En tiedä mitä yhteisverkko on tehny mutta vaikuttaa siltä että tämä uudistus tuo vain enemmän ongelmia.
Tesjoella kaikki puhuvat huonosta netistä ja puhelut katkevat ja nyt on alkanut sama asia loviisassa.
Nyt moni kertovat Loviisan fb ryhmissä että Loviisassa ja Valkossa on jotain mennyt pieleen kun ei puhelut toimi puolet ajasta ja netti on hidas/pätkii liikaa että ei pysty tekemään mitään netin kautta.
Nyt on itelläki alkanut puhelut pätkimään Tesjoella ja netti on aika epävakaa.
Moni on soittanut DNA:n ja Telian vikapalveluun ja kertonut ongelmista ja sieltä on kerrottu että ongelma on korjattu/ongelma korjataan lähipäivinä ja mitään ei näytä tapahtuvan.
Alkaa ihmisillä mennä hermot näihin hommiin ja monet ajattelevat vaihtoa elisaan kun tulee kokoajan tyhjiä lupauksia vikapalvelusta.
Mitäköhän on mennyt pieleen?
Sivu 2 / 2
DNA:n tiedotteen mukaan Tesjoen korjaukset pitäisi valmistua loppuviikosta @Akufranorge
Kylläpä kesti että DNA julkaisee häiriön omille sivuille. Eipä oikeestaan haittaa kun kuitusopimus on jo allekirjoitettu ja 2 viikon sisällä on jo valokuitu kotona
Nyt yhtäkkiä pimeni Telian 4G Tesjoella mutta DNA:lla vielä pelittää 4G
Kun pakottaa puhelimen 4G:hen niin kertoo vain että hätäpuheluita voi soittaa.
EDIT: olikin vain pois päältä 15min
DNA:n tiedotteen mukaan Tesjoen korjaukset pitäisi valmistua loppuviikosta @Akufranorge
Kylläpä kesti että DNA julkaisee häiriön omille sivuille. Eipä oikeestaan haittaa kun kuitusopimus on jo allekirjoitettu ja 2 viikon sisällä on jo valokuitu kotona
Noin siinä käy, kun ei verkko pelitä, niin asiakkaat siirtyvät toimintavarmempien yhteyksien pariin. Toivottavasti kaikkoavat asiakkaat luovat painetta SYV:in omistajayrityksille saada homma toimimaan. SYV:ia on turha kokonaan syyttää, koska he vain operoivat tuota. Nokia toimittaa ja DNA/Telia tilaa. SYV mahdollisuudet vaikuttaa ovat pienet, jos ongelmien syy piilee verkkolaitetoimittajassa eli Nokiassa.
Nyt ei enään ole valittamisen varaa.
Nyt pelittää netti hienosti ja pakko sanoa että LPO:lta saa paljon parempaa ja ystävällisempää palvelua kuin DNA:lta.
Nyt ei enään ole valittamisen varaa.
Nyt pelittää netti hienosti ja pakko sanoa että LPO:lta saa paljon parempaa ja ystävällisempää palvelua kuin DNA:lta.
Hyvältä näyttää. Tolla yhteydellä pelit ja kaikki muutkin jutut pyörivät takuulla ilman takkuamisia. Paikallisen firman on kai pakko palvella 10+, ei muuten asiakkaita riittäisi!
Kaveri väitti että DNA:lla taas ongelmia nopeuden kanssa ja päätin tarkastaa.
Tottahan se oli, on se ihme että ei vieläkään mobiiliverkko toimi kunnolla DNA:lla. Mikä siinä on että monta kuukautta kestänyt ongelma ei vieläkään ole korjattu. Kohta ei DNA:lla yhtään asiakkaita Tesjoella. DNA:n 5G vieläkin aika käyttämätön.
Itsekkin vaihoin liittymääni elisalle ja hankin valokuidun, elisalla ei ole mitään ongelmia.
DNA nopeustestit:
Elisalla tehty nopeustesti 5G:llä :
On se kummaa miten verkko ei toimi vieläkään
On kyllä iso ero. Kyllä on huolestuttava havainto Nokian teknisestä tasosta, kun ei millään tuota yhteyttä saada kuntoon. LPOY kiittää, kun kuituasiakkaita tulee.
Mikäköhän siinä mahtaa olla kun nettikään ei toimi ja ihmisillä katkeilevat puhelut myös nykyään. Pahimmillaan on puhelu katkennut 8 kertaa putkeen Tesjoella yhteisverkkoa käyttäen.
