Telia Yhteisö on avoin ja rento, matalan kynnyksen paikka kysyä ja keskustella. Meillä on kuitenkin tietyt säännöt, jotta voimme varmistaa, että Yhteisö pysyy mukavana paikkana kysyä ja keskustella jatkossakin. Meille kaikille.
Ollaan ihmisiksi ja noudatetaan lakia
#1 Telia Yhteisö on kuin mikä muu tahansa sosiaalinen tila – täällä on hyvä olla ihmisiksi. Ollaan siis ystävällisiä kaikissa tilanteissa ja hyväksytään se, että Yhteisöä käyttävät monenmoiset ihmiset hyvin erilaisista lähtökohdista. Pidetään kynnys avun antamiselle sekä pyytämiselle mahdollisimman matalana.
#2 Yhteisössä ei suvaita rasismia tai seksismiä eikä mitään muuta toisen uskontoon, rotuun tai seksuaalisuuteen liittyvää herjaamista.
#3 Spämmääminen, floodaaminen tai muu häiriköinti on kiellettyä.
#4 Ei provosoida eikä itse provosoiduta, joten jos kirjoitus herättää voimakkaita tunteita niin kannattaa pitää hetki taukoa ja kenties palata keskusteluun vähän myöhemmin.
#5 Yhteisössä ei kiroilla, suutuksissaan eikä leikillään, vaan käytetään aina soveliasta kieltä.
#6 Ei kiistellä makuasioista ja muistetaan, että jos joku sopii sinulle niin se ei välttämättä sovi minulle. Ja toisin päin.
#7 Yhteisössä jaetaan vain sellaista materiaalia johon materiaalia jakavalla itsellään on oikeus. Yhteisömme jäsen on vastuullinen varmistamaan tämän aina kun hän lataa Yhteisöön kuvia ja/tai videoita tai muuta materiaalia.
#8 Yhteisöä ei käytetä muiden yritysten tuotteiden mainostamiseen tai tarjoamiseen. Myös kaupankäynti ja Yhteisön käyttäminen muuhun kaupalliseen tarkoitukseen on kielletty.
Muista myös nämä
Yhteisöön kirjoitetut viestit sisältöineen ja mielipiteineen edustavat aina kirjoittajan omaa mielipidettä, eivät Yhteisön tai sen ylläpidon linjaa.
Jos törmäät Yhteisössä asiattomiin viesteihin, ilmoitathan niistä ylläpidolle ”Raportoi sisällöstä ylläpidolle” linkin kautta, jonka löydät jokaisen kirjoituksen kohdalla olevan valikon kautta. Valikko näkyy vain kirjautuneille jäsenille.
On hyvä tapa peukuttaa hyviä kommentteja ja osoittaa näin kommentin kirjoittajalle, että tällaisia kommentteja olisi mukava lukea lisää. Vaikka voit peukuttaa myös omia kommenttejasi niin Yhteisössä tykätään kuitenkin vain muiden kommenteista, ei omista.
Älä luovuta tietojasi kenellekään
Yhteisössä käyttäjät jakavat vinkkejä toisilleen. Telia ei ole vastuussa käyttäjien tekemien ohjeiden tai vinkkien toimivuudesta.
Jos saamasi vinkki kuulostaa oudolta tai jopa väärältä, älä kokeile sitä. Jos joku pyytää sinulta henkilökohtaisia tietoja kuten asiakasnumeroa, osoitetta, salasanaa tai luottokortin numeroa, älä luovuta niitä hänelle vaan raportoi tilanteesta ylläpidolle.
Apua saat parhaiten, kun kysyt harkiten
Kun etsit apua, katso aina ensin, jos kysymykseesi on vastattu jo aiemmin. Jos tarvitset lisätietoa, voit lisätä kysymyksesi jo olemassa olevan keskustelun jatkoksi.
