Skip to main content

Reitittimessä ZyXEL NBG4615 v2 on kiinni pöytäkone ja kannettava, ja se on toiminut hyvin n. 1,5 vuotta. Taloyhtiön Ethernet-verkko liitettiin Soneran valokuituun ja tilasin reitittimen Soneran myymälästä, ja se tuli muutaman päivän päästä postitse.

 

Viime viikolla huomasin että WLAN ei toimi ja pöytäkoneella ei pääse verkkoon. En ole tehnyt mitään muuta kuin painellut sähköt päälle - ja WLAN-kytkimiä.

 

Pöytäkoneen Sonera Avustajan "Yhteyden vianselvitys" sanoo että "yhteys on korjattu". Alapalkissa lukee että "Liittymän tila: Ei yhteyttä" ja selain ilmottaa, että "Tätä sivua ei voi näyttää". Kannettavan Sonera Avustajan Yhteyden vianselvitys jää tilaan "Odota hetki ole hyvä".

Pöytäkoneen Windowsin verkon diagnostiikka ilmoittaa löydetyiksi ongelmiksi "Kohteella ei ole kelvollista IP-määritystä" ja "Oletusyhdyskäytävä ei ole käytettävissä".

 

Käynnistettäessä power LED syttyy, mutta sammuu n. 10 s kuluttua. WAN- ja kannettavan LAN-ledit toimivat normaalisti ja välkkyvät samanaikaisesti. Pöytäkoneen LAN-led palaa, mutta vilkkuu suurella taajuudella, eikä tee mitään muuta. Kannettavalla on normaali yhteys nettiin, mutta pöytäkone ei sinne pääse.

 

Kannettava on siis johdolla kiinni ja WLAN-yhteyttä olen käyttänyt älypuhelimen yhteytenä kotona. Nyt reititin ei tee kenttää eikä sen led pala, ei myöskään WPS:n led. Tilanne on omituinen, Vain WAN ja kannettavan LAN ledit toimivat normaalisti ja pöytäkoneen LAN led vilkkuu suurella nopeudella.

 

RESET naksahtaa ja kytkin tuntuu toimivan, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. Olen yrittänyt tehdä 1-4 s ja yli 5 s resetin, mitään ei tapahdu. Virtajohtoakin olen tuulettanut ja kone on käynnistelty monet kerrat kun suljenkin sen yöksi. Johtoja on vaihdeltu ja ne ovat varmasti ehjiä, samoin LAN-paikkoja on vaihdeltu.

 

Vika on outo kun kannettava kuitenkin toimii. Onko pöytäkoneeseen tullut joki vika tai asetuksen muutos. Toisaalta, vaikka pöytäkoneen johtokin on irti, reitittimen valot ei toimi oikein eikä WLAN kenttää ole. Mielestäni reititin on viallinen. Suoraan johdolla seinään liitettynä pöytäkone toimii hienosti.

 

ZyXEL NetUSB Share Center on asennettuna molemmilla koneilla, mutta kummallakaan ei pääse hallintapaneeliin. Pyytää punaisella varmistamaan että kompuutteri on kytketty reitittimeen. Millään selaimella ei http://192.168.1.1 toimi,"tätä sivua ei voi näyttää". 

 

Soneran sivuilta en löydä mitään tietoa ja ohjeita reitittimestä.

 

ZyXELin sivuilta löysin tiedon, että reitittimellä on 2 vuoden takuu. Takuu on siis voimassa ja lasku tallessa. Vienkö laitteen Soneran toimistolle vai saako täältä apua, keneen kannattaisi olla yhteydessä?

 

Nyt tulee mieleen ettei olisi mahdollista kytkentä virhettä? Tarkista että olet kaapeloinnut oikein. Eli seinästä - WAN porttiin. Ja sitten Ethernet 1-4 (joku näistä) kytket pöytätietokoneeseen. Kannettava WLAN verkkoon.



 



Tarkista IP-osoitteesi kannettavalla: http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea/ohjeet/IP-osoitteen-tarkistaminen-ja-uudistaminen-Windows-7?id=47c8d174-8461-41ce-a3c4-c204897eb7ed ohjeen mukaisesti ja mainitse IP-osoitteesta 3 ensimmäistä osaa jotta osoitteesi pysyy yksityisenä. Esimerkiksi 192.168.1.X tai 84.248.250.X. 



 



Tämä ei vaikuta reititin ongelmalta vaan että olet kytkenyt väärin. 


