Skip to main content

Hyvä Telia. Olen saanut SMS Häiriötiedotuksia nyt ma-pe 72 kpl eikä loppua näy. Ei mitään järkeä. Joko vika korjataan tai sitten ei, mutta automaattinen SMS väittää että alueellasi on havaittu vika 5G verkossa jne. jonka jälkeen tulee viesti että vika käyttöpaikassani on nyt korjattu. Sitten taas havaittu vika ja taas mukamas korjattu. Kuka on korjannut. Ei kukaan. SItä paitsi liittymäni on 4G, joten en ole kiinnostunut 5G verkon ongelmista. Viikon vikailmoitukset alueeltani varmaan lähestyvät 100 kpl sunnuntaihin mennessä joten kysyn - Mitä järkeä ???

Hyvä Telia. Olen saanut SMS Häiriötiedotuksia nyt ma-pe 72 kpl eikä loppua näy. Ei mitään järkeä. Joko vika korjataan tai sitten ei, mutta automaattinen SMS väittää että alueellasi on havaittu vika 5G verkossa jne. jonka jälkeen tulee viesti että vika käyttöpaikassani on nyt korjattu. Sitten taas havaittu vika ja taas mukamas korjattu. Kuka on korjannut. Ei kukaan. SItä paitsi liittymäni on 4G, joten en ole kiinnostunut 5G verkon ongelmista. Viikon vikailmoitukset alueeltani varmaan lähestyvät 100 kpl sunnuntaihin mennessä joten kysyn - Mitä järkeä ???

Hei @Kehitysideoita ja tervetuloa Yhteisöön! Kyse saattaa olla häiriöstä, jonka havaitsimme aiemmin. Varmistaisin kuitenkin, että ovatko viestit olleet sisällöltään samoja, ja sisältävätkö ne saman häiriönumeron. Lisäksi varmistaisin koskevatko viestit ajankohdaltaan jo mennyttä ajankohtaa. Jos viestit ovat niin sanotusti kopioita toisistaan, pyytäisin, että ottaisit yhteyttä asiakaspalveluumme tai jättäisit meille Minun Teliasta häiriöilmoituksen!


Sama juttu Pohjanmaan suunnalla. Tosin vain 4G:n häiriötiedotuksia ja korjattu tiedotuksia tullut viikon ajan 5-10 kertaa päivässä. Yleensä iltaisin ja öisin.

Korjaus oli helppo: Laitoin häiriötiedotukset pois päältä.


Kaksi asiaa.    Sain toukokuun lopussa tiedotteen, että laajakaistaan tehdään korjauksia joten voi olla ajankohtana katkoksia, hyvä juttu( ja nämä tehdään öisin).        Nyt yhtäkkiä netti katkesi ja kokeilin eri toimintoja ja ei toiminut.   Pääsin sitten kännykällä nettiin ja telia häiriö sivulle.   Ja siellä näin alueen missä tehdään korjauksia ja voi netti ja kaapeli tv katketa.        En ole siellä alueella mutta rajamain ( eikä kuitenkaan myöskään ihan metreistä jotta voisi olettaa ongelma täällä asti mutta näköjään sitä ei olla korjaustilanteessa osattu huomioida mihin asti ongelma ulottuu, huonoa suunnittelua kaiken kaikkiaan, ja koska kaapelitv kanavat myös pois käytöstä niin kyllä se tämä vika on) joten oletan tämän ongelman koskevan tuota tilannetta.                Seuraavalla kerralla voisitte varmuuden vuoksia rajata isomman alueen missä voi olla ongelmia jos ette osaa niin tarkkaa korjata/huoltaa vika- aluetta.          Toisekseen mikä järki on katkaista laajalta alueelta koko netti jopa mahdollisesti 6h päivällä.    Eikö nämä pitäisi hoitaa yöllä.    En ole varmaan ainoa joka tätä tällä hetkellä kiroaa kun ei ole saanut mitään ennakkoilmoitusta ( ja nämä ovat päällä ja toimii kuten alussa totesin).  Ja teillekin taas lisä haittaa kun ihmiset kokeilee saada teiltä infoa ja kyselee missä vika( jollei tänne eksy ja tiedä tuota vika/häiriö sivua ( vaikka sekin ilmoittaa vaan yhden alueen ja ongelma tosiaan sitten laajemmalla).       Vika alue ilmoitettu vasaramäki Turku ja nyt muuallakin jos joku muu täällä samaa ongelmaa. 


