MC801A päivitys rikkoi siltauksen

  • 22 April 2022
  • 14 kommenttia
  • 66 katselukertaa

Terve,

 

 

eli alkuun, ongelma oli alunperin suunnilleen samanlainen kuin ketjussa: https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/ZTE-Router-MC801A-siltaavaan-tilaan/m-p/234167#M17736

eli modeemi ei meinaa kääntyä sillatuksi. Ajan kanssa kuitenkin sain jotenkin (puolivahingossa) kikkailtua laitteiden sopivalla boottijärjestyksellä modeemista menemään siltauksen läpi seuraavalle reitittimelle mitä haluan käyttää DHCP-jakeluun, WLAN-tukiasemana ym toimintoihin koska siinä on QoS -ominaisuudet sekä kaikkia kodin laitteita palvelemaan kykenevä WLAN. Laite on TP-Link Archer C6.

 

No nyt viime yönä sitten oli ZTE modeemi päivittynyt uuteen versioon ja tuo siltaus kuoli eikä lähde taas millään toimimaan. Edes pelkälle tietokoneelle ei tule muuta kuin sisäverkon IP vaikka sen kytkisi suoraan modeemin siltaporttiin. Hämmentävää tämä onkin sen takia, että modeemi ei tunnu oikeasti kytkevän DHCP-toiminnallisuutta pois päältä vaikka sen asetuksissa olen ottanut pois. Jos laitan TP-Linkin sekä tietokoneen modeemin RJ45-reikiin niin molemmat saavat kuitenkin sisäverkon IP:n modeemin DHCP-rangelta minkä ei pitäisi toimia. Ja jotenkin tämän uskoisin olevan yhtenä syynä siltausongelmiin, koska TP-Link saa nopeammin modeemin lähiverkon DHCP:ltä osoitteen niin se ajaa yli kauempaa tulevan tarjooman.

 

Muutenkin luotto tähän laitteeseen on aika huono tässä huonolla 5G-kuuluvuudella (-100dB+, kartalla teoriassa hyvä, mutta asunto/talo vissiin huonossa asemassa). 5G -> 4G -> 5G -humppaus teki vähintään kerran päivässä sen että koko modeemi ja nettiliikenne jumissa, bootilla liikenne palautui toimintaan. Samaten liikaa WLAN-laitteita niin sama ongelma. Tästä pääsinkin eroon kun lukitsin vain 4G käyttöön ja käytän WLANia TP-Linkin kautta, mutta nyt päivitys rikkoi tämänkin setupin.

 

Ajatuksia vai pääseekö takaisin edelliseen softaversioon?


14 kommenttia

Meillä on tasan sama murhe MC801A:n kanssa. Päivitys modeemille tuli viime yönä ja yhteyden toiminta loppui siihen, sillä modeemi on normaalisti siltaavana. Siltaavaksi laitteen sain samanlaisen turhauttavan kikkailun kautta kuin Kimmokin.

 

Totuushan on subjektiivinen käsite, mutta näin ns. tehokäyttäjänä eihän tuolla laitteella tee yhtikäs mitään, sen hallintaominaisuuksien ollessa ”kehitetty 10-vuotiaille” -luokassa. Edes SNMP-tukea ei löydy.

 

Software Version: BD_FITELIAMC801AV1.0.0B15
Hardware Version: MC801AHW-1.0.0

 

Milloin laitteelle saadaan oikeasti toimiva ohjelmisto? Toimivalla tarkoitan sitä, että kun laitteesta valitaan siltaava tila, laite menee kerralla sillaksi, eikä ota osaa eikä arpaa IP-liikenteeseen.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

@Kimmo222  kirjoitti:


No nyt viime yönä sitten oli ZTE modeemi päivittynyt uuteen versioon ja tuo siltaus kuoli eikä lähde taas millään toimimaan. Edes pelkälle tietokoneelle ei tule muuta kuin sisäverkon IP vaikka sen kytkisi suoraan modeemin siltaporttiin. Hämmentävää tämä onkin sen takia, että modeemi ei tunnu oikeasti kytkevän DHCP-toiminnallisuutta pois päältä vaikka sen asetuksissa olen ottanut pois.



