Skip to main content

Sähköposti pp2.inet.fi lakkasi viikko sitten yllättäen toimimasta puhelimessa. Web-selaimella toimii tietokoneen kautta, mutta puhelin ei saa yhteyttä mail.inet.fi palvelimeen, vaikken ole mitään muutoksia tehnyt asetuksiin. Käytän iphonen omaa sähköposti-clientia.

Asiaa selvitellessäni tein myös asetukset uudelleen telian sivujen ohjeiden (btw, vanhan IOS-version mukaiset ohjeet sivuilla) mukaan, mutta ei auttanut sekään. Tulee ilmoitus "sähköpostipalvelin mail.inet.fi ei vastaa. Tarkista blablablaa..." Olen tehnyt asetukset moneen kertaan ja yrittänyt SSL:llä tai ilman, mutta millään kombolla ei toimi.

Eikös tuon telian sähköpostin olisi pitänyt loppua toimimasta vasta joskus tulevaisuudessa eikä jo nyt?

Sähköposti pp2.inet.fi lakkasi viikko sitten yllättäen toimimasta puhelimessa. Web-selaimella toimii tietokoneen kautta, mutta puhelin ei saa yhteyttä mail.inet.fi palvelimeen, vaikken ole mitään muutoksia tehnyt asetuksiin. Käytän iphonen omaa sähköposti-clientia.

Asiaa selvitellessäni tein myös asetukset uudelleen telian sivujen ohjeiden (btw, vanhan IOS-version mukaiset ohjeet sivuilla) mukaan, mutta ei auttanut sekään. Tulee ilmoitus "sähköpostipalvelin mail.inet.fi ei vastaa. Tarkista blablablaa..." Olen tehnyt asetukset moneen kertaan ja yrittänyt SSL:llä tai ilman, mutta millään kombolla ei toimi.

Eikös tuon telian sähköpostin olisi pitänyt loppua toimimasta vasta joskus tulevaisuudessa eikä jo nyt?

On edelleen Telian sähköposti toiminnassa vanhoissa tileissä (tarkennuksena siis poislukien uusmyynti).

Sähköpostipalvelun siirtyessä uudelle palveluntarjoajalle entisten asetusten pitäisi säilyä, mutta tästä ilmoitetaan etukäteen. Linkin ketjussa lisätietoa.

Olisikohan vika jossain muussa? Tuplatarkistus tunnus/salasana? Erikoista tosin jos olisivat itsestään tippuneet pois, vaikka periaatteessa päivityksessä voisikin jotain käydä. Oletko kokeillut toista sähköposti-clientia?

Näillä ohjeenkin asetuksilla toimii itselläni Android & PC:

Saapuva posti
IMAP-palvelin: mail.inet.fi
Suojaus: SSL/TLS
Portti: 993

Lähtevä posti
SMTP-palvelin: mail.inet.fi
Suojaus: SSL/TLS
Portti: 465


Joku on tehnyt jotain, koska en ole koskenut asetuksiin sen jälkeen kun tuon yllä olevan viestin laitoin, ja jossain vaiheessa viikonloppua alkoi posti taas toimia. Eli ei ollut asetuksista tai salasanoista kiinni.


(btw, vanhan IOS-version mukaiset ohjeet sivuilla)

Joku on tehnyt jotain, koska en ole koskenut asetuksiin sen jälkeen kun tuon yllä olevan viestin laitoin, ja jossain vaiheessa viikonloppua alkoi posti taas toimia. Eli ei ollut asetuksista tai salasanoista kiinni.

Hyvä, että sait taas toimimaan. Tai siis että taas toimii. Ilmoittelethan, jos yht äkkiä taas ei toimikaan.

