Kysymys

Haamuviestejä omasta puhelimesta ulkomailta


Kunniamerkki +1

Onko kenellekään käynyt niin, että oma puhelin lähettelee kymmenittäin viestejä ulkomailta matkoilla ollessa, vaikka itse ei olisi niitä kirjoittanut eikä laittanut?

Minulle kävi näin kun olin Euroopan ulkopuolella maalis-huhtikuussa. Melkein heti laskeuduttuani alkoi näppäinpuhelimeni lähettää tietämättäni tekstareita Eurooppaan, kaikkiaan 150 kahdessa viikossa. Ne eivät näkyneet puhelimeni viestikansiossa, joten sain tietää niistä vasta, kun iso lasku tuli huhtikuun lopussa ja menin Telian nettiin selvittämään syytä siihen.

Olin hyvin selvillä, että puhelut oleskelumaastani Suomeen maksavat 29 c kipale, joten rajoitin testaamiseni siellä välttämättömään. Lähettämäni tekstarit näkyvät normaalisti lähetetyissä, toisin kuin nämä haamutekstarit.

Koen aika epäoikeudenmukaiseksi, että Telia haluaa minun maksavan myös nämä haamutekstarit. Enhän en voinut olla niistä tietoinen, koska Telian teknologia petti tässä kohtaa. Kyllä asiakkaan täytyy tietää, mitä liittymässä tapahtuu. Ilmeisesti Telialla ajatellaan, että laitoin nuo tekstarit ja nyt haluan kiistää sen.

Asiakaspalvelu selvittää parhaillaan, pyynnöstäni, mihin numeroon nuo 150 haamutekstaria on lähetetty, joten asian käsittely on kesken. Ehkä pystyn todistamaan, että en tunne kyseistä henkilöä, jos hänet saadaan identifioitua.

Ajattelin vain kysyä täältä, onko kenellekään käynyt noin tai onko käsitystä siitä, mitä on voinut tapahtua.

 

 


17 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Onko kenellekään käynyt niin, että oma puhelin lähettelee kymmenittäin viestejä ulkomailta matkoilla ollessa, vaikka itse ei olisi niitä kirjoittanut eikä laittanut?

Minulle kävi näin kun olin Euroopan ulkopuolella maalis-huhtikuussa. Melkein heti laskeuduttuani alkoi näppäinpuhelimeni lähettää tietämättäni tekstareita Eurooppaan, kaikkiaan 150 kahdessa viikossa. Ne eivät näkyneet puhelimeni viestikansiossa, joten sain tietää niistä vasta, kun iso lasku tuli huhtikuun lopussa ja menin Telian nettiin selvittämään syytä siihen.

Hei @akanvirta  ja tervetuloa yhteisöön! En ole vastaavasta aiemmin kuullut, joten mielenkiinnolla odotan mikä paljastuu haamuviestien syyksi selvityksen jälkeen. Onko sinulla mikä puhelin käytössäsi ja käytitkö sms-viestien kautta toimivaa mobiilivarmenne -palvelua reissun aikana tai lähetitkö pitkiä viestejä? Pitkät yli 160 merkkiset viestit laskutetaan erikseen useampana viestinä vaikka laitteen lokeihin jää merkintä vain yhdestä lähetetystä viestistä.

 

Olin hyvin selvillä, että puhelut oleskelumaastani Suomeen maksavat 29 c kipale, joten rajoitin testaamiseni siellä välttämättömään. Lähettämäni tekstarit näkyvät normaalisti lähetetyissä, toisin kuin nämä haamutekstarit.

Koen aika epäoikeudenmukaiseksi, että Telia haluaa minun maksavan myös nämä haamutekstarit. Enhän en voinut olla niistä tietoinen, koska Telian teknologia petti tässä kohtaa. Kyllä asiakkaan täytyy tietää, mitä liittymässä tapahtuu. Ilmeisesti Telialla ajatellaan, että laitoin nuo tekstarit ja nyt haluan kiistää sen.

Asiakaspalvelu selvittää parhaillaan, pyynnöstäni, mihin numeroon nuo 150 haamutekstaria on lähetetty, joten asian käsittely on kesken. Ehkä pystyn todistamaan, että en tunne kyseistä henkilöä, jos hänet saadaan identifioitua.

Lähtökohtaisesti liittymän omistaja on vastuussa liittymän kautta tehdyistä toimista ellei kyseessä ole palveluntarjoajan virheestä johtuva tilanne. Toki jokainen tilanne on hyvä selvittää ja selvityksen jälkeen palveluntarjoaja voi tehdä laskutukseen hyvityksiä, jos kyseessä ei ole esimerkiksi asiakkaan huolimattomuuden aiheuttama tilanne. Hyvä, että olet asiakaspalvelumme kautta tilannut tarkan laskuerittelyn. Erittelyn avulla pystyt tarkistamaan mihin numeroihin ja mihin aikaan laitteestasi on lähtenyt sms/mms-viestejä.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Vähän samantyylinen tilanne muistuu mieleen vuodelta 2001 kotimaassa talviaikaan taskussa uudenkarhea sen aikainen Nokialainen luuri ja Telian yritysliittymä. Olin kävelemässä työpaikalta majapaikkaan muutaman kilometrin matkan ja luuri oli toppatakin sisätaskussa koko matkan. Matkan aikana sain puhelun eräästä numerosta, jossa sanottiin, että minulta tulee jatkuvasti uusia tekstiviestejä vastaanottajalle. Viesteissä ei lukenut mitään ja niitä oli tuon kävelymatkan aikana lähtenyt yli 90 kpl.

Tuon incidentin jälkeen tuo puhelin meni vaihtoon saman tien. Kannattaa operaattorin oikeasti miettiä mistä tällainen voi johtua ja tutkia asiaa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

puhelinmallin olisi voinut kertoa, ja mahdollisesti onko volte kykenevä. ilmeisesti kaikki viestit meni samaan puhelin numeroon.

menee pikkuisen ohi. joku lähdekin oli asialle mutta nyt ei voi antaa. tietyt yhtiöt lähettää merkittäväti koneellisia tekstareita, ja laskuttaa siten että on business. mutta näihin on tullut myös huijareitakin, eli laskutetaan koneellisista viesteistä, mutta ovat jotenkin tekaistu.

mietin vain voiko olla joku huijaus jossa yksittäisen käyttäjän puhelinumeroa käytetään turhaan laskuttamiseen.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

No tässä ei ole viesteistä kyse, mutta kummallisuudesta kyllä. Puhuin äitini kanssa puhelimessa ja hän sanoi kolmeen kertaan, että joku soittaa hänelle. Lopputulos oli, että minun puhelin oli puhelumme aikana kolme kertaa soittanut äidilleni. Miten tämä voi olla mahdollista? Sattui muutama päivä sitten.

Kunniamerkki +1

Kiitos vastauksista, ne kertovat siitä, että omituisia asioita voi puhelimessa siis tapahtua.

Puhelimeni malli on siis Nokia 216, enkä ole yhdistänyt sitä nettiin, joten mitään mobiilioperaatioita en voinut sillä tehdä ja voltea siinä ei ainakaan ole.

Lähetin matkan aikana itse 20 tekstaria, jotka kaikki näkyvät lähetettyjen kansiossa. Kaikkien niiden teksti mahtui yhteen tekstariin. Sen päälle siis nuo 150.

Telialta saamastani laskuerittelystä ei selviä mitään, koska siinä näkyy vain 9 ensimmäistä numeroa, ja se on kaikissa ulkomailta lähetetyissä tekstareissa sama, ilmeisesti ulkomaansuunta ja jokin Telian palvelimen numero. En edes tiedä, ovatko ne kaikki 150 viestiä samaan numeroon vai eri numeroihin.

Noita viestejä oli lähtenyt jopa kolme minuutissa. Otaksun, että ne ovat olleet tyhjiä niin kuin @TeeJay74 :lla, eli jokin automaattinen toiminto vain lähetti niitä.

Jos tekstarit näkyvät Telian tiedoissa mutta eivät minun lähetettyjen kansiossani, mitä siitä voi päätellä? Ainakin sen, että en ole voinut tehdä mitään keskeyttääkseni niiden lähettämisen, koska ne eivät normaalisti näkyneet puhelimessani. Kummalle siitä tulee vastuu, minulle vai palvelimelle?

----
Muokkaus Merja_J: lisätty tägäys

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Käytätkö mobiilivarmennetta?

Sen siirtotienä toimivat tekstiviestit ja ne ovat virallisestikin olleet toukokuusta 2020 alkaen maksullisia. Tätäkin aikaisemminkin Telia veloitti mobiilivarmenteen käytöstä ulkomailla, mutta silloin veloitukset olivat vielä aiheettomia. Ne kun eivät ennen toukokuuta 2020 perustuneet mihinkään hinnastoon eivätkä sopimusehtoon.

Mikäli et ole käyttänyt mobiilivarmennetta, saattaa olla, että Telia on päivittänyt sim-korttisi tietoja. Tällaiset viestit ovat maksuttomia. Laskutusvirheitä voi toki sattua, kuten kävi 24.3.2017.

Puhelimen sekoaminenkin on toki mahdollista. Siinä tapauksessa luulisi kuitenkin, että joku viestien vastaanottajista olisi hämmästellyt viestitulvaa ja ottanut yhteyttä.

 

Pitää paikkansa, että puheluerittely voi sekoilla ulkomailla verkkovierailussa. Tyypillisin ongelma on, että tekstiviesteistä ei näy vastaanottajan numeroa, vaan viestikeskuksen numero +358 40 520 2000.

Tällöin ei auta muuta kuin vaatia Teliaa selvittämään, mihin numeroihin viestit on tosiasiallisesti lähetetty. Tai jos pystyt kellonajan perusteella kiistämään joidenkin viestien lähetyksen jo nyt, kiistä ne.

 

Kummalle siitä tulee vastuu, minulle vai palvelimelle?

Tekstiviestejä pystyy lähettämään sekä puhelin että sim-kortti.

Mikäli kyseessä ovat sim-kortin päivitysviestit, vastuu kuuluu Telialle.

Jos puhelin on seonut, vastuu kuuluu valmistajalle, eli ”Nokia” puhelinten valmistajalle HMD:lle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Netistä löytyi monta juttua juuri Nokialaisista peruspuhelimista, jotka lähettivät itsekseen tekstiviestejä. Tässä yksi juttu:

 

lähettää tekstiviestiä itsekseen

6310i
2003-09-09 17:51:12
 
Ilmoita

Minulla on siis Nokia 6310i. Ja Soneran liittymä. Tänään puhelin alkoi lähettää itsekseen tekstiviestiä! Otin puhelimen käsilaukusta soittaakseni ja ihmettelin, että siinä luki "tekstiviestiä lähetetään". Välitystiedoissa oli jo 3 kappaletta "toimitettu" Ajattelin, että olin unohtanut lukita näppäimistön. Tekstiviestit (siis tyhjiä) olivat lähteneet ensimmäiseen numeroon, joka on puhelinluettelossani(siis puhelimessa). Soitin perään ja hän ihmettelikin mistä johtui. Vähän myöhemmin ollessani kaupassa kuulin, että tuli tekstiviesti. Sama henkilö ilmoitti, että taas niitä tulee. Ja nyt taatusti näppäimet oli lukittu. Katkaisin virran koko puhelimesta ja aukaisin vasta kotona. Sen jälkeen se ei ole lähetellyt viestiä. Mitähän oikein tapahtui? Oliko vika puhelimessa vai verkossa? Tietääkö joku?

  • ME45
    2003-09-09 18:17:52
     
     

    Se on joku nokian tyyppivika. On muutamilla kaverilla käyny samalla tavalla, tosin vanhemmissa malleissa. Eivät näköjään jaksa koodata uutta koodia uusiin puhelimiin, vaan kierrättävät samaa vanhaa koodia.

     
    • joku
      2003-09-10 07:59:22
       
       

      mulle kävi samallalailla mutta viestejä meni semmoset 30... laskua tuli mukavasti... sanottiin liikkeessä että ohjelmisto on vanha että se pitäisi päivittää

       
  • noista erilaisista vioista
    2003-09-13 16:37:56
     
     

    Laittakaa Nokialle vaatimus noista puhelimen itsekseen lähettämistä tekstiviesteistä, vaikka kyse ei ehkä ole edes kovin suurista summista. Kyse on kuitenkin periaatteesta eli tuotteessa on virhe, kun se toimii itsekseen tuolla tavoin. Jos ohjelmisto on vanha, pitäisi Nokian ilmoittaa itse puhelinten omistajille, että käykää Nokian piikkiin jossakin huollossa vaihtamassa ohjelma. Puhelimen on toimittava kohtuullinen aika oikein ja kunnolla eikä omin päin.
    Laskun oheen kirje, että puhelin lähettelee tekstareita itsekseen. Nokia ei viitsi korjata noita mahdollisia vikoja, jos kukaan ei vaadi siltä korvauksia. Korvaukset eivät ole isoja suhteessa Nokian varallisuuteen, mutta jokaisen korvausvaatimuksen käsittely sentään maksaa melkoisesti yhtiölle.
    Valmistajalla on velvollisuus korvata kuluttajalle tuotteen virheestä aiheutunut vahinko eli turhat tekstiviestikulut. Lisäksi valmistajan on korvattava asian hoidosta aiheutuneet kulut eli postikulut ja kohtuullinen korvaus vaatimuksen laadinnasta. Eli siitä vain laskua ja kirjettä rustaamaan.


 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Jos tosiaan pystyy lähetyksen ajankohdan noille viesteille olevan mahdoton (esim. olet ollut nukkumassa tms.) niin vahvistaa järjestelmän olevan jotenkin seonnut. Tuossa puhelimessa ei kovasti älyä ole, joten tuskin olisi minkään sovelluksenkaan aktivointiviestin epäonnistuminen tms. vaan selkeästi jokin häiriötilanne.

 

Pitäisi olla mahdollista saada täydelliset välitystiedot liittymästä vedoten tietosuojalainsäädäntöön.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Kiitos vastauksista, ne kertovat siitä, että omituisia asioita voi puhelimessa siis tapahtua.

Puhelimeni malli on siis Nokia 216, enkä ole yhdistänyt sitä nettiin, joten mitään mobiilioperaatioita en voinut sillä tehdä ja voltea siinä ei ainakaan ole.

Lähetin matkan aikana itse 20 tekstaria, jotka kaikki näkyvät lähetettyjen kansiossa. Kaikkien niiden teksti mahtui yhteen tekstariin. Sen päälle siis nuo 150.

Telialta saamastani laskuerittelystä ei selviä mitään, koska siinä näkyy vain 9 ensimmäistä numeroa, ja se on kaikissa ulkomailta lähetetyissä tekstareissa sama, ilmeisesti ulkomaansuunta ja jokin Telian palvelimen numero. En edes tiedä, ovatko ne kaikki 150 viestiä samaan numeroon vai eri numeroihin.

Noita viestejä oli lähtenyt jopa kolme minuutissa. Otaksun, että ne ovat olleet tyhjiä niin kuin@TeeJay74 :lla, eli jokin automaattinen toiminto vain lähetti niitä.

Jos tekstarit näkyvät Telian tiedoissa mutta eivät minun lähetettyjen kansiossani, mitä siitä voi päätellä? Ainakin sen, että en ole voinut tehdä mitään keskeyttääkseni niiden lähettämisen, koska ne eivät normaalisti näkyneet puhelimessani. Kummalle siitä tulee vastuu, minulle vai palvelimelle?