Kaksi asiaa.    Sain toukokuun lopussa tiedotteen, että laajakaistaan tehdään korjauksia joten voi olla ajankohtana katkoksia, hyvä juttu( ja nämä tehdään öisin).        Nyt yhtäkkiä netti katkesi ja kokeilin eri toimintoja ja ei toiminut.   Pääsin sitten kännykällä nettiin ja telia häiriö sivulle.   Ja siellä näin alueen missä tehdään korjauksia ja voi netti ja kaapeli tv katketa.        En ole siellä alueella mutta rajamain ( eikä kuitenkaan myöskään ihan metreistä jotta voisi olettaa ongelma täällä asti mutta näköjään sitä ei olla korjaustilanteessa osattu huomioida mihin asti ongelma ulottuu, huonoa suunnittelua kaiken kaikkiaan, ja koska kaapelitv kanavat myös pois käytöstä niin kyllä se tämä vika on) joten oletan tämän ongelman koskevan tuota tilannetta.                Seuraavalla kerralla voisitte varmuuden vuoksia rajata isomman alueen missä voi olla ongelmia jos ette osaa niin tarkkaa korjata/huoltaa vika- aluetta.          Toisekseen mikä järki on katkaista laajalta alueelta koko netti jopa mahdollisesti 6h päivällä.    Eikö nämä pitäisi hoitaa yöllä.    En ole varmaan ainoa joka tätä tällä hetkellä kiroaa kun ei ole saanut mitään ennakkoilmoitusta ( ja nämä ovat päällä ja toimii kuten alussa totesin).  Ja teillekin taas lisä haittaa kun ihmiset kokeilee saada teiltä infoa ja kyselee missä vika( jollei tänne eksy ja tiedä tuota vika/häiriö sivua ( vaikka sekin ilmoittaa vaan yhden alueen ja ongelma tosiaan sitten laajemmalla).       Vika alue ilmoitettu vasaramäki Turku ja nyt muuallakin jos joku muu täällä samaa ongelmaa. 

Tosiaan tänään olemme tehneet muutostöitä runkoverkon laitteistoon Turun Vasaramäen alueella. Muutostyön asiakasvaikutuksesi oli arvioitu noin 80 laajakaista liittymää sekä vajaa 300 kaapeliverkon kohdetta. Työ näyttää valmistuneen klo 13 jälkeen. Kaapeliverkon osalta vaikutus on voinut ulottua osin myös Vasaramäen alueen ulkopuolelle. Työ on tällä kertaa jouduttu suorittamaan päivällä, mutta lähtökohtaisesti kaikki muutostyöt jotka voidaan tehdään öisin tehdään myös öisin.

Olemme tunnistaneet ettemme tällä hetkellä pysty kaapeliverkon kautta toteutettujen palveluiden muutostöistä ja häiriötilanteista tiedoittamaan asiakaskohtaisesti kuten muilla tekniikoilla toteutetuissa liittymissä. Onko nykyinen liittymäsi @peekotu kaapelilaajakaista? 


Vähän huonosti arvioitu kyllä.   Ei ole kaapelilaajakaista vaan valokuitu liittymä ( ja siellä ei lukenut pelkkä kaapelilaajakaista, kuten sanot, vaan sanottiin laajakaista liittymät, sanottiin näin: osalle alueen laajakaista ja tv palveluista).     Ja en ollut ainoa jolla ongelma, minusta parisataa metriä naapuritaloihin ( eikä ole myöskään virallisesti vasaramäen puolella hekään)niin heillä täysin samat ongelmat samoihin kellon aikoihin, iso kerrostalo alue( myös telian valokuitu liittymä).    Joten jokin isompi ongelma siellä tuli kuin vain 80 asiakasta teidän arvion mukaan ja laajempi alue kaikilla täysin pimeänä kaikki.


Vähän huonosti arvioitu kyllä.   Ei ole kaapelilaajakaista vaan valokuitu liittymä ( ja siellä ei lukenut pelkkä kaapelilaajakaista, kuten sanot, vaan sanottiin laajakaista liittymät, sanottiin näin: osalle alueen laajakaista ja tv palveluista).     Ja en ollut ainoa jolla ongelma, minusta parisataa metriä naapuritaloihin ( eikä ole myöskään virallisesti vasaramäen puolella hekään)niin heillä täysin samat ongelmat samoihin kellon aikoihin, iso kerrostalo alue( myös telian valokuitu liittymä).    Joten jokin isompi ongelma siellä tuli kuin vain 80 asiakasta teidän arvion mukaan ja laajempi alue kaikilla täysin pimeänä kaikki.

