Skip to main content
Kysymys

WAN IP-ongelma, Asus GT-AX11000 ja Telia valokuitu

  • May 28, 2025
  • 4 kommenttia
  • 180 katselukertaa

Asus GT-AX11000 ja Telian kuitu toiminut moitteetta siihen asti, että päivitin Asuksen ohjelmiston. Kaikki toimii ohjelmistoversiolla 3.0.0.4.388_23285, mutta sitä uudemmilla reititin ei saa WAN IP:tä valokuituboksilta. Asetuksissa on “WAN-yhteystyyppi: Automaattinen IP”.

  • Kokeiltu seuraavat toimenpiteet:
    • Vaihtaa DHCP-kyselytaajuus,
      • Firmiksellä 3.0.0.4.388_23285 toimii sekä normaali että aggressiivinen, vaihtuvaa ei kokeiltu
      • Uudemmilla (esim. 3.0.0.4.388_24403) kokeiltu normaali, aggressiivinen ja vaihtuvakin. Ei vaikutusta, mikään ei toimi.
    • Yhdistetty läppäri piuhalla valokuituboksiin, se saa IP:n ja netti toimii
      • Kloonattu läppärin MAC-osoite reitittimelle, ei saa WAN IP:tä
    • Sammutettu valokuituboksi ja reititin 30min ajaksi, jotta DHCP-lease vapautuisi
      • Restartattu ensin valokuituboksi ja kun se täysin päällä ja kaikki valot palavat, niin sitten reititin
      • Reititin ei saa WAN IP:tä tämänkään jälkeen

Kun palautan reitittimeen ohjelmistoversion 3.0.0.4.388_23285 kaikki toimii samantien, reititin saa WAN IP:n välittömästi.

 

Kokeillut ohjelmistoversiot, jotka eivät toimi:

3.0.0.4.388_24394

3.0.0.4.388_24403

3004.388.9_2 Asuswrt-Merlin -ohjelmisto

 

Vika lienee reitittimen uuden softan DHCP-yhteensopimattomuudessa Telian kanssa? Onko Asuksen firmiksessä mahdollisesti bugi, joka estää DHCP DISCOVER / REQUEST -viestien hyväksymisen Telian DHCP-palvelimessa?

Toimiva 3.0.0.4.388_23285 firmis on kuitenkin julkaistu jo 15.05.2023 ja sen jälkeiset firmikset eivät ole toimineet. Mitä tälle olisi tehtävissä?

4 kommenttia

Katjane
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • June 2, 2025

Asus GT-AX11000 ja Telian kuitu toiminut moitteetta siihen asti, että päivitin Asuksen ohjelmiston. Kaikki toimii ohjelmistoversiolla 3.0.0.4.388_23285, mutta sitä uudemmilla reititin ei saa WAN IP:tä valokuituboksilta. Asetuksissa on “WAN-yhteystyyppi: Automaattinen IP”.

  • Kokeiltu seuraavat toimenpiteet:
    • Vaihtaa DHCP-kyselytaajuus,
      • Firmiksellä 3.0.0.4.388_23285 toimii sekä normaali että aggressiivinen, vaihtuvaa ei kokeiltu
      • Uudemmilla (esim. 3.0.0.4.388_24403) kokeiltu normaali, aggressiivinen ja vaihtuvakin. Ei vaikutusta, mikään ei toimi.
    • Yhdistetty läppäri piuhalla valokuituboksiin, se saa IP:n ja netti toimii
      • Kloonattu läppärin MAC-osoite reitittimelle, ei saa WAN IP:tä
    • Sammutettu valokuituboksi ja reititin 30min ajaksi, jotta DHCP-lease vapautuisi
      • Restartattu ensin valokuituboksi ja kun se täysin päällä ja kaikki valot palavat, niin sitten reititin
      • Reititin ei saa WAN IP:tä tämänkään jälkeen

Kun palautan reitittimeen ohjelmistoversion 3.0.0.4.388_23285 kaikki toimii samantien, reititin saa WAN IP:n välittömästi.

 

Kokeillut ohjelmistoversiot, jotka eivät toimi:

3.0.0.4.388_24394

3.0.0.4.388_24403

3004.388.9_2 Asuswrt-Merlin -ohjelmisto

 

Vika lienee reitittimen uuden softan DHCP-yhteensopimattomuudessa Telian kanssa? Onko Asuksen firmiksessä mahdollisesti bugi, joka estää DHCP DISCOVER / REQUEST -viestien hyväksymisen Telian DHCP-palvelimessa?

Toimiva 3.0.0.4.388_23285 firmis on kuitenkin julkaistu jo 15.05.2023 ja sen jälkeiset firmikset eivät ole toimineet. Mitä tälle olisi tehtävissä?

Ilman tarkempia yhteyslokeja emme pysty tässä sanomaan mikä aiheuttaa ongelman laitteen uusimmalla ohjelmistoversiolla. Oletko havainnut samaa ongelmaa, jos vaihdat IP-Protokollan IPv4-> IPv6? Oletko muuten Asuksen omilla forumeilla törmännyt samanlaisiin ilmoituksiin muilta käyttäjiltä? Voimme tarkemmin tutkia liittymän toimintaa ja varmistaa kyseleekö laite verkko-osoitteita, mutta korjaus mahdolliseen softa vikaan tulee sitten aikanaan laitevalmistajalta.
 


Forum|alt.badge.img
  • Faxaaja
  • June 3, 2025

Ongelma kuulostaa olevan GT-AX11000 laitteessa ja DHCP on ikivanha keksintö IP numeron saamiseksi automaattisesti ja sen hoitaa DHCP serveri, mutta sen valinnan alta saatta löytyä, myös uusia vaihtoehtoja, eli se ei välttämättä ole enää, vain on ja off. En tiedä onko valokuituboksissa DHCP serveri, vai tuleeko IP-numero suoraan Telian päästä Asus reitittimen WAN porttiin. Samoja IP-numeroja ei missään nimessä kannata yrittää käyttää, jos kaksi reititintä on ketjutettu peräkkäin, eli toinen reititin pitää olla täysin eri IP-numeroilla. Emerkiksi verkko 192.168.0.1 ja verkko 192.168.10.1 toimii keskenään. Toiseksi viimeinen numero erottaa usein reitittimen verkot toisistaan. Tämä alue 192.168.0.0 – 192.168.255.255 pitäisi olla tavallisen modeemin tai reitittimen käyttäjän vapaasti valittavissa. Toiseksi viimeinen numero on aliverkkon ip-numero ja viimeinen on laite / porttikohtainen ip-numero.

Tämä on tyypillinen virhe, jos on kaksi reititintä yhdistetty peräkkäin ja se voi jumittaa koko liikenteen, koska reitittimet eivät osaa reitittää ristiriitaisen konfiguraation takia. Moni laitevalmistaja käyttää samoja aliverkkoja reitittimissä, joten tämän virheen mahdollisuus on todella suuri. Reititin ei tiedä kumpaan suuntaan dataa pitäisi reitittää, jos IP-numero asetukset ovat täysin identtiset kahdessa peräkkäisessä eri reitittimessä. Sama ongelma voi koskettaa laitteen sisäisiä verkkoja. Lisäksi WiFi puolella voi olla oma IP-numeroverkko ja vierailijoilla voi olla, myös eri IP-numeroverkko. Kaikki nuo pitää käydä läpi, jos on useampia verkkoja, koska päälekkäisyydet jumittaa liikenteen. Kaikki on aivan ok, jos päälekkäisyyksiä ei ole. Tämän takia konfiguroin reititinlaitteet tietokoneella, ennen verkkoon kytkemistä ja tehdasasetuksia en voi käyttää, koska verkkoliikenne jumiutuisi heti tedasasetus resetoinin jälkeen päälekkäisten IP-numero asetusten vuoksi.

