Soneran chatissa kertoivat vain jotain ympäripyöreää '' jotain uudistuksia, huoltoa tehdään jollekkin jutulle joka voi aiheuttaa ongelmia. Kysy maanantaina uudelleen kun huolto on saatu tehtyä, jos internet/modeemi ei ole mennyt entiselleen. ''
Mutta näillä mennään. Toivottavasti maanantaina asia on hoidettu.
Hiukan jatkoa.
Ongelma ei ole tänäänkään häipynyt ja sama ralli jatkuu.
Lähetin eilen viestiä Zyxelin tukeen jos heillä olisi tietoa. Vastausta ei vielä ole tullut, mutta mikäs siinä.
Soneran chatissa kehottelivat enimmäkseen hakemaan lainamodeemia kaupasta ja ostamaan uutta. En kyllä vielä ole valmis luovuttamaan!
Äsken tein manuaalisesti firmware päivityksen. Isälläni oli ainakin käsitys, että uudelleenkäynnistyminen johtuisi päivityksestä joka ei vaan mene läpi. Huomasin, että firmware versioni oli kyllä '' vanhentunut. '' Mun versio oli 2.00(AAFN.07) vaikka UUSIN on 2.00(AAFN.13). No, nyt on uusin firmware toivottavasti manuaalisesti päivitetty onnistuneesti. Pitäisi resetoida laite että pääsisi modeemin asetuksiin varmistamaan että päivitys on onnistunut, mutta en vielä uskalla mitään tehdä haha.
Oudointa ongelmassa on, miten uudelleenkäynnistymiset tapahtuvat AINA noin 45-55min toisistaan. Tämän aamun restarttaukset (jotka olen ollut hereillä kokemassa) ovat olleet aikoina 12:07 ja 12:52. Seuraava restarttaus pitäisi olla noin 13:40 (kirjottelen tätä lausetta juuri kello 13:43) mutta koska tein firmware päivityksen manuaalisesti noin klo 13:30, ja samalla modeemi restarttasi itsensä, niin luultavasti seuraavan ajankohta olisi mahdollisesti noin 14:20. Katsotaan mitä tapahtuu, en ole hirveän toiveikas tosin :D
Päivitän keskustelua ja kerron miten tarina jatkuu.
Update!
Eli, firmware päivitys tehty n. 13:30 versiosta 2.00(AAFN.07) -> 2.00(AAFN.13). Nyt yli tuntiin ei modeemi ole restartannut itseään, vaikka ennen se sitä teki n. 50 minuutin välein.
Zyxeliltä oli myös tullut viestiä takaisin, että kuulema monella muillakin henkilöillä oli samaan aikaan tapahtunut sama ongelma.
Elikkä näin tällä kertaa, vanhentunut firmware versio oli kyseessä. Jos joillakin muilla on sama ongelma tai ikinä löytää googlen avulla tämän keskustelun, tsekatkaa oman modeeminne firmware versio, ja verratkaa sitä modeemin uusimpaan. Jos firmware versio on vanhempi kuin nykyinen versio, kannattaa se manuaalisesti päivittää. Jos ette tiedä miten, tämän avulla sen varmaan saa jokainen jamppa ja martta tehtyä.
Ei tarvinnut heittää puoltasataa uuteen modeemiin, thank god.
Tämä liittynee Mirai bottiverkkoon, ja tuon ohjelmistoversion päivityksellä sait ratkaistua ongelman osittain.
Tuossa ohjelmistoversiossa tulee pitää palomuuri päällä (mitä se oletuksena onkin).
Varsinaista ohjelmistovirhettä se ei tosin korjaa. Odottelemme vielä valmistajalta tietoja mahdollisesta päivityksestä.
Lisää kirjoitusta aiheesta:
https://klaani.sonera.fi/t5/Kiinteat-nettiyhteydet-ja/Mirai-haittaohjelma-murtanut-modeemeja-uudelleenkaynnistys/m-p/138483/highlight/false#M6508