Skip to main content

Elikkäs muutin just pari päivää sitten ja hankin uuden liittymän uuteen kotiin. 100Mbps 4G ZTE MF286R modeemi. Ongelmana on se, että pingi pysyy 60-80 alueella kun minä pelaan, joka ei ole niin paha, mutta ei kauhean hyväkään ja kun olen Discordissa niin ping hyppii jopa 150 asti tosi usein. Pelaaminen Discordin kanssa on toisin sanoin melkein mahdotonta. Modeemi on ikkunalaudalla, siinä ei pitäisi olla ongelmaa. Kokeillu vaihtaa taajuuksia, mutta se joko pahentaa asiaa tai ei tee sille mitään. Osaako kukaan auttaa tämän kanssa?

Toivotan sinut @eLeeet lämpimästi tervetulleeksi meidän Telia Yhteisöön! Täällä pääset kysymään apuja ja neuvoja muilta Yhteisön jäseniltä sekä voit osallistua mielenkiintoisiin sekä ajankohtaisiin keskusteluihimme! 😁>



 



Kyselit tästä pingistä ja mitä sen kanssa voisi tehdä toisin. Kyseinen reititin eli ZTE MF286R on loistava tuote siltä osin, että pystyt yhdistelemään eri taajuuksia kirjautumalla laitteen hallintasivulle ja valitsemalla eri taajuuskomboja. Oletko kokeillut jo tämän vaihtoehdon? Kuuluvuuskartalta näkee suuntaa antavasti alueen kuuluvuudesta toimivat taajuudet. Kannattaa kokeilla yhdistelmätaajuuksia, koska käyttäjänä pääset parhaiten siitä selville mikä on paras vaihtoehto.



 



Pelaamisessa kannattaa vielä huomioida aina mobiiliverkon haasteet sen suhteen, että käyttäjämäärät vaihtelevat ja sitä kautta vaikuttaa tukiaseman kautta tulevaan yhteyteen. Nettikaapelin kautta olevassa yhteydessä poistuu langattoman verkon haasteet, joten käytätkö nettikaapelin kanssa vai langattomasti? 


Kokeilin niitä lähimpiä taajuuksia siitä kartalta ja se vaan nosti pingiä isommaksi. Kytkettynä se on kyllä sillä nettikaapelilla, joka tuli modeemin mukana.



@eLeeet  kirjoitti:


Kokeilin niitä lähimpiä taajuuksia siitä kartalta ja se vaan nosti pingiä isommaksi. Kytkettynä se on kyllä sillä nettikaapelilla, joka tuli modeemin mukana.






Avaisitko vielä tarkemmin, mitä taajuuksia siis kokeilit?  Hyvä, että käytösäs on juurkin verkkokaapeli, se on paras valinta verkkopelaamisen kannalta.

Loppujen lopuksi tässä ei paljoakaan enää käyttäjänä ole mahdollista vaikuttaa viiveeseen. Mobiiliverkon luonteen vuoksi (kuten @PiaJo  aiemmin kertoi) se viiveen vaihtelu voi olla suurta. Eniten siinä vaikuttaa juurkin se saadun signaalin voimakkuus, modeemin ja tukiaseman välillä siis. Ulkoinen 4G -antenni voisi auttaa, jos signaalin vastaanotossa on vielä haasteita.


800 ja 2100, antenni kyllä on paikalla. Signaali on 4-5 palkkia koko ajan. Siinä just se ongelma on, että ei sen nopeudessa ole vikaa vaan jostain syystä pelkästään ping on liian iso.



@eLeeet  kirjoitti:


800 ja 2100, antenni kyllä on paikalla. Signaali on 4-5 palkkia koko ajan. Siinä just se ongelma on, että ei sen nopeudessa ole vikaa vaan jostain syystä pelkästään ping on liian iso.






Minkälaisia nopeuksia saat liittymällä jos ajat nopeustestin meidän sivuilta?
Reitittimen saavuttamaa signaalin voimakkuutta ja laatua voisi arvioida jos tarkistat signaaliarvot laitteen asetuksista. Polku näihin oli muistaakseni lisäasetukset-> muut-> tarkemmat tiedot.



