ZYXEL VMG3625-T20A - monimutkainen ongelma

  • 31 January 2020
  • 4 kommenttia
  • 55 katselukertaa

Hei, yritin kokeilla WPS-yhteyden muodostamista Zyxel-reitittimestä Fritz!WLAN Repeateriin, jonka avulla saisin langallisen yhteyden vietyä eri huoneeseen kuin missä reititin on. WLAN Repeaterin ajatus on siis poimia WIFI-yhteys ja jakaa se Ethernet-kaapelilla eteenpäin.

Katsoin Zyxel-reitittimen ohjeista, että tämä tapahtuu WPS-nappia painamalla – silloin kun power-nappi palaa vihreänä. Tätä en kuitenkaan koskaan päässyt kokeilemaan. Reitittimeni power-nappi ei nimittäin pala vihreänä, vaan vilkkuu punaisena – koko ajan.

Yritin kirjautua 192.168.1.1 -osoitteen kautta laitehallintaan katsomaan asetuksia, mutta se ei onnistunut, selainpohjainen käyttis avautuu blankkona niin, että mitään ei näy, ainoastaan oikean laidan valikkoon pääsee käsiksi (ks. kuva). Sitten ilmestyy virheilmoitus "It is impossible to retrieve the information. Please try again." Itse näkymässä ei näy mitään. Mikään valikon asetuksista ei myöskään tee mitään. Olen kirjautunut automaattisesti sisään päätellen siitä, että valikossa näkyy vaihtoehto "Log out". Vaikka yrittäisin logata ulos tai bootata laitteen, tulee vain virheilmoitus (ks. toinen kuva). Olen tyhjentänyt myös cookiesit ja sallinut pop-upit (jossain luki että nämä voisivat vaikuttaa). Ei vaikutusta.

Päätin siis kokeilla reitittimen resetointia tehdasasetuksiin. Kävi ilmi, että sekään ei onnistu silloin, kun power-nappi vilkkuu punaisena. No, käynnistin reitittimen uudelleen ja sitten kun vihreä valo paloi hetkellisesti ennen kuin reititin alkoi muodostaa yhteyttä nettiin, sain painettua resettiä ja se meni läpi. Pystyin todentamaan asian sillä, että aikanaan luomani verkon nimi vaihtui Zyxel D201 -oletusnimeksi.

Resetoinnin jälkeen mikään ei kuitenkaan muuttunut (olen kokeillut resetointia nyt jo useamman kerran): aina välittömästi, kun reititin on nettiyhteyden muodostanut, alkaa power-nappi vilkkua punaisena, loputtomasti. Laitehallinta näyttää edelleen blankkoa sivua, eli sinne ei pääse käsiksi. Se näyttää yhä, että olisin valmiiksi kirjautunut sisään.

Tarkistin netistä laitteen englanninkielisestä manuaalista, mitä tuo punainen vilkkuvalo merkitsee. Se tarkoittaa firmware-päivitystä! Käsittääkseni kuitenkin reitittimen firmware-päivitys on operaatio, jonka käyttäjä suorittaa itse! Ja sen pitäisi kestää noin 2 minuuttia. No, tämä reititin nyt sitten päivittelee itseään omatoimisesti, eikä loppua näy.

Mikä avuksi?

Liitteenä siis ruutukaappaus laitehallinnan tyhjästä näkymästä sekä toinen ruutukaappaus, jossa oikean laidan valikko avattuna ja virheilmoitus ruudulla sen jälkeen, kun olen yrittänyt valita "Log out".


4 kommenttia

Sellainen huomio vielä, että reitittimen kautta nettiyhteys kyllä toimii sekä langallisesti että langattomasti. Ongelmana on siis se, että nyt kun en pääse laitehallintaan käsiksi, en saa vaihdettua mitään asetuksia enkä pysty resetoinnin jälkeen nimeämään uudelleen verkkoa tai vaihtamaan sen salasanaa.

Ja tietenkin se alkuperäinen ongelma, että kun power vilkkuu koko ajan punaisena, en pääse muodostamaan WPS-yhteyttä ulkopuoliseen laitteeseen.

<snip>

Tarkistin netistä laitteen englanninkielisestä manuaalista, mitä tuo punainen vilkkuvalo merkitsee. Se tarkoittaa firmware-päivitystä! Käsittääkseni kuitenkin reitittimen firmware-päivitys on operaatio, jonka käyttäjä suorittaa itse! Ja sen pitäisi kestää noin 2 minuuttia. No, tämä reititin nyt sitten päivittelee itseään omatoimisesti, eikä loppua näy.<snip>

 

Eiköhän kaikilla Suomen ISP:llä taida olla tapana, että heiltä ostettuihin modeemeihin tapahtuu päivitys AINA heidän valitsemalla aikataululla ja tahdilla.

 

Jos modeemi on Telialta, DNAlta tai Elisalta ostettu,  siitä on karsittu pois ISP:n mielestä kaikenlaista turhaa ja vaarallista, kuten käyttäjän itse tekemä modemin päivitys...

 

 

Reititin saapui Telialta taloyhtiönettisopimuksen tekemisen myötä.

Olen sivusilmällä kiinnittänyt huomiota tuohon punaiseen vilkkuvaloon aiemminkin. Jos kyse on tosiaan firmware-päivityksestä, reititin lienee puuhannut sitä viikkoja, ellei kuukausia. Eli ei kyllä kaikki ole kohdallaan. Ja vaikka Telialla sitten olisikin tapana suorittaa kuukausien pituisia firmware-päivityksiä (mikä kuulostaa fiksulta), sekään ei selitä sitä, miksi en pääse käsiksi laitehallintaan.

@luketuslaitteen toiminta ei kuulosta nyt normaalilta ollenkaan. Kun ongelma ei ole nyt tehdasasetusten palautuksella poistunut niin suosittelen olemaan meihin yhteydessä vaikkapa chatin kautta niin vaihdetaan se laite.

Laite tarkistaa päivitykset aina uudelleen käynnistyksen yhteydessä ja päivittyy automaattisesti.

Vastaa