Taloyhtiön laajakaistan käyttöönoton yhteydessä sain VMG3625-T20A Wlan reitittimien käyttööni.Koska laite ei ole ns. vuokralaite,operaattori ei huolehdi automaattisesti laitteen ohjelmistopäivityksistä(firmware) jos niitä tehdään/joudutaan tekemään esim. haavoittuvaisuuksien vuoksi.Käyköhän kyseiselle laitteelle valmistajan "puhdas" uusin ohjelmisto joka on käyttäjän itse ladattava valmistajan nettisivuilta vai onko siihen tehty Telian toimesta operaattorikohtaisia muutoksia ja päivitykset on ladattava sieltä vaikka laitteelle ei tuota päivityspalvelua tarjotakaan "ilmaiseksi".
@Karkath@ kirjoitti:Yhteisön käyttäjänä en voi muuta kuin odotella selventäviä vastauksia ja selkeätä "verkkopäätelaitepolitiikkaa" operaattorilta. Toivottavasti toimittajan resursseja ei voittojen maksimoinnin huumassa kohdenneta tuottavampiin kohteisiin laadun kärsiessä liikaa..
Tähän kohtaan sopii vanha kansanviisaus mainiosti eli "Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato".
Sikäli Telian verkkolaitepolitiikka ja laajemminkin kaikkien muidenkin operaattoreiden on ihan johdonmukaista ja täysin ennustettavaa.
Siis tulevista päivityksistä ei etukäteen kerrota yhtään mitään , ei mihin valmistajan softaan päivitys perustuu ja koska sellainen mahdollisesti tulee. Näin on aina ollut ja luultavasti tulee olemaan jatkossakin.
Vuosien kokemuksella olen oppinut , että jos päivityksiä tulee , niin turha odottaa niitä kuten edellä on jo todettu kuin vasta vuoden päästä valmistajan geneerisestä julkaisusta. Toisaalta operaattoreiden mahdollisuudet vaikuttaa suurten laitevalmistajien tekemisiin on aika rajalliset eli sieltä tuutista tulee niitä operaattoribrändättyjä versioita silloin , kun heille se sopii.
@Karkathtällä hetkellä uusin ohjelmistoversio mikä on jaossa on V5.30(ABIE.3)b2_E0.
@kustaa1967tuossa avasikin tilannetta että se on paljon laitevalmistajasta kiinni että milloin uusi ohjelmisto on valmis.
Zyxelin omiin päivityksiin en pysty ottamaan kantaa mutta tuosta meille tulevasta softasta laitan kyselyä meidän laitevastaaville että onko siitä tietoja mitä voidaan kertoa.
Tähän saatiin hieman lisätietoja.
Meille tuleva ohjelmisto on versioltaan 5. Zyxelillä ei ole tuota vastaavaa geneeristä versiota vielä jaossa.
Uusi ohjelmisto saadaan tämän viikon aikana hyväksyttyä meidän puolella, jos ei tule vastaan isompia ongelmia sen kanssa. Tästä 1-2 vk niin meille on toimitettu lopullinen ohjelmisto joka menee sitten jakoon.
Ja tuota on kiirehditty Zyxelille.
@JuhoOlliLo@ kirjoitti:Tähän saatiin hieman lisätietoja.
Meille tuleva ohjelmisto on versioltaan 5. Zyxelillä ei ole tuota vastaavaa geneeristä versiota vielä jaossa.
Uusi ohjelmisto saadaan tämän viikon aikana hyväksyttyä meidän puolella, jos ei tule vastaan isompia ongelmia sen kanssa. Tästä 1-2 vk niin meille on toimitettu lopullinen ohjelmisto joka menee sitten jakoon.Ja tuota on kiirehditty Zyxelille.
Hyvä,Jakoon tulevan ohjelmiston "Release Bulletin" olisi myös oivallinen...
Tarkkaa release notesia ei ole heittää mutta seuraavia muutoksia on tulossa:
- Tietoturvakorjauksia ja –parannuksia
- Laitteen sisäisiä toimintoja optimoitu
- 2.4GHz ja 5GHz langattomien verkojen toimintaa korjattu
- ADSL ja VDSL toimintojen parannuksia
- QoS toimintoja korjattu
- Parental Control toimintoja korjattu
- Kokonaan uudistettu Web-hallintakäyttöliittymä
Hieno uutinen ja korjauslista näyttää hyvältä. Laitatteko asiasta erikseen ilmoituksen kun firmis asennettavissa?
@JuhoOlliLo@ kirjoitti:Tähän saatiin hieman lisätietoja.
