Uutinen

Muutoksia Telian inet.fi sähköpostipalveluun

  • 7 December 2022
  • 51 kommenttia
  • 2482 katselukertaa
Muutoksia Telian inet.fi sähköpostipalveluun
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20
  • Yhteisömanageri
  • 9420 kommenttia

Tiedotteemme telia.fi -sivuilla:

 

Olemme aiemmin kertoneet Telian inet.fi-sähköpostipalvelun lopetuksesta. Luovumme vanhoista palveluistamme, jotta voimme rakentaa uutta. Asiakkaidemme rakkaus sähköpostipalveluamme kohtaan on kuitenkin käynyt selväksi, ja siksi meille on ollut tärkeää löytää palvelulle uusi ja luotettava palveluntarjoaja.

Telian laajakaistaasi sisältyvä inet.fi-sähköpostipalvelu siirtyy osaksi norjalaista Fjordmail Technologies AS -yhtiötä. Fjordmail on pohjoismainen sähköpostipalveluiden tarjoaja, joka tunnettu nykyaikaisista ja turvallisista sähköpostipalveluista sekä luotettavasta asiakaspalvelusta.

  • Sähköpostilaatikon koko kasvaa ja on jatkossa huimat 10 Gt (nyt 500 Mt).
  • Käyttäjätunnuksesi ja salasanasi säilyvät ennallaan.
  • Sähköpostiosoitteesi, sähköpostilaatikossasi olevat viestit ja tallentamasi tiedostot säilyvät ennallaan.
  • Saumaton käyttökokemus kaikilla laitteilla (PC, Mac, tabletti ja älypuhelin)
  • Moderni ja mainosvapaa selainversio näyttää hieman erilaiselta kuin ennen, mutta palvelun perustoiminnot säilyvät pääosin ennallaan.
  • Saapuvan postin palvelimet (IMAP, POP3 ja SMTP) säilyvät ennallaan.
  • Uudistuksen myötä palvelun käyttöehdot ja tietosuojalausunto muutuvat. 

 

Sinun ei tarvitse tehdä muutoksen vuoksi mitään.

Meille on tärkeää, että saat kaiken tarvitsemasi tiedon muutoksesta. Uudistuksen ajankohta on vielä sopimatta, mutta tältä sivulta löydät lisätietoa muutoksesta, sekä ohjeet jos haluat vaihtaa sähköpostisi toisaalle.
 

Milloin muutos tapahtuu

 

Muutosta valmistellaan ja tulemme tiedottamaan aikataulusta tällä sivulla. Olemme sinuun henkilökohtaisesti yhteydessä sähköpostitse vähintään 2 kuukautta ennen muutosta.

 

 

--

Olemme aiemmin puineet asiaa tässä ketjussa. Se on nyt lukittu, jos haluat kysyä tai kommentoida niin jatketaan keskusteluita tämän artikkelin kommenteissa.

 

Q/A

 

Pitääkö minun itsellä irtisanoa sähköposti, jos en halua että se siirtyy Fjordmailille?

  • Voit halutessasi irtisanoa sähköpostisi Telian chatbotin avulla. Löydät sen tältä sivulta, katso kohta “Miten päätän sähköpostipalveluni ennen siirtymistä Fjordmailille”
  • Kun sähköpostisi on siirtynyt Fjordmailille ja jos et halua pitää sähköpostia, niin se ei muutu maksulliseksi ilman omaa päätöstäsi. Fjordmail ottaa sinuun yhteyttä, kun siirto on tapahtunut ja jos et enää laatikkoa tarvitse etkä ilmoita heille asiakastietojasi, sähköposti irtisanoutuu automaattisesti ilmoitetun ajan kuluessa. Saat tästä vielä erillisen viestin siirron tapahduttua.

Välittääkö Telia asiakkaan laskutustiedot Fjordmailille?

  • Fjordmail ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja samalla sovitaan laskutusasiat. Telia ei välitä laskutustietoja Fjordmailille, vain sähköpostiosoitteet. 