 



Ajatuksia vai pääseekö takaisin edelliseen softaversioon?






Olemme havainneet päivityksen jälkeen siltaus-toiminnon virheen, eli se ei toimi vaikka sen kytkee asetuksista päälle. Tähän tulee korjaus seuraavalla ohjelmistopävityksellä. Vielä ei ole tietoa, milloin seuraava ohjelmistopäivitys on tulossa jakoon.

Edelliseen versioon ei ole mahdollista palata.



 




@Simbukka  kirjoitti:


Totuushan on subjektiivinen käsite, mutta näin ns. tehokäyttäjänä eihän tuolla laitteella tee yhtikäs mitään, sen hallintaominaisuuksien ollessa ”kehitetty 10-vuotiaille” -luokassa. Edes SNMP-tukea ei löydy.



 



Milloin laitteelle saadaan oikeasti toimiva ohjelmisto? Toimivalla tarkoitan sitä, että kun laitteesta valitaan siltaava tila, laite menee kerralla sillaksi, eikä ota osaa eikä arpaa IP-liikenteeseen.









Ohjelmiston toimintaan liittyvät palautteet toki otetaan vastaan ja pyritään toteuttamaan, mutta laite on tarkoitettu laajasti kaikille käytettäväksi. Siksi myös osa toiminnallisuuksista voidaan joutua tietoturvasyistä rajamaan. Tämä tietysti tarkoittaa valveutuneille eli ns. tehokäyttäjille rajoitteita laitteen toiminnan hallitsemisessa. Tässä siis joudutaan tekemään päätöksiä kahden eri käyttäjän näkökulmasta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

@Simbukka Suosittelen sinua tutustumaan MikroTikin Chateau 5G -routeriin: 

https://mikrotik.com/product/chateau_5g

Laite tarjoaa RouterOS:n kaikki ominaisuudet ja todella laajat hallintamahdollisuudet. Hinta on samaa luokkaa näiden operaattoreiden myymien kanssa, mutta saatavuus ei ihan yhtä hyvää ole.

 

EuroDK:sta (nykyään Getic) olen jotain tilaillut, ihan luotettava ja hyvä kauppa:

https://www.getic.com/product/mikrotik-chateau-5g

 

Saatavuus vasta ensi kuun lopussa...

MC801A:n perässä on nykyään Mikrotik RB750 r2, eli nopeuden puolesta lisää suorituskykyä reititintasolla olisi hyvä saada. Näin ollen kiitos vinkistä!

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

@Simbukka  kirjoitti:

MC801A:n perässä on nykyään Mikrotik RB750 r2, eli nopeuden puolesta lisää suorituskykyä reititintasolla olisi hyvä saada. Näin ollen kiitos vinkistä!


Eipä mitään. 🙂> Sama Router OS tuossa Chateaussakin on, joten ei ole sitten uuden käyttöympäristön opetteluakaan luvassa.

Mikä tällaisen korjaavan ohjelmistopäivityksen mahdollinen ilmestymisaika on kun ei ole tuttua juttua, puhutaanko viikosta, viikoista vai kuukausista?

 

Tilanne nyt kuitenkin on se, että tällä hetkellä ei ole mitään verkkoa olemassa ja pitää rakentaa koko sisäverkko uusiksi jos puhutaan pidemmästä odotusajasta. Mukavaa pientä lisäjumppaa varsinkin jos joutuu käyttämään näitä reitittimen *******oja, koska siellä taas ei ole mahdollista tehdä mitään säätöjä.

 

Äkkiseltään tuntuisi nopeammalta ottaa vanha 4G-modeemi käyttöön ja käyttää sitä, mutta vähän taistelee ajatusta vastaan jossa maksaa laitteesta joka ei softan takia toimi tarkoituksessaan.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

@Kimmo222  kirjoitti:


Mikä tällaisen korjaavan ohjelmistopäivityksen mahdollinen ilmestymisaika on kun ei ole tuttua juttua, puhutaanko viikosta, viikoista vai kuukausista?



