Reitittimessä ZyXEL NBG4615 v2 on kiinni pöytäkone ja kannettava, ja se on toiminut hyvin n. 1,5 vuotta. Taloyhtiön Ethernet-verkko liitettiin Soneran valokuituun ja tilasin reitittimen Soneran myymälästä, ja se tuli muutaman päivän päästä postitse.
Viime viikolla huomasin että WLAN ei toimi ja pöytäkoneella ei pääse verkkoon. En ole tehnyt mitään muuta kuin painellut sähköt päälle - ja WLAN-kytkimiä.
Pöytäkoneen Sonera Avustajan "Yhteyden vianselvitys" sanoo että "yhteys on korjattu". Alapalkissa lukee että "Liittymän tila: Ei yhteyttä" ja selain ilmottaa, että "Tätä sivua ei voi näyttää". Kannettavan Sonera Avustajan Yhteyden vianselvitys jää tilaan "Odota hetki ole hyvä".
Pöytäkoneen Windowsin verkon diagnostiikka ilmoittaa löydetyiksi ongelmiksi "Kohteella ei ole kelvollista IP-määritystä" ja "Oletusyhdyskäytävä ei ole käytettävissä".
Käynnistettäessä power LED syttyy, mutta sammuu n. 10 s kuluttua. WAN- ja kannettavan LAN-ledit toimivat normaalisti ja välkkyvät samanaikaisesti. Pöytäkoneen LAN-led palaa, mutta vilkkuu suurella taajuudella, eikä tee mitään muuta. Kannettavalla on normaali yhteys nettiin, mutta pöytäkone ei sinne pääse.
Kannettava on siis johdolla kiinni ja WLAN-yhteyttä olen käyttänyt älypuhelimen yhteytenä kotona. Nyt reititin ei tee kenttää eikä sen led pala, ei myöskään WPS:n led. Tilanne on omituinen, Vain WAN ja kannettavan LAN ledit toimivat normaalisti ja pöytäkoneen LAN led vilkkuu suurella nopeudella.
RESET naksahtaa ja kytkin tuntuu toimivan, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. Olen yrittänyt tehdä 1-4 s ja yli 5 s resetin, mitään ei tapahdu. Virtajohtoakin olen tuulettanut ja kone on käynnistelty monet kerrat kun suljenkin sen yöksi. Johtoja on vaihdeltu ja ne ovat varmasti ehjiä, samoin LAN-paikkoja on vaihdeltu.
Vika on outo kun kannettava kuitenkin toimii. Onko pöytäkoneeseen tullut joki vika tai asetuksen muutos. Toisaalta, vaikka pöytäkoneen johtokin on irti, reitittimen valot ei toimi oikein eikä WLAN kenttää ole. Mielestäni reititin on viallinen. Suoraan johdolla seinään liitettynä pöytäkone toimii hienosti.
ZyXEL NetUSB Share Center on asennettuna molemmilla koneilla, mutta kummallakaan ei pääse hallintapaneeliin. Pyytää punaisella varmistamaan että kompuutteri on kytketty reitittimeen. Millään selaimella ei http://192.168.1.1 toimi,"tätä sivua ei voi näyttää".
Soneran sivuilta en löydä mitään tietoa ja ohjeita reitittimestä.
ZyXELin sivuilta löysin tiedon, että reitittimellä on 2 vuoden takuu. Takuu on siis voimassa ja lasku tallessa. Vienkö laitteen Soneran toimistolle vai saako täältä apua, keneen kannattaisi olla yhteydessä?