Mikäköhän on syy siihen että puhelutkin alkoivat katkeilemaan sen jälkeen kun yhteisverkko on tullut Tesjoelle?
Mikäköhän siinä mahtaa olla kun nettikään ei toimi ja ihmisillä katkeilevat puhelut myös nykyään. Pahimmillaan on puhelu katkennut 8 kertaa putkeen Tesjoella yhteisverkkoa käyttäen.
Mikäköhän on syy siihen että puhelutkin alkoivat katkeilemaan sen jälkeen kun yhteisverkko on tullut Tesjoelle?
Ehdottomasti meille häiriöilmoitusta Minun Telian kautta tulemaan, jos alueella edelleen on ongelmia mobiilidatan ja/tai puheluiden kanssa. Alueella näyttää viimeksi eilen olleen 2G-verkossa hetkellisiä häiriöitä.
Ongelmia ollut nyt 4kk ja yhtäkään korjausta ei ole ollut.
5 päivää sitten viimeistään on ongelmista puhuttu face sivuilla ja enemmän ihmisiä kertovat vaihtaneensa elisalle. Lainaus julkaisusta ja kommenteista:
on Telia mutta mikään ei toimi. Netti on koko ajan poissa boksista niin mitään kummempaa kui tavallista telkkaria voidaan katsoa ja puhelimet niin puhelut sammuu kesken tai sitten ihminen toisella puolella luuria ei kuulu.
Jouluna vaihdoin samasta syystä Elisaan netin ja aivan moitteetta toiminut siitä lähtien.
Me vaihdettiin kans vuoden vaihteessa Elisaan, koska DNA alkoi tökkiä urakalla syksyn aikana eikä vika tuntunut korjaantuvan. Elisa on toiminut loistavasti, ei mitään ongelmia.
Elisa toimii, ja meidän dna netti ei ,se lagaa koko ajan, se on niin raivostuttavaa että tätä on jatkunut jo monta kuukautta, en ymmärrä miten sitä ei saada korjattua
DNA:n ongelmat koskevat myös Teliaa
Tänään toisessakin fb ryhmässä telialainen julkaissut että heillä on ollut ongelmia Telialla. Ihmisillä katkeaa puhelut päivittäin.
Minulla ei toimi puhelut, kuin silloin tällöin. Hetken saattaa toimia päivässä.
Kohta puolet asukkaista ovat vaihtaneet liittymäänsä elisalle kun asialle ei tehdä mitään. Itselläkin kokemusta puheluiden pätkimisestä, eilen yritin puhua henkilön kanssa kellä on Telia ja asuu Tesjoella. Puhelu katkesi ainakin 3 kertaa. Netti on myös hieman erikoinen. 4G:llä viive normaalisti 50-70ms. Kun sinisellä kilpailijalla viive sellaiset 18-23ms 4G:llä. Muutenkin 5G aivan ylivoimainen elisalla verrattuna Yhteisverkkoon, niinkuin täällä jo nähty
Ongelmia ollut nyt 4kk ja yhtäkään korjausta ei ole ollut.
5 päivää sitten viimeistään on ongelmista puhuttu face sivuilla ja enemmän ihmisiä kertovat vaihtaneensa elisalle.
Oletko sinä tai muut alueen asukkaat tehnyt häiriöilmoituksia meidän asiakaspalveluun päin, onko mitään syytä ongelmalle löytynyt? Jos kyseessä on ollut heikko kuuluvuus, voi sen korjaamisessa mennä pitkäänkin, aiheesta on kattava kirjoituskin tällä Yhteisössä. Yhteisverkon alueella verkkoa tietysti uudistetaan ja rakennetaan, joskus muutokset voi aiheuttaa ongelmia mitä ei ole odotettu, siksi niistä olisi erittäin tärkeää saada liittymien käyttäjiltä häiriöilmoituksia.
Ongelmia ollut nyt 4kk ja yhtäkään korjausta ei ole ollut.
5 päivää sitten viimeistään on ongelmista puhuttu face sivuilla ja enemmän ihmisiä kertovat vaihtaneensa elisalle.
