Skip to main content
Ratkaistu

Elisa-Telia puheluiden äänenlaatu

  • 9 February 2024
  • 30 kommenttia
  • 943 katselukertaa

Hei,

Joskus vuosia sitten tuli keskusteltua asiantuntijoiden kanssa Telia - Elisa -Telia puheluiden äänenlaadusta. Pelkästään nyt VoLTE/VoNR kyse. Ei piirikytkentäisestä.

Tilanne on nykyään se, että Telia - Elisa puhelussa käytössä on HD Voice, mutta ei kuulosta yhtä hyvältä kuin Telia -Telia 2/3G puheluissa. Kuitenkin hyvä se.

Elisa - Telia puheluissa sen sijaan on asiat pielessä. Näissä kytkeytyy pelkästään AMR NB 12,2 Kbps, jos sekään. Äänenlaatu on kamala, rätisevä, tunkkainen, kuin kellarissa puhuisi. Tätä on nyt kokeiltu usealla eri yhdistelmällä ja liittymällä, niin Elisa VoLTE kuin Elisa VoNR.

Voisitteko Telialta päin yrittää ajaa Elisaa parantamaan operaattoreiden välisten puheluiden laatua.

Ulkomailla on onnistuneesti saatu jopa EVS SWB toimimaan operaattoreiden välillä. Miksi ei Suomessa?

30 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Jos Rätinälinjaa kiinnostaa enemmän kiusanteko kilpailijalle omien asiakkaidensa kustannuksella niin kannattaa yrittää ajaa ne asiakkaat paremmin toimivalle operaattorille. Telian ja DNAn välillä ei taida olla moisia ongelmia?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Jos Rätinälinjaa kiinnostaa enemmän kiusanteko kilpailijalle omien asiakkaidensa kustannuksella niin kannattaa yrittää ajaa ne asiakkaat paremmin toimivalle operaattorille. Telian ja DNAn välillä ei taida olla moisia ongelmia?

DNA lähtöinen puhelu Telian liittymään toimi pari päivää sitten AMR WB:na eli HD voicena. Ei EVS laatua, mutta kuitenkin tilanne parempi kuin mitä tämä Rätinälinja tarjoaa. Olisihan se hienoa saada kaikkien operaattoreiden välille EVS-laatu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Soitin jälleen DNA - Telia puhelun ja äänenlaatu oli hyvää AMR WB:ta. Saisiko tähän jotain kommenttia Telialta, että mitä teette vai teettekö mitään Elisa - Telia puheluiden äänenlaadun parantamiseksi. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +6

Soitin jälleen DNA - Telia puhelun ja äänenlaatu oli hyvää AMR WB:ta. Saisiko tähän jotain kommenttia Telialta, että mitä teette vai teettekö mitään Elisa - Telia puheluiden äänenlaadun parantamiseksi. 

Oli unohtunutkin sinulle vastata tähän, eli laitoimme tämän eteenpäin selvitettäväksi. Palaamme heti kun saadaan kättä pidempää. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +6

@Purnipsi Sain viestiä että operaattorit pyrkivät vuoden 2024 aikana mahdollistamaan VoLTE -VoLTE puhelut operaattoreiden välillä, jolloin myös parempien puhekoodekkien tuki tulee mahdolliseksi. Testausta tehdään jo nyt, joka näkyy käyttäjille ajoittain parempana puheen laatuna.

Käyttäjätaso 1

Äsken huomasin, että nyt kun soittaa Elisan liittymästä Telian liittymään, näyttöön ilmestyy HD+-kuvake. Aikaisemmin tämä ilmestyi vain operaattorin sisäisissä puheluissa. Oliko asialle vihdoin tehty jotain.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +8

Äsken huomasin, että nyt kun soittaa Elisan liittymästä Telian liittymään, näyttöön ilmestyy HD+-kuvake. Aikaisemmin tämä ilmestyi vain operaattorin sisäisissä puheluissa. Oliko asialle vihdoin tehty jotain.

Tämähän on mukava uutinen. Olisiko Elisan päässä sitten tehty jotain muutoksia.  Millainen äänenlaatu puhelussa oli @Jimla sinun mielestäsi? 

Käyttäjätaso 1

Tämähän on mukava uutinen. Olisiko Elisan päässä sitten tehty jotain muutoksia.  Millainen äänenlaatu puhelussa oli @Jimla sinun mielestäsi? 

Paljon parempi kuin aikaisemmin. Toivottavasti myös pysyy.