 



Oletko huomannut että esiintyykö pingissä vaihtelua sen mukaan kuinka iso kuormistus liittymällä on? Esimerkiksi useampi käyttäjä yhtä aikaa sekä peli ja Discord samaan aikaan päällä vs pelkästään Discord.


Signaalin voimakkuus oli -97 dBm. Nopeustestin tulokset: 14ms Viive, lataus 37 mbps, jitter 15 ms ja lähetys 24 mbps. Nettiä käytän pelkästään tietokoneella. Wifissä eikä missään muussa ole mitään laitetta. Jos vaikka pelaan ja on musiikki päällä + chrome auki yms. niin ping vaikuttaa olevan sen perus 60-80ms. Ping nousee vissiin korkeaksi pelkästään kun on Discordissa puhelussa, mutta mitään tämmöstä vanhalla modeemilla ikinä ei esiintynyt, joten en usko et vika olis siinä.



@eLeeet  kirjoitti:


Signaalin voimakkuus oli -97 dBm. Nopeustestin tulokset: 14ms Viive, lataus 37 mbps, jitter 15 ms ja lähetys 24 mbps. Nettiä käytän pelkästään tietokoneella. Wifissä eikä missään muussa ole mitään laitetta. Jos vaikka pelaan ja on musiikki päällä + chrome auki yms. niin ping vaikuttaa olevan sen perus 60-80ms. Ping nousee vissiin korkeaksi pelkästään kun on Discordissa puhelussa, mutta mitään tämmöstä vanhalla modeemilla ikinä ei esiintynyt, joten en usko et vika olis siinä.






Löytyykö hallinnasta vielä muita signaaliarvoja tuon voimakkuuden lisäksi, koska se on vain yksi osa signaalista? 

Varmistan tämän vielä että nimenomaan pelin pingi nousee silloin kun Discord on käytössä, mutta itse Discord toimii normaalisti?
Vaikuttaisi että ihan kuin Discordin liikenne priorisoituisi reitittimellä muun liikenteen kustannuksella, kun se nyt nostaa pelin pingiä tuolla tavalla. 




Kokeiletko vielä tehdä reitittimelle tehdasasetusten palautuksen ohjeen mukaan että onko tällä vaikutusta tilanteeseen. 


SNR -2.0 dB  Ensisijaisen taajuuden RSRQ -12.0 dB  Nämä näkyivät myös jos nuo kertoisivat jotain. Itse Discordiki vähän pätkii myös eli ei peli pelkästään.  En ole päässyt testailemaan lähiaikoina, niin en voi varmistua vielä, että auttaako tehdasasetusten palautus. 

Ja ilmankin Discordia se ping on vieläkin 70-80 alueella (65 hyvällä tuurilla), joka on aika paljon perus pingiksi.



@eLeeet  kirjoitti:


Ja ilmankin Discordia se ping on vieläkin 70-80 alueella (65 hyvällä tuurilla), joka on aika paljon perus pingiksi.






Kokeilitko palauttaa tehdasasetuksille laite ja auttoiko se asiaan? 


Jep jep, palauta tehdasasetuksille, hoh hoijaa. Mielestäni SNR-arvo on todella pahoin pielessä, eli siellä on häiriöitä ja paljon. Itselläni oli samaa ongelmaa ja toisen operaattorin käyttö auttoi asiaan.


Kyllä palautin ja ei auttanut asiaa.


Joo kyllä toi operaattorin vaihto alkaa käymään jo mielessä.



@eLeeet  kirjoitti:


SNR -2.0 dB  Ensisijaisen taajuuden RSRQ -12.0 dB  Nämä näkyivät myös jos nuo kertoisivat jotain.





Signaali on nyt todella häiriöinen. Ongelmat johtuvat melko varmasti tästä. Reaaliajassa tapahtuvaa useamman palvelun samanaikaista viive kriittistä liikennettä + häiriöinen signaali = viiveet kasvaa.




Onko sinulla käytössä laitteen mukana tulleet "jäätelötikku" antennit? Toki niiden vaikutus ei ole suuri, mutta ei niistä haittaakaan ole.
Onko reitittimen sijoitteluun kotona mahdollista vaikuttaa, että signaalin saisi paremmaksi?


Antennit ovat käytössä ja reititin on ikkunalaudalla, sitä paremmaksi ei varmaan mene.


