Skip to main content

Milloin tästä teleoperaattoreihin pesiytyneestä "syövästä" päästään eroon, että järkevät hinnat saa vasta numeronsiirrolla? Ei jaksaisi enää reagoida hintakorotuksiin aina joko siirtymällä toisen operaattorin asiakkaaksi tai ainakin aloittamalla numeronsiirron saadakseen win-back-tarjouksen. 🙄

> "Liittymäsi päivittyy 5G-aikaan. Telia uudistaa liittymävalikoimaansa ja keskittyy yhä enemmän 5G-teknologiaan. Tämän seurauksena nykyinen Telia Rajaton 4G 200 M -liittymäsi poistuu valikoimasta ja päivittyy automaattisesti Telia Rajaton 5G 200 M -liittymäksi 16.7.2025 alkaen."

Tämän myötä hinta nousee 6,79 €/kk – eli 37,3 % (!) – ilman että saan itse mitään lisäarvoa.

Ymmärrän kyllä, että 5G-verkkoon on investoitu ja sitä halutaan tuoda käyttöön. Mutta henkilökohtaisesti en hyödy siitä mitään. En itse asiassa edes tarvitse rajattomia puheluita tai tekstiviestejä – käytän kumpaakin ehkä muutaman kerran kuussa, ja silloinkin lähinnä yritysnumeroihin, jotka eivät edes sisälly liittymän pakettiin. Viestintä kulkee netin kautta, ja siihen riittäisi aivan hyvin hitaampikin yhteys. Kaikki yli 100 M (tai todellisuudessa 10–50 M) on tarpeetonta puhelinliittymässä.

Olisiko vaihtoehtoja, joissa on kohtuullinen määrä mobiilidataa (vaikka rajoitettukin), ja puheluista ja tekstiviesteistä veloitetaan vain käytön mukaan?Tyyliin Moi:n liittymät... Mobiilivarmenne vain olisi tärkeä – sitä kun niihin ei saa.

Nykyiset liittymät ovat helppoja rahantekokoneita operaattoreille ja suurin osa asiakkaista nielee hinnankorotukset. Loppujen lopuksi ilmeisen harva viitsii aloittaa operaattorin vaihdon. En itsekkään tarvitse mihinkään 300M 5G liittymää rajattomalla puheella ja netillä, koska kotona puhelin on kiinni kiinteässä verkossa ja samassa puhelimessa on myös verotusedun alainen työliittymä. Toki tuon oman 5G liittymän sai winback:n kautta nyt 24 kk ajaksi jollakin tavalla perusteltavissa olevaan hintaan. 

Ruotsin Telialla on ihan erilaiset tuotteistukset, eli on sisäänleivottu suoratoistoja ja toisaalta on liittymä+puhelin paketteja suht järkevällä hinnalla


Milloin tästä teleoperaattoreihin pesiytyneestä "syövästä" päästään eroon, että järkevät hinnat saa vasta numeronsiirrolla? Ei jaksaisi enää reagoida hintakorotuksiin aina joko siirtymällä toisen operaattorin asiakkaaksi tai ainakin aloittamalla numeronsiirron saadakseen win-back-tarjouksen. 🙄

Olen kanssasi samaa mieltä tuosta, ja olen törmännyt samaan myös muilla aloilla, kuten sähkösopimusten parissa. Suosittelen kuitenkin, että pidät markkinointiluvat päällä, niin nykyasiakasetumme tavoittavat sinut. Liittymäsopimuksemme myös sisältävät jatkotarjouksen, joka on kilpailullinen jopa uusliittymiin verrattuna.

Nykyiset liittymät ovat helppoja rahantekokoneita operaattoreille ja suurin osa asiakkaista nielee hinnankorotukset. Loppujen lopuksi ilmeisen harva viitsii aloittaa operaattorin vaihdon. En itsekkään tarvitse mihinkään 300M 5G liittymää rajattomalla puheella ja netillä, koska kotona puhelin on kiinni kiinteässä verkossa ja samassa puhelimessa on myös verotusedun alainen työliittymä. Toki tuon oman 5G liittymän sai winback:n kautta nyt 24 kk ajaksi jollakin tavalla perusteltavissa olevaan hintaan. 

