Minulla on toi sama purkki, kuitu/vsdl2 virityksessä. Siinä ohjelmisto päivityksessä
tuli se halvatun "Mesh" . Kytke se pois päältä. Applen laitteet vaatii wpa2/aes suojauksen,
näin ainakin itselläni on. Siis ainakin uudemmat.
Voihan tuon purkin sillata ja laittaa siihen reitittimen perään, mutta älä
osta sitä operaattorilta. Semmoinen purkki on paras missä on valmistajan oma softa.
Toinen vaihtoehto on PLANET VC-231G ja siihen reititin perään. Toi häkkyrä on
pelkkä mediasilta/muunnin.
Olen kokeillut kaikkia virityksiä ja tuo viimeinen on selvästi paras vaihtoehto.
Ainakin omiin tarpeisiin.
PS: Unohtui mainita että laita ne laitteet siihen vieras verkkoon jotka ei tue wpa2/aes salausta.
Meillä ainakin näitä wlan-verkon koputtelijoita riittää. Se wep ei ole enää turvallinen, ainakaan
jos naapurissa on muita wlan verkkoja.
Terve ja kiitos vastauksesta. Valitettavasti vain tuon Meshin kytkemisellä pois ei ollut mitään vaikutusta asiaan. Kaipa tuota sitten täytyy käyttää vaan niin, että aina kun haluaa varmuuskopioida (tai palauttaa varmuuskopiosta) noita Applen puhelimia ja tabletteja, täytyy kytkeä se salaamaton vieras-verkko hetkeksi päälle. Ei mikään kauhean elegantti ratkaisu, mutta niin kauan kuin Telia myy modeemeja, joilla ei voi varmuuskopioida heiltä ostettuja puhelimia, niin tällä sitten varmaan mennään. Vähän vaan noloa mielestäni.
Et sanonut että kuinka vanhoja laitteita käytät, mutta ainakin iphone 7 toimii oikein hyvin
wpa2/aes salauksella. Mulla ei vanhempia laitteita löydy. Myös vanha ipad air 3gen, toimii
oikein hyvin. Jos vanhempia kuin tuo iphone 7 niin sitten voi olla ettei pelaa.
Onhan kaikki päivitykset laitettu . Applen vanhat laitteet vaati ieee 802.11 k/v/r tuen reitittimeltä.
iphone 7 ymmärtääkseni tippuu päivitys rumbasta kun ios 16 julkaistaan. Mac:cia mulla
ei ole joten siitä en osaa sanoa.
@pohjanjoki kirjoitti:
Hei! Puoli vuotta ollut nyt otsikon mukainen Teliasta ostettu modeemi ja kaikki sujunet sen kanssa pääasiassa mallikkaasti. Kolme kuukautta sitten yksikään talon Applen laitteista (2x pari-kolme vuotta vanhaa iPhonea ja saman ikäinen iPad) ei suostunut tekemään enää automaattisia varmuuskopioita "huonon verkkoyhteyden takia". Millään muilla kuin Applen laitteilla ei ole ollut mitään ongelmia talon langattomassa verkossa.
Ratkaisin ongelman luomalla langattoman vieras-tilin ilman minkäänlaista verkkosuojausta. Ja kas kummaa, varmuuskopioinnit onnistuivat heti. Tänään sama juttu, kun taloon tuli uusi iPhone 13. Millään ei meinannut verkosta saada tuota varmuuskopiota ladattua puhelimelle, muta em. niksi toimi siihenkin.
Moikka @pohjanjoki ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua! Mielenkiintoinen havainto ja hienoa kun päätit nostaa sen esille täällä Yhteisössä, aihe on selvästi jo muitakin askarruttanut. Voisin tästä lähteä kysymään suoraan meidän reitittimien laitevastaavilta, mutta pyytäisin vielä hieman tarkennuksia, jotta selvitys olisi helpompaa:
- Millä puhelimilla ongelmaa on esiintynyt (mallit) ja mitkä on niiden iOS -versiot
- Missä kohtaan varmuuskopiointia virheilmoitus tulee ja mitä virheilmoituksessa tarkemmin lukee, onko esim. mitään koodia/tunnusta?
- Oletko kokeillut vielä resetoida reititintä tehdasasetuksille ja sitten käynnistää uudelleen, toistuuko ongelma samalla tavalla siltikin?
(saatan myöhemmin myös kysellä lisätietoja, jos laitevastaavat niitä toivoo)
No, seuraava vaihe oli yrittää viilata noita suojausasetuksia vähän kevyimmiksi, mutta ei nyt sentään kuitenkaan avointa verkkoa pitää. Hämmästyksekseni sieltä ei löydy mitään muuta vaihtoehtoa kuin WPA-PS2 + AES, vaikka modeemin pitäisi tukea vanhoja WEP-suojauksiakin. Telialla on ymmärtääkseni jotain kustomoituja laitepäivityksiä näissä, joka ei mahdollista aivan kaikkien toimintojen säätämistä. Pitääkö tämä paikkaansa?
Nykyisen modeemin laitteistoversio on: V5.50(ABPM.6)L0
Pitää paikkansa, että meiltä myydyissä laitteissa on meidän oma laiteohjelmisto. Näissä on myös poikkeuksia laitevalmistajan omiin laiteohjelmistoihin. Säädökset tehdään siltä näkökulmalta, että laitteiden käyttöönotto sekä käyttö on helppoa ja tietoturvallista. WEP -suojaksen käyttö ei nykypäivänä ole enää suositeltavaa, uskoisin sen olevan syynä miksi mahdollisuus sen käyttöön on poistettu. Ohjelmistoversiosi on uusin tällä hetkellä tarjolla oleva versio.