Tiesithän että sinun on mahdollista tilata myös täydellinen puheluerittely jolloin kaikki numerot näkyvät. Se maksaa hivenen enemmän, mutta tällainenkin mahdollisuus on. Puheluerittelyn hinnan pääset tarkistamaan täältä. Itselläkin tuli mieleen mobiilivarmenne jota tässä aiemminkin sinulta kyseltiin, mutta toisaalta viestejä on melko paljon niin onko se sitten sitäkään. Täydellisen erittelyn tilaamalla tuon numeronkin voisi sitten tarkistaa kokonaisuudessaan. Sen tilauslomake löytyy kun kirjoitat Googleen “Täydellinen puheluerittely Telia”.

Kerroit että sinulla on Nokia 216 -mallinen puhelin ja ettet ole yhdistänyt sitä nettiin. Onko sinulla siis liittymässä esto netin käytölle? Puhelimellahan pääsee nettiin kyllä, eli oletko laittanut eston ettei sillä nettiin pääse.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

No tässä ei ole viesteistä kyse, mutta kummallisuudesta kyllä. Puhuin äitini kanssa puhelimessa ja hän sanoi kolmeen kertaan, että joku soittaa hänelle. Lopputulos oli, että minun puhelin oli puhelumme aikana kolme kertaa soittanut äidilleni. Miten tämä voi olla mahdollista? Sattui muutama päivä sitten.

Todennäköisesti korvasi tai korvakoru tms. on painanut vahingossa välipuhelun äidillesi, vaikka puhelu onkin ollut käynnissä. Siihen tarvitaan itse asiassa vain muutama painallus, joten itse epäilen että kyse on juurikin tuollaisesta. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

No tässä ei ole viesteistä kyse, mutta kummallisuudesta kyllä. Puhuin äitini kanssa puhelimessa ja hän sanoi kolmeen kertaan, että joku soittaa hänelle. Lopputulos oli, että minun puhelin oli puhelumme aikana kolme kertaa soittanut äidilleni. Miten tämä voi olla mahdollista? Sattui muutama päivä sitten.

Todennäköisesti korvasi tai korvakoru tms. on painanut vahingossa välipuhelun äidillesi, vaikka puhelu onkin ollut käynnissä. Siihen tarvitaan itse asiassa vain muutama painallus, joten itse epäilen että kyse on juurikin tuollaisesta. 

 

Käytän aina kotona kaiutinta, eli puhelin ei ole korvallani. Miten voisin soittaa puhelimella siihen numeroon, johon minulla on puhelu käynnissä? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

 

Käytän aina kotona kaiutinta, eli puhelin ei ole korvallani. Miten voisin soittaa puhelimella siihen numeroon, johon minulla on puhelu käynnissä? 


Aivan, no sitten en kyllä osaa sanoa mitä tuossa on tapahtunut. Vaikka puhelu on käynnissä, samaan numeroon voi kyllä soittaa. Tällöin tosin se ensimmäinen puhelu menee pitoon ja äitisi olisi sen kyllä kuullut. Mystisiä ovat nämä jutut kyllä välillä. 😏

Kunniamerkki +1

Kiitos vastauksista, ne kertovat siitä, että omituisia asioita voi puhelimessa siis tapahtua.

Puhelimeni malli on siis Nokia 216, enkä ole yhdistänyt sitä nettiin, joten mitään mobiilioperaatioita en voinut sillä tehdä ja voltea siinä ei ainakaan ole.

Lähetin matkan aikana itse 20 tekstaria, jotka kaikki näkyvät lähetettyjen kansiossa. Kaikkien niiden teksti mahtui yhteen tekstariin. Sen päälle siis nuo 150.

Telialta saamastani laskuerittelystä ei selviä mitään, koska siinä näkyy vain 9 ensimmäistä numeroa, ja se on kaikissa ulkomailta lähetetyissä tekstareissa sama, ilmeisesti ulkomaansuunta ja jokin Telian palvelimen numero. En edes tiedä, ovatko ne kaikki 150 viestiä samaan numeroon vai eri numeroihin.

Noita viestejä oli lähtenyt jopa kolme minuutissa. Otaksun, että ne ovat olleet tyhjiä niin kuin@TeeJay74 :lla, eli jokin automaattinen toiminto vain lähetti niitä.