Ruotsin Telialla on ihan erilaiset tuotteistukset, eli on sisäänleivottu suoratoistoja ja toisaalta on liittymä+puhelin paketteja suht järkevällä hinnalla

Ruotsin Telian liittymä- ja puhelinpaketit, tai tuttavammin kytkyt, olivat Suomessa erittäin suosittuja vielä noin kymmenen vuotta sitten. Nämä perustuivat kahden tai kolmen vuoden sopimuksiin, jossa liittymä ja laite oli samalla laskulla, laite yleensä melkoisen runsaalla alennuksella. 

Lainsäädäntö Suomessa sallii kuitenkin nykyään enää vain vuoden mittaiset määräaikaiset sopimukset, jolloin "kytkyjen" kuukausihinta käy niin korkeaksi, ettei se ole kuluttajalle enää houkutteleva, etenkin jos sitä vertaa kolmen vuoden rahoitussopimukseen. Suomessa Ruotsin sijaan alennus laitteeseen kohdistuu numeronsiirron yhteydessä etupainotteisesti, esimerkiksi suoraan laitteen hintaan kohdistuen.

Kanavapaketteja meillä ei ole sidottu liittymiin, mutta Telialta on saatavilla asiakasetuhinnoin sisältöpalveluita! 😊


Ainakaan tuo ei vaihtamalla parane, kun on joka operaattorilla sama käytäntö. Siinähän olisi yhdelle isoista kolmesta hyvä mahdollisuus oikeasti palkita vanhoja asiakkaita antamalla vaikka x vuoden asiakkuuden jälkeen pysyvästi aina paras mahdollinen tarjoushinta. Ei mitään leffalippuja, alekuponkeja kauppaan tms rihkamaa vaan varmuus siitä, että vuodesta toiseen ei tarvitse tehdä yhtään mitään pysyäkseen tyytyväisenä asiakkaana. Tuo jatkotarjouskin on aina vain listahinnan ja parhaan tarjouksen puolivälistä eli puoliksi välitetään asiakkaasta.  

EU:han nämä hinnat pompsautti pilviin, kun pakotetaan paketoimaan tarpeetonta roamingia joka liittymään ja muualla Euroopassa hinnat ovat Suomeen verrattuna täysin järjettömiä. Näin me maksamme puhelinlaskussa muiden maiden hinnaston mukaan. Vähän kuin EU yhteisvelat, joilla me maksamme Italian ja Espanjan rikkaiden uudet ilmastointilaitteet koska korona. Ennen sai 5-10€/kk sen 100Mbit netin luuriin, jolla pärjää täydellisesti kun puhelut ja viestit kulkevat pikaviestimissä. Nyt pitää maksaa ekstraa täysin tarpeettomista puheluista ja tekstiviesteistä, jotka tosiaan eivät edes koske niitä harvoja kertoja kun johonkin tarvitsee soittaa, koska ne ovat aina yritysnumeroita. Siinä olisi toinen parannusidea, luovutaan näistä höpöhöpö ei kuulu pakettiin koska on numero eikä numero käytännöistä ja kaikki PVM-hintaiset puhelut vaan kuuluvat pakettiin. Lisämaksulliset palvelunumerot sitten tietty erikseen. 


Teliakin teki sen eväste kytkyn yhteistyö kumppanien kanssa. Tarkoitus on maksimoida hinnat, saavat selville niillä evästeillä miten paljon voi kyniä.

 


Teliakin teki sen eväste kytkyn yhteistyö kumppanien kanssa. Tarkoitus on maksimoida hinnat, saavat selville niillä evästeillä miten paljon voi kyniä.

Eli käyttää Google Analyticsia tai vastaavaa, aivan kuten joka ikinen muukin isompi verkkosivu. Evästeitä on ollut netissä jo vuosikymmenet, mutta vasta EU keksi tehdä niistä aivottoman riesan käyttäjille, jotka joutuvat koko ajan klikkaamaan “kyllä, tiedän että netissä käytetään evästeitä, eikä vieläkään kiinnosta, mene pois typerä kysely” ja sitten ihmetellään kun klikataan ok ok ok kaikkiin haittaohjelman asennuksiinkin. Hintojen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä eikä ne ole mitään kytkyjä vaan osa markkinointia.


- - Siinä olisi toinen parannusidea, luovutaan näistä höpöhöpö ei kuulu pakettiin koska on numero eikä numero käytännöistä ja kaikki PVM-hintaiset puhelut vaan kuuluvat pakettiin. Lisämaksulliset palvelunumerot sitten tietty erikseen. 