Meille tuleva ohjelmisto on versioltaan 5. Zyxelillä ei ole tuota vastaavaa geneeristä versiota vielä jaossa.
Uusi ohjelmisto saadaan tämän viikon aikana hyväksyttyä meidän puolella, jos ei tule vastaan isompia ongelmia sen kanssa. Tästä 1-2 vk niin meille on toimitettu lopullinen ohjelmisto joka menee sitten jakoon.Ja tuota on kiirehditty Zyxelille.
Kovin on verkkainen tuo päivitystahti,onkohan tälle päivitykselle(versio 5) mitään todellista aikataulua?
Vielä emme ole saaneet uutta ohjelmistoversiota jakoon mutta ilmoitamme teille siitä välittömästi, kun se on jaossa.
Olen tässä yrittänyt enoani auttaa samanlaisen uuden reitittimen kanssa joka on Telialta vasta hankittu, mutta kun siihen ei saa tarvittavia päivityksiä edes itse asentaa niin olemme umpikujassa.
Ongelmat ovat langattomassa verkossa johon emme saa kaikkia laitteita yhdistettyä ja 5Ghz verkkokin häviää sen tuosta. On käyty läpi kanavien lukituksista lähtien asetuksia, ei mikään tehoa. Reititin on myös ainoa reititin satojen metrien alueella, joten häiritseviä tekijöitä ei ole. Ongelma yhdistämisessä on todennäköisesti että siellä ei ole WPA yhteensopivuus-asetusta missään, laitteet nimittäin yhdistää ilman suojausta, mutta eivät kun WPA2-PSK suojaus on päällä (ainoa suojaus jonka voi valita asektuksista, ihme kyllä).
Käytössä on liitetyssä kuvassa merkattu ohjelmistoversio ja kuten näette, niin on sen jälkeen Zyxelin korjauksia ja päivityksiä tullut kasapäin (muun muassa wifi korjauksia), mutta Telian reitittimiin ne on näemmä liian vaikea saada. Miten tämä on mahdollista, siellähän on välillä hyvin tärkeitäkin turvallisuuskorjauksia?
Voiko enoni lähettää reitittimen takaisin ja saada tilalle toisen, jossa olisi toiminnat kunnossa ja asetukset myös valittavissa? Miten edes kehdataan tämmöistä roinaa ihmisille pukata?
PS. Minulla on vuosien kokemusta näistä asioista kun korjaan juurikin tämmöisiä ongelmia jatkuvasti, joten ei nappaa soitella asiakaspalveluunkaan kun ei sieltä mitään konkreettista apua juurikaan saa tälle asialle. Jospa tänne ketjuun valittaminen kuitenkin toisi jonkunlaista muutosta Telian käytännöille, edes joskus.
Edit ReOlivia: Upotettu kuva
Laitteen ohjelmistopäivityksessä tehdään korjauksia juurikin kertomiisi wlan verkon ongelmiin. Tarkkaa aikataulua en uskalla antaa milloin ohjelmisto on ulkona, mutta melkein finaalissa ollaan jo tämän suhteen.
Jälleen on muutama viikko hurahtanut, eikö vieläkään olla finaalissa?
Ohjelmisto oli jo vähän aikaa jaossa mutta siinä havaittiin bugi IPv6 määrittelyihin liittyen joka sitten aiheutti ongelmia yhteyden käyttämiseen niin ohjelmisto jouduttiin vetämään pois jaosta ja aiempi takaisin.
Kun on varmistettu että bugi on saatu korjattua niin softa laitetaan uudestaan jakoon.
Mitä käyttäjän tulee(jos mitään) tehdä että hän saa uusimman version käyttöön kun se aikanaan tulee jakoon? Laitteen tulee olla kaiketi telialta hankittu/saatu?
Ainakaan tuolla ei päivityksiin viittaavia ohjeita ei ole: https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/modeemit-ja-reitittimet/zyxel-VMG3625-T20
Hei @Karkath
Käyttäjän ei itse tarvitse tehdä mitään. Päivitys tulee automaattiesti modeemille (joka on meiltä ostettu), kun se on kytkettynä verkkoon. Laite tarkistaa päivitykset automaattisesti aina käynnistyksen yhteydessä, eli uudelleenkäynnistyksen käyttäjän voi tehdä, jos päivitys ei julkaisusta huolimatta ole tullut päätelaitteelle.
Päivityksen yhteydessä laitteelle tulee siis oletusarvoisesti katkos sattumanvaraisesti(yhteys verkkoon) vai onko päivytys ajastettu johonkin vuorokauden aikaan/käyttäjä voi itse valita ajankohdan(24h)
Tuosta päivityksen julkaisuajankohdasta en tiedä, enkä ole varma, aiheuttaako päivitys katkosta yhteydessä. Selvitän asiaa ja palaan viisampana takaisin aiheesta.
Eli tarkkaa kellonaikaa ei ole määritelty, milloin päivitys tulee jakoon. Päivityksen ei pitäisi aiheuttaa mitään katkosta, koska päivityksen asennus tapahtuu vain uudelleen käynnistyksellä.
Laitteen hallintasivuilla voi myös kytkeä päivityksen tarkastamisen käynnistyksen yhteydessä pois päältä. Tällä tavoin voit estää päivityksen tulemisen, ennenkuin kytket asetuksen takaisin päälle. Suositeltavaa on pitää automaattinen päivitys päällä, näin ei päivitys mene ohi huomaamatta.
Asetus löytyy hallintasivulta: Maintenance -> Firmware Upgrade -> Do online firmware upgrade valinta.
@HenriLie@ kirjoitti:Eli tarkkaa kellonaikaa ei ole määritelty, milloin päivitys tulee jakoon. Päivityksen ei pitäisi aiheuttaa mitään katkosta, koska päivityksen asennus tapahtuu vain uudelleen käynnistyksellä.
Laitteen hallintasivuilla voi myös kytkeä päivityksen tarkastamisen käynnistyksen yhteydessä pois päältä. Tällä tavoin voit estää päivityksen tulemisen, ennenkuin kytket asetuksen takaisin päälle. Suositeltavaa on pitää automaattinen päivitys päällä, näin ei päivitys mene ohi huomaamatta.
Asetus löytyy hallintasivulta: Maintenance -> Firmware Upgrade -> Do online firmware upgrade valinta.
Ok,"käynnistä automaattisesti(ota uusi käyttöön haluttuna ajankohtana) asetus" olisi myös hyvä lisä automatiikkaan
Joko tämä päivitys on jaossa?
@NettiHamsteri@ kirjoitti:Joko tämä päivitys on jaossa?
Viimeisin tieto asiasta on se, että voit ottaa käyttöön uuden ohjelmiston, mutta laitteen IPv6 tulisi silloin ottaa pois käytöstä. Ohjeet ohessa: Zyxel VMG3625-T20
Tästä on ollut myös Häiriötiedote@ ja kannattaa @HenriLi ´n kirjoittama vinkki lukaista tästä päivitysaiheesta ylempää.
@NettiHamsteri@ kirjoitti:Joko tämä päivitys on jaossa?
Jos haluat käyttää uutta ohjelmistoa, niin laitteen IPv6 tulee poistaa käytöstä.
Aiheesta on häiriöilmoitus, mikä ei ole avoimissa, mutta vielä ajankohtainen:
ZyXEL VMG3625-T20 -laitteen ohjelmistopäivys
Täällä on edelleen laitteita jotka eivät halua toimia ennen kuin tämä päivitys saadaan jakoon. Tämä alkaa olla jo aika koomista touhua. Mitäpä tästä opimme?
Harmillinen tilanne, ettei päivitystä ole vielä saatu julkaistua. Aiemmin mainitun bugin tilannetta tutkitaan vielä. Päivitys pyritään julkaisemaan verkkoon mahdollisimman pian.
No niin,
olen ollut Telian taloyhtiöasiakas (yhteys kotiin L) jo peräti neljä päivää. Jo tässä ajassa yhteys on pätkinyt enemmän, kuin Elisan kaapelimodeemi pätki 4 vuodessa ja tämä on ikävä kyllä faktaa.
Vaihtelin kanavia, myös eri taajudelle, kun ensin ajattelin tämän olevan vain WLAN-ongelma, mutta sama pätkiminen toistuu myös kaapelin kautta. Hmmm, tsekkaampas firmware päivitystä:
Laitteeni Zyxel VMG3625-T20A nykyinen firmare-versio: V5.30(ABIE.3)b2_E0 - päiväys 19.4.2018.
Uudempaa ei löydy valmistajalta, joten johkaannuin tähän viestiketjuun. En ole uskoa silmiäni; miten voi tällä alalla olla niin saamatonta porukkaa, ettei noista uudemmista firmwareista saada leivoittua päivitystä?
Kuka päivityksistä vastaa, Telia vai Zyxel? Onko Telialla todellakin varaa vain nostella käsiä ilmaan, että kun ei ole saatu toimivaa päivitystä, ootellaan taas pari kuukautta. Vaihtakaa laitevalmistajaa, jos ei homma toimi Zyxelin kanssa.
On varmaa, että jos homma jatkuu tällaisena, operaattori vaihtuu nopeasti. Ja viidakkorumpu todellakin laulaa.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.