Hei, yritin kokeilla WPS-yhteyden muodostamista Zyxel-reitittimestä Fritz!WLAN Repeateriin, jonka avulla saisin langallisen yhteyden vietyä eri huoneeseen kuin missä reititin on. WLAN Repeaterin ajatus on siis poimia WIFI-yhteys ja jakaa se Ethernet-kaapelilla eteenpäin.
Katsoin Zyxel-reitittimen ohjeista, että tämä tapahtuu WPS-nappia painamalla – silloin kun power-nappi palaa vihreänä. Tätä en kuitenkaan koskaan päässyt kokeilemaan. Reitittimeni power-nappi ei nimittäin pala vihreänä, vaan vilkkuu punaisena – koko ajan.
Yritin kirjautua 192.168.1.1 -osoitteen kautta laitehallintaan katsomaan asetuksia, mutta se ei onnistunut, selainpohjainen käyttis avautuu blankkona niin, että mitään ei näy, ainoastaan oikean laidan valikkoon pääsee käsiksi (ks. kuva). Sitten ilmestyy virheilmoitus "It is impossible to retrieve the information. Please try again." Itse näkymässä ei näy mitään. Mikään valikon asetuksista ei myöskään tee mitään. Olen kirjautunut automaattisesti sisään päätellen siitä, että valikossa näkyy vaihtoehto "Log out". Vaikka yrittäisin logata ulos tai bootata laitteen, tulee vain virheilmoitus (ks. toinen kuva). Olen tyhjentänyt myös cookiesit ja sallinut pop-upit (jossain luki että nämä voisivat vaikuttaa). Ei vaikutusta.
Päätin siis kokeilla reitittimen resetointia tehdasasetuksiin. Kävi ilmi, että sekään ei onnistu silloin, kun power-nappi vilkkuu punaisena. No, käynnistin reitittimen uudelleen ja sitten kun vihreä valo paloi hetkellisesti ennen kuin reititin alkoi muodostaa yhteyttä nettiin, sain painettua resettiä ja se meni läpi. Pystyin todentamaan asian sillä, että aikanaan luomani verkon nimi vaihtui Zyxel D201 -oletusnimeksi.
Resetoinnin jälkeen mikään ei kuitenkaan muuttunut (olen kokeillut resetointia nyt jo useamman kerran): aina välittömästi, kun reititin on nettiyhteyden muodostanut, alkaa power-nappi vilkkua punaisena, loputtomasti. Laitehallinta näyttää edelleen blankkoa sivua, eli sinne ei pääse käsiksi. Se näyttää yhä, että olisin valmiiksi kirjautunut sisään.
Tarkistin netistä laitteen englanninkielisestä manuaalista, mitä tuo punainen vilkkuvalo merkitsee. Se tarkoittaa firmware-päivitystä! Käsittääkseni kuitenkin reitittimen firmware-päivitys on operaatio, jonka käyttäjä suorittaa itse! Ja sen pitäisi kestää noin 2 minuuttia. No, tämä reititin nyt sitten päivittelee itseään omatoimisesti, eikä loppua näy.
Mikä avuksi?
Liitteenä siis ruutukaappaus laitehallinnan tyhjästä näkymästä sekä toinen ruutukaappaus, jossa oikean laidan valikko avattuna ja virheilmoitus ruudulla sen jälkeen, kun olen yrittänyt valita "Log out".
ZYXEL VMG3625-T20A - monimutkainen ongelma
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