^ No esimerkiksi nyt juuri Teliallahan nuo pvm-hinnoitellut puhelut, kuten “lankapuhelinnumerot” (09-alkuiset, 014-alkuiset ja niin edelleen) ovat osa ainakin normaalilaskutettavien matkapuhelinliittymien peruskuukausihintaan (paketteihin) sisältyvää palvelua. Katsonkin sen olevan oiva, selkeä ja hyödyllinen käytäntö. 👍


Teliakin teki sen eväste kytkyn yhteistyö kumppanien kanssa. Tarkoitus on maksimoida hinnat, saavat selville niillä evästeillä miten paljon voi kyniä.

Eli käyttää Google Analyticsia tai vastaavaa, aivan kuten joka ikinen muukin isompi verkkosivu. Evästeitä on ollut netissä jo vuosikymmenet, mutta vasta EU keksi tehdä niistä aivottoman riesan käyttäjille, jotka joutuvat koko ajan klikkaamaan “kyllä, tiedän että netissä käytetään evästeitä, eikä vieläkään kiinnosta, mene pois typerä kysely” ja sitten ihmetellään kun klikataan ok ok ok kaikkiin haittaohjelman asennuksiinkin. Hintojen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä eikä ne ole mitään kytkyjä vaan osa markkinointia.

Se, että evästeiden kieltäminen on niin rasittavaa, ei johdu EU:n ePrivacy-direktiivista – sen tarkoitus on itse asiassa hyvä, eli antaa käyttäjälle valta päättää omasta yksityisyydestään. Ongelma on siinä, miten tämä on toteutettu käytännössä evästebannereina. Monet sivustot esittävät bannerinsa vielä niin, että "Hyväksy kaikki" on selkeimmin erottuva primaarinen painike, kun taas vaihtoehdot kuten "Hylkää kaikki" tai "Hyväksy vain pakolliset" (sivuston toiminnallisuus-, ei seurantaevästeet) on piilotettu useiden klikkausten taakse. Tällainen suunnittelu on dark pattern -käytäntö, joka ohjaa käyttäjiä helposti antamaan enemmän suostumuksia kuin haluaisivat.

Onneksi evästebannereita vastaan on keinoja. Käyttämällä Brave- tai DuckDuckGo-selainta tai asentamalla jonkin selainlaajennuksen, kuten esimerkiksi "I still don't care about cookies" (josta nimenomaan avoimen lähdekoodin forkki: https://github.com/OhMyGuus/I-Still-Dont-Care-About-Cookies). 

Tämä ei tosiaan liity aloitukseen tai hintoihin, vaikkakin ihan hyvä off-topic-aiheena. 🙂


^ No esimerkiksi nyt juuri Teliallahan nuo pvm-hinnoitellut puhelut, kuten “lankapuhelinnumerot” (09-alkuiset, 014-alkuiset ja niin edelleen) ovat osa ainakin normaalilaskutettavien matkapuhelinliittymien peruskuukausihintaan (paketteihin) sisältyvää palvelua. Katsonkin sen olevan oiva, selkeä ja hyödyllinen käytäntö. 👍

Nehän juuri ovat niitä normaaleja numeroita, jotka kuuluvat paketteihin. Yrityksillä, virastoilla yms vaan on useammin 020, 030 ja mitä näitä nykyään on alkuisia numeroita, jotka ovat tismalleen samanhintaisia ilman pakettia soitettaessa (eli sen PVM), mutta eivät kuitenkaan kuulu pakettiin syystä X. Ja nykyään kun kaikki omat tuttavat ja sukulaiset osaavat jo käyttää jotain pikaviestintä netin yli niin tarve soittaa minnekään kohdistuu aina juuri näihin numeroihin. Tuo oli se uudistus, jota minä ja varmasti moni muukin kaipaisi, kun kerran ollaan pakotettu maksamaan rajattomasta puhepaketista, josta kuluu 0 minuuttia per kk. 