Uskon että kytkennät on oikein, 1,5 vuotta kaikki toimi hyvin. Olen nyt myös vaihdellut johtoja ja olen varma että ne ovat ehjiä ja oikein kytketty, kytkennät ovat yksinkertaisia ja helppoja. Olen käyttänyt kannettavaakin johdolla kiinni, koska se on melkein aina paikallaan, selaimet toimivat aavistuksen nopeammin eikä ole turhaa WLAN-kenttää.

WLAN-kentän teen sen reitittimessä olevalla erillisellä painikkeella vain, jos älypuhelin tarvitsee nopeaa kaistaa, itsessään siinä on hidas Mini-netti. WLAN on siis reitittimessä erikseen kytkettävissä päälle, mikä on hieno asia jos haluaa välttää turhia WLAN-kenttiä.


Irroitin nyt kuitenkin kannettavan johdon ja kytkin reitittimeen johdot ainoastaan seinästä WAN - ja pöytäkoneesta LAN-porttiin.
Kytkin virran reitittimeen ilman WLANia ja tietokone ei ollut päällä, jolloin power-led sammui taas 15 s jälkeen ja vaan WAN-led jäi palamaan. WLAN-kenttää reititin ei tee eikä sen led syty ja se ei varmaankaan riipu mitenkään johdoista eikä IP-osoitteista. En siis voi käyttää kannettavaa ja älypuhelinta reitittimen WLANilla koska se ei sitä tee.


Älypuhelimen hitaan 0,24 Mbit mininetin saan kyllä jaettua kannettavaan, mutta se on hätäratkaisu eikä liity mitenkään reitittimen ongelmaan.


Käynnistin pöytäkoneen ja tilanne on kaikin tavoin ennallaan, siten kuin aloitusviestissäni kerroin.


Kytkin uudelleen kannettavan johdolla reitittimeen, sillä pääsi nettiin kuten ennenkin ja etsin ohjeita antamastasi linkistä:
Pöytäkoneen Autoconfiguration IPv4 Address oli 169.254.243.xx ja sen vapautus ei onnistunut. Silloin käsketään katsomaan ohjeet artikkelista Verkkoasetukset. Linkki vie Apu & tuki osaston etusivulle, josta joutuu etsimään oikeaa paikkaa, jonka linkki on http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea/Kayttoonotto-ja-asetukset/Verkkoasetukset. Linkki olisi hyvä korjata ohjaamaan lähemmäs verkkoasetuksia.

 

Menin pöytäkoneella Ohjauspaneeli -> Verkko ja Internet -> Ethernet -> Ominaisuudet: Ethernet, ja valitsin Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) ja painoin ominaisuudet. Avautuvasta Ominaisuudet: Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) -ikkunasta piti valita "Hanki IP-osoite automaattisesti" ja "Hae DNS-palvelimen osoite automaattisesti", mutta ne oli jo ennestään niin valitut. Painoin ohjeen mukaisesti OK ja Sulje. Asetukset oli kuten pitikin, eikä minulla ole keinoa vaihtaa IPv4 Addressia 169.254.243.xx.


Miksi reititin ei tee WLAN-kenttää, ledit eivät toimi ja RESET ei toimi? Edelleen mielestäni reititin on rikki.


Kannettavan IPv4-osoite on reitittimen kautta 80.223.107.xxx ja kun pöytäkone on nyt johdolla kiinni suoraan seinässä, on IPv4 Address 84.250.62.xxx.

 

Täällä on jokin aikaraja jonka kuluessa viestiä voi muokata.


Vika on yksinkertainen että reititimesi on siltaavassa tilassa. Sinun tulee vaihdaa se reitittävään tilaan. IP-osoitteiden takia sinulla siis ei toimi tuo internet yhteys. 



 



Sinun tulee määrittää tietokoneellesi kiinteä IP-osoite 192.168.1.0/24 verkosta ja mennä hallintapaneeliin muuttamaan tätä asetusta. Sen jälkeen voisi toimia paremmin. 



 



Muokkausraja on 30min.


Olen kovin heikko tietokoneiden ja varsinkin reitittimen ja modeemien kanssa ja tarvitsen tarkat, yksityiskohtaiset ohjeet. Vanha yrittää opetella.

 

Mitä tarkoittaa, että minun tulee "määrittää tietokoneellesi kiinteä IP-osoite 192.168.1.0/24 verkosta ja mennä hallintapaneeliin muuttamaan tätä asetusta."

 

Kun haen toimivalla nettiyhteydellä pöytäkoneen selaimella "192.168.1.0/24", tulee erilaisia linkkejä joista en tiedä mistä linkistä ja miten määrittelisin itselleni kiinteän osoitteen. Hallintapaneelilla tarkoitat varmaankin ZyXELin hallintapaneelia.

