Skip to main content
Ratkaisu

Yhteys kotiin XXL kuitu ei yhteyttä nettiin

  • July 18, 2025
  • 14 kommenttia
  • 391 katselukertaa

Hei,

Tilasin valokuitusen rakentamaan kuituun teidän 1000/1000 yhteyden. 16.7. keskiviikkona se "kytkettiin" päälle, mutta vielä tänä päivänä ei ole tavuakaan tietoa liikkunut kuitumuuntimen kautta.

Olen ollut kolmesti yhteydessä asiakaspalveluun ja diagnostiikkaa on ajettu ahkerasti. On kokeiltu eri routteria, suoraan muuntimelta läppäriin kaapelia ja vaihdettu kaapeleita. Kaikki laitteet on käynnistetty uudelleen ja palautettu tehdasasetuksiin varmaan sen vajaa kymmenen kertaa. Aina sama homma: diagnostiikka näyttää, että yhteys tulee talollemme, mutta tieto ei vaan siirry.

Viimeisimpänä nyt eilen asiakaspalvelu totesi että vika on sisäisessä verkossani ja ohjasi minut tilaamaan Telia Helpin kaverin paikanpäälle. Tälle hommalle olisi nyt tulossa hintaa lähemmäs 200€. Hivenen kismittää kun ei ole omasta syystä johtuva ongelma. Helpin kanssa en ole vielä jutellut. Lisäksi minulla ei ole käytännössä sisäistä verkkoa, ellei cat6 kaapelia muuntimelta läppäriin sellaiseksi lasketa.

Luin täältä aiempia ketjuja ja huomasin että vajaa kuukausi sitten oli toisella asiakkaalla ollut kovasti sama kuuloinen ongelma; hänellä routteri osasi sanoa, että operaattorin DHCP lienee ongelmallinen. Itselläni routeri neuvoo: please check the line quality with your ISP.

Routterille kirjautuessa näen ettei yhteys saa haettua IP osoitetta ja näyttää 0.0.0.0.

Tässä vielä muutama kuva:

Asetettuna dynaaminen IP, ei löydä mitään.

Operointi langattomana reitittimenä, data tulee RJ45 (cat6) kaapelista eikä suinkaan DSL.

Cat kaapeli WAN porttiin kuten pitääkin, LAN1 lähtee letku läppärille jotta pääsen routteriin "sisään".

Routerilta kuitumuuntimeen. Virran valo, WAN valo ja LAN1 palaa kuten pitäisi. LAN1 jopa vilkkuu välillä ja antaa valheellista toivoa josko jotain tapahtuisi, mutta ei niin mitään.

En näe mitään mikä olisi minun puolesta vialla. Joten onko todella niin, että minun täytyy vielä lähemmäs pari sataa euroa maksaa asentajalle jos kyseessä onkin väärin konffattu yhteys? Ja jos omissa asetuksissani on jotain vialla niin ilomielin otan ohjeita vastaan, alkaa insinöörillä mennä pata jumiin tämän kanssa.

Tosiaan vielä reitittimen specsit:

Tp-link Archer VR600 v3

Kiitos avusta nyt jo etukäteen!

Ratkaisu jäseneltä Rontti7

Nyt homma ratkaistu ja netti toimii.

Pari tuntia häiriöilmoituksen jälkeen tuli tekstiviesti jossa neuvottiin käynnistämään laitteet uusiksi ja kokeilemaan. Netti lähti toimimaan sitten.

Eli jossain Telian yhteyden määrityksessä oli virhe ja saivat sen sitten korjattua kun tieto meni oikealle porukalle.

Minkäänlaista raporttia ei häiriön syystä tai korjaus tavasta tullut, mutta pärjään ilmankin. Olisi tietysti kiva tietää mikä oli pielessä niin täältä saisi muut tarvittaessa vinkkejä törmätessään vastaaviin haasteisiin.

Toivottavasti tästä menee myös oppia asiakaspalveluun, jotta osaavat laittaa oikeaan osoitteeseen häiriöilmoituksen jatkossa. Näin vältytään turhilta Helpin ajoreissuilta ja asiakkaan turhautumiselta.