 



Tilanne nyt kuitenkin on se, että tällä hetkellä ei ole mitään verkkoa olemassa ja pitää rakentaa koko sisäverkko uusiksi jos puhutaan pidemmästä odotusajasta. Mukavaa pientä lisäjumppaa varsinkin jos joutuu käyttämään näitä reitittimen *******oja, koska siellä taas ei ole mahdollista tehdä mitään säätöjä.



 



Äkkiseltään tuntuisi nopeammalta ottaa vanha 4G-modeemi käyttöön ja käyttää sitä, mutta vähän taistelee ajatusta vastaan jossa maksaa laitteesta joka ei softan takia toimi tarkoituksessaan.






Joudumme odottamaan korjaavaa päivitystä laitevalmistajalta, jotta saamme sen laitteille jakeluun. Sanoisin että puhutaan viikoista ennen kuin päivitys on kerennyt kaikille laitteille. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

@Kimmo222  kirjoitti:

Äkkiseltään tuntuisi nopeammalta ottaa vanha 4G-modeemi käyttöön ja käyttää sitä, mutta vähän taistelee ajatusta vastaan jossa maksaa laitteesta joka ei softan takia toimi tarkoituksessaan.


Tilanne on juuri tämä. Ota 4G-modeemisi käyttöön, jotta pääset takaisin internettiin.

 

Tämän jälkeen tee MC801A myyjälle reklamaatio viasta ja vaadi hinnanalennusta, koska laite ei toimi. Mikäli myyjä ei suostu hinnanalennukseen, vaadi kaupan purkua.

 

Mikäli MC801A on ostettu Telialta, vaadi myös hinnanalennus 5G-liittymästä niin pitkäksi aikaa, kun joudut käyttämään 4G:tä.

Käyttäjätaso 5

@KaPetri  kirjoitti:


 


Joudumme odottamaan korjaavaa päivitystä laitevalmistajalta, jotta saamme sen laitteille jakeluun. Sanoisin että puhutaan viikoista ennen kuin päivitys on kerennyt kaikille laitteille. 

Ei siihen mitään pakkoa ole. Ihan hyvin te voitte laittaa sen vanhemman version takaisin jakeluun siksi aikaa , kun uusinta korjataan. Enpä usko mihinkään viikkojen odotteluun , vaan kokemukseni mukaan kyse on 6..12 kk. Laitevalmistajilla on noita operaattoreille räätälöityjä versioita kymmeniä ettei satoja ja niitä korjaillaan sitä mukaa kuin operaattorit vioista ilmoittelevat.


@Kimmo222  kirjoitti:

Äkkiseltään tuntuisi nopeammalta ottaa vanha 4G-modeemi käyttöön ja käyttää sitä, mutta vähän taistelee ajatusta vastaan jossa maksaa laitteesta joka ei softan takia toimi tarkoituksessaan.


Itse tein juuri näin. ZTE MF286D takaisin käyttöön niin sen takana oleva reititin sai saman tien julkiverkon IP-osoitteen.

Jep, no sillähän se ongelma tosiaan ratkesi kun kaivoi vanhan Huawein B715 -purkin ja piti hakea kaupasta SIM-adapteri kun ei syö Nano-SIMiä. Samanlainen operaattoripurkki ollut aikoinaan tämäkin, edelleen kilpailijan brändillä mutta niin se vain lykkii siltaukset läpi kun niin määrittää ilman mitään sen kummempia sadetansseja.

 

Huomio myös se, että ei ole läheskään niin nirso sijoittelulle vaan latailee nopeampaa vauhtia 4G-verkossa vaikka mihin kohtaan laittaisi kuin ZTE:n 5G-purkki. Eli ilmeisesti myöskään antenniosasto ei ole ZTE:ssä kovin ihmeellinen, tässä toisessa on tuollaiset 30cm antennit kiinni joka tietysti vaikuttaa.

 

Ei kyllä nyt pisteitä ZTE:lle eikä oikein Teliallekaan tästä tuotannossa testaamisesta, en kyllä voi ainakaan kuuluvuuksien rajoille ZTE:tä suositella.