 

Liitin koneen reitittimeen ja kun en ymmärtämättömänä muutakaan osannut, vaihdoin dna:n ohjeen ( https://www.dna.fi/documents/15182/76543/EG500_SSID%2Bsek%C3%A4%2Bsalaus%2Bmuuttaminen.pdf/b5689f15-60a2-47d7-b709-c006226ebadd ) mukaisesti tietokoneen ohjauspanelin kautta valinnaksi Use the following IP address: IP address: 192.168.1.100. Kun yritän reitittimen hallitapaneeliin sen jälkeen 192.168.1.1:llä, seuraa Yhteyden aikakatkaisu tai Tätä sivua ei voi näyttää.

 

En vaan tiedä mitä tekisin, ei ole enempää ymmärrystä näistä yhteysasioista.


Juu, tässä sitten kunnon ohjeet:



 



1. Eli mene pöytätietokoneella Ohjauspaneeli -> Verkko -ja Jakaamiskeskus jne... tuon alla olevan linkin mukaan. Kun tulet 6 kohtaan niin valitset Käytä seuraava IP-osoitetta



 



http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea/ohjeet/Verkkoasetukset---Windows-7?id=3be2db6b-0abf-4e04-a39e-9f54580a7c09



 



2. Määritä IP-osoitteeksi 192.168.1.0/24 verkosta eli esimerkiksi:



 



IP-osoite: 192.168.1.11

Aliverkon peite: 255.255.255.0

Oletusyhdyskäytävä: 192.168.1.1 (reitittimesi IP-osoite)



Ensisijainen DNS-palvelin: 192.168.1.1


3. Valitse Ok, ja OK..



 



4. Kokeile päästä selaimella reitittimeen hallintapaneeliin http://192.168.1.1 tai http://192.168.1.2 Kirjaudu hallintapaneeliin oletussalasanalla "1234".



 



5. Muuta tämä laite hallintapaneelista AP Modesta Router Modeksi. Tämä tapahtuu Maintenance -> Sys OP Mode -> Access Point Mode.



 



6. Tämän jälkeen mahdollinen yhteyskatko voi tulla ja sen jälkeen pitäisi toimia.



 



7. Tämän jälkeen muutat takaisin tämän ohjeen mukaan niin että IP-osoite haetaan automaattisesti: http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea/ohjeet/Verkkoasetukset---Windows-7?id=3be2db6b-0abf-4e04-a39e-9f54580a7c09



 



Ohjeeni lähde: ftp://ftp.zyxel.fi/NBG4615_v2/user_guide/NBG4615%20v2_.pdf


Asetukset on nyt ohjeen mukaiset, mutta tyssää kohtaan 4. Yhteyttä reitittimen hallintapaneeliin ei saa, selaimesta riippuen tulee vähän eri vastaukset.


Windowsin verkon diagnostiikan vianmääritys ei pysty tunnistamaan ongelmaa. Sonera Avustajan Yhteyden vianselvitys ei voinut korjata yhteyttä.


Kun alapalkista avaa verkot, lukee välillä että että Verkko 2 on yhdistetty, mutta yhteyttä nettiin ei saa. Sitten se yhteys vaihtuu rajoitetuksi. Se on yksityinen verkko, kuten kai kuuluu ollakin. En muista miksi se on kakkonen, mutta niin se on ennenkin ollut.


Käynnistin reitittimen ja tietokoneen uudestaan. Nämä viimeksi antamasi ohjeen arvot palautuivat vanhoihin, mutta asetin ne uudestaan.


Onneksi on aina jokin yhteys nettiin. Jos ei olisi kuin yksi yhteys ja kone niin miten tätä edes yrittäisi selvitellä?


Mitäs nyt?


En nyt tässä ihan muuta keksi jos ei onnistu... Tarkistahan että IP-osoite määritykset tulivat käyttöön komentorivillä ipconfig /all että vastaa sitä mitä määritit.



 



Jos toimit tämän ohjeen mukaan: ftp://ftp.zyxel.fi/NBG4615_v2/user_guide/NBG4615%20v2_.pdf niin eipä tässä ole oikein mitä keksisin heti... Huomaa se että etänä kun tälläistä arvailut enään ei auta. Ota lähinpään IT tukeen alueellasi niin sielä varmasti saadaan kuntoon. Toki jos löytyy sukulaisista joku ketä taitaa tämän homman.


Tuolla komentorivillä ipconfig /all tuleekin paljon tietoa ja kyllä siellä on nuo neljä edellisessä viestissä antamaasi osoitetta niin kuin pitääkin.


Ei tässä mitään hätää ole, mutta olisi tuo laite hyvä olla oikein toimivana käytössä. Kiitos paljon neuvoista ja kärsivällisyydestä :smileyhappy:.


Vastaa