Ohjeista, tarkoittanet näitä, että eivät ole uusimman iOS:n mukaisia? Nyt täytyy sanoa, että en tiedä kuinka tiiviisti noita päivitämme aina uuden version tullessa mutta tsekkaan / tsekkautan asian. Kiitos, kun nostit esiin 😊


Tuossa sanotaanko nyt reipas vuosi sitten ainakin niin oma @pp1.inet.fi lopetti toimintansa iPhonessa. En tiedä mitä tapahtui mutta se ei enää ladannut uusia posteja eikä muutenkaan tehnyt enää mitään. Loin sitten uuden tilin siihen rinnalle ja laitoin asetukset kuosiin. Sitä olen sen jälkeen käyttänyt ja on toiminut normaalisti. Täysi mysteeri mitä tapahtui kun asetuksia en muutellut ja sitten se vain “lopetti olemisen”. Mystistä. 


Tuossa sanotaanko nyt reipas vuosi sitten ainakin niin oma @pp1.inet.fi lopetti toimintansa iPhonessa. En tiedä mitä tapahtui mutta se ei enää ladannut uusia posteja eikä muutenkaan tehnyt enää mitään. Loin sitten uuden tilin siihen rinnalle ja laitoin asetukset kuosiin. Sitä olen sen jälkeen käyttänyt ja on toiminut normaalisti. Täysi mysteeri mitä tapahtui kun asetuksia en muutellut ja sitten se vain “lopetti olemisen”. Mystistä. 

Olisiko tuossakin voinut olla tuo mainitsemani asia, että periaatteessahan jokainen päivitys, tietoturvapäivitykset mukaan lukien, voi mystisesti rikkoa jonkin toiminnallisuuden.

Yleisesti kehotetaankin varmuuskopioimaan aina puhelimen tiedot ennen päivityksiä, vaikka tietojen katoamisen todennäköisyys olisikin pieni. Kyllä sitten ihan käyttisten versiopäivitysten hävittämistä tiedostoistakin on saanut lukea... 


Olisiko tuossakin voinut olla tuo mainitsemani asia, että periaatteessahan jokainen päivitys, tietoturvapäivitykset mukaan lukien, voi mystisesti rikkoa jonkin toiminnallisuuden.

Yleisesti kehotetaankin varmuuskopioimaan aina puhelimen tiedot ennen päivityksiä, vaikka tietojen katoamisen todennäköisyys olisikin pieni. Kyllä sitten ihan käyttisten versiopäivitysten hävittämistä tiedostoistakin on saanut lukea... 

 

Niin, olisko noin sitten. Mene ja tiedä. Nyt en muista yhtään että mihin ajankohtaan tuo sattui. Oliko silloin tullut päivitys vai mikä homma. 🙄

 

Itsellä jäi varmuuskopioiminen vähän huonolle tolalle tässä taannoin, mutta ryhdistäytyin nyt jokunen kuukausi sitten ja ostin Applen kaupasta lisätilaa 0,99 eur/kk. Nyt mahtuu päivitykset sekä kuvat. Ja saa pidettyä sitten kaikki tarvittavat päivitykset aina ajantasalla. No joo tämä meni jo otsikon vierestä 😀


Olisiko tuossakin voinut olla tuo mainitsemani asia, että periaatteessahan jokainen päivitys, tietoturvapäivitykset mukaan lukien, voi mystisesti rikkoa jonkin toiminnallisuuden.

Yleisesti kehotetaankin varmuuskopioimaan aina puhelimen tiedot ennen päivityksiä, vaikka tietojen katoamisen todennäköisyys olisikin pieni. Kyllä sitten ihan käyttisten versiopäivitysten hävittämistä tiedostoistakin on saanut lukea... 