PC:n windows komentokehokeen komentoja:

IP-numeron vapautus kaikista PC:n verkkokorteista: ipconfig /release
Uuden IP-numeron haku PC:n verkkokorteille: ipconfig /renew
Listaa kaikki PC:n verkkokorttien asetukset: ipconfig /all

HUOM! Jos kiinteät IP-numerot on asetettu verkkokorttiin, niin IP-numerot eivät vaihdu DHCP-serverin mukaisesti. Kaapelia ei siis tarvitse välttämättä irroittaa, jos osaa käyttää näitä vanhoja komentoja ja PC:n windows komentokehoketta, kun konfiguroi reitittimiä tietokoneella.

MAC numeron kloonaaminen auttaa, jos vastapäässä on sulkulista, joka estää ulkopuolisten MAC numeroiden käytön ja silloin, vain listalta löytyvä MAC numero pääsee verkkoon. Tätä on ainakin ollu joissain valokuituverkoissa, eli se ensimmäinen palikka mihin, kuitu tulee on samaan tapaan listalla, kuin kaapelimodeemit on operaattorilla. Tuolla estetään ulkopuolisen laitteen kytkeminen operaattorin verkkoon. Sormen pituinen palikka reitittimessä, voi olla, myös valokuituadapteri ja sillä on MAC numero. MAC numero on kuitenkin silloin se minkä operaattorin päässä tulee näkyyviin. Laitteen perässä olevat muut portit ei yleensä ole suljettu, koska se ei ole se rajapinta mitä operaattori vahtii omassa verkossaan. Tavallaan MAC numeron kloonaus voi olla turhaa valokuitumuuntimen jälkeen, koska sillä valkuidun liitännällä on, myös oma MAC numero.


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • June 4, 2025

Ilman tarkempia yhteyslokeja emme pysty tässä sanomaan mikä aiheuttaa ongelman laitteen uusimmalla ohjelmistoversiolla. Oletko havainnut samaa ongelmaa, jos vaihdat IP-Protokollan IPv4-> IPv6? Oletko muuten Asuksen omilla forumeilla törmännyt samanlaisiin ilmoituksiin muilta käyttäjiltä? Voimme tarkemmin tutkia liittymän toimintaa ja varmistaa kyseleekö laite verkko-osoitteita, mutta korjaus mahdolliseen softa vikaan tulee sitten aikanaan laitevalmistajalta.

Tähän vielä tarkennuksena, että voimme tilannetta tutkia tarkemmin häiriöilmoituksen kautta. Häiriöilmoituksen pääset kirjaamaan nopeiten tästä


Forum|alt.badge.img
  • Faxaaja
  • June 4, 2025

Uudempi ASUS GT-AX11000 Firmware version 3.0.0.4.388_24394 näyttää löytyvän Asus sivuilta. On olemassa ASUS GT-AX11000 Pro, mutta tuo ei ollut Pro mallin firmware, koska sitä ei ole manittu ensimmäisessä viestissä. Päiväys on 2024/11/13, eli marraskuun 13 päivä 2024. Katsoin yhtä YouTube videota ja firmwaren päivitys näytti olevan aika automaattinen toimenpide, missä reititin lataa päivityksen suoraan netistä. Väärän laitteen firmwarea ei tietenkään saa asentaa, koska se ei toimi.

Jos reittimen saa väärillä asetuksilla tilaan missä siihen ei enää pääse kirjautumaan mitenkään sisään, niin hätävara varana on yleensä reset nappi reitittimen kyljessä ja manuaali. Kaikki asetukset, WiFi ja salasanat nollautuu täysin tehdasasetuksille ja reititin on samassa tilassa, kuin sen ottaisi ensimmäistä kertaa ulos tehtaan tuotepakkauksesta. Reset nappi toimii lähes kaikissa lähiverkon reitittimissä, kytkimissä ja modeemeissa samalla tavalla. Usein tehdasasetusten tunnus ja salasana on manuaalissa tai laitteen pohjassa.