Hei.
Pahoittelut heti alkuun pitkästä tekstistä, mutta kokonaisuuden hahmottamisen kannalta on mielestäni oleellista kertoa koko tarina ihan alusta asti. Tekstin lopussa on tiivistelmä ongelmasta.
Kaikki alkoi, kun taloyhtiömme vaihtoi kaapelioperaattorin Teliaan ja samalla tuli vuokraan kuuluva taloyhtiölaajakaista. Taloyhtiölaajakaistasta tuli hyvissä ajoin tiedotteita postilaatikkoon ja pidettiinpä siitä myös ihan tilaisuuskin asukkailla. Kaikissa asukkaille jaetuissa materiaaleissa, kuten asukkaille pidetyssä tilaisuudessakin puhuttiin valokuituyhteydestä ja kerrottiin, että liittymän käyttöönotto ei vaadi mitään erillisiä laitteita ja sen käyttöönotto on asukkaille maksutonta.
Kun vihdoin liitymän käyttöönoton aika tuli, niin yllätys yllätys ei yhteys toiminutkaan, kuten ohjeissa kerrottiin. Huoneistojakomon RJ-45 liitännät olivät täysin pimeinä. Melkein viikon odotettuamme otimme vihdoin yhteyttä Telian asiakaspalveluun ja yllätyksemme oli kovin suuri, kun asiakaspalvelija pokkana väitti, että meidän tulisi ostaa heiltä VDSL-modeemi hintaan 69€. Luulimme, että kyseessä on jokin erehdys ja otimme jopa yhteyttä ylemmän tason esimieheen, joka myös ihan pokkana väitti samaa. Tämän jälkeen olimme yhteydessä vuokranantajaan, josta vakuutettiin, että heidän ja Telian välisessä sopimuksessa on sovittu nimenomaan niin, että mitään laitteita ei tarvita ja että yhteyden käyttöönotto on asukkaille maksutonta. Jälleen soitto asiakaspalveluun ja etukäteen tekemäämme liittymänopeudenostoa sopimuksen purkuun, koska liittymä ei ollutkaan luvatunlainen 100/100 vaan 100/10. Ilmoitimme aspaan, että asian käsittelyä jatketaan sitten kuluttaja-asiamiehen ja tarvittaessa kuluttajariitalautakunnan kautta, kun muuten ei tuntunut olevan haluja asiaa selvittää ja ratkoa. Yllättäen meni n. 15 minuuttia kun aspasta soitettiinkin takaisin ja tarjottiin tuo 69€ maksanut VDSL-modeemi ilmaiseksi, sillä ehdolla, että se on Telian omaisuutta ja pitää palauttaa jos asunnosta muuttaa pois.
Nyt muutaman vuoden käytön jälkeen tuo modeemi on alkanut temppuilemaan oikein kunnolla. Langallinen yhteys toimii kyllä niin kuin pitää, mutta langaton pätkii ja hidastelee jatkuvasti. Modeemin uudelleen käynnistys auttaa hetkeksi, mutta sitä joutuu tekemään päivittäin ja välillä useita kertoja päivässä. Tällä palstalla olleiden asetusten ja ohjeiden laittamien ei ole auttanut ja kanavat on myös tarkistettu, että ei ole muiden kuuluvuusalueella olevian langattomia verkkoja samoilla kanavilla. Myöskään laitteen etäisyys modeemiin ei vaikuta asiaan. Yhteys on yhtä epäluotettava ja hidas, vaikka seisoisi läppärin kanssa metrin päässä modeemista.
Läppäri ja muut laitteet on myös testattu toisaalla WLAN verkossa, jossa ne toimivat moitettaatta. Työhuoneella saan 5GHz WLAN yhteydellä speed testillä reilun 100Mbps, kun täällä 1-4Mbps vaikka liittymän nopeus on sama. Myös tiedonsiirto samassa lähiverkossa olevan pöytäkoneen ja läppärin välillä on todella hidasta, välillä jopa alle 1Mbps. Playstationilla ei voi pelata verkkopelejä, koska yhteys on niin huono ja päivytysten ja pelien lataaminen kestää ikuisuuden. 2.4GHz verkko on vielä hitaampi kuin 5 GHz.
Aikaisempien asiakaspalvelukokemusten johdosta ei kiinnostanut alkaa Telian aspan kanssa taas vääntämään, niin ajattelin että ostan käytettynä uuden oman modeemin, jonka kokemuksesta tiedän toimivaksi merkiksi (Asus). Tarvitsi enää vain varmistaa asiakaspalvelusta, että millainen modeemi on varmasti liittymämme kanssa yhteensopiva.
Noh, eipä mennyt kuin strömsöössä. Chatissa nimimerkillä Samuel oleva asiakaspalvelija yritti vain väkisin myydä meille uutta modeemia hintaan 29€, eikä suostunut kertomaan sen enempää millainen modeemi olisi yhteensopiva, kuin että miten saan yhteyden asiakaspalvelun esimieheen tai johonkin muuhun tahoon, joka osaisi vastata kysymykseeni. Kun vielä selvisi, että tuo modeemi jota hän tyrkytti on presiis sama, mikä meillä jo on, niin hän vihdoin suostui tekemään asiasta vikailmoituksen ja lupasi, että heiltä soitetaan meille 48 tunnin sisällä. Arvatkaa soitettiinko?
Neljä päivää tämän jälkeen saimme sähköpostiviestin, jossa sanottiin seuraavaa:
"Laajakaista yhteys toimii tarkistuksen mukaan normaalisti.
Langaton yhteys kuuluu asiakkaan omaan laiteympäristöön ja siten vianselvitysvastuu on asiakkaalla."
Nythän on niin, että tuo modeemi on siis Telian omaisuutta, kuten asiakaspalvelija meille painotti, joten katsomme, että sen toiminta ja vianselvitys on Telian vastuulla.
Jos joku olisi viitsinyt edes kertoa, millainen modeemi on yhteensopiva liittymämme kanssa, niin olisin jättänyt asian siihen ja ostanut paremman modeemin. Nyt kuitenkin on ketutus kynnys noussut sille tasolle, että katsotaan sitten kortit loppuun asti. Jos tämä koko homma ei ala nyt täälläkään selviämään, niin sitten otetaan viranomaiset avuksi. Voin sen verran kertoa, että ei olisi ensimmäinen kerta kun vastaavanlaisesta asiasta tapellaan ja on ihan päivänselvää, että tuo laite ei ole meidän vastuulla, kun emme sitä edes omista.
Sanomattakin lienee selvää, että luotto Teliaan yrityksenä ja erityisesti asiakaspalveluun on tällähetkellä aika olematonta. Vaikka tuolle modeemille ei suostuttaisi mitään tekemään, niin kyllä vähintään pitäisi kertoa millainen modeemi on liittymän kanssa yhteensopiva, jotta voidaan ostaa sellainen itse. Se pitää voida ostaa myös muualta kuin Telialta.
TL;DR: Telian omaisuutta olevan modeemin WLAN ei toimi enää kunnolla ja asiakaspalvelu yrittää vaan myydä samanlaista romua tilalle ja ei suostu kertomaan millainen modeemi on yhteensopiva liittymämme kanssa, jotta voisin ostaa paremman tilalle jostain muualta.