51 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Voiko laajakaista-asiakas edelleen luoda uusia laajakaistatilaukseen kuuluvia sähköpostiosoitteita? Maksusta vai maksutta?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +13

Voiko laajakaista-asiakas edelleen luoda uusia laajakaistatilaukseen kuuluvia sähköpostiosoitteita? Maksusta vai maksutta?

Minäpäs varmistan tämän ja palaan mahdollisimman pian asiaan! :) 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +11

Hyvä uutinen on sähköpostipalvelun jatkuminen. Mainoksettomuudesta ja siitä ettei tietoja kerätä sopi ehkä odottaakin, ettei maksuttomana tule säilymään. Toki tuo 4,99€/kk on jo sellainen veloitus, että hyviä vaihtoehtojakin sitten löytyy. Suuremmallakin sähköpostilaatikolla kuin 10Gt. Toki tärkeä tieto olisi myös tuo em. sähköpostiosoitteiden määrä, ilmaiseksi vai maksusta... 

Ainakin siirtymän voi sitten tehdä pidemmän ajan kuluessa entisen osoitteen yhä säilyessä, joka pitkään osoitetta käyttäneenä on melkoinen homma, jotta kaikki tärkeä tulee tulee varmasti siirrettyä. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

Niin, ei se ylläpitäminen ole ilmaista, jollain tapaa ne ylläpitokulut on katettava. Vaihtoehdot on kk-maksu tai mainokset. Aika kaksimoralismia on ruikuttaa hinnasta ja ilmaisessa siitä että on mainoksia jossa on siis se, että käyttäjän tietoja kerätään. 

Ruikuttajilla ei tulee koskaan ajatelleeksi että ylläpitäminen on maksaa. Aina "minäminäminä, kaikki mulle heti ja ilmaiseksi!" vaikka ilmaisia lounaita ei ole olemassakaan.

Eli Telia teki samalla tavalla kuin Suomi24 silloin että myi sähköpostinsa toiselle firmalla ja siihenkin tuli kk-maksu.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +11

Niin, ei se ylläpitäminen ole ilmaista, jollain tapaa ne ylläpitokulut on katettava. Vaihtoehdot on kk-maksu tai mainokset. Aika kaksimoralismia on ruikuttaa hinnasta ja ilmaisessa siitä että on mainoksia jossa on siis se, että käyttäjän tietoja kerätään. 

Ruikuttajilla ei tulee koskaan ajatelleeksi että ylläpitäminen on maksaa. Aina "minäminäminä, kaikki mulle heti ja ilmaiseksi!" vaikka ilmaisia lounaita ei ole olemassakaan.

Eli Telia teki samalla tavalla kuin Suomi24 silloin että myi sähköpostinsa toiselle firmalla ja siihenkin tuli kk-maksu.

Jos tällä vuodatuksella viittasit minun kirjoitukseeni, niin missä kohtaa" ruikutin"? 🤔 

Kirjoitin kyllä asiallisesti, että maksullisuus oli odotettavissa. Siihen lisäsin, että samalla hinnalla on myös muita tietoturvallisia sähköpostipalveluita saatavilla, kuten esim. Protonmail. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +13

Voiko laajakaista-asiakas edelleen luoda uusia laajakaistatilaukseen kuuluvia sähköpostiosoitteita? Maksusta vai maksutta?

Minäpäs varmistan tämän ja palaan mahdollisimman pian asiaan! :) 

 

No niin, sain tähän nyt lisätietoa. Voit palvelun siirtymisen jälkeen tilata uusia sähköpostiosoitteita, mutta ei enää ns. pääpostilaatikon alle vaan yksittäisenä omana sähköpostilaatikkonaan. Maksu veloitetaan jokaisesta sähköpostilaatikosta/sähköpostiosoitteesta erikseen.