 

--

Muokkaus SonjaNii: Lyhennetty lainauksia


^ No esimerkiksi nyt juuri Teliallahan nuo pvm-hinnoitellut puhelut, kuten “lankapuhelinnumerot” (09-alkuiset, 014-alkuiset ja niin edelleen) ovat osa ainakin normaalilaskutettavien matkapuhelinliittymien peruskuukausihintaan (paketteihin) sisältyvää palvelua. Katsonkin sen olevan oiva, selkeä ja hyödyllinen käytäntö. 👍

Nehän juuri ovat niitä normaaleja numeroita, jotka kuuluvat paketteihin. Yrityksillä, virastoilla yms vaan on useammin 020, 030 ja mitä näitä nykyään on alkuisia numeroita, jotka ovat tismalleen samanhintaisia ilman pakettia soitettaessa (eli sen PVM), mutta eivät kuitenkaan kuulu pakettiin syystä X. Ja nykyään kun kaikki omat tuttavat ja sukulaiset osaavat jo käyttää jotain pikaviestintä netin yli niin tarve soittaa minnekään kohdistuu aina juuri näihin numeroihin. Tuo oli se uudistus, jota minä ja varmasti moni muukin kaipaisi, kun kerran ollaan pakotettu maksamaan rajattomasta puhepaketista, josta kuluu 0 minuuttia per kk. 

Nimenomaan. Laskulla ei enää juurikaan ole kuin pakettiin kuulumattomat Palvelu- ja yritysnumerot, eli mm. 020-alkuiset. Toki jotkin yritykset käyttävät myös 09 tms. -alkuisia numeroita... Muualle harvemmin enää tarvitsee soittaa. 

 

--

Muokkaus SonjaNii: lyhennetty lainauksia


Nehän juuri ovat niitä normaaleja numeroita, jotka kuuluvat paketteihin. Yrityksillä, virastoilla yms vaan on useammin 020, 030 ja mitä näitä nykyään on alkuisia numeroita, jotka ovat tismalleen samanhintaisia ilman pakettia soitettaessa (eli sen PVM), mutta eivät kuitenkaan kuulu pakettiin syystä X. Ja nykyään kun kaikki omat tuttavat ja sukulaiset osaavat jo käyttää jotain pikaviestintä netin yli niin tarve soittaa minnekään kohdistuu aina juuri näihin numeroihin. Tuo oli se uudistus, jota minä ja varmasti moni muukin kaipaisi, kun kerran ollaan pakotettu maksamaan rajattomasta puhepaketista, josta kuluu 0 minuuttia per kk. 

Nimenomaan. Laskulla ei enää juurikaan ole kuin pakettiin kuulumattomat Palvelu- ja yritysnumerot, eli mm. 020-alkuiset. Toki jotkin yritykset käyttävät myös 09 tms. -alkuisia numeroita... Muualle harvemmin enää tarvitsee soittaa. 

 

--

Muokkaus SonjaNii: Lyhennetty lainauksia


Tämä kaikki taisi alkaa siitä, kun internetin viestintäsovellukset alkoi yleistymään jolloin viestien lähettäminen ja soittaminen ei maksa mitään. Se murensi operaattoreiden liiketoimintaa kun juuri puheluista ja tekstareista ne sai rahaa. Operaattorit vastasi kilpailuun tuomalla rajattomat liittymät jossa kuukausimaksulla sai rajattomasti puheluita ja tekstareita. Ja koska heidän liiketoiminta mureni niin ne joutuu myös hakemaan tuloja muualta kehittämäl erilaisia palveluita kuten Telia on kehittäny Telia TV:n. Tämä on ikävä sivuvaikutus noista viestintäsovelluksista et operaattorit on joutunu korottamaan liittymien hintoja.


Tämä kaikki taisi alkaa siitä, kun internetin viestintäsovellukset alkoi yleistymään jolloin viestien lähettäminen ja soittaminen ei maksa mitään. Se murensi operaattoreiden liiketoimintaa kun juuri puheluista ja tekstareista ne sai rahaa. Operaattorit vastasi kilpailuun tuomalla rajattomat liittymät jossa kuukausimaksulla sai rajattomasti puheluita ja tekstareita. Ja koska heidän liiketoiminta mureni niin ne joutuu myös hakemaan tuloja muualta kehittämäl erilaisia palveluita kuten Telia on kehittäny Telia TV:n. Tämä on ikävä sivuvaikutus noista viestintäsovelluksista et operaattorit on joutunu korottamaan liittymien hintoja.

Niinhän se menee, että hinnat nousee ja liittymävalikoima supistuu. Kun suoratoisto-operaattoritkin mieluummin myyvät palvelunsa suoraan kuluttajille, niin myös tällä saralla puhelinoperaattoreiden kakku supistuu. Mikä on sitten seuraava palvelukokeilu?