Jos et löydä vastausta kysymykseesi, tee uusi keskustelunavaus sille sopivaan keskusteluosioon. Otsikoi kysymyksesi muutamalla sanalla, asiaasi mahdollisimman hyvin kuvaavasti. Näin saman aiheen löytävät myöhemmin helpommin myös muut, joilla on sama kysymys mielessä.
Lisää kysymykseesi mahdollisimman tarkat tiedot siitä mitä on tapahtunut, mitä sinä tai joku muu on jo tehnyt ja miten ongelma ilmenee.
Ethän lisää kirjoitukseesi henkilötietojasi, joista sinut voi tunnistaa henkilönä, joko yhdessä tai erikseen. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi henkilötunnus, nimi, osoite, asiakasnumero, puhelinnumero, sähköpostiosoite. Laitteen IMEI-koodiakaan ei kannata laittaa näkyviin julkiselle foorumille.
Jos haluat allekirjoittaa viestisi niin lisää se oman profiilisi asetuksien kautta, jolloin allekirjoitus näkyy aina ja automaattisesti kaikkien kirjoituksiesi lopussa.
Yhteisössämme jäsenet auttavat toinen toisiaan, kertomiesi tietojen ja oman osaamisensa sekä netistä löytyvien yleisten ohjeiden pohjalta. Jos ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan henkilökohtaisia asiakas- tai tunnistetietoja, ota yhteyttä Telian chat-asiakaspalveluun. Chat on avoinna 24/7 ja löydät sen kirjautumalla telia.fi -sivustolle. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluun muiden kanavien kautta.
Avun saatuasi
Klikkaa ratkaisun tarjonneen viestin kohdalla ”Ratkaisu” -painiketta. Näin muut löytävät ratkaisun helposti, jos törmäävät samaiseen ongelmaan. Keskustelut, joissa on hyväksytty ratkaisu, löytyvät näin helpommin myös eri hakukoneilla.
Moderointi
Tavoitat Yhteisötiimin nimimerkin
Yhteisössä toimivat moderaattorit ovat Telian henkilökuntaa, ja he voivat jälkikäteen muokata tai poistaa näiden sääntöjen tai lainvastaisia keskusteluita ja/tai yksittäisiä kirjoituksia. Jos moderaattorit muokkaavat kirjoitustasi tai poistavat sen kokonaan, koska se oli Yhteisön sääntöjen tai käyttöehtojen vastainen tai lainvastainen, saat siitä tiedon sähköpostitse siihen osoitteeseen, jolla rekisteröidyit Yhteisöön.
Moderaattorit voivat myös muokata keskusteluiden otsikoita kuvaammaksi ja näin helpommin hauissa löytyväksi. Modet myös siirtävät tarvittaessa aiheen paremmin sopivaan keskusteluosioon.
Jos kirjoitustasi muokataan niin muista, että se voi johtua siitä miten ilmaisit asiasi. Muokkaus ei siis välttämättä johdu siitä mitä kirjoitit. Ollaan aina ystävällisiä muita kohtaan, oli tilanne mikä tahansa.
Jos moderaattorit tulkitsevat kirjoituksen tekoälyn kirjoittamaksi, tai tulkitsevat kirjoituksen tekoälyn avulla kirjoitetuksi, he lisäävät siitä maininnan kirjoituksen yhteyteen. Jos kirjoitus on kuitenkin täysin sinun itsesi kirjoittama, laitathan meille ylläpitoon yksityisviestiä (käyttäjälle
Toistuvasta sääntöjen rikkomisesta voidaan antaa käyttäjälle varoitus. Tilanteesta riippuen käyttäjätunnus voidaan lukita tilapäisesti tai pysyvästi.
Yhteisön sääntöjä päivitetään tarvittaessa. Rekisteröitymällä Yhteisöön hyväksyt samalla myös Yhteisön käyttöehdot.
Säännöt on päivitetty viimeksi 10.10.2025.