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +8

Äidilläni on taloyhtiön laajasta yhtiövastikkeessa. Joskus laitettiin sitten tuo sähköposti käyttöön kun oli ilmainen,mutta tälle ei ole ollut tarvetta ja ollut käyttämättömänä. Ei koskaan tietenkään peruttu kun kuului laajakaistaan. Nyt kun vaihtuu palveluntarjoaja niin kai sinne pitää tehdä uusi sopimus jos haluaa sitä maksullisena käyttää. Ei kai nyt jos ei halua palvelua jatkaa niin tarvii mitään peruutuksia tehdä, eihän siinä ole järkeä jos ihmiset eivät tuota tietoa lue tai menee muuten vaan ohi tieto niin yhtäkkiä ala tulemaan laskuja uudelta yritykseltä mihin ei ole mitenkään sopimusta tehnyt. Itse en ole koskaan ottanut käyttöön mutta kuulunut laajakaistaan joten joudunko alkaa tekemään jotain peruutuksia.

 

Hyvät,että olette saanut jonkun ratkaisun ja ihmiset saavat pitää tutun osoitteen ja tarvitse muuttaa sitä mihinkään uuteen,mutta kai tässä on myös otettu huomioon kaikki muut ihmiset joille se on kuulunut mutta ei ole koskaan ottanut käyttöön tai ei halua jatkaa sen käyttöä,luulisin kuitenkin enemmistö,niin näiden sähköposti vaan loppuu ja ei tarvii mitään tehdä. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +11

Nyt kun vaihtuu palveluntarjoaja niin kai sinne pitää tehdä uusi sopimus jos haluaa sitä maksullisena käyttää. Ei kai nyt jos ei halua palvelua jatkaa niin tarvii mitään peruutuksia tehdä, eihän siinä ole järkeä jos ihmiset eivät tuota tietoa lue tai menee muuten vaan ohi tieto niin yhtäkkiä ala tulemaan laskuja uudelta yritykseltä mihin ei ole mitenkään sopimusta tehnyt. Itse en ole koskaan ottanut käyttöön mutta kuulunut laajakaistaan joten joudunko alkaa tekemään jotain peruutuksia.

 

Hyvät,että olette saanut jonkun ratkaisun ja ihmiset saavat pitää tutun osoitteen ja tarvitse muuttaa sitä mihinkään uuteen,mutta kai tässä on myös otettu huomioon kaikki muut ihmiset joille se on kuulunut mutta ei ole koskaan ottanut käyttöön tai ei halua jatkaa sen käyttöä,luulisin kuitenkin enemmistö,niin näiden sähköposti vaan loppuu ja ei tarvii mitään tehdä. 

Muutoksia sähköpostipalvelussa

"Miten päätän sähköpostipalveluni ennen siirtymistä Fjordmailille?

Kuluttaja-asiakkaanamme voit hoitaa Telia Sähköpostin irtisanomisen kätevästi chatbotin kanssa."

Jos taas päättää pitää sähköpostipalvelun, niin silloin muutoksen takia ei tarvitse tehdä mitään. 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +8

Luin tuon ja kuten sanoin ei se voi noin mennä. Jos sinulla on jokin ilmainen lisäpalvelu telialla ja Telia myy tämän osan jollekin maksulliselle yritykselle niin silloin tuo palvelu loppuu automaattisesti. Eihän kaikki ihmiset jotka ovat saaneet vuosien saatossa sähköpostin liittymien yhteyksissä ilmaiseksi ja eivätkä ole edes välttämättä ottaneet sitä käyttöön niin yhtäkkiä joutua maksamaan tuotteesta jollekin toiselle yritykselle( jonka kanssa eivät ole tehneet mitään sopimusta) ja pitäisi itse alkaa muistelemaan oliko liittymällä sähköpostia ja ottamaan yhteyttä ja alkaa irtisanomaan niitä. Hienoa,että saitte pidettyä sähköpostin niille ketä haluaa,mutta ei herran jestas sitä voi noin tehdä. Totta kai se pitää itse tehdä uusi sopimus uuden yrityksen kautta.

 

Itse en käytä omaa aikaa tähän irtisanomiseen ja mielummin sitten käytän ajan siihen kun riitautan sopimuksen ja teen valituksen Telian toimista onko tuo laillista ja valituksen uudesta yrityksestä miksi he laskuttavat jostain mistä en ole tehnyt sopimusta heidän kanssaan. No toivotaan Telian vastausta ja katsotaan onko muka näin tyhmä ratkaisu tehty tosiaan.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

Hyvä, että palvelu jatkuu, mutta maksullisena eri firman kautta. Maksetaanko se sitten kuitenkin Telian laskun kautta vai mistähän Fjordmail saa tarvittavat tiedot? Välittääkö Telia ne?

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki

Luin tuon ja kuten sanoin ei se voi noin mennä. Jos sinulla on jokin ilmainen lisäpalvelu telialla ja Telia myy tämän osan jollekin maksulliselle yritykselle niin silloin tuo palvelu loppuu automaattisesti. Eihän kaikki ihmiset jotka ovat saaneet vuosien saatossa sähköpostin liittymien yhteyksissä ilmaiseksi ja eivätkä ole edes välttämättä ottaneet sitä käyttöön niin yhtäkkiä joutua maksamaan tuotteesta jollekin toiselle yritykselle( jonka kanssa eivät ole tehneet mitään sopimusta) ja pitäisi itse alkaa muistelemaan oliko liittymällä sähköpostia ja ottamaan yhteyttä ja alkaa irtisanomaan niitä. Hienoa,että saitte pidettyä sähköpostin niille ketä haluaa,mutta ei herran jestas sitä voi noin tehdä. Totta kai se pitää itse tehdä uusi sopimus uuden yrityksen kautta.

 

Itse en käytä omaa aikaa tähän irtisanomiseen ja mielummin sitten käytän ajan siihen kun riitautan sopimuksen ja teen valituksen Telian toimista onko tuo laillista ja valituksen uudesta yrityksestä miksi he laskuttavat jostain mistä en ole tehnyt sopimusta heidän kanssaan. No toivotaan Telian vastausta ja katsotaan onko muka näin tyhmä ratkaisu tehty tosiaan.

 

Tosiaan voit halutessasi itse irtisanoa palvelun Telialta, mutta sinun ei ole pakko tehdä sitä.

Jos et siirtymisen jälkeen halua pitää sähköpostia, niin se ei muutu maksulliseksi ilman omaa päätöstäsi. Uusi yritys ottaa sinuun yhteyttä, kun siirto on tapahtunut ja mikäli et enää laatikkoa tarvitse etkä ilmoita asiakastietojasi uudelle kumppanille, laatikko irtisanoutuu automaattisesti ilmoitetun ajan kuluessa. Saat tästä vielä erillisen viestin siirron tapahduttua.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki

Hyvä, että palvelu jatkuu, mutta maksullisena eri firman kautta. Maksetaanko se sitten kuitenkin Telian laskun kautta vai mistähän Fjordmail saa tarvittavat tiedot? Välittääkö Telia ne?

Fjordmail ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja samalla sovitaan laskutusasiat. Telia ei välitä laskutustietoja Fjordmailille, vain sähköpostiosoitteet. 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +8

Hyvä, tämän tiedon olisi jo voinut laittaa tuohon alustavaan info pakettiin, oli varmaan vaan kiirellä tehty kun asia selvisi ja ehditty kaikkea laittaa, mutta jatkossa paremmin asiat esille heti, ei jää epäselvyyksiä. Mutta selvisi se näinkin. Olisi tosiaan ollut hullua jos olisi pitänyt alkaa jokaisen itse alkaa irtisanomaan tuotetta mitä ei edes välttämättä käytä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hyvä, tämän tiedon olisi jo voinut laittaa tuohon alustavaan info pakettiin, oli varmaan vaan kiirellä tehty kun asia selvisi ja ehditty kaikkea laittaa, mutta jatkossa paremmin asiat esille heti, ei jää epäselvyyksiä. Mutta selvisi se näinkin. Olisi tosiaan ollut hullua jos olisi pitänyt alkaa jokaisen itse alkaa irtisanomaan tuotetta mitä ei edes välttämättä käytä.

Päivitän nämä tuonne artikkeliin, kiitos kun toit esille. Ei ole jäänyt kiireessä pois, aina ei vain ihan kaikkea osaa ajatella etukäteen (vaikka pitäisi kyllä). Taas nähtiin Yhteisön voima! 😉

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hyvä, että palvelu jatkuu, mutta maksullisena eri firman kautta. Maksetaanko se sitten kuitenkin Telian laskun kautta vai mistähän Fjordmail saa tarvittavat tiedot? Välittääkö Telia ne?