Kiinteistöjärjestelmät? Tai onhan jo näitäkin eli asuntojen patteriventtiilit, kotiakut jne.


Luulisin, että voitot tehdään yritystuotteilla. TV-palvelut ovat ongelmallisia, urheilun ympärillä tehdään kovaa tappiota. Tekijänoikeustahot ovat koko ajan kyttäämässä keinoja rajoittaa KTV, IPTV jne jakeluja erilaisilla tulkinnoilla jälleenlähettämisestä.

Kyllähän datasta operaattorit saavat rahaa, kun dataa käytetään ja nimenomaisesti lähetetään verkkoon päin muiden operaattoreiden verkkoon. Siitä siirrosta A maksaa B:lle jonkin verran. Viestintäsovelluksia tulee ja menee, Skype suljettiin juuri äsken. Whatsapp on täysin Metan hallinnassa, milloinka rupeavat analysoimaan ja tarjoamaan puheluiden sisällön perusteella mainoksia? Telialla on kyllä Telia Crowd Insight -palvelu, jonka kautta myyvät käyttäytymisdataa: https://www.telia.fi/yrityksille/palvelut/teknologiat/crowd-insights


Luulisin, että voitot tehdään yritystuotteilla. TV-palvelut ovat ongelmallisia, urheilun ympärillä tehdään kovaa tappiota. Tekijänoikeustahot ovat koko ajan kyttäämässä keinoja rajoittaa KTV, IPTV jne jakeluja erilaisilla tulkinnoilla jälleenlähettämisestä.

Kyllähän datasta operaattorit saavat rahaa, kun dataa käytetään ja nimenomaisesti lähetetään verkkoon päin muiden operaattoreiden verkkoon. Siitä siirrosta A maksaa B:lle jonkin verran. Viestintäsovelluksia tulee ja menee, Skype suljettiin juuri äsken. Whatsapp on täysin Metan hallinnassa, milloinka rupeavat analysoimaan ja tarjoamaan puheluiden sisällön perusteella mainoksia? Telialla on kyllä Telia Crowd Insight -palvelu, jonka kautta myyvät käyttäytymisdataa: https://www.telia.fi/yrityksille/palvelut/teknologiat/crowd-insights

Yrityksistä on käyty aina kovaa kilpailua ja pääosin hinnoilla, joten kannattavuuteen rahat on saatava muualta. Sehän käy helpoiten kuluttajilta - vain kaksi kallista liittymää. WhatsApp tuuppaa jo muualla mainoksia ja EUn alueelle ne saapuvat ensi vuoden alussa. Samassa kohtaa Meta varmaan sitten tarjoaa  sovellusversiota ilman "mainoksia" ystävälliseen hintaan 19,99 €/kk?

Liittymä netin maksiminopeudella ilman datarajaa ja puhelut sekä viestit käytön mukaan max. 30 €/kk? Monelle voisi kelvata. 


Luulisin, että voitot tehdään yritystuotteilla. TV-palvelut ovat ongelmallisia, urheilun ympärillä tehdään kovaa tappiota. Tekijänoikeustahot ovat koko ajan kyttäämässä keinoja rajoittaa KTV, IPTV jne jakeluja erilaisilla tulkinnoilla jälleenlähettämisestä.

Kyllähän datasta operaattorit saavat rahaa, kun dataa käytetään ja nimenomaisesti lähetetään verkkoon päin muiden operaattoreiden verkkoon. Siitä siirrosta A maksaa B:lle jonkin verran. Viestintäsovelluksia tulee ja menee, Skype suljettiin juuri äsken. Whatsapp on täysin Metan hallinnassa, milloinka rupeavat analysoimaan ja tarjoamaan puheluiden sisällön perusteella mainoksia? Telialla on kyllä Telia Crowd Insight -palvelu, jonka kautta myyvät käyttäytymisdataa: https://www.telia.fi/yrityksille/palvelut/teknologiat/crowd-insights

Yrityksistä on käyty aina kovaa kilpailua ja pääosin hinnoilla, joten kannattavuuteen rahat on saatava muualta. Sehän käy helpoiten kuluttajilta - vain kaksi kallista liittymää. WhatsApp tuuppaa jo muualla mainoksia ja EUn alueelle ne saapuvat ensi vuoden alussa. Samassa kohtaa Meta varmaan sitten tarjoaa  sovellusversiota ilman "mainoksia" ystävälliseen hintaan 19,99 €/kk?