 

Niin, olisko noin sitten. Mene ja tiedä. Nyt en muista yhtään että mihin ajankohtaan tuo sattui. Oliko silloin tullut päivitys vai mikä homma. 🙄

 

Itsellä jäi varmuuskopioiminen vähän huonolle tolalle tässä taannoin, mutta ryhdistäytyin nyt jokunen kuukausi sitten ja ostin Applen kaupasta lisätilaa 0,99 eur/kk. Nyt mahtuu päivitykset sekä kuvat. Ja saa pidettyä sitten kaikki tarvittavat päivitykset aina ajantasalla. No joo tämä meni jo otsikon vierestä 😀

Minä ostin myös lisätilaa Applelta tuon samaisen hintaisen 0,99 e/kk, jolla sai 50Gt iPhonea varten ☺️


(btw, vanhan IOS-version mukaiset ohjeet sivuilla)

Joku on tehnyt jotain, koska en ole koskenut asetuksiin sen jälkeen kun tuon yllä olevan viestin laitoin, ja jossain vaiheessa viikonloppua alkoi posti taas toimia. Eli ei ollut asetuksista tai salasanoista kiinni.

Ohjeista, tarkoittanet näitä, että eivät ole uusimman iOS:n mukaisia? Nyt täytyy sanoa, että en tiedä kuinka tiiviisti noita päivitämme aina uuden version tullessa mutta tsekkaan / tsekkautan asian. Kiitos, kun nostit esiin 😊

Kyselin tosiaan tästä ja sain kuulla, että ohjeet eivät ole tosiaan aivan viimeisimmän iOS-version mukaiset. Mutta, niiden mukaan kuitenkin kuulemma onnistuu (tai pitäisi onnistua) sähköpostin käyttöönotto. Yleisesti ottaen, päivitämme ohjeita, jos joku kohta olennaisesti muuttuu. Vaikka iOS-päivityksiä on tullut useampia tuon ohjeen kirjoittamisen jälkeen niin tuohon sähköpostin käyttöönottoon liittyen ei ole tullut sen kummempia uudistuksia.

Mitä olet mieltä ohjeesta, koetko että sitä pitäisi kuitenkin päivittää?


(btw, vanhan IOS-version mukaiset ohjeet sivuilla)

Joku on tehnyt jotain, koska en ole koskenut asetuksiin sen jälkeen kun tuon yllä olevan viestin laitoin, ja jossain vaiheessa viikonloppua alkoi posti taas toimia. Eli ei ollut asetuksista tai salasanoista kiinni.

Ohjeista, tarkoittanet näitä, että eivät ole uusimman iOS:n mukaisia? Nyt täytyy sanoa, että en tiedä kuinka tiiviisti noita päivitämme aina uuden version tullessa mutta tsekkaan / tsekkautan asian. Kiitos, kun nostit esiin 😊

Kyselin tosiaan tästä ja sain kuulla, että ohjeet eivät ole tosiaan aivan viimeisimmän iOS-version mukaiset. Mutta, niiden mukaan kuitenkin kuulemma onnistuu (tai pitäisi onnistua) sähköpostin käyttöönotto. Yleisesti ottaen, päivitämme ohjeita, jos joku kohta olennaisesti muuttuu. Vaikka iOS-päivityksiä on tullut useampia tuon ohjeen kirjoittamisen jälkeen niin tuohon sähköpostin käyttöönottoon liittyen ei ole tullut sen kummempia uudistuksia.

Mitä olet mieltä ohjeesta, koetko että sitä pitäisi kuitenkin päivittää?

Ei ainakaan minun takia tarvitse. Olen IT-ammattilainen, eli osaan nuo jutut yleensä ilman ohjeitakin. (tosin tuossa häiriötilanteessa meni sormi suuhun itseltänikin). Mutta ilmoitin tuosta ohjeesta sen takia että jos “pihtiputaan mummo” alkaa niiden perusteella tekemään tiliä niin ei välttämättä onnistu kun asiat ovat eri paikassa kuin ohjeessa sanotaan.


Nyt ei pp2-sähköposti toimi enää mistään. Ei webbimailista, tietokoneelta eikä puhelimesta. Toimiiko muilla vai onko tilini kaapattu, kun salasanakaan ei tunnu kelpaavan (voi tietysti selittyä silläkin jos autentikointipalvelu on Telialla alhaalla). Mutta kun esimerkiksi “unohdin salasanani”-linkkikin johtaa “sivua ei löytynyt”-sivulle, niin ei taida olla pelkästään henkilökohtaisesta ongelmasta kyse.


Ei tämä sähköpostin toiminta oikein vakuuta. Vähän ryhtiä siihen hommaan! Jos kerran uskottelette että sähköposti toimii loppuvuoteen asti niin panostakaa sitten siihen että se myös toimii, tai ilmoittakaa aiempi lopetusaikataulu. Tällainen on naurettavaa pelleilyä että parin kuukauden aikana on jo kolmatta kertaa posti alhaalla ja useita päiviä kerrallaan! Edellisen kerran tullut postia pp2-tililleni torstaina, ja nyt on sunnuntai! Kukaan ei varmaan ole Telialla huomannut ettei se toimi… tai niinhän te ihmisille uskottelette. Pitäisi varmaan lähestyä teitä reklamaatiolla ja kuukausimaksujen hyvitysvaateella, niin alkaisi tapahtua jotain.

Vähän sama juttu kun 2000-luvun alussa tein reklamaation kotisivutilan toimimisesta. Soneran palvelin oli alhaalla epämääräisiä aikoja milloin sattuu ja ette muka tienneet asiasta mitään. Lopulta pollasin palvelinta parin viikon ajan yötä-päivää ja toimitin lokitiedot teille, niin vihdoin uskoitte että siinä on jotain vikaa. No, sitten virallisen reklamaation jälkeen joku ylempi bossi sitten avautuikin aiheesta, että kotisivutila ei kuulu ensisijaisiin palveluihin koska siitä ette varsinaisesti tienaa mitään. Hyvititte muutaman kuukauden kuukausimaksut ja lupasitte parantaa. En jäänyt sitä odottamaan ja otin palvelun oikeasta webbihotellista.

Taitaa olla sama tilanne nyt tämän “jäähdyteltävän sähköpostipalvelun” kanssa? Että kun siitä ei tule erikseen rahaa teille, niin sitä ei jakseta ylläpitää. Mutta kyllä se ainakin sen verran teille maksaa, että kun superhalvat määräaikaiset liittymäni loppuvat syksyllä niin vaihtuu operaattori. Eli yksi vuodesta 1997 asti ollut asiakas lähtee ja vie liittymät mennessään. Miettikää sitten uudelleen ketä kusetatte.
 


Nyt ei pp2-sähköposti toimi enää mistään. Ei webbimailista, tietokoneelta eikä puhelimesta. Toimiiko muilla vai onko tilini kaapattu, kun salasanakaan ei tunnu kelpaavan (voi tietysti selittyä silläkin jos autentikointipalvelu on Telialla alhaalla). Mutta kun esimerkiksi “unohdin salasanani”-linkkikin johtaa “sivua ei löytynyt”-sivulle, niin ei taida olla pelkästään henkilökohtaisesta ongelmasta kyse.

 

Sähköposti toimii itselläni normaalisti, mutta tuota em. sivua ei tosiaan löydy. Eli webmailin kirjautumissivulta linkki https://www.telia.fi/registration/forgottenPassword/


Sähköpostipalvelu siirtyy tämän kevään aikana, sitä ei @Ishtor lakkauteta. Aikataulu on tässä vaiheessa vielä avoin.. Pääset lukemaan tarkemmin asiaan liiittyvästä muutoksesta Telia Yhteisöon aiemmin kirjoitetusta artikkelista.

Meillä oli häiriöitä sähköpostin salasanojen kanssa viime viikonlopulla. Tästä on olemassa Häiriötiedote

Tällä hetkellä jos haluat vaihtaa salasanan sähköpostiisi, niin olethan yhteydessä Asiakaspalveluumme. Se on toistaikseksi ainoa paikka, mistä sähköpostin salasanan saa vaihdettua. 


Sähköpostipalvelu siirtyy tämän kevään aikana, sitä ei @Ishtor lakkauteta. Aikataulu on tässä vaiheessa vielä avoin.. Pääset lukemaan tarkemmin asiaan liiittyvästä muutoksesta Telia Yhteisöon aiemmin kirjoitetusta artikkelista.