14 kommenttia

Forum|alt.badge.img+7
  • Moderaattori
  • July 18, 2025

Tervetuloa ​@Rontti7 Telia Yhteisöömme! Täällä voit lukea ajankohtaisista asioista ja pääset osallistumaan mielenkiintoisiin keskusteluihin 🙂

Oletko testannut suoraan kuitumuuntimesta nettikaapelilla tietokoneeseen yhteyttä ilman reititintä? Telia Helppi osaa katsoa asennukset läpi eli siinä asiassa ihan hyvä jos tulevat paikan päälle. Saisit samantien yhteyden toimimaan, jos vaan yhteys on kytketty meiltä muuntimeen saakka. 


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • July 18, 2025

Olen ollut kolmesti yhteydessä asiakaspalveluun ja diagnostiikkaa on ajettu ahkerasti. On kokeiltu eri routteria, suoraan muuntimelta läppäriin kaapelia ja vaihdettu kaapeleita. Kaikki laitteet on käynnistetty uudelleen ja palautettu tehdasasetuksiin varmaan sen vajaa kymmenen kertaa. Aina sama homma: diagnostiikka näyttää, että yhteys tulee talollemme, mutta tieto ei vaan siirry.

Oletko testannut suoraan kuitumuuntimesta nettikaapelilla tietokoneeseen yhteyttä ilman reititintä? Telia Helppi osaa katsoa asennukset läpi eli siinä asiassa ihan hyvä jos tulevat paikan päälle. Saisit samantien yhteyden toimimaan, jos vaan yhteys on kytketty meiltä muuntimeen saakka. 

Eikös tuossa ole kokeiltu jo kaikki moneen kertaan kuten sanottu, että ainoa mitä ei ole kokeiltu on mahdollisesti viallisen muuntimen vaihtaminen. 

Kannattaisi kirjautua reitittimen sijasta muuntimen hallintasivulle niin voisi päästä näkemään mitä se sanoo aiheesta. Siihenkin osoite ja tunnukset löytyy joko laitteesta tarrana tai manuaalista. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • July 18, 2025

Juu on kokeiltu suoraan yhteyttä läppäriin (kahteen eri) ilman reititintä.

En löytänyt muuntimelle muuta kuin mac osoitteen, ja siinä loppuu osaaminen itseltä jos sillä yritän boksiin sisään. Täytyy vielä katsoa uudemman kerran josko löytäisin IP:n millä heilahtaa laitteelle.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • July 18, 2025

192.168.1.1  ja tunnukset admin/admin kertoisi Google tuolle laitteelle, jos on https://genexis.eu/product/xg6846b/


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • July 18, 2025

192.168.1.1  ja tunnukset admin/admin kertoisi Google tuolle laitteelle, jos on https://genexis.eu/product/xg6846b/

Suurkiitos! Täytyypi mennä kokeilemaan.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • July 18, 2025

Tarkentava kysymys: Mitä on 16.7. todellisuudessa kytketty? Valokuitusen verkko vai liittymä Telialta? Kyse voi olla siitä vaan että liittymää ei ole vielä kytketty, siihen menee muutama päivä. Itselläni taisi pari viikkoa palaa WAN-valo, ennenkuin Valokuituselta tuli mitään vahvistusta verkon valmistumisesta.

Epäilen vahvasti, että tuohon valokuitupäätteeseen ei pääse kirjatumaan. En itse ainakaan aikoinaan sinne päässyt. Kirjautuminen saattaa olla estetty ihan hyvästä syystä...


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • July 18, 2025

Tarkentava kysymys: Mitä on 16.7. todellisuudessa kytketty? Valokuitusen verkko vai liittymä Telialta? Kyse voi olla siitä vaan että liittymää ei ole vielä kytketty, siihen menee muutama päivä. Itselläni taisi pari viikkoa palaa WAN-valo, ennenkuin Valokuituselta tuli mitään vahvistusta verkon valmistumisesta.