Liittymä netin maksiminopeudella ilman datarajaa ja puhelut sekä viestit käytön mukaan max. 30 €/kk? Monelle voisi kelvata. 

Telia Dot  4G 200M on tuossa hintaluokassa. Toki tekstarit ja puhelut kännykkänumeroihin ovat rajattomia ja data myös. 200M riittää kaikkeen käyttöön hienosti. 27,99 €/kk on jopa alle tuon 30€.

Yrityksillä kilpailua tehdään SLA-lupauksilla ja hinnoilla. Jotkin firmat maksavat kovaa hintaa siitä, että palvelu on koko ajan toiminnassa ja ongelmaa ratkotaan vaikka juhlapyhinä.

WhatsAppin pyörittäminen ei ole Metalle ilmaista. Ovathan kyllä sanoneet, että yksityisviesteihin ja keskusteluihin mainokset eivät tulisi. Mutta näin. Meta kun on yksi iso kikkare sanonko mitä. Facebookin puolella saa feikkiprofiilit ihan rauhassa julkaista huijausviestejään (pankkihuijaus, mainos, huijauskampanja, tietojenkalastelu...) eikä raportointi auta mitään.


Luulisin, että voitot tehdään yritystuotteilla. TV-palvelut ovat ongelmallisia, urheilun ympärillä tehdään kovaa tappiota. Tekijänoikeustahot ovat koko ajan kyttäämässä keinoja rajoittaa KTV, IPTV jne jakeluja erilaisilla tulkinnoilla jälleenlähettämisestä.

Kyllähän datasta operaattorit saavat rahaa, kun dataa käytetään ja nimenomaisesti lähetetään verkkoon päin muiden operaattoreiden verkkoon. Siitä siirrosta A maksaa B:lle jonkin verran. Viestintäsovelluksia tulee ja menee, Skype suljettiin juuri äsken. Whatsapp on täysin Metan hallinnassa, milloinka rupeavat analysoimaan ja tarjoamaan puheluiden sisällön perusteella mainoksia? Telialla on kyllä Telia Crowd Insight -palvelu, jonka kautta myyvät käyttäytymisdataa: https://www.telia.fi/yrityksille/palvelut/teknologiat/crowd-insights

Yrityksistä on käyty aina kovaa kilpailua ja pääosin hinnoilla, joten kannattavuuteen rahat on saatava muualta. Sehän käy helpoiten kuluttajilta - vain kaksi kallista liittymää. WhatsApp tuuppaa jo muualla mainoksia ja EUn alueelle ne saapuvat ensi vuoden alussa. Samassa kohtaa Meta varmaan sitten tarjoaa  sovellusversiota ilman "mainoksia" ystävälliseen hintaan 19,99 €/kk?

Liittymä netin maksiminopeudella ilman datarajaa ja puhelut sekä viestit käytön mukaan max. 30 €/kk? Monelle voisi kelvata. 

Telia Dot  4G 200M on tuossa hintaluokassa. Toki tekstarit ja puhelut kännykkänumeroihin ovat rajattomia ja data myös. 200M riittää kaikkeen käyttöön hienosti. 27,99 €/kk on jopa alle tuon 30€.

Yrityksillä kilpailua tehdään SLA-lupauksilla ja hinnoilla. Jotkin firmat maksavat kovaa hintaa siitä, että palvelu on koko ajan toiminnassa ja ongelmaa ratkotaan vaikka juhlapyhinä.

WhatsAppin pyörittäminen ei ole Metalle ilmaista. Ovathan kyllä sanoneet, että yksityisviesteihin ja keskusteluihin mainokset eivät tulisi. Mutta näin. Meta kun on yksi iso kikkare sanonko mitä. Facebookin puolella saa feikkiprofiilit ihan rauhassa julkaista huijausviestejään (pankkihuijaus, mainos, huijauskampanja, tietojenkalastelu...) eikä raportointi auta mitään.

Huijaukset ovat arkipäivää kaikissa palveluissa. Myös puheluissa ja tekstiviesteissä, vaikka niitä yritetään estää, mutta huijari on aina piirun verran edellä.

Tuohonkin DOT-liittymän hintaan on nämä rajattomuudet leivottu sisään eli joka tapauksessa maksat vaikka et käytä. Kuten myös DOTin 5G 30,99 €/kk, siinäkin on nopeus kuristettu. 