Meillä oli häiriöitä sähköpostin salasanojen kanssa viime viikonlopulla. Tästä on olemassa Häiriötiedote

Tällä hetkellä jos haluat vaihtaa salasanan sähköpostiisi, niin olethan yhteydessä Asiakaspalveluumme. Se on toistaikseksi ainoa paikka, mistä sähköpostin salasanan saa vaihdettua. 

Siis sähköpostin pitäisi nyt toimia, ja niillä salasanoilla jotka on iät ajat olleet käytössä ja esimerkiksi tallessa selaimen ja puhelimen muistissa (koska niitähän ei ole päässyt muuttamaan kun muutoslinkki ei ole toiminut)? Mutta kun ei toimi. Ei webissä eikä puhelimessa tai tietokoneella. En ole myöskään saanut mitään sms-viestiä muuttuneeseen salasanaan liittyen mihin tuossa häiriötiedotteessa viitattiin. Ongelma on kylläkin alkanut torstaina eli häiriötiedotteessa mainittu aika pätee sinällään. Onkohan teillä oikea puhelinnumero?!? Kiva jos on mennyt jollekin random-tyypille jolla on joku minun vanha numero käytössä… Ja asiakastiedot eivät muka ole vaarantuneet...

Puhelin ilmoittaa “tilivirhe” ja lisätiedoissa “palvelin mail.inet.fi ei vastaa, tarkista tiliasetukset”. Mutta kun en ole noita muuttanut missään vaiheessa niin miten voisivat olla väärin.

Kohta siellä teidän IT-ylläpidossa varmaan huomataan että joku asetus oli väärässä asennossa ja korjataan kaikessa hiljaisuudessa kenellekään kertomatta, ja sitten kaikki taas toimii. Ja ikinä ei selviä mikä oli vikana, ihan kuin viimeksikin.


Siis sähköpostin pitäisi nyt toimia, ja niillä salasanoilla jotka on iät ajat olleet käytössä ja esimerkiksi tallessa selaimen ja puhelimen muistissa (koska niitähän ei ole päässyt muuttamaan kun muutoslinkki ei ole toiminut)? Mutta kun ei toimi. Ei webissä eikä puhelimessa tai tietokoneella. En ole myöskään saanut mitään sms-viestiä muuttuneeseen salasanaan liittyen mihin tuossa häiriötiedotteessa viitattiin. Ongelma on kylläkin alkanut torstaina eli häiriötiedotteessa mainittu aika pätee sinällään. Onkohan teillä oikea puhelinnumero?!? Kiva jos on mennyt jollekin random-tyypille jolla on joku minun vanha numero käytössä… Ja asiakastiedot eivät muka ole vaarantuneet...

Puhelin ilmoittaa “tilivirhe” ja lisätiedoissa “palvelin mail.inet.fi ei vastaa, tarkista tiliasetukset”. Mutta kun en ole noita muuttanut missään vaiheessa niin miten voisivat olla väärin.

Kohta siellä teidän IT-ylläpidossa varmaan huomataan että joku asetus oli väärässä asennossa ja korjataan kaikessa hiljaisuudessa kenellekään kertomatta, ja sitten kaikki taas toimii. Ja ikinä ei selviä mikä oli vikana, ihan kuin viimeksikin.

Salasanaa ei tällä hetkellä saa vaihdettua itsepalvelussamme mutta asiakaspalvelussamme voidaan se tehdä esim. chatin kautta. Samalla asiakaspalvelumme voi tarkistaa tai pyytää vianhallintaamme tarkistamaan sähköpostiisi liitetyn matkapuhelinnumeron ja tarvittaessa vaihtaa sen.

Jos sähköposti ei toimi uudellakaan salasanalla, voi asiakaspalvelumme tehdä häiriöilmoituksen, joka tutkitaan vianhallintamme toimesta.