Skip to main content

Ollut telian laajakaista sekä otsikon reititin vajaa vuosi. Sama ongelma ollut läpi vuoden. Tietyille laitteille (lähinnä TV) on saanut vastaanotettua 5g yhteyttä moitteetomasti koko vuoden. Muut käytössä olevat laitteet (5 eri läppäriä, 3 puhelinta, virtuaalilasit, pöytäkone) niin Zyxel jakaa nettiä vähän niille mille huvittaa. Samanaikaisesti nettiä käyttää yleensä 0-2 muita laitteita eikä ongelma korreloi tämän kanssa. Joskus tiety laite ei saa nettiä kuukausiin irti Zyxelistä vaikka laite yhteyden siihen saa, wifi asetuksissa lukee laitteella:"Yhteys muodostettu, ei internet yhteyttä" (vaikka samanaikaisesti sitä ei mikään muu laite käytä). Hassua tässä on se että usein sama ongelma ilmenee vaikka samanaikaisesti toinen laite käyttää moitteettmoasti Zyxelin (jopa saman taajuista) internetyhteyttä. Esimerkiksi mun 3 läppäriä ei ole saanut nettiä siitä irti muutamaan kuukauteen vaikka ennen toimi, tänään aamuna taas toimi. Eilisestä lähtien virtuaalilasit taas ei ole saanut internetyhteyttä Zyxelistä irti ("Yhteys muodostettu, ei internet yhteyttä", eiliseen asti aina toiminut), kirjoitan tämän viestin pöytäköneelta johon Zyxel iloisesti internettiä kuitenkin samalla jakaa. Puhelimille ei ole ollut tämän kaltaista pidempää täydellistä toimimattomuutta, vaan niihin nettiä tulee tasaisesti noin 70% yrityksistä / päivistä. Eli vaikuttaa menevän vähän kuun asennon mukaan mille laitteille Zyxel suostuu internetyhteyttä jakamaan. Olen resetoinut Zyxelin useampaan kertaan. Olen nyt kiertänyt ongelmaa jakamalla puhelimella wifiä zyxelin diskriminoiviin laitteisiin eikä laitteilla ole ikinä ongelmia muihin wifi verkkoihin. Onko mitään ohjeita vai tulisiko reititin vaihtaa?

Tervetuloa Yhteisöön @Ormando :smileyhappy:



 



Erikoisen kuuloinen ongelma. Teitkö laitteen resetin painamalla reset-nappia 10s laite käynnissä tai sen käyttöliittymän kautta?



 



Oletko tarkistanut laitteen kytkentöjä? Yksi mikä voisi aiheuttaa kuvailemasi kaltaista ongelmaa on laitteen siltaus. Eli laite on hallinnasta asetttu siltaavaan tilaan tai kaapeleiden kytkennät ovat pielessä, jolloin laite toimii siltana ainoastaan. Yleensä näin voi tapahtua ethernet-liittymien kanssa jos tulevan yhteyden verkkokaapeli on kytketty LAN-porttiin WAN-portin sijasta.



Toki jos on käytössä DSL-yhteys ja puhelinkaapeli, niin silloin WAN-portti pitää olla tyhjä.



Siltaaminen aiheuttaa sen että jokainen Zyxeliin kytketty laite juttelee suoraan julkiseen verkkoon ja hakee julkisen IP-osoitteen, joita liittymällä on 5 käytössä yhtä aikaa. Laitteet varaavat IP-osoitteen verkosta 20 minuutiksi kerrallaan.


Kiitos paljon nopeasta ja selkeästä vastauksesta!

Liittymä on valokuitu ja ongelma näytti olevan nimenomaan se että seinään menevä ethernetkaapeli oli Zyxelin LAN portissa, siirsin sen WAN porttiin samalla resetoiden ja nyt toimii kaikilla laitteilla kun satunnaisesti kokeilin viisi kpl (sis. virtuaalilasit mitkä eivät olleet vuorokauteen toiminneet).

Kytkentävaiheessa oli ilmeisesti kommunikaatioongelma sillä silloin minua neuvottiin puhelimitse nimenomaan kytkemään kaapeli LAN porttiin eikä WAN porttiin, missä se ei aluksi ollut toiminut. Kiitos!

 


Vastaa