Virossa kannattaa edelleen myydä verkon maksiminopeudella toimivia liittymiä, joissa maksetaan tietystä määrästä dataa sekä erikseen puheluista ja viesteistä. Nämä ovatkin oivallisia käyttäjille, jotka tietävät käyttötarpeensa ja -rajansa. 


Liittymä netin maksiminopeudella ilman datarajaa ja puhelut sekä viestit käytön mukaan max. 30 €/kk? Monelle voisi kelvata. 

No ei todellakaan kelpaisi kun Telialta saa esim 25€ Rajaton 5G 300Mbit liittymän juuri tuolla aloituksella mainitulla turhalla kikkailulla. Itselle ei ainakaan ole kertaakaan tullut tarvetta päästä yli 1Gbit tai mikä verkon maksiminopeus onkaan, kun todella harvassa paikassa pääsee edes tuohon 300Mbit asti. Se numeronsiirron aloittamisen vaatiminen parhaan tarjouksen saamiseksi on tässä se ongelma, ei mitään tarkoittamattomat listahinnat joita maksavat vain ne, jotka eivät tiedä oikeiden hintojen löytyvän tiskin alta kysymällä. 


Kilpailijalta "rajaton" liittymä 18,99 €/kk mobiilivarmenteella vuodeksi. 👍

Telian halvin tarjous on ollut 22,99 €/kk, eikä sillä ole ollut väliä, onko nopeus 20 Mbit/s vai 100 Mbit/s tai onko "rajattomat" puhelut. "Rajattomat" paketit ovat se, mihin on aikoinaan menty, ja operaattoreille datasta tulevat ne oikeat kustannukset, ei puheluista.

Telian tarjoama hinta ei sinänsä ole kohtuuton, mutta ei mikään winback-tarjouskaan. Neljän euron ero on prosentuaalisesti iso (21 😵, ja se on myös se korotus nykyiseen hintaan. Ei kiitos. Jos 30 €/kk on tosiaan jonkun mielestä vielä "hyvä hinta", ei ole ihme, että kartellimaiset hinnoittelut elävät hyvin ja liittymien teoreettisten maksiminopeuksien sallitut vaihteluvälitkin saavat olla mitä sattuu. Omassa käytössä en näe mitään syytä maksaa puhelinliittymästä niin paljon. Pahimmat hinnat kiskotaankin niiltä, jotka eivät osaa tai jaksa kilpailuttaa – usein valitettavasti esimerkiksi vanhuksilta.

Ne oleellisimmat, vuodesta toiseen muuttumattomat asiat on jo tämän ketjun otsikossa ja aloituksessa. Ongelma myönnetään, mutta muutosta ei haluta. Ja ei, ei vertaudu minusta muille aloille mitenkään, kuten sähkösopimuksiin tai vakuutuksiin. Lisäksi mitä keskittäjän etuihin tulee, niin ei ole ollut mitään vaikutusta, vaikka laajakaista on sekin Telialta. Sen hinta on nyt lähes kolminkertainen verrattuna parin vuoden takaiseen keskittäjän etuhintaan. Keskittämisestäkään ei siis enää hyödy mitään. 

Joka tapauksessa, sama rumba on taas edessä, kun tarjous aikanaan päättyy. Ei se vaihtamalla tietenkään parane — paitsi määräajaksi. 😅


 

Kilpailijalta "rajaton" liittymä 18,99 €/kk mobiilivarmenteella vuodeksi. 👍

Telian halvin tarjous on ollut 22,99 €/kk, eikä sillä ole ollut väliä, onko nopeus 20 Mbit/s vai 100 Mbit/s tai onko "rajattomat" puhelut. "Rajattomat" paketit ovat se, mihin on aikoinaan menty, ja operaattoreille datasta tulevat ne oikeat kustannukset, ei puheluista.

 

Eipä näy sivuilla ainakaan tuollaisia tarjouksia kilpailijoilla eli taas pitää jostain tiskin alta tajuta pyytää? Halvimmat listoilla on 10Mbit miniliittymiä ja vuoden jälkeen se varmenne maksaakin euroja kuussa.

Kyllä sillä itselle on ainakin väliä että onko edes käyttökelpoinen 100Mbit vai joku rammaksi rajoitettu 20 tai jopa 10, kun oikeasti käytänkin puhelinta vaikka musiikin tai sarjojen toistamiseen bussissa istuessa. Jos netin nopeudella ei ole väliä niin 256kbit laitenettejä saa 4-5€ joka operaattorilta. 