Oletko sinä tai muut alueen asukkaat tehnyt häiriöilmoituksia meidän asiakaspalveluun päin, onko mitään syytä ongelmalle löytynyt? Jos kyseessä on ollut heikko kuuluvuus, voi sen korjaamisessa mennä pitkäänkin, aiheesta on kattava kirjoituskin tällä Yhteisössä. Yhteisverkon alueella verkkoa tietysti uudistetaan ja rakennetaan, joskus muutokset voi aiheuttaa ongelmia mitä ei ole odotettu, siksi niistä olisi erittäin tärkeää saada liittymien käyttäjiltä häiriöilmoituksia.
Olen ja muut ovat myös tehneet häiriöilmoituksen. Monet ovat sanoneet että kun he soittivat tekemään häiriöilmoituksen niin ovat syyttäneet asiakasta ja että ei ole telian ongelma ja sit kun ovat yrittäneet irtisanoa liittymät niin asiakaspalvelijat ovat agressiivisia mutta hiljentyvät kun kertoo ongelmasta. Kaikki ketkä ovat siirtyneet elisalle ovat kertoneet että ei ole ollut mitään ongelmia elisalla ja ovat olleet tyytyväisiä elisaan.
Kyllä Telia voisi hoitaa asiansa hieman paremmin
Olen ja muut ovat myös tehneet häiriöilmoituksen.
Hyvä kuulla, että olet häiriöilmoituksen tehnyt. Oletko jo saanut vastausta häiriöilmoitukseen matkapuhelinverkon asiantuntijalta vai onko häiriöilmoituksesi edelleen käsittelyssä? Meillä näyttää olevan muutamia tikettejä edelleen auki alueen puheongelmiin liittyen. Yhteistyötä selvityksen osalta on tehty SYV kanssa, mutta yhtenäistä tekijää ongelmille ei ole löydetty.
Monet ovat sanoneet että kun he soittivat tekemään häiriöilmoituksen niin ovat syyttäneet asiakasta ja että ei ole telian ongelma ja sit kun ovat yrittäneet irtisanoa liittymät niin asiakaspalvelijat ovat agressiivisia mutta hiljentyvät kun kertoo ongelmasta.
Nyt kuulostaa kyllä erikoiselle. Tottakai haluamme aina ennen vikailmoituksen vastaanottamista varmistaa, ettei kyseessä voi olla yksittäisen päätelaitteen tai katveen aiheuttama ongelma mille ei häiriöilmoituksen kautta voida korjausta tehdä. Mutta asiakkaan syyttäminen ei kuulu meidän tapoihimme millään muotoa. Eihän asiakas vialle voi mitään ja hän toimii aivan oikein, kun hän häiriöstä meille ilmoittaa. On meidän tehtävämme selvittää ja yhdessä asiakkaan kanssa keskustelemalla sekä testaamalla rajata vikaa, jos selkeää merkkiä verkon häiriöstä ei ole ilmoilla.
En tiedä mitä agressiivisuudella tarkoitat, mutta mielelläni kuulisin lisää aiheesta.
Kaikki ketkä ovat siirtyneet elisalle ovat kertoneet että ei ole ollut mitään ongelmia elisalla ja ovat olleet tyytyväisiä elisaan.
Kyllä Telia voisi hoitaa asiansa hieman paremmin
Mukava kuulla, että kilpailijan verkko on kunnossa alueella ja siihen siirtymällä palvelut ovat taas alkaneet toimimaan kuten niiden kuuluisikin toimia. Kun häiriö juurisyy on löytynyt ja korjattu joskus tulevaisuudessa, niin ehdottomasti meidän tulee hetkeksi pysähtyä miettimään minkä vuoksi korjauksessa meni näin pitkään.
Kävin tänään Loviisassa ja Tesjoella. Muutamassa kohdassa mittailin nopeuksia ja tarkastelin verkon toimintaa. Havaitsin, että verkko toimi merkittävästi, lähes poikkeuksetta hitaammin kuin mitä kilpailijan niukemmilla resursseilla toteutettu verkko.
Päätelaite SYV:ssa, Oneplus 10T ja kokeiltu sekä DNA:n että Telian liittymiä.
Tekniikkatie:
Elisa 4G, taajuudet 1800+2100MHz. DL: 280 Mbps, UL 56,5 Mbps
SYV 4G, taajuudet: 1800+2100+800+700 MHz. DL: 199 Mbps, UL 18,3Mbps.
Ja SYV:llä on korkeammat taajuudet 4x4 MIMO:a, Elisalla 2x2 MIMO:a.
Verrattuna kokemuksiini Telian omaan verkkoon ja Elisan verkkoon, toimii SYV-verkko huomattavasti hitaammin. Joko käyttäjämäärä on jopa keskellä päivää on niin suuri, ettei verkko pysty parempiin suorituskykyihin ja jopa häviää Elisan kahden taajuuden verkolle, jossa käytetään vain 2x2 MIMO:a tai sitten tekninen taso on vain tämä. Valitettavasti näillä kokemuksilla ei voi SYV-verkkoa suositella kenellekään Tesjoella asuvalle. Toivottavasti Nokia saa korjattua verkkonsa sille tasolle kuin mitä Telian oma verkko vähintään on.
Vielä burnaamaan tänne telian prepaid käyttäjän näkökulmasta (meitähän ei siis lasketa edes asiakkaiksi, eikä täten pääse suoraan valittamaan telialle)
Vielä burnaamaan tänne telian prepaid käyttäjän näkökulmasta (meitähän ei siis lasketa edes asiakkaiksi, eikä täten pääse suoraan valittamaan telialle)
Onko siis tuon verkonpäivityksen myötä toiminta heikentynyt? Laitteissasi ei ole mikään muuttunut, et ole esimerkiksi siirtänyt modeemia mihinkään muuhun paikkaan? Yhteys on vain itsestään hidastunut? Kyllä hidastelusta pitäisi saada tehtyä häiriöilmoitus Telialle. Oletko yrittäny tehdä sitä?
Valkossa reititin samalla paikallaan. Ollut lukittuna aina 1800mhz ja Pernajassa sama juttu. Molemmissa kohteissa omat reitittimet ja simmit. Prepaid käyttäjällä ei ole minun telia tunnuksia ja täten ei pääse kirjautumaan mihinkään häiriöilmotus juttuihin
Valkossa reititin samalla paikallaan. Ollut lukittuna aina 1800mhz ja Pernajassa sama juttu. Molemmissa kohteissa omat reitittimet ja simmit. Prepaid käyttäjällä ei ole minun telia tunnuksia ja täten ei pääse kirjautumaan mihinkään häiriöilmotus juttuihin
Mitkä reitittimet ovat käytössäsi? Jos laitat verkkolukituksen automaatille, niin miten se reagoi nopeuksiin? Puhelinpalvelun kautta pitäisi onnistua myös häiriöilmoituksen teko kuin myös yhteydenottolomakkeella. https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto?&path=2
Valkossa zyxel lte3301 uusimmalla firmiksellä. Automaatti valitsee melkein heti 800mhz ja siinä lähetysnopeus usein alle megaa. Pernajas joku telian oma sodanaikane b525 tjps. Joo kokeilen ton yhteydenotto lomakkeen.
Valkossa zyxel lte3301 uusimmalla firmiksellä. Automaatti valitsee melkein heti 800mhz ja siinä lähetysnopeus usein alle megaa. Pernajas joku telian oma sodanaikane b525 tjps. Joo kokeilen ton yhteydenotto lomakkeen.
Nuo ovat jo hieman vanhempaa laitekantaa, mutta kyllä niillä tulisi saada parempia nopeuksia kuin vain muutamaa megaa. Yhteisverkossa kannattaa pitää ainakin B525-laitteen taajuusvalintaa automaattisena, koska Yhteisverkossa käytetään useita taajuuksia.B525 tukee kahden taajuuden samanaikaista käyttöä (Carrier Aggregation, 4G+), joten kannattaa kokeilla mitä automaattitila tekee.
Zyxelissä on käytössä vain yksi taajuus. Siinä kannattaa ehkä kokeilla läpi valittavissa olevat. Jos laitteista saa tietoa signaalinvoimakkuudesta ja laadusta (RSRP, RSRQ ja SINR), niin ne kertoisivat hieman, millainen kuuluvuustilanne noissa paikoissa on.
Yhteisverkon piina jatkuu toisessa paikassa Loviisassa. Tällä kertaa omalla kesämökilläni. Viimeeksi kun kävin kesämökillä oli viime vuoden kesä jolloin alueella oli Telian oma verkko eikä Yhteisverkko. Tuolloin alueella toimi netti hienosti, mutta eilen kun kävin kesämökillä niin tilanne oli muuttunut täysin. Yhteisverkon jälkeen netti aivan surkea kesämökillä.
Tein muutaman nopeustestin ja nopeudet olivat 2-8 mbps välillä. Joskus pääsi 15mbps nopeuksiin mutta harvoin. Netin hitauden tunsi kyllä kun selaili esim. uutisia. Päätin tarkistaa cellmapperista ja järkytyin, alueelle oli vain rakennettu 700/800 MHz verkot. Muistaakseni ennen Yhteisverkkoa alueella oli enemmän taajuuksia kuin 800 MHz ja netti oli paljon nopeampi ennen Yhteisverkkoa.
