Zyxel tarjoaa maksutonta tukea, kannattaa sieltä kysellä niin saa henkilökohtaista apua :)
http://www.zyxel.com/fi/fi/support/contact_support.shtml
@Tanjuska55 Epäilen että sinulla on sellainen ongelma että Zyxelisi on siltaavassa tilassa ja DHCP palvelu päällä tässä reitittimessä (yleensä ei pitäisi olla mutta näyttäisi siltä että on). DHCP palvelu toimii sillä periaatteella kumpi on nopeampi. Jos Soneran antaa ensin niin saa Soneralta DHCP palvelulta julkisen IP-osoitteen (80, 84 - alkuisen esim). Kun Soneran DHCP palvelu ei anna kuin se 5 kpl IP-osoitteita, niin reitittimesi oma DHCP palvelu antaa IP-osoiteita (192.168.X.X).
- Varmista että reitittimesi (Zyxel) on reitittävässä tilassa (NAT käytössä).
Moikka! Kiitos vastauksesta! Nyt on sellainen juttu että en edes pääse modeemin sisälle tuon 192.168.1.1 kautta - ei tapahdu mitään. Modeemin alapuolella lukee juuri tuo IP osoite ja juuri sillä pääsin eilen moneenkin kertaan ongelmitta. En tajua, mikä on nyt ongelmana..
Mikököhän on tietokoneesi IP-osoite?
Sen tulee olla samassa verkossa reitittimen kanssa, IP-osoite siis tulee olla muotoa 192.168.1.0/255.255.255.0
Jos se ei ole, laita se manuaalisesti verkkoasetuksista.
84.248.66.253
255.255.224.0
193.210.18.18, 193.210.19.19
Dhcp.inet.fi
Näillä tiedoilla netti toimii piuhalla, eli pääsen eri sivuille, mutta en modeemin sisälle. Langaton on meille välttämätön - muutama kännykkä ja pari tablettii. Yhdistin siis kannettavan myös langattomaan verkkoon, se saa seuraavat tiedot:
80.220.84.219
255.255.224.0
80.220.64.1
192.168.18.18
192.168.19.19
Dhcp.inet.fi
Näillä tiedoilla netti kannettavalla ei toimi, vaikka ne vaikuttaa suht samoilta.
Iphoneni on myös yhdistetty langattomaan ja saa seuraavat tiedot, joilla netti toimii täydellisesti:
84.249.188.121
255.255.252.0
84.249.188.1
Dhcp.inet.fi
Miten voin laittaa tuon ip:n manuaalisesti verkkoasetuksissa? Tai siis kyl mä tiiän miten, mut mitä tietoja mun pitää syöttää?
192.168.1.5
255.255.255.0
192.168.1.1
Näillä pääsin modeemin sisälle, mut en tiiä mitä nyt teen kun tuo NAT on päällä taas...
Kun NAT on käytössä niin laitteesi pitäisi olla reitittävässä tilassa. Tällöin käytät Zyxelin omaa DHCP:tä.
Ei kannata, koska juuri tuota selitin :)
Suosittelen tarkistamaan, että olet varmasti kytkenyt Zyxelin seinään siitä WAN-portista. Jos kytkentä on LAN-portista nousuun, niin reititin voi sekoilla juuri tuolla kuvailemallasi tavalla. Eli laite käyttäytyy välillä niinkuin kytkin (jakaa julkisia ip-osoitteita) ja välillä oikein eli jakaa sisäverkon osoitteita...
edit: laitteet palautuvat reitittävään tilaan (nat päällä) kun sen resetoi tehdasasetuksille.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.