@Kimmo222  kirjoitti:

Jep, no sillähän se ongelma tosiaan ratkesi kun kaivoi vanhan Huawein B715 -purkin ja piti hakea kaupasta SIM-adapteri kun ei syö Nano-SIMiä. Samanlainen operaattoripurkki ollut aikoinaan tämäkin, edelleen kilpailijan brändillä mutta niin se vain lykkii siltaukset läpi kun niin määrittää ilman mitään sen kummempia sadetansseja.

 

Huomio myös se, että ei ole läheskään niin nirso sijoittelulle vaan latailee nopeampaa vauhtia 4G-verkossa vaikka mihin kohtaan laittaisi kuin ZTE:n 5G-purkki. Eli ilmeisesti myöskään antenniosasto ei ole ZTE:ssä kovin ihmeellinen, tässä toisessa on tuollaiset 30cm antennit kiinni joka tietysti vaikuttaa.

 

Ei kyllä nyt pisteitä ZTE:lle eikä oikein Teliallekaan tästä tuotannossa testaamisesta, en kyllä voi ainakaan kuuluvuuksien rajoille ZTE:tä suositella.


Samaa mieltä kyl. Tuotannossa ei ikinä pitäisi testata, mutta minkäs teet.

 

Sivuhuomiona: on muuten ihan pirun hyvät sisäiset antennit tuossa MF286D:ssä. Meidän kerrostalon katolla on Telian 4G-/5G-tukiasema ja ulkoista ympärisäteilevää antennia käyttäessä ei saanut käytännössä mitään arvoja parannettua.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

@kustaa1967  kirjoitti:

@KaPetri  kirjoitti:


 


Joudumme odottamaan korjaavaa päivitystä laitevalmistajalta, jotta saamme sen laitteille jakeluun. Sanoisin että puhutaan viikoista ennen kuin päivitys on kerennyt kaikille laitteille. 

Ei siihen mitään pakkoa ole. Ihan hyvin te voitte laittaa sen vanhemman version takaisin jakeluun siksi aikaa , kun uusinta korjataan. Enpä usko mihinkään viikkojen odotteluun , vaan kokemukseni mukaan kyse on 6..12 kk. Laitevalmistajilla on noita operaattoreille räätälöityjä versioita kymmeniä ettei satoja ja niitä korjaillaan sitä mukaa kuin operaattorit vioista ilmoittelevat.


Korjaava versio on jo työn alla, mutta aikataulua en uskalla vielä luvata että ei tule annettua kaatteetonta lupausta. Tämä virhe oli tullut tuohon ohjelmistoon ihan viimemetreillä ja regressio testissä puuttui tälle siltatilalle testi, jonka takia tätä vika ei huomattu.

Virheestä on jo opittu ja siltatilan testi on lisätty meidän regressiotesteihin.

 

Käyttäjätaso 5

@Villemu  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

@KaPetri  kirjoitti:


 


Joudumme odottamaan korjaavaa päivitystä laitevalmistajalta, jotta saamme sen laitteille jakeluun. Sanoisin että puhutaan viikoista ennen kuin päivitys on kerennyt kaikille laitteille. 

Ei siihen mitään pakkoa ole. Ihan hyvin te voitte laittaa sen vanhemman version takaisin jakeluun siksi aikaa , kun uusinta korjataan. Enpä usko mihinkään viikkojen odotteluun , vaan kokemukseni mukaan kyse on 6..12 kk. Laitevalmistajilla on noita operaattoreille räätälöityjä versioita kymmeniä ettei satoja ja niitä korjaillaan sitä mukaa kuin operaattorit vioista ilmoittelevat.


Korjaava versio on jo työn alla, mutta aikataulua en uskalla vielä luvata että ei tule annettua kaatteetonta lupausta. Tämä virhe oli tullut tuohon ohjelmistoon ihan viimemetreillä ja regressio testissä puuttui tälle siltatilalle testi, jonka takia tätä vika ei huomattu.

Virheestä on jo opittu ja siltatilan testi on lisätty meidän regressiotesteihin.

 


No hyvä jos virheestä on opittu. Mitä  taas tulee noihin päivitysaikatauluihin , niin tilastothan sen jo kertoo , että ei niitä ennenkään ole tullut kuin ehkä kerran vuodessa.

No toivotaan , että tällaiseen kupruun saataisiin pikapaikka vähän nopeammin.

Vastaa