Fjordmail ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja samalla sovitaan laskutusasiat. Telia ei välitä laskutustietoja Fjordmailille, vain sähköpostiosoitteet. 

Myös nämä löytyy nyt tuolta artikkelista.

Päivitämme nämä myös tuonne telia.fi -sivulle, siinä menee hetki.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

Mielestäni tämä on hyvä kompromissi.👍

En tule kuitenkaan käyttämään Fjordmailia sillä saan kaikki tarvittavat palvelut Outlookilta ja Gmaililta.

Kunniamerkki +10

Kaksi kysymystä:

  1. MIkä on liitetiedostojen maksimikoko ?
  2. Voiko sähköposteja lukea myös Webmail:llä ?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +11

Kaksi kysymystä:

  1. MIkä on liitetiedostojen maksimikoko ?
  2. Voiko sähköposteja lukea myös Webmail:llä ?

Liitteiden maksimikoko on 20 MB, jos on sama kuin muillakin Fjordmail asiakkailla, kuten oletettavaa on. 

Webmail on myös edelleen, joka on kerrottu Telian tiedotteessakin. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

Kun hain tietoa tosta norjalaisesta Fjordmail Technologies AS firmasta, niin huomasin että viime vuonna MTV oy eli Maikkari oli myyny Luukku sähköpostinsa myös tälle samalle firmalle kuten nyt Telia tekee. Ja näiden verkkosivuilta näkee et tää omistaa usean sähköpostipalvelun.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

Kun hain tietoa tosta norjalaisesta Fjordmail Technologies AS firmasta, niin huomasin että viime vuonna MTV oy eli Maikkari oli myyny Luukku sähköpostinsa myös tälle samalle firmalle kuten nyt Telia tekee. Ja näiden verkkosivuilta näkee et tää omistaa usean sähköpostipalvelun.

Jep, Luukku meni kyseiselle palvelulle. Viime aikoina Luukku oli aivan uskomaton roskapostimagneetti. Tiedä sitten, jatkuuko sama Fjordmaililla. Toivottavasti Fjordin roskapostisuotimet ovat paremmat ainakin kuin Telialla. Osoitteeni on ollut joskus tietomurrossa, joten roskapostin määrä Telian sähköpostiin on uskomattoman kova.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +5

Fjordmail ilmoittaa sivullansa että sähköpostitunnus maksaa alle dollarin kuussa… Silloin kuitenkin sähköpostiosoitteeksi tulee jotain...@fjordmail.com 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +11

Fjordmail ilmoittaa sivullansa että sähköpostitunnus maksaa alle dollarin kuussa… Silloin kuitenkin sähköpostiosoitteeksi tulee jotain...@fjordmail.com 

Elisa sähköpostipalvelu on nyt 1€/kk (norm. 2,90€), jolla saa 5kpl sähköpostiosoitteita yhden sijaan.

Se miksi tuosta Fjordmailista ehkä päätyy maksamaan on vain se inet.fi -osoitteen säilyminen. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

Jep, johonkin palveluihin osoitteen vaihtaminen voi olla hankalaa tai sitten vain haluaa säästää tuon inet.fi osoitteen. Jospa heillä olisi myös kunnon roskapostifiltteri laatikossaan.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +5

Onneksi on oma mailipalvelin. Tuolla kuukausihinnalla ostaisi jo vaikka kokonaisen virtuaalihostin ja siihen sitten pyöräyttäisi postfixin, dovecotin, postgreyn ja spamd:n.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +11

Onneksi on oma mailipalvelin. Tuolla kuukausihinnalla ostaisi jo vaikka kokonaisen virtuaalihostin ja siihen sitten pyöräyttäisi postfixin, dovecotin, postgreyn ja spamd:n.

Niin, webhotelli + oma domain lähtee alle tuon. Ehkä se tulee olemaankin oma valinta. Oma domain ainakin on ja pysyy. 

Vastaa