 

Kilpailijalta "rajaton" liittymä 18,99 €/kk mobiilivarmenteella vuodeksi. 👍

Telian halvin tarjous on ollut 22,99 €/kk, eikä sillä ole ollut väliä, onko nopeus 20 Mbit/s vai 100 Mbit/s tai onko "rajattomat" puhelut. "Rajattomat" paketit ovat se, mihin on aikoinaan menty, ja operaattoreille datasta tulevat ne oikeat kustannukset, ei puheluista.

 

Eipä näy sivuilla ainakaan tuollaisia tarjouksia kilpailijoilla eli taas pitää jostain tiskin alta tajuta pyytää? 

Tämähän se pointti ja nykyisen järjestelmän ongelma juuri onkin.


Tämähän se pointti ja nykyisen järjestelmän ongelma juuri onkin.

Eli pointti oli mainostaa, että ensin pitää oikeasti vaihtaa kilpailijalle ja sitten siellä tehdä numeronsiirron aloitus muualle, että saisi tuon mainostamasi hinnan? Kyllä Telia on tarjonnut paljon halvemmallakin erilaisia ei listoilla olevia liittymiä kunhan on van siinä tilanteessa tajunnut sanoa, että parikymppiä on vielä liikaa.

“Salaiset” vaihtotarjoukset kilpailijoilla olisivat halvimmillaan Rajaton 10M varmenteella 24.99€ tai Huoleton 20M ilman varmennetta 18.99€. Eli mitään kertomasi kaltaista ei ole olemassakaan kun turvallinen nettiselaus ei ole mobiilivarmenne. Ylihintaisia roskaliittymiä, joista en itse ainakaan maksaisi edes 10€, kun 25€ saan 300M rajoittamattoman ilmaisella varmenteella. 


Tämähän se pointti ja nykyisen järjestelmän ongelma juuri onkin.

Eli pointti oli mainostaa, että ensin pitää oikeasti vaihtaa kilpailijalle ja sitten siellä tehdä numeronsiirron aloitus muualle, että saisi tuon mainostamasi hinnan? Kyllä Telia on tarjonnut paljon halvemmallakin erilaisia ei listoilla olevia liittymiä kunhan on van siinä tilanteessa tajunnut sanoa, että parikymppiä on vielä liikaa.

“Salaiset” vaihtotarjoukset kilpailijoilla olisivat halvimmillaan Rajaton 10M varmenteella 24.99€ tai Huoleton 20M ilman varmennetta 18.99€. Eli mitään kertomasi kaltaista ei ole olemassakaan kun turvallinen nettiselaus ei ole mobiilivarmenne. Ylihintaisia roskaliittymiä, joista en itse ainakaan maksaisi edes 10€, kun 25€ saan 300M rajoittamattoman ilmaisella varmenteella. 

Mikä mainostus? Turvallinen nettiselaus eli DNSSEC? Ihan kuin siihen tarvitsisi operaattorin ratkaisuja (Quad9, DNS0, Mullvad, DNS4EU, jne.). Ei, sain sen mitä halusin. Riittävä liittymä ilmaisella mobiilivarmenteella. En tarvitse 300 Mbit/s liittymää mihinkään. Onko se ongelma? 

En juuri koskaan katso mitään videoita puhelimen näytöltä, varsinkaan wifin ulkopuolella, eikä musiikin kuuntelukaan ole minulla sidottu mobiilinettiin. Käytän mieluummin kotona laajakaistaa ja laitteita, joista saa enemmän irti: iso ruutu, hyvät HiFi-kaiuttimet tai studiotason lähikenttämonit, koska teen musiikin saralla muutakin kuin kuuntelen.

Käyttötarpeita on erilaisia. 


Mikä mainostus? Turvallinen nettiselaus eli DNSSEC? Ihan kuin siihen tarvitsisi operaattorin ratkaisuja (Quad9, DNS0, Mullvad, DNS4EU, jne.). Ei, sain sen mitä halusin. Riittävä liittymä ilmaisella mobiilivarmenteella. En tarvitse 300 Mbit/s liittymää mihinkään. Onko se ongelma? 

En juuri koskaan katso mitään videoita puhelimen näytöltä, varsinkaan wifin ulkopuolella, eikä musiikin kuuntelukaan ole minulla sidottu mