Skip to main content

Miksi puhelin tai mokkula ei toimi kaikkialla? Kuuluvuus on monen tekijän summa, mitä on avattu tarkemmin Yhteisössä esimerkiksi näissä kirjoituksissa:

Keskitytään tässä kirjoituksessa tilanteeseen, jossa lähdemme rakentamaan uutta tukiasemaa, esimerkiksi rakennuksen katolle tai maastoon. Mitä asioita rakentamiseen liittyy ja mitä meillä operaattorina pitää ottaa huomioon? Miksi tukiasemaa ei voi vaan heittää jonkin rakennuksen katolle, siellähän on hukkatilaa mielin määrin?

 

7569iF0F0075B36773A22.png

 

Ensin tulee tarve

 

Tutkimme ja mittaamme verkkoa koko ajan, ja näin löydämme tarpeita uusien tukiasemien rakentamiseksi tai olemassa olevien tukiasemien parantamiseksi. Tämän lisäksi verkonsuunnittelussa pyrimme ottamaan huomioon myös saamamme asiakaspalautteet. Itse tukiaseman rakentaminen kestää noin viikon ja se on helppo homma. Vai onko? Kysyin asiaa radioverkkosuunnittelun asiantuntijalta.

 

Uuden tukiaseman rakentaminen kiinteistön seinään tai katolle

 

 7571iE64437D99E7B61E5.jpg

Prosessi menee suurin piirtein näin:

 

1) Tarve uudelle kohteelle (ilmenee mm. omalla mittaus- ja tutkimustyöllä tai asiakaspalautteiden pohjalta).

2) Käydään paikan päällä mittaamassa kuuluvuudet sekä samalla kartoitetaan, mikä kiinteistö voisi olla optimaalisin tukiasemapaikaksi.

3) Tilaamme asennussuunnittelutyön yhteistyökumppaniltamme.

4) Yhteistyökumppani sopii kiinteistön isännöitsijän kanssa suunnittelukäynnistä.

5) Suunnittelukäynnillä tutkitaan, löytyykö kiinteistöstä sijoituspaikkaa tukiasemalaitteille sekä onnistuuko kaapeloinnin rakentaminen (kaapelointi antenneille, sähköistykselle ja siirtoyhteydelle).

6) Suunnitellaan antennien sijoittelu ja tarkistetaan, etteivät altistustasot tule ylittymään naapurikiinteistöissä.

7) Asennussuunnitelma lähetetään isännöitsijälle tarkistettavaksi.

😎 Jos asennussuunnitelma on teknisesti hyväksyttävissä, kiinteistön omistajalta haetaan lupa tukiaseman toteuttamiseksi.

 

Tässä vaiheessa aikaa on kulunut yleensä noin kaksi kuukautta. Jos käy niin, että kiinteistön omistaja hylkää tukiasemasuunnitelman, työ alkaa uudelleen naapurikiinteistön kanssa ylläolevan listan kohdasta 4. Uusi kierros kohtaan 8 asti tuo lisäaikaa koko prosessille aina noin kuukauden verran. Kierroksia toistetaan, kunnes tukiasemapaikka löytyy tai sopivat kohteet loppuvat kesken, jolloin koko hanke lyödään jäihin.

 

Ja homma jatkuu:

 

9) Lupa tukiasema-asennuksille saadaan kiinteistön omistajalta. Luvansaanti voi kestää tunneista jopa useaan kuukauteen.

10) Kohteen siirtotie (eli yhteys tukiasemalta runkoverkkoon päin) suunnitellaan. Yleensä siirtoyhteys toteutetaan kuidulla, joka edellyttää kaivuutyötä. Jos maa on jäässä ja jos kaivannosta tulee pitkä, silloin odotetaan kesää ja roudan sulamista ennen kaivuutöiden aloittamista.

11) Kun siirtoyhteys ja sen mahdolliset haasteet ovat selvillä, ajoitetaan rakentamistyö. Yleensä kuluvan kvartaalin suunnitelmat on lyöty jo lukkoon, joten uusien hankkeiden toteutus on aikaisintaan seuraavan kvartaalin aikana. Siirtoyhteyden toteuttaminen sanelee yleensä rakentamisen ajankohdan (kaivuutöille tarvitaan luvat, aikaisemmin mainitut routivan maan ongelmat, urakoitsijan työtilanne ja niin edelleen).

12) Rakentaminen alkaa ja itse tukiaseman rakentaminen kestää noin viikon verran.

13) Tukiasema on käytössä. Sen toiminta testataan ja toimintaa tarkkaillaan tehostetusti jonkin aikaa.

 

 7570iD60F4B0A6DE8FC6A.jpg

 

Tukiasemien rakentaminen pylväisiin ja mastoihin

 

Uuden pylvään rakentaminen eroaa kiinteistökohteista siinä, että ensin tarvitaan maanomistajan lupa rakentaa uusi tukiasema. Tukiasemaa ympäröivä maasto ja kasvusto määrittelevät, kuinka korkea uudesta tukiasemasta tulee. Ennen varsinaisten töiden aloittamista maastokohteisiin rakennetaan usein myös tie perille ja sekä tehdään erilaisia raivaustöitä. Sopimusneuvotteluita liittyy myös näihin tapauksiin ja ne vaihtelevat kunnittain. Tukiaseman siirtoyhteyden rakentamiseen liittyvät samat seikat ja haasteet kuin mitä aiemmin kerrottiin.

Uuden tukiaseman rakentaminen edellyttää kaikissa tapauksissa hyvää suunnittelua ja yhteistyötä eri toimijoiden kanssa.

 

Kääntäkää sitä peiliä enempi tänne meille päin

 

Meiltä toivotaan uusien tukiasemien rakentamisen usein lisäksi ”ettekö voisi vain kääntää peiliä (tai yhtä tukiaseman solua) hieman tänne meille päin?” Peilien ja solujen kääntämisessä on hyvä muistaa, että kuuluvuus on tarkkaan suunniteltu kokonaisuus alueelle, jota tietty solu palvelee. Jos peiliä tai solua noin vain käännellään toisaalle, kuuluvuus naapurin osoitteessa muuttuu heikommaksi ja ongelma vain siirtyy toisaalle. Näin ollen, kuuluvuutta ei voi parantaa vain nappia painamalla vaan se vaatii tarkempia tutkimuksia. Toisaalta, puhelimen tai mokkulan kuuluvuus ei ole useinkaan kiinni tukiaseman suuntauksesta tai lähetysvoimakkuudesta, kuten Yhteisön aikaisemmissa kuuluvuutta käsittelevissä blogeissa on kerrottu.

 

Onko sinulla häiriöitä kuuluvuudessa?

 

Muista, ettet ole ongelman kanssa yksin. Neuvoa ja yleisiä vinkkejä saat mm. täältä Yhteisöstä tai voit olla yhteydessä tekniseen asiakaspalveluumme jossa asiantuntijamme kartoittavat ongelman sekä mahdollisen ratkaisun. Joskus ongelma korjaantuu muuttamalla asetuksia, joskus tilanteen korjaaminen vaatii uuden tukiaseman rakentamista. Toisinaan ongelma saadaan korjattua ns. etänä tehtävillä toimenpiteillä ja joskus suosittelemme esim. lisäantennin hankintaa. Emme voi muuttaa fysiikan lakeja, langaton signaali ei läpäise kaikkia esteitä, joten joskus joudutaan vähän suunnittelemaan ja miettimään, mikä missäkin kohteessa on järkevää ongelman korjaamiseksi.

 

 

Olisi kiva kuulla, miten sinä olet ratkonut kuuluvuusongelmia ja miten operaattorisi on sinua niissä auttanut. Kerro kokemuksistasi blogin kommenteissa.


@JaniAsik kirjoitti:


 



. Toisinaan ongelma saadaan korjattua ns. etänä tehtävillä toimenpiteillä ja joskus suosittelemme esim. lisäantennin tai toistimen hankintaa kuuluvuuden parantamiseksi. 



 






Hyvä artikkeli ja antaa hienosti käsityksen mitä kaikkea verkonlaajennukseen liittyy:) Yksityishenkilöillä ei ole sallittua asentaa aktiivitoistimia, ainoastaan passiivisia voidaan käyttää vaikka näitä myydäänkin yksityisille. Artikkelissa olisi oleellista tuoda tämä esille, koska yhteisön lukijakunta on kuluttajapainotteista. Tuosta saa käsityksen, että mitä tahansa toistinta voidaan käyttää..


Se on juuri noin, ainoastaan yritysasiakkaat voivat hankkia aktiivitoistimen.



 



Kyseisessä kappaleessa tarkoitettiin, että ongelmien ilmetessä yhteys omaan operaattoriin jossa ongelma kartoitetaan. Kartoituksen jälkeen tehdään, tapauksesta riippuen, erilaisia toimenpiteitä meidän toimesta ja joissain tapauksissa suosittelemme asiakkaan puolelle toimenpiteitä (esimerkiksi lisäantennin hankinta tai toistimen hankinta). Pointti kuitenkin siinä, että me suosittelemme toimenpiteitä sen jälkeen, kun ongelma on ensin kartoitettu, koska jos/kun ongelma ratkeaa meidän tekemillä toimenpiteillä niin silloin asiakkaan ei tarvitse lähteä tekemään mitään sen kummemmin.



 



Toistin-maininta on jutusta poistettu, se ei ollut tässä artikkelissa oleellinen pointti.


Telia hoiti mallikkaasti kuuluvuuspalautteen tukiaseman kapasiteetin parantamisen jälkeen kesällä. Iltaisin noin klo 20-24 aikana mobiiliverkon nopeudet tippuivat alle 2 Mbit, jonka aikana ei voinut oikein tehdä mitään hyödyllistä netissä. Vikana oli mitä luultavammin tukiaseman yhtäaikaisista käyttäjistä johtuva ruuhkautuminen.



 



Viimeisen kuukauden aikana nopeudet ovat parantuneet selvästi eli tällä hetkellä nopeudet liikkuvat 50-140/15-42 Mbits välillä ja vasteaika on lyhentynyt jonkin verran. Signaaliarvotkin ovat laskeneet aiemmasta. Luulen, että jotain säädöksiä tukiasemaan Telia on tehnyt. Syksyllä yhteisverkon nopeudet tosiaan liikkuivat 25 Mbits tienoilla. Kiitos siitä näin jälkikäteen! Yksi asia jäi hieman askarruttamaan; Telian olisi hyvä parantaa ehdottomasti viestintää, koska kuuluvuuspalautteen jättämisen jälkeen ei välttämättä aina kuulu mitään viestiä tai vastaavaa :smileyhappy:


Hienoa kuulla että nopeudet ovat nousseet. Olet oikeassa tuosta viestinnästä, kun alueelle tehdään muutoksia olisi hyvä että tieto tavoittaisi alunperin ongelmasta ilmoittaneet. Viedään tästä viestiä etenpäin.


Hyvä, tarpeeseen tuleva artikkeli!



 



Kuuluvuuspalautteista sen verran, että siinä tekstiviestissä, joka tulee puhelimeen tiedoksi, ei ole mitään mainintaa paikasta, jota tuo koskee. Vain kryptinen numerosarja, josta ei ilman aspan apua saa selvää.


Samaa mieltä @Purnipsi kanssa! Helpottaisi huomattavasti, jos näkyisi maininta paikasta jota palaute koskee sekä jatkoviesteissäkin.


Moikka! Kuuluvuuspalauteviesteissä on tosiaan parannettavaa: tällä hetkellä viesti lähtee palautteen kirjaamisen jälkeen ja seuraavan kerran jos alueelle on suunnitteilla laskennallisesti parempaa peittoa tai lisäystä kapasiteettiin. Välttämättä viesti ei siis saavu "ollenkaan" jos oikein huono tuuri käy, sillä palautteiden sisältämät tiedot tulee GDPR:n saattelemana anonymisoida ja tällä hetkellä tuo määritelty aika on 12 kuukautta.

Olen sattumalta itse ollut speksaamassa parannuksia noihin viesteihin ja pyrimme lisäämään niihin osoitteen mitä palaute koskeee, valistuneen arvauksen siitä milloin parannus valmistuu ja erikseen vielä viestin kun se valmistuu. 

 

Se, että saadaanko kaikki tehtyä yhdellä kertaa, on vielä mysteeri kun karttojen kanssa ei tuo työlista pääse käymään lyhyeksi muutenkaan :cathappy:


Juu, näin on. Ja uskokaa sitä asiakasta joka sanoo, että ei kuulu eikä välttämättä näykään.  Itselleni kävi aikoinaan lähes näin. Ei kuulunut mutta linkkimasto näkyi. Taisi olla puhelimet alueella mykkiä aika pitkään. Minä saavuin mökille ja aloin ihmetellä miksi ei kuulu vaikka näkyy. Kyselin telialta ja vastasivat, että kaikki näyttää hyvältä. Ei ollut, parin viikon kuluttua taisi joku käydä linkkiasemalla ja huomasi, että ovat peilit ryökäleet kääntyilleet ihan itsekseen ja ilman lupia vääriin asentoihin. Tuon tapauksen jälkeen meni luotto teliaan pitkäksi aikaa.


@Xbowman Kyseessä on onneksi todella harvinainen tilanne, että linkkitornien peilit kääntyvät, jolloin signaali voi ohjautua eri suuntaan, mihin se on alunperin suunnattu. Hyvä kuitenkin kuulla, että asia saatiin korjattua ja nyt mökilläsi ilmeisesti yhteys on kunnossa ja toimii. Toivottavasti luottosi meihin on palanut takaisin kaikesta huolimatta. 🙂>



 



 


Vastaa