Kysymykseni on että miksi Yhteisverkko on karsinut taajuuksia? Eikö Yhteisverkon idea ole juuri se että alueen asiakkaat saavat nopeampia tietoliikenneyhteyksiä eikä hitaampia yhteyksiä? Kenen idea oli karsia näitä taajuuksia alueelta jossa asuu myös vakituisesti ihmisiä?
Yhteisverkon piina jatkuu toisessa paikassa Loviisassa. Tällä kertaa omalla kesämökilläni. Viimeeksi kun kävin kesämökillä oli viime vuoden kesä jolloin alueella oli Telian oma verkko eikä Yhteisverkko. Tuolloin alueella toimi netti hienosti, mutta eilen kun kävin kesämökillä niin tilanne oli muuttunut täysin. Yhteisverkon jälkeen netti aivan surkea kesämökillä.
Tein muutaman nopeustestin ja nopeudet olivat 2-8 mbps välillä. Joskus pääsi 15mbps nopeuksiin mutta harvoin. Netin hitauden tunsi kyllä kun selaili esim. uutisia. Päätin tarkistaa cellmapperista ja järkytyin, alueelle oli vain rakennettu 700/800 MHz verkot. Muistaakseni ennen Yhteisverkkoa alueella oli enemmän taajuuksia kuin 800 MHz ja netti oli paljon nopeampi ennen Yhteisverkkoa.
Loviisan seudulla, kyllä edelleen näyttäisi olevan modernisoinnin jälkeen runsaasti 4G-taajuuksia tarjolla, mutta kieltämättä joiden tukiasemien (mm. källa, Gäddbergsö, pitkäpää) 4G-taajuuksia 2100 ja 1800MHz on korvattu matalimmilla 4G-taajuuksilla 700 ja 800MHz ja 5G-taajuudella 700MHz. Näillä taajuuksilla alueille on saatu parempi peittoalue, mutta luonnollisesti lähellä tukiasemaa olevilla liittymillä nopeudet ovat voineet hieman tippua taajuuksien vähentyessä. Varsinkin tilanteissa missä alueen liittymämäärä kasvaa äkillisesti (mökkikausi).
Katsoin parin tukiaseman tarjoamia nopeuksia ja taajuudesta riippuen keskinopeus on pyörinyt 6-22Mbit/s välillä. 800MHz 4G + 700MHz 5G kombolla näyttää tukiasemasta olevan saatavilla kohtuulinen 30Mbit/s nopeus, mutta pelkällä 700MHz 4G taajuudella vauhti hyytyy alle 10Mbit/s nopeuteen.
Laitoin palautetta meidän verkonsuunnitteluun tästä tilanteesta. Toivotaan, että SYV kävisi lisäämässä 4G-taajuuksia sellaisten alueiden tukiasemiin, missä matalat taajuudet tänä kesänä tajoavat heikkoja keskinopeuksia.
SYV on ollut huomattavasti konservatiivisempi syrjäisempien tukiasemien taajuuksissa ja tekniikoissa kuin mitä Telia omassa verkosaan. Telialla on 4x4 MIMO ja järjestäen LTE B1+3 uusituissa tukiasemissa, jotka ovat hieman syrjemmässä. SYV kai luottaa 20 MHz 800 MHz alueeseen niin vahvasti. Harmillista, että jossain paikoissa on taajuuksia poistettu. Ei noilla matalilla korvata 1-3 puutetta.
Tässä tänään otettuja nopeustestejä Björnvikin alueella jossa kuuluvuuskartta kertoo olevan erittäin hyvä kuuluvuus:
Tässä tänään otettuja nopeustestejä Björnvikin alueella jossa kuuluvuuskartta kertoo olevan erittäin hyvä kuuluvuus:
Erittäin huonoiltahan nuo näyttää. Kannattaa muuten aina katsoa vaikka Cellmapperista myös signaalin voimakkuus (RSRP) ja laittaa se lisätietona näihin nopeustesteihin. Tuossa vaikuttaa yksinkertaisesti siltä, että signaali on hyvin heikko.
Etkö löytänyt etsimääsi?
Kirjaudu sisään tai luo tunnukset ja kysy Yhteisöltä.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.