Skip to main content

Yritetään ottaa käyttöön Zyxel-modeemia (Telian taloyhtiönetti). Piuhat on kiinni oikeissa paikoissa (WAN-portissa ja seinän datarasiassa), mutta yhteysvalot eivät syty. Wi-Fi saatiin pelaamaan tietokoneen ja modeemin väliin ilman ongelmia ja Wi-Fi-valot myös palavat modeemissa. Mutta modeemi ei pääse nettiin. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?


@Venluskainen  kirjoitti:


Yritetään ottaa käyttöön Zyxel-modeemia (Telian taloyhtiönetti). Piuhat on kiinni oikeissa paikoissa (WAN-portissa ja seinän datarasiassa), mutta yhteysvalot eivät syty. Wi-Fi saatiin pelaamaan tietokoneen ja modeemin väliin ilman ongelmia ja Wi-Fi-valot myös palavat modeemissa. Mutta modeemi ei pääse nettiin. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?






Tervetuloa Yhteisöön @Venluskainen! Toivottavasti löydät täältä paljon itselle mieluisia sisältöjä ja keskustelunaiheita 🙂>



 



Alkuun olisi hyvä tarkistaa se asunnon oma datajakamo. Yleensä tämä sijaitsee sähkökaapissa.



Eli siellä jakamossa on niitä asunnon seinäpistokkeita vastaavat pistokepaikat, mutta näiden lisäksi on yksi tai useampi pistokepaikka joihin tulee linja talonyhtiön jakamosta (nousu) ja tässä on sitten se asuntoon tuleva yhteys.



Mikäli näitä nousuja enemmän kuin yksi niin se pitää testata että missä niistä yhteys on, koska yhteys tulee vain yhden pistokkeen kautta.



Sitten kun oikea nousu löytyy, niin sen yhteyden voi haaroittaa sieltä jakamosta verkkokaapelilla haluttuun seinäpistokkeeseen laitamalla verkkokaapelin nousun ja haluttua seinärasiaa vastaavan pistokkeen väliin.



Jos jakamon pistokkeita ei ole merkattu mitenkään selvästi niin silloin kannattaa käydä vain kaikki pistokkeet suoraan sieltä jakamosta läpi niin löytää paikan mistä yhteys tulee. 



 



Verkkokaapeleissa on hyvä ottaa huomioon että johtojen (sekä jakamossa että seinästä reitittimeen) tulisi olla tämän mukaisia 4-parisia johtoja. Yhteys voi toimia myös 2-parisella johdolla riippuen laitteista, mutta monesti ei toimi. 


Hei! Asia ratkesi jo perjantaina.

Telian taloyhtiön asiakkaille jakamassa ohjetiedotteessa ei ollut kerrottu selvästi, että Teliaan täytyy ottaa yhteyttä, jotta linja aukaistaan tiettyyn asuntoon. Tätä ei siis sanottu missään suoraan (tulevaisuudessa teidän kannattaa panostaa näiden tiedotteiden ohjeisiin), vaan tiedotteessa kerrottiin, että uusi nettiyhteys on taloyhtiön asukkaiden käytössä 31.7. alkaen. Tämä ongelma selvisi, kun soitettiin yhdelle toiselle talon asukkaalle. Hän kertoi, että samaa asiaa olivat ihmetelleet monet muutkin asukkaat, joten ei ollut pelkästään meidän lukutaidosta kiinni.

Internet-yhteys ei kuitenkaan auennut vielä tällä, vaan tosiaan huoneistoon tulevista piuhoista oli yksi rikki, eli neljästä piuhaparista yksi ei toiminut. Tämä ei ollut tietenkään Telian vika, vaan piuhojen asentajafirman piikkiin meni tämä moka.

Kun ennen Zyxelin asennusta Telia oli ensin lähettänyt väärän modeemin, mikä asia selvisi, kun tapeltiin sen modeemin kanssa, niin aika paljon vastoinkäymisiä sattui yhdelle asiakkaalle. 😞>

Nyt kuitenkin netti toimii; toivottavasti ongelmat päättyivät tähän.


Hei!
Hankin 15.1. uuden uuden Zyxel wlan boksin hintaan 29€ Telialta. Yhdistin sen ohjeiden mukaisesti ethernet kaapelilla olohuoneen nettiyhteyteen ja toisen pään wan liitäntään. Kaapissa johto tietysti menee siihen numeroituun kohtaan, ja vastaavaan numeroon olohuoneessa olen yrittänyt laitteen yhdistää. Missään vaiheessa ei nettivalo syttynyt, vaikka tein kaiken ohjeiden mukaan. Virtavalo tietysti syttyy ja kaksi oikea puolimmaista vilkkuvat. Ethernet yhteys toimii varmasti piuhan avulla joten se ei ole ongelma. Parhaimmillaan pääsen tilanteeseen, jossa "yhteys muodostettu, ei internetyhteyttä". En ole päässyt jostain syystä nettiin ohjeiden antamalle sivulle " 192.168jne..." en tiedä onko tällä merkitystä. En ole koittanut resetointia, ja pidin laitetta nurkassa kun yritin yhdistää. Onko sillä merkitystä?
Voisitteko antaa yksityiskohtaiset neuvot mitä tehdä ja missä järjestyksessä.. Niinkuin asiaan perehtymättömälle annetaan 😑>. Kiitokset jo etukäteen!



 



 



Edit AaTanja: poistettu allekirjoitus. Voit halutessasi lisätä profiilisi joka julkaisuun automaattisesti ilmestyvän ns. allekirjoituksen, jossa voit muutamalla sanalla kertoa jotain itsestäsi, kiinnostuksenkohteista jne. 


Moikka @JukkaPCpfc  ja tervetuloa Telia Yhteisöön!



 



Varmistathan, että molemmat (jakamossa ja olohuoneessa) käytössä olevat Ethernet-kaapelit ovat 4 parisia, jotta reititin voi nousta linjoille. Jos tietokone toimii samoilla kaapeleilla, voi se nostaa linjaan 100 Mbit/s nopeudella mutta reitittimen portti on 1Gb, joten siihen kytkettävä ja huoneistojakamossa käytössä oleva kaapeli ei voi olla ns. vajaakytketty eli 2 parinen kaapeli.

On myös hyvä varmistaa ettei kumpikaan kaapeleista ole puhelinkaapeli, jonka tunnistaa pienemmistä liittimistä ja siitä, että johdon voi kytkeä reitittimen harmaaseen dsl-porttiin, joka ei ole käytössä Ethernet-yhteyttä käytettäessä.


Vastaa