Ratkaistu

TP-Link Deco XE75 yhteysongelmat operaattorin vaihdon jälkeen

  • 16 April 2024
  • 3 kommenttia
  • 128 katselukertaa

Kunniamerkki +1

Taustatietoja hieman alkuun. 

Valokuitusen verkossa toimiva valokuituliittymä siirretty toiselta operaattorilta Telialle. Sisäverkkona TP-Linkin Deco XE75 Mesh verkko joka edellisellä operaattorilla toiminut moitteetta yli vuoden. 

Telialle kun liittymä kytkettiin alkoi yhteyden pätkimiset, vikailmoitus tehty ja asentajakin kävi vaihtamassa valokuitumodeemin. Syytä suoranaisesti en ole löytänyt enkä usko että yht’äkkiä modeemit olisi hajonneet. Jokin ominaisuus verkossa mikä pätkäisee yhteyden reitittimelle.

Tänään aamulla sattumalta otin IPV6 pois päältä modeemista ja ainakin yhteydet toimineet toistaiseksi. Joitain keskusteluja IPV6 puuttumisesta Telian verkosta löytyi yhteisön sisältä, voiko tämä selittää ongelmat? Tai osaako kukaan neuvoa mikä voi erottaa yhteyksissä näin pahasti vaikka samassa runkoverkossa molemmat operaattorit toimivat?

 

Muokkaus: Muokattu otsikko “TP-Link Deco XE75” kuvaamaan tarkemmin kysymystä. //Sakumik

icon

Ratkaisu jäseneltä irritus 16 April 2024, 11:30

Katso alkuperäinen viesti

3 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

IPv6 kykyisten laitteiden käyttö IPv4-liittymässä voi tosiaan aiheuttaa outoja ongelmia. Itse olen törmännyt tapaukseen, jossa netti toimi todella hitaasti. Ei siis pätkinyt, mutta ihan perus www-sivun aukeamista sai odottaa noin minuutin.

Kun Telian liittymissä ei ole IPv6:sta, reitittimestä tosiaan kannattaa kääntää IPv6 pois päältä, jos laitteen käyttöliittymä sellaista täppää tarjoaa.

Mikäli ei tarjoa, kannattaa hankkia paremmin säädettävät laitteet tai turvautua kirpputorilta vanhoihin reitittimiin, jotka eivät ymmärrä IPv6:sta yhtään mitään.

Kunniamerkki +1

Testi mielessä laitoin takaisin IPv6 päälle, ja hetken päästä alkoi pätkiminen. Otin pois ja alkoi taas pelaamaan normaalisti. Jos joku Telialainen haluaa tutkia tätä tarkemmin niin voin toimia koekaniinina. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Hei @Ezkuli  ja tarvetuloa Telia Yhteisöön keskustelemaan meidän ja muiden Yhteisöläisten kanssa. 

 

Hyviä pointteja tuossa @irritus nostikin esiin ja kiitos tarjoutumisesta koekaniiniksi. Hyvin hoksattu, että kokeilit ottaa IPv6:n päältä. Olemme vieneet havaintosi eteenpäin siitä miten kyseinen laite käyttäytyi liittymässäsi. 

Vastaa