 

--

Muokkaus SonjaNii: Lyhennetty lainauksia

Käyttäjätaso 1

Se taisikin olla vain kokeilu. Tänään ei ole näkynyt edes HD-ikonia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Se taisikin olla vain kokeilu. Tänään ei ole näkynyt edes HD-ikonia.

Tuossa kokeilin Telia - DNA puheluita ja oli pelkkä HD-ikoni. Toivottavasti saataisiin parempi äänenlaatu kaikkiin puheluihin mahdollisimman pian.

Käyttäjätaso 1

Kyllä sen huomaa kelle soittaa niin kuultavasta äänenlaadusta joskus huomaan tuon HD ikonin kun puhelun soittaa muistan sen ajan kun puhelut kulki 2G verkossa & äänenlaatu oli huono eli ei saanut selvää & piti aina kysyä uudestaan, eikös se yleensä kun soitetaan puheluita niin pitäisi saada selvää & ettei tarvitsisi kysyä toiselta osapuolelta että mitä se siellä sanoi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Hauska et pikaviestintäsovellukset (Whatsapp, Telegram, Snapchat jne.) on valovuosia edellä puhelun äänenlaadussa kun vertaa operaattoreiden puheluihin. 😁 Siksi moni tykkää soittaa juuri noilla sovelluksilla.

Käyttäjätaso 1

Hauska et pikaviestintäsovellukset (Whatsapp, Telegram, Snapchat jne.) on valovuosia edellä puhelun äänenlaadussa kun vertaa operaattoreiden puheluihin. 😁 Siksi moni tykkää soittaa juuri noilla sovelluksilla.

Tuo Whatsapp toimii huonomassakin verkossa ainakin kuva & ääni kulkee verrattuna Facebookin messengeriin, Telegrammissa myöskin kulkee hyvin ääni & kuva muista palveluista ei niin tietoa, jos joskus olisi niin että ei tarvitsisi applikaatiota tai sovellusta soittaakseen videopuhelun vaan riittäisi että tavallisesta soitto ohjelmasta valitaan kumpi puhelu halutaan tehdä, pitäisi vaan tietää onko vastaanottajalla älypuhelin vai ei, ehkä kun tallentaa yhteystiedon niin se kokeilisi että onko vastaanottajan puhelimessa etukamera ei riitä että on takakamera pelkästään siis ei soita mitään testi puhelua vaan kokeilisi mobiili tai wifi yhteyden kautta pieni data määrä tässä kyseessä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Hauska et pikaviestintäsovellukset (Whatsapp, Telegram, Snapchat jne.) on valovuosia edellä puhelun äänenlaadussa kun vertaa operaattoreiden puheluihin. 😁 Siksi moni tykkää soittaa juuri noilla sovelluksilla.

Hauskaa niillä soittaminen ei ole heikossa kentässä taikka liikkuvassa välineessä, kuten autossa. Monesti työmatkoja autoillessa tulee rupateltua tuttavien kanssa. Tukiasemien vaihdokset ovat myrkkyä noille puheluille, jotka valitettavan usein menevät poikki tai eivät osaa yhdistää uudelleen. Puheluliikenne (VoLTE) on priorisoitua liikennettä verrattuna dataliikenteeseen, jota nuo pikaviestimet käyttävät. Tämä auttaa esimerkiksi väentungoksessakin. Joitain vuosia sitten datayhteydet olivat ihan jumissa Putinin ja Trumpin vieraillessa Helsingissä, mutta VoLTE-puhelu kyllä toimi.

Kaikenlainen puhelimen räpeltäminen ajon aikana kun ei ole sallittua. Tavallista puhelinsovellusta saa hallittua kätevästi auton ratista, joten se on vain käytettävyydeltään ykkönen.

Perinteiset äänipuhelut eivät ole riippuvaisia kenenkään kolmannen osapuolen sovellutuksen toiminnasta taikka tileistä.

Sovellutusten puhelut ovat korkeintaan viihdekäyttöön ja “nice to have” ominaisuuksia. Niillä ei perinteistä puhelinliikennettä (niin 2G-piirikytkentäinen, kuin 4G VoLTE, VoWIFI ja tulevaisuudessa VoNR) korvata.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +8

Hauska et pikaviestintäsovellukset (Whatsapp, Telegram, Snapchat jne.)

Hauskaa niillä soittaminen ei ole heikossa kentässä taikka liikkuvassa välineessä, kuten autossa.

Ei VoLTE-puhelunkaan soittaminen ole hauskaa heikossa kentässä. Etenkin, kun puhelimet väkisin käyttävät perinteisiä puheluita huonompaa HD Voicea, jos molemmissa päissä on HD Voice -kykyinen luuri.

Sukulaiseni asuu rinnetontilla, eli toiselta puolelta taloa katsottuna kellarissa. Kuuluvuus on heikko.

Kun minulla on käytössä ei-HD puhelin, hänen soittaessaan ääni pätkii hieman, mutta puheesta saa kuitenkin pääosin selvää.

Mutta auta armias, kun kokeilin uutta HD Voice -puhelinta. Nyt sukulaisen soittaessa ääni kihisee koko ajan ja muuttuu välillä täysin käsittämättömäksi älämölöksi.

Kuinka saan HD Voicen kytkettyä pois päältä? Nyt en pysty vaihtamaan vanhaa 3G-puhelintani mihinkään, kun uudemmissa 3G- ja 4G-puhelimissa on kaikissa HD Voice.

HD Voicea tuli kokeiltua myös tuttavan kanssa, jolla kuuluvuus on kunnossa. HD Voice puhelun ääni kihisee ja on selkeästi huonompi kuin Skype.

Puheluliikenne (VoLTE) on priorisoitua liikennettä verrattuna dataliikenteeseen, jota nuo pikaviestimet käyttävät.

Priorisointi ei auta huonoon kuuluvuuteen. Ja harvoin priorisoimaton tiedonsiirto alle 0,1 Mbit/s nopeuteen putoaa, jolla pikaviestimet toimivat vielä aivan hyvin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Minä en ole huomannut kihinää tai kohinaa tai muutakaan älämölöä heikossa kentässä soittaessani, jota ei olisi ollut myös peruslaatuisilla AMR-NB puheluilla. Kyllä minulla ainakin tippuu matalempi kodekki käyttöön, jos ei jostain syystä ole tarpeeksi luotettava korkeampi laatu. En todellakaan ole aina optimaalisessa peitossa. Suurin osa käyttöpaikoistani ovat erittäin epäedullisia matkapuhelinverkon kuuluvuudelle, mutta merkittäviä ongelmia ei ole ollut. Joskus harvoin on saattanut epäonnistunut handover katkaista koko puhelun, kun on jossain metsätiellä tullut liikuttua.

Mikä on puhelimen merkki ja malli? Joissain voi pystyä säätämään tavalla tai toisella IMS-profiilia ja ottamaan käyttöön tai poistamaan HD-voicen jos niin haluaa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Hauska et pikaviestintäsovellukset (Whatsapp, Telegram, Snapchat jne.) on valovuosia edellä puhelun äänenlaadussa kun vertaa operaattoreiden puheluihin. 😁 Siksi moni tykkää soittaa juuri noilla sovelluksilla.

Hauskaa niillä soittaminen ei ole heikossa kentässä taikka liikkuvassa välineessä, kuten autossa. Monesti työmatkoja autoillessa tulee rupateltua tuttavien kanssa. Tukiasemien vaihdokset ovat myrkkyä noille puheluille, jotka valitettavan usein menevät poikki tai eivät osaa yhdistää uudelleen. Puheluliikenne (VoLTE) on priorisoitua liikennettä verrattuna dataliikenteeseen, jota nuo pikaviestimet käyttävät. Tämä auttaa esimerkiksi väentungoksessakin. Joitain vuosia sitten datayhteydet olivat ihan jumissa Putinin ja Trumpin vieraillessa Helsingissä, mutta VoLTE-puhelu kyllä toimi.

Kaikenlainen puhelimen räpeltäminen ajon aikana kun ei ole sallittua. Tavallista puhelinsovellusta saa hallittua kätevästi auton ratista, joten se on vain käytettävyydeltään ykkönen.

Perinteiset äänipuhelut eivät ole riippuvaisia kenenkään kolmannen osapuolen sovellutuksen toiminnasta taikka tileistä.

Sovellutusten puhelut ovat korkeintaan viihdekäyttöön ja “nice to have” ominaisuuksia. Niillä ei perinteistä puhelinliikennettä (niin 2G-piirikytkentäinen, kuin 4G VoLTE, VoWIFI ja tulevaisuudessa VoNR) korvata.

Nyt sulla on aika vanhaa tietoa tai sit harhaluulo. Kyllä pikaviestintäsovellukses toimii vaikka tukiasema vaihtuu kun liikut. Tietty se saattaa pätkäistä ja katketa js signaali heikkenee tarpeeksi. Olen ollut tosi monta kertaa bussin kyydissä ja ollu puhelussa pikaviestintäsovelluksessa eikä oo kertaakaan katkennut tai pätkinyt kun on joutunut vaihtas tukiasemaa. Saattaa olla tuo mainitsemasi ongelma on ollu olemassa mutta se on korjattu aikoja sitten. Nykyään ne osaa ottaa huomioon verkon liikenteen ja sen mukaan säätää puhelua. Tämä siis toimii täysin automaattisesti eikä käyttäjän tarvii tehdä mitään.

Tuohon ajon aikana puhumiseen on jo keksitty aikoja sit ratkaisu joka on nimeltään ands free laite. 

Whatsapp sovelluksen puhelut on aika suosittuja kun sillä soitetaan lähes 2 miljardia minuuttia päivittäin. 

Niin ja pikaviestintäsovellusten puheluissa on ominaisuus joka ei ole normipuheluissa: se hiljentää taustamelun jolloin puheesta saa paremmin selvää.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +8

Mikä on puhelimen merkki ja malli?

Vastapäässä kellarissa on joku ”Nokia” HMD, jonka näytössä on reikä. Tuttavalla hyvässä kuuluvuudessa on Samsung S10. Edellisten lisäksi myös ”Nokia” HMD 7.2 ja Cubot Kingkong Miniin soitettaessa kihisee.

Itseltä löytyy 4G:tä ”Nokia” HMD 800 Tough, ”Nokia” HMD 3 ja Emporia Simplicity LTE. Mutta myös Nokia 700 ja Microsoft Lumia 950 kihisevät 3G:llä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Ok, noissa voi olla vaikeampaa. Joissain Samsungeissa saattaa pystyä aktivoimaan tai ottamaan pois käytöstä. Pitäisi päästä Service modeen. Se voi onnistua, jos löytää netistä Samsungin modeemi debug-softan, ja sillä pääsee virtuaaliselle service modelle säätämään modeemin toiminteita. Ohjelman nimi on ShannonDM. Ohjelman käyttö ja etsiminen aivan omalla vastuulla.

Homma on siihen pisteeseen mennyt, että automatiikka pitäisi hoitaa asiat, ettei tarvitsisi itse mitään säätää.

Noita vanhempia Nokioita ja on kylläkin myös uudempia tullut käytettyä, eikä kihinää ole ilmennyt. Kuuluuko kihinä niin puhelimen kaiuttimella, kuulokkeella ja ulkoisilla kuulokkeilla ja Handsfreella tai vastaavalla? Ajan takaa sitä, että jos jokin taajuus ylikorostuu jossain kohdassa äänentoistoa ja siksi kuuluu kihinää. Itse nimittäin kärsin DT-900 Beyerdynamicsin kuulokkeilla sietämättömän kihisevistä diskanteista ja tuohon auttoi taajuuskorjain eräiden arvostelusivustojen oheiden mukaisesti.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +8

Niin ja pikaviestintäsovellusten puheluissa on ominaisuus joka ei ole normipuheluissa: se hiljentää taustamelun jolloin puheesta saa paremmin selvää.

Tämä on kaksipiippuinen juttu ja se koskee myös matkaviestinoperaattoreiden HD Voice-puheluita.

Jos puhut rauhallisessa ympäristössä hiljaisella äänellä, niin puheesi leikataan pois. Samoin kun linjalta ei kuulu mitään, alkaa helposti haloon huutelu, kun luullaan, että linja meni poikki.

Eipä ole lankapuhelimen voittanutta. Koska äänenlaatu on erinomainen, aivot erottavat puheen taustametelistä ihan omin avuin.

Monimutkaisten koodekkien taustamelun vaimennus on laastari, jota tarvitaan siksi, että huonolaatuisen koodekin jäljiltä ääni on niin rikki, etteivät aivot enää erota puhetta ja meteliä toisistaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

@Antsa92 Kyllä kokemusta on lähiajoilta aivan, uusista laitteista ja vanhemmista ja eri sovelluksista. Valitettavan usein puheluissa tulee jälleenyhdistämistä, joka onnistuu.

Uudemmissa autoissa on radiossa, viihdejärjestelmässä, tms sisäänrakennettu handsfree.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

@Antsa92 Kyllä kokemusta on lähiajoilta aivan, uusista laitteista ja vanhemmista ja eri sovelluksista. Valitettavan usein puheluissa tulee jälleenyhdistämistä, joka onnistuu.

Uudemmissa autoissa on radiossa, viihdejärjestelmässä, tms sisäänrakennettu handsfree.

 

Mulla ei oo mitään ongelmia ollu, se toiminu tosi hyvin vaikka liikun ja silloinkin, kun tukiasema vaihtuu. Ei tuon takia kannata tuomiota sovelluksia, vaan pitäs tarkistaa missä tuo ongelma on ja korjata se.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

@Antsa92 Kyllä kokemusta on lähiajoilta aivan, uusista laitteista ja vanhemmista ja eri sovelluksista. Valitettavan usein puheluissa tulee jälleenyhdistämistä, joka onnistuu.

Uudemmissa autoissa on radiossa, viihdejärjestelmässä, tms sisäänrakennettu handsfree.

 

Mulla ei oo mitään ongelmia ollu, se toiminu tosi hyvin vaikka liikun ja silloinkin, kun tukiasema vaihtuu. Ei tuon takia kannata tuomiota sovelluksia, vaan pitäs tarkistaa missä tuo ongelma on ja korjata se.

Hyvä,että ei ole sinun käyttöpaikoissa ollut haasteita sovellusten puheluissa. Kaikkialla ei niin vain ole, ja peittoalueiden rajoille ei käyttäjä voi paljoa mitään. Matkapuhelinverkon puhelut ovat vain paljon varmempia kuin mitä sovellusten johtuen jo siitä, että liikenne on verkossa priorisoitua verrattuna sovellutuksen liikenteeseen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +8

Tukiasemien vaihdokset ovat myrkkyä noille puheluille, jotka valitettavan usein menevät poikki tai eivät osaa yhdistää uudelleen.

Onko puhelimesi näissä tilanteissa pudonnut 2G-verkkoon?

Jos puhelin putoaa 2G:lle, niin pikaviestin saattaa tosiaan heittää hanskat naulaan. Ja vaikka ei heittäisikään, niin puhelu kuulostaa siltä, kuin soittaisit kuuhun.

Yritin juuri soittaa pari Skype-puhelua 2G:llä. Vaikka tuo nyt melkein onnistui, Skype heitti muutaman kerran reconnecting virhettä kesken puhelun.

Tavallista puhelinsovellusta saa hallittua kätevästi auton ratista, joten se on vain käytettävyydeltään ykkönen.

Tämä taitaa olla pikaviestinsovellusten huonosta käyttöjärjestelmäintegraatiosta kiinni.

Windows Mobile alustalla Zoiperiin voi vastata Bluetooth-kuulokkeista, mutta Skypeen ei.

Se voi onnistua, jos löytää netistä Samsungin modeemi debug-softan

No tietysti tämä kellarin ongelmatapaus on HMD, eli juuri HMD:lle pitäisi löytyä työkalut.

Samsungistin kanssa ei ole ongelmaa. Etenkään, kun hän soittaa minulle lankanumeroon. 👍

Kuuluuko kihinä niin puhelimen kaiuttimella, kuulokkeella ja ulkoisilla kuulokkeilla ja Handsfreella tai vastaavalla?

Ihan puhelimen omalla kuulokkeella.

Ajan takaa sitä, että jos jokin taajuus ylikorostuu jossain kohdassa äänentoistoa ja siksi kuuluu kihinää.

HD Voice taitaa ylikorostaa taajuuksia yleisesti, kun kaikki HD Voice-puhelimeni kihisevät.

Lisäksi HD Voicen ongelma on, että välitettävä taajuuskaista yli kaksinkertaistuu 3100 hertsistä 6950 hertsiin, mutta koodekille osoitettu bittinopeus ei parhaimmassakaan tapauksessa nouse kuin 1,89 kertaiseksi. Ja aivan liian usein HD Voicea ajetaan samalla bittinopeudella kuin tavanomaisia kännykkäpuheluita. Silloin HD Voice johtaa ehdottomasti huonompaan äänenlaatuun kuin tavanomainen kännykkäpuhelu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Ei putoa 2G-verkkoon, vaan pysyy 4G:ssa, parin eri tukiaseman ristitulessa.

EVS SWB 24,4Kbps kodekilla en ole kihinöitä huomannut. Ääni on samanlaista kuin mitä viestintäsovelluksissa. Auttaisikohan jokin taajuuskorjainsovellus tuohon kihinään, jos saisi noita ei-toivottuja taajuuksia leikattua?

Vastaa