Jos tekstarit näkyvät Telian tiedoissa mutta eivät minun lähetettyjen kansiossani, mitä siitä voi päätellä? Ainakin sen, että en ole voinut tehdä mitään keskeyttääkseni niiden lähettämisen, koska ne eivät normaalisti näkyneet puhelimessani. Kummalle siitä tulee vastuu, minulle vai palvelimelle?


Tiesithän että sinun on mahdollista tilata myös täydellinen puheluerittely jolloin kaikki numerot näkyvät. Se maksaa hivenen enemmän, mutta tällainenkin mahdollisuus on. Puheluerittelyn hinnan pääset tarkistamaan täältä. Itselläkin tuli mieleen mobiilivarmenne jota tässä aiemminkin sinulta kyseltiin, mutta toisaalta viestejä on melko paljon niin onko se sitten sitäkään. Täydellisen erittelyn tilaamalla tuon numeronkin voisi sitten tarkistaa kokonaisuudessaan. Sen tilauslomake löytyy kun kirjoitat Googleen “Täydellinen puheluerittely Telia”.

Kerroit että sinulla on Nokia 216 -mallinen puhelin ja ettet ole yhdistänyt sitä nettiin. Onko sinulla siis liittymässä esto netin käytölle? Puhelimellahan pääsee nettiin kyllä, eli oletko laittanut eston ettei sillä nettiin pääse.

Puhelimessani on valinta “mobiilidatayhteydet, käytössä/ei käytössä”, jossa olen valinnut “ei käytössä”. Eikä sillä tosiaan pääse nettiin valitsematta tätä “käytössä”, sen olen huomannut.

Ihmettelin tuota puhelinerittelyn hintaa linkkaamastasi hinnastosta: hinnaksi sanotaan 0 euroa mutta “puheluerittelyn laskutuslisä” on 19 euroa. Siis puhelinerittelyn hinta on  oikeasti19 euroa?

 

 

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Puhelimessani on valinta “mobiilidatayhteydet, käytössä/ei käytössä”, jossa olen valinnut “ei käytössä”. Eikä sillä tosiaan pääse nettiin valitsematta tätä “käytössä”, sen olen huomannut.

Ihmettelin tuota puhelinerittelyn hintaa linkkaamastasi hinnastosta: hinnaksi sanotaan 0 euroa mutta “puheluerittelyn laskutuslisä” on 19 euroa. Siis puhelinerittelyn hinta on  oikeasti19 euroa?

 

 

​​​​​Tuo on kieltämättä hiukan hämäävästi muotoiltu, mutta käytännössä tarkoittaa sitä, että puheluerittely ON maksuton. Vain siinä tapauksessa, jos erittely joudutaan syytä tai toisesta asiakkaan tahdosta toimittamaan eri osoitteeseen kuin itse lasku, niin siitä peritään 19€ laskutuslisä. 

Kunniamerkki +1

Kiitos tiedosta, että puheluerittely on maksuton, jos se lähetetään samaan osotteeseen kuin lasku.

Mutta mitä sitten tarkoitit aiemmassa viestissä kun sanoit: “Tiesithän että sinun on mahdollista tilata myös täydellinen puheluerittely jolloin kaikki numerot näkyvät. Se maksaa hivenen enemmän, mutta tällainenkin mahdollisuus on.”

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Kiitos tiedosta, että puheluerittely on maksuton, jos se lähetetään samaan osotteeseen kuin lasku.

Mutta mitä sitten tarkoitit aiemmassa viestissä kun sanoit: “Tiesithän että sinun on mahdollista tilata myös täydellinen puheluerittely jolloin kaikki numerot näkyvät. Se maksaa hivenen enemmän, mutta tällainenkin mahdollisuus on.”

 

Pahoittelut, joukkoon oli lipsahtanut vanhaa tietoa😊 Ennen tosiaan täydellinen laskuerittely oli maksullinen. Tähän kuitenkin tuli jokunen aika sitten muutos, jonka jälkeen puhelu- ja sijaintitietoerittelyt ovat olleet tilattavissa maksutta. 

Kunniamerkki +1

Hyvä homma että on maksuton, kiitos tiedon varmistuksesta!

Vastaa