Tiedottamisen osalta teemme parhaamme niillä työkaluilla, mitä meillä on. 

Laajakaistayhteyksiin (poislukien kaapeli) voi tilata liittymäkohtaisen vikatiedotteen ja siitä tulee viestiä, kun liittymä kuuluu muutostyön tai vian piiriin. Nuo tiedotteet saa tilattua täältä, jos ne eivät jo päällä olleet Häiriötiedotteiden tilaus | Asiakastuki (telia.fi)

Laajemmat muutostyöt tiedotetaan tavallisesti erikseen, kuten tuo Turun Vasaramäki, josta oli jo maininta. Tällaisissa muutostöissä käytetään parasta mahdollista arviota vaikutusalueesta.


Tiedotteet ovat tuttuja ja käytössä( et näköjään lukenut ekas viestiäni jossa mainitsin saaneeni tiedotteen aikasemmin kun oli tulevaa vikaa tulossa) ja siihen en tarvitse uudestaan ohjeistusta ja nyt ollut paras mahdollinen vaikutusalue oli täysin pielessä ja puhuitte myös  ekassa vastauksessa vain kaapelista ja kyse oli kuitenkin myös muusta yhteydestä joten palasin asiaan. Joten vähän hajanaista viestintää nyt, mutta ei se mitään, korjataan asiat sitä mukaan kun tulee eteen ja kommunikoidaan viesteillä itsekin sitten paremmin     
 

Juuri juttelin kaverin kanssa kenellä oli sama vika ja jatkossa voisi mielummin laittaa vähän vaikka laajempi alue missä vika voisi olla.    Maininta alueesta missä varma vika ja heille viestissä tämä mainitaan ja vaikka lähialueille pieni ennakko ilmoitus myös kuten: lähialueella tehdään muutostöitä jotka voivat vaikuttaa myös teidän alueelle. Kaikki olisi noin ollut kunnossa kun laajakaistaan kuitenkin myös jotain tehtiin, eikä pelkkään kaapelin( josta ei sitten samanlaista viestiä saa), ellei sitten kyseessä muka ihme sattuma kun samaan aikaa tehdään pelkkää kaapelin korjausta ja samaan aikaa samalla aluella tapahtuu myös laajakaista vika.

 

Tällä tavalla ainakin voi ennakoida hiukan jos on tarvetta tai varsinkin jos vika ilmenee niin tietää, ettei turhaan tee kaikkia tapoja saada selville missä vika on vaan voi rauhassa odottaa kun asia korjataan.    Ja jos ei tule ongelmaa niin kaikki hyvin.   Parempi ilmoittaa mielummin enemmän kuin vähemmän.    Tällä kertaa meni muutama kilsa jopa pieleen kun kaverille asti vielä  ylettyi ja moninkertaisesti enemmän kuin 80 asuntoa( pelkästään kaverin taloyhtiössä on jo enemmän asukkaita). Tai tietenkin voi myös tehdä tarkempaa työtä mihin oikeasti vaikuttaa korjaus.    Nyt kuitenkin kaikki ok ja nämä sitten kehitysehdotuksia jatkoon,  ainahan voidaan kaikki parempaa pystyä.


Vähän huonosti arvioitu kyllä.   Ei ole kaapelilaajakaista vaan valokuitu liittymä ( ja siellä ei lukenut pelkkä kaapelilaajakaista, kuten sanot, vaan sanottiin laajakaista liittymät, sanottiin näin: osalle alueen laajakaista ja tv palveluista).     Ja en ollut ainoa jolla ongelma, minusta parisataa metriä naapuritaloihin ( eikä ole myöskään virallisesti vasaramäen puolella hekään)niin heillä täysin samat ongelmat samoihin kellon aikoihin, iso kerrostalo alue( myös telian valokuitu liittymä).    Joten jokin isompi ongelma siellä tuli kuin vain 80 asiakasta teidän arvion mukaan ja laajempi alue kaikilla täysin pimeänä kaikki.

Aina arvaukset eivät osu kohdalleen. En aiemmassa viestissäni puhunut pelkästä kaapelilaajakaistasta, kun kirjoitin “Muutostyön asiakasvaikutuksesi oli arvioitu noin 80 laajakaista liittymää ". Tarkoitukseni ei ainakaan ollut näin antaa ymmärtää, että muutostyön vaikutus kohdistuisi vain kaapeliverkon palveluihin. 

Kiitos, kun kerroit tarkemmin muutostyön vaikutuksesta alueellasi. Tämän tiedon perusteella alan epäilemään, että onko meillä jäänyt muutostyön vaikutuksen arviointi vaillinaiseksi. Tämä ainakin selittäisi miksi osa FTTB -asiakkaista ei ole saanut viestillä tietoa liittymäänsä vaikuttavasta muutostyöstä. 


Onko normaalia, että tekstiviestiilmoitus vajaan viikon päästä tulevasta häiriöstä lähetetään yöllä kello 00:01? Sain viestin, että alueella tullaan tekemään huoltotöitä vajaan viikon päästä yöaikaan 2,5h ajan. Lisäksi kerrottiin, että saan ilmoituksen kun huoltotyö alkaa ja päättyy. Tuleeko nämäkin yöllä? Muuten ei olisi mitään ongelmaa, mutta kun puhelimessa (näppäinpuhelin) johon viestit tulee, täytyy olla äänet päällä yölläkin.


Onko normaalia, että tekstiviestiilmoitus vajaan viikon päästä tulevasta häiriöstä lähetetään yöllä kello 00:01? Sain viestin, että alueella tullaan tekemään huoltotöitä vajaan viikon päästä yöaikaan 2,5h ajan. Lisäksi kerrottiin, että saan ilmoituksen kun huoltotyö alkaa ja päättyy. Tuleeko nämäkin yöllä? Muuten ei olisi mitään ongelmaa, mutta kun puhelimessa (näppäinpuhelin) johon viestit tulee, täytyy olla äänet päällä yölläkin.


Mobiiliverkon ja kiinteän laajakaistan häiriötiedoteviesteille on asetettavissa aikarajoitus. Oletuksena mobiiliverkossa käytössä on 24h, joka tarkoittaa sitä, että tulevat tiedossa olevat häiriöt ja muutostyöt ilmoitetaan heti sillä kellonlyömällä, kun päivämäärä vaihtuu. Kiinteän laajakaistan vikatiedoteasetuksissa voit myös määritellä haluamasi aikavälin tiedotteiden toimittamiselle.

Tästä löydät asiakastukemme ohjeet häiriötiedotteiden tilaamiselle ja muokkaamiselle.


Mobiiliverkon ja kiinteän laajakaistan häiriötiedoteviesteille on asetettavissa aikarajoitus. Oletuksena mobiiliverkossa käytössä on 24h, joka tarkoittaa sitä, että tulevat tiedossa olevat häiriöt ja muutostyöt ilmoitetaan heti sillä kellonlyömällä, kun päivämäärä vaihtuu. Kiinteän laajakaistan vikatiedoteasetuksissa voit myös määritellä haluamasi aikavälin tiedotteiden toimittamiselle.

Tästä löydät asiakastukemme ohjeet häiriötiedotteiden tilaamiselle ja muokkaamiselle.

Kiitos tästä. Heräsi kuitenkin kysymys ajanjakson määrittelemisestä: onko valittavan ajanjakson alkaen ja päättyen aika aikarajoitusta, vai aikaa jolloin ilmoituksia lähetetään? Eli kun haluan vastaanottaa ilmoituksia klo 7-23, laitanko kumman ajan alkamiseksi ja kumman päättymiseksi. Tekstin muotoilu Minun Teliassa kaipaisi selkeytystä.


Kiitos tästä. Heräsi kuitenkin kysymys ajanjakson määrittelemisestä: onko valittavan ajanjakson alkaen ja päättyen aika aikarajoitusta, vai aikaa jolloin ilmoituksia lähetetään? Eli kun haluan vastaanottaa ilmoituksia klo 7-23, laitanko kumman ajan alkamiseksi ja kumman päättymiseksi. Tekstin muotoilu Minun Teliassa kaipaisi selkeytystä.

Aikarajoitus on ilmoituksia varten, eli viestejä voi saapua vain kyseisen kellonaikojen välillä. Alkaen 7:00 ja päättyen 23:00 -valinta varmistaa ettei viestejä saavu klo 23:00 jälkeen yöllä ennen seuraavaa aamua kello 7:00.

Alkaen 23:00 ja päättyen 7:00 -valinnalla viestejä voi saapua vain yöllä klo 23 - 07. Toivottavasti tämä selvensi! Olet oikeassa, että tuolla voisi olla erikseen selite sille mitä aikarajoitus tässä yhteydessä tarkoittaa. Laitan tästä palautetta eteenpäin!


Vastaa