Epäilen vahvasti, että tuohon valokuitupäätteeseen ei pääse kirjatumaan. En itse ainakaan aikoinaan sinne päässyt. Kirjautuminen saattaa olla estetty ihan hyvästä syystä...

Ihan hyvä tarkennus. Valokuitu tosiaan rakennettu tähän taloon noin kaksi vuotta sitten Valokuitusen toimesta. Telian yhteys avattiin 16.7. meille. Edellisillä asukkailla toiminut netti, mutta en tiedä mikä operaattori heillä oli.

Ja ei tosiaan onnistunut kuitumuuntimelle sisäänmeno itseltäni. Voihan se tosiaan olla blokattu ettei asetuksia mennä sorkkimaan.

Tänään soittelin myös Valokuitusen asiakaspalveluun ja ajavat myös diagnostiikan. Lupasivat palata asiaan. Soittelen maanantai aamulla heille uudestaan.

Telia Helppi tilattu asentamaan nettiyhteys myös maanantaille. Mikäli ei ole ns. käyttäjävika vaan jokin virhe Telian päästä niin neuvoi reklamoimaan kulut asennuspalvelusta Telialta.

Päivitän taas sitten maanantain epistolan jälkeen.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • July 18, 2025

Väitän, että Telia ei ole avannut liittymää tai sitten Telian päässä on jotain pielessä. Itselläni oli operaattorin toimien vuoksi eräs aamu vastaava tilanne, ei pääsyä nettiin eikä saanut IP-osoitetta. Oli operaattorin puolella vika. 

Taitaa olla kesä-jantterit Telialla asialla ja osaaminen on mitä on...


Forum|alt.badge.img+7
  • Moderaattori
  • July 19, 2025

Väitän, että Telia ei ole avannut liittymää tai sitten Telian päässä on jotain pielessä. Itselläni oli operaattorin toimien vuoksi eräs aamu vastaava tilanne, ei pääsyä nettiin eikä saanut IP-osoitetta. Oli operaattorin puolella vika. 

Taitaa olla kesä-jantterit Telialla asialla ja osaaminen on mitä on...

Toivottavasti liittymä on kytketty, olettaisin että se kuitenkin olisi aktiivinen tai sitten on hälyttävää jos kolmen asiakaspalvelijan silmien edestä on mennyt jotakin ohitse. Mielenkiinnolla odotan myös maanantaina kommenttia ​@Rontti7:n osalta. Kesätyöntekijämme ovat osaavaa porukkaa ja koulutettu tehtäviimme huolella. Inhimillisiä virheitä voi sattua kaikille ja jos näin tosiaan on, niin otamme vastaan mielellämme koulutuksen sparrauksen. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • July 21, 2025

Noniin, luvattu päivitys.

TLDR: Tilanteessa ei mitään muutosta, menee Telia häiriöpuolen hommiksi. Todennäköisesti vielä pari päivää ilman nettiä.

Telia Helpin asentaja kävi juuri äsken. Oli todella mukava kaveri ja käytiin perusteellisesti tapaus läpi. Hänelle iso peukku, vaikka ei käynnistä ollut välitöntä apua. Tarkistettiin mun asetukset ja kaikki ok, kytkennät myös oikein.

Asentaja soitti Telialle ja ajettiin jälleen diagnostiikat kuitu muunnin päällä ja pois, sekä muuntimen resetoinnin jälkeen -> sama tilanne kuin ennenkin (mihinkäs se itsellään olisi muuttunut).

Nyt Telian puolelta sitten todettiin, että tämä pitää laittaa häiriöilmoituksena ja siinä on sitten noin 2 vuorokautta tavanomainen käsittelyaika Telian häiriöpuolella.

Kun asentajalla ei ollut myöskään yhteyttä niin totesi, että tämä oli tässä; hän ei pysty enempää tekemään ja se on häiriöpuolen heiniä nyt sitten. Sanoi, että kaksi puhelua on tulossa: Telian häiriöpuolelta kun saavat vian korjattua ja Telia Helpistä varmistus että tästä ei pitäisi tulla laskua kun laitteet ei tulleet kuntoon. Ihmetteli kovasti miksi ylipäänsä Helppi oli tähän suositeltu kun asiakaspalvelijan olisi pitänyt heti laittaa tämä häiriöilmoitukseksi.