Suuntaavilla ulkoantenneilla voisi ehkä häiriöitä saada alaspäin, mutta edullisemmaksi tulee kokeilla toisia operaattoreita vaikkapa prepaid-kortilla. 


Noni ei pystyny edes irtisanoa sopimuksesta, koska kuulemma reititin on jo avattu paketista????? Mistä olisin muuten tienny, että netti on näin huono? Ihan naurettavaa. Ei kyllä telialle tämän sopimuksen jälkeen penniäkään lähde omasta lompakosta.



@eLeeet  kirjoitti:


Noni ei pystyny edes irtisanoa sopimuksesta, koska kuulemma reititin on jo avattu paketista????? Mistä olisin muuten tienny, että netti on näin huono? Ihan naurettavaa. Ei kyllä telialle tämän sopimuksen jälkeen penniäkään lähde omasta lompakosta.






Reitittimen mukana pitäisi tulla palautuslomake ja siinä on ohjeet miten palautuksen voi tehdä. Laitteen voi palauttaa jos se on myyntikuntoinen. Mietin, että mikä on ollut syynä ettei ole voinut sopimusta enää irtisanoa.. Oletko tehnyt sopimuksen Telia Kaupassa? Etäkaupan voi purkaa kahden viikon kuluessa mutta Telia Kaupassa tehdyissä sopimuksissa ei peruutusoikeutta ole. Jos kuitenkin haluat vielä asiaa selvittää niin yhteydestä voisi tehdä häiriöilmoituksen.


Se oli sen kahden viikon palautusoikeuden aikana. Ihan niin puhelimessa sanottii, että kun ei ollut alkuperäistä pakettia, missä se reititin on tullut ja että se reititin on ollut käytössä niin ei voi enään sitä palauttaa.



@eLeeet  kirjoitti:


Se oli sen kahden viikon palautusoikeuden aikana. Ihan niin puhelimessa sanottii, että kun ei ollut alkuperäistä pakettia, missä se reititin on tullut ja että se reititin on ollut käytössä niin ei voi enään sitä palauttaa.






Paketin saa avata sekä tutustua tuotteeseen ja sen ominaisuuksiin, jonka jälkeenkin sen voi palauttaa 14vrk peruutusoikeudella tai poikkeustilanteissa pidennetyllä peruutusoikeudella, kuten nyt joulukuussa meillä oli tietyn ajan pidennetty palautusoikeus käytössä. Tästä on tarkemmin kerrottu myös nettisivuillamme
Laitteen tulisi kuitenkin olla myyntikuntoinen tai laitteesta voidaan veloittaa arvon alentumisen johdosta 30% myyntihinnasta tai joissain tapauksissa koko myyntihinta, vaikka laite palautettaisiin. Kun alkuperäistä pakkausta ei ole enää olemassa, en voi luvata että palautus käsiteltäisiin maksuttomana. 


Mulle aspassa sanottiin, että tuo joulukuun pidennetty palautusoikeis ei kuulu mun liittymälle ja sanottiin myös, että ei palautus muutenkaan onnistu, kun sitä pakkausta ei ole. Se 14 vrk peruutusoikeus on jo loppunut. Puhuin kyllä kumminkin näistä asioista vielä sen peruutusoikeuden viimeisenä päivänä.



@eLeeet  kirjoitti:


Mulle aspassa sanottiin, että tuo joulukuun pidennetty palautusoikeis ei kuulu mun liittymälle ja sanottiin myös, että ei palautus muutenkaan onnistu, kun sitä pakkausta ei ole. Se 14 vrk peruutusoikeus on jo loppunut. Puhuin kyllä kumminkin näistä asioista vielä sen peruutusoikeuden viimeisenä päivänä.






Aivan! Täältä emme tosiaan tarkemmin näe liittymiäsi kuten asiakaspalvelussa, mutta sivuillamme on myös vielä tarkistettavissa pidennetyn palautusoikeuden ehdot



Tässä varmasti suurimpana ongelmana palautuksen suhteen on se, että laite ei ole enää myyntikuntoinen. Sitä on kuitenkin jo enemmän käytetty ja  myyntipakkaustakaan ei enää ole. @ReOlivia tuossa muutama viesti takaperin ehdotti häiriöilmoituksen tekoa. Voisimme sitä kautta vielä lähteä tutkimaan lisää tuota liittymäsi tilannetta.


Vastaa