1) Tässä on nyt muutama vaihtoehto tämän modeemin kanssa. Modeemin laitteisto-ohjelmistoa on päivitetty ja yhteensopivuus laitteisiin on mennyt/huonontunut 2) Modeemin laitteisto-ohjelmisto ei vastaa normaalia ohjelmistoa, jossa voisin valita suojaukseksi vaikka WEP:n halutessani 3) Laite on tällä tavalla omituisesti hajonnut, mutta toimii kyllä muuten.
Sanoisin että 1) vaihtoehto on nyt todennäköisin, mutta se tutkitaan ja varmistetaan vielä. Mahdolliset korjaukset voidaan sitten tehdä seuraavalle ohjelmistoversiolle. Toki jo huomaamasi ratkaisu toimii (vierasverkko), tämäei tokikaan ole toivottua "lisäsäätöä" käyttäjältä.
Katselin jo varoiksi Telian modeemitarjontaa eikä sieltä löytynyt ainuttakaan VDSL-modeemia. Muistanko väärin, mutta vielä vuosi sitten niitä oli vaikka kuinka tavalla siellä?
Laitetarjonta on muuttunut kyllä ja nykyinen laitevalikoima on pienentynyt. VDSL/kuitu -kohteisiin on kohteesta riippuen tarjolla nykyään joko X1- tai X2 -reititin.
Vilkaisepa tuo applen linkki https://support.apple.com/en-us/HT202068 . Siellä Applen ohjeet
langattoman verkon käytöstä Applen laitteilla. Dokumentti on englannin kielinen, mutta
jos se ei ole ongelma niin nuo on aika selkeät ohjeet.
Kiitos viestistäsi @HenriLie. Ohessa vastauksia kysymyksiisi:
- Laitteet ja niden käyttöjärjestelmäversiot ovat iPhone 12 Pro Max (iOS 15.6), iPhone 11 Pro (iOS 15.6.) ja iPad Air 2019 (iPadOS 15.6). Uusimpana nyt pari päivää sitten hommattu iPhone 13 (iOS 15.6).
- Eli automaattinen varmuuskopiointi ei onnistu lainkaan. Puhelin alkaakin herjaamaan siitä kahden viikon jälkeen. Jos tuota yrittää varmuuskopioida käsin, tulee liitteen mukainen ilmoitus lähes välittömästi.
- Kyllä, itse modeemi sekä laitteiden verkkoyhteysasetukset ovat kaikki resetoitu.
Muokkaus Se_Jesse: upotettu kuva ja lisätty tägäys
Kiitos @avallte ja @irritus, katsoinkin nuo jo aikaisemmin läpi.
---
Muokkaus Se_Jesse: lisätty tägäykset
Eihän sulla @pohjanjoki oo mobiilidata ja wlan samaan aikaan päällä.
silloin ei onnistu. Ainakin tuosta kuvasta sai sen vaikutelman ja akku näytti
olevan aika loppu. Itse laitan laitteen laturiin kiinni ja pelkkään
wlan verkkoon varmuuskopioiden ajaksi. Se ”suojattu lähetys” saattaa myös
temppuilla jos ostettuna lisätilaa (iCloud+). Eri wlan taajuksia kannattaa myös
kokeilla ( 2.4 ja 5 Ghz) ja kanavanvaihtoa ruuhkattomampaan jos mahdollista.
---
Muokkaus Se_Jesse: lisätty tägäys
Kyllä @avallte, mobiilidata ja wifi on samaan aikaan kotona päällä, kuten on ollut vuosikaudet ilman ongelmia. Ja iPadissa ei nyt tuota mobiilidataa ole muutenkaan. Akku oli tuossa vaiheessa aika lopussa, mutta sillä ei ole merkitystä, vaikka se olisi täynnä ja latauspiuhan päässä. Löytyy myös iCloud+, mutta se "Suojattu lähetys" on ollut aina pois päältä. Myös eri taajuudet on testattu, ei vaikutusta tälläkään.
Niin kuin kerrottu, tuo varmuuskopiointi toimii täydellisesti, kun ottaa salasanasuojauksen modeemista kokonaan pois, joten voisi kuvitella, että se virhe on nyt siinä päässä. Tosin kaikkeen muuhun netin käyttöön tuolla ei ole vaikutusta, ainoastaan nuo varmuuskopioinnit ja sieltä palautukset eivät toimi. Vähän outo ongelmahan tuo on tosiaan.
---
Muokkaus Se_Jesse: lisätty tägäys
@pohjanjoki kirjoitti:
Kiitos viestistäsi @HenriLie. Ohessa vastauksia kysymyksiisi:
- Laitteet ja niden käyttöjärjestelmäversiot ovat iPhone 12 Pro Max (iOS 15.6), iPhone 11 Pro (iOS 15.6.) ja iPad Air 2019 (iPadOS 15.6). Uusimpana nyt pari päivää sitten hommattu iPhone 13 (iOS 15.6).
- Eli automaattinen varmuuskopiointi ei onnistu lainkaan. Puhelin alkaakin herjaamaan siitä kahden viikon jälkeen. Jos tuota yrittää varmuuskopioida käsin, tulee liitteen mukainen ilmoitus lähes välittömästi.
- Kyllä, itse modeemi sekä laitteiden verkkoyhteysasetukset ovat kaikki resetoitu.
Kiitos lisätiedoista, välitin ne eteenpäin ja laitepuolen asiantuntijamme katsovat tätä, voisiko ongelman syy löytyä ohjelmistosta. Palaamme asiaan, kun kuullaan heiltä kommentit.
Ketjuun onkin tullut mukavasti myös muilta vinkkejä ja kommentteja, kiitos siis @avallte ja @irritus myös!