Noh, sentään sen verran oli tästä visiitistä hyötyä, että ehkä se vianratkaisu on nyt oikeiden henkilöiden käsissä Telian puolella.


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • July 21, 2025

Helppi, Helpson, ja muut, heti operaattorin kuin operaattori sotkee yleensä mukaan, koska valitettavasti 99% ajasta oletetaan vian olevan asiakkaan laitteissa, asiakkaan virhe. Mutta nyt on  ongelmaa oikein Helppi käynyt toteamassa, että ei ole asiakkaan laitteesta kiinni vaan ongelma jossain muualla verkossa. Nyt ei voi enää palata bumerangina tai muunakaan takaisin.


Katjane
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • July 21, 2025

Noniin, luvattu päivitys.

TLDR: Tilanteessa ei mitään muutosta, menee Telia häiriöpuolen hommiksi. Todennäköisesti vielä pari päivää ilman nettiä.

Telia Helpin asentaja kävi juuri äsken. Oli todella mukava kaveri ja käytiin perusteellisesti tapaus läpi. Hänelle iso peukku, vaikka ei käynnistä ollut välitöntä apua. Tarkistettiin mun asetukset ja kaikki ok, kytkennät myös oikein.

Asentaja soitti Telialle ja ajettiin jälleen diagnostiikat kuitu muunnin päällä ja pois, sekä muuntimen resetoinnin jälkeen -> sama tilanne kuin ennenkin (mihinkäs se itsellään olisi muuttunut).

Nyt Telian puolelta sitten todettiin, että tämä pitää laittaa häiriöilmoituksena ja siinä on sitten noin 2 vuorokautta tavanomainen käsittelyaika Telian häiriöpuolella.

Kun asentajalla ei ollut myöskään yhteyttä niin totesi, että tämä oli tässä; hän ei pysty enempää tekemään ja se on häiriöpuolen heiniä nyt sitten. Sanoi, että kaksi puhelua on tulossa: Telian häiriöpuolelta kun saavat vian korjattua ja Telia Helpistä varmistus että tästä ei pitäisi tulla laskua kun laitteet ei tulleet kuntoon. Ihmetteli kovasti miksi ylipäänsä Helppi oli tähän suositeltu kun asiakaspalvelijan olisi pitänyt heti laittaa tämä häiriöilmoitukseksi.

Noh, sentään sen verran oli tästä visiitistä hyötyä, että ehkä se vianratkaisu on nyt oikeiden henkilöiden käsissä Telian puolella.

Kiitos tilannepäivityksestä! Toivotaan häiriöilmoituksen pikaista selvitystä ja sen myötä myös tilanteeseen ratkaisua. Palaathan vielä tänne, mielellämme kuulemme miten tämä saatiin maaliin. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • Ratkaisu
  • July 21, 2025

Nyt homma ratkaistu ja netti toimii.

Pari tuntia häiriöilmoituksen jälkeen tuli tekstiviesti jossa neuvottiin käynnistämään laitteet uusiksi ja kokeilemaan. Netti lähti toimimaan sitten.

Eli jossain Telian yhteyden määrityksessä oli virhe ja saivat sen sitten korjattua kun tieto meni oikealle porukalle.

Minkäänlaista raporttia ei häiriön syystä tai korjaus tavasta tullut, mutta pärjään ilmankin. Olisi tietysti kiva tietää mikä oli pielessä niin täältä saisi muut tarvittaessa vinkkejä törmätessään vastaaviin haasteisiin.

Toivottavasti tästä menee myös oppia asiakaspalveluun, jotta osaavat laittaa oikeaan osoitteeseen häiriöilmoituksen jatkossa. Näin vältytään turhilta Helpin ajoreissuilta ja asiakkaan turhautumiselta.


  • Savumerkittäjä
  • November 17, 2025

jep jep lounealta → telia ja bittiäkään ei o tullu läpi. sama ongelma. helppiin ulistu. sormetristissä jos jotain tapahtus..