marraskuussa. Mitä tässä nyt uskoa?
@saahi12@ kirjoitti:
@HenriLie@ kirjoitti:Osaisitko yhdistää mitään tekijää tuohon ongelman alkamisaikaan? Esim. käytössä olevien laitteiden uusia sijainteja tai onko samaan tilaan tullut muita uusia langattomasti toimivia laitteita.
Oletko ongelman alkamisen jälkeen kokeillut vaihtaa 5Ghz käytettävää kanavaa manuaalisesti?
Yksi laite tullut uutena lisää: Samsung TV. TV ollut kohta 2 viikkoa käytössä ja luulisi sen aloittaneen heti ongelmat eikä viikon päästä. Kaikkia laitteita käynnistetty uudelleen, käytetty virrattomina, käynnistetty reititintä uudelleen molemmilla tavoilla ja millään ei tunnu olevan minkäänlaista vaikutusta. Virrattomana käyttäessäni käynnistän laitteen vasta 10-15s jälkeen uudelleen.
Laitteet ovat siis:
Lenovo läppäri linuxilla
HP läppäri Win10 (satunnaisesti etäpäivinä)
Honor 8
Chromecast II
Samsung TV
Juuri otin luurin ja chromecastin pois verkosta, ei mitään vaikutusta. Tällä hetkellä verkossa siis vain Lenovo ja töllö.
Randomina aloittaa tuon pätkimisen (jatkuu edelleen). Välillä toimii 1-2 viikkoa normaalisti, sitten taas saattaa pätkiä päivästä viikkoon. Nyt pätkiminen, välillä laite jopa käynnistyy uudelleen itsekseen, on jatkunut tiistaista lähtien.
Olisko laite fyysisesti rikki jos kerta boottailee?.
@saahi12@ kirjoitti:Ömm... Toinen sanoo et teillä testattavana ja toinen et Zyxelillä. Uudempi firmis joka korjaa näitä ongelmia on ilmestynyt jo loka-marraskuussa. Mitä tässä nyt uskoa?
Siis missä on sanottu että se on meillä testattavana?
"Uudempi firmis on tällä hetkellä kehityksessä ja tarkemmassa specsauksessa. Saadaan tällöin varmuus siitä, että se toimii optimaalisesti sekä turvallisesti meidän verkossa. Valitettavasti tästä ei ollut vielä tarkempaa aikataulutusta. Päivitys ajetaan kuitenkin heti läpi kunhan se saadaan valmiiksi."
Tuosta saa helposti kuvan, että teillä speksattavana. Ei mainita erikseen kummalla.
Pointti kumminkin se, että päivitys tuohon laitteeseen ollut jo loka-marraskuusta valmistajan puolesta valmiina.
@saahi12@ kirjoitti:"Uudempi firmis on tällä hetkellä kehityksessä ja tarkemmassa specsauksessa. Saadaan tällöin varmuus siitä, että se toimii optimaalisesti sekä turvallisesti meidän verkossa. Valitettavasti tästä ei ollut vielä tarkempaa aikataulutusta. Päivitys ajetaan kuitenkin heti läpi kunhan se saadaan valmiiksi."
Tuosta saa helposti kuvan, että teillä speksattavana. Ei mainita erikseen kummalla.
Pointti kumminkin se, että päivitys tuohon laitteeseen ollut jo loka-marraskuusta valmistajan puolesta valmiina.
Kukin käsittää asioita omalla tavallaan. :smileyhappy:
Yleinen käytäntö laitevalmistajilla on , että he julkaisevat ohjelmistaan omilla sivuillaan ns. geneerisen version. Operaattoreille sen sijaan tehdään tuosta geneerisestä versiosta räätälöity versio , jota saa vain operaattorin omasta latauspalvelusta. Kaiken lisäksi noissa operaattorin versioissa on lukko , joka estää muiden kuin operaattoriversion asennuksen vanhan päälle. Jotta operaattorille brändätty versio ylipäätään on mahdollista tehdä , niin ensin pitää olla pohjana se geneerinen ja siihen sitten tehdään laitevalmistajan toimesta operaattorin speksaamat muutokset. Siihen menee aikansa.
Siis vaikka valmistaja on julkaissut sen geneerisen version jo viime vuoden puolella , niin ei se tarkoita , että sen pohjalta tehty operaattoriversio on saatavilla myös samantien. Mikä sitten on kohtuullinen viive , niin siihen en ota kantaa , mutta käytännössä se on ollut useimmiten lähempänä vuotta kuin puolta.
PS. Suurilla laitevalmistajilla (kuten esim. ZyXEL) on suuri määrä operaattoriasiakkaita , joille he tekevät niitä brändättyjä softia , joten lienee ymmärrettävää , että se kestää aikansa. Tuskin Telialla on mitään etuoikeutta saada versionsa ensimmäisenä , vaan niitä tehdään tilausjärjestyksessä , kunhan operaattori on speksinsä saanut valmiiksi ja myös muutosten teko ja testaus vie aikaa.
Jatketaanpa tätä
Pyydä telialta Technicolor TG799 Xtream modeemi,Toi toimii oman kokemuksen mukaan ihan ok ja tg 799vac:n uptime on joitain kuukausia ilman mitään ongelmia.Wlan toimii myös ainakin samsungin telkkarin kanssa ihan ok eli esim arenan/ruutu+ streami toimii.En tosin käyttäisi tota minään "mediaserverinä".Toi on se "smart modem" mitä tuolla sivulla vuokrataan(eikös toi ole laitonta vuokrata ns sikaa säkissä eli missään ei kerrota mikä motu sieltä on tulossa?) tai ainakin itse sain vac version kun tilasin,nyt sieltä saa ilmeisesti ton uudemman version.Toi on tosin telian hallinnassa eli ne päättää milloin päivitetään firmware yms.
Selvennettäväksi vielä jäi:
a) Mikä versio on automaattijakelussa Telian verkossa VMG3625-T20A juuri nyt ?
b) Mihin Zyxelin julkaisemaan geneeriseen versioon ollaan speksaamassa teliaräätälöityjä muutoksia jos mihinkään?
c) Onko Zyxel valmistelemassa uutta geneerista versiota jonka julkaisuaikataulusta ei ole tietoa
d) Ovatko jaossa olevassa versiossa(telia/Zyxel) kuvatut ongelmat(wifi 2Ghz/5Ghz) niin "yleisiä" kaikissa VMG3625-T20A-laitteissa jolloin korjauksia tulisi kiirehtiä?
Epäilisin että voit joutua odottamaan 6kk-12kk tai sitten sitä ei tule ollenkaan telian tuntien.
Yhteisön käyttäjänä en voi muuta kuin odotella selventäviä vastauksia ja selkeätä "verkkopäätelaitepolitiikkaa" operaattorilta. Toivottavasti toimittajan resursseja ei voittojen maksimoinnin huumassa kohdenneta tuottavampiin kohteisiin laadun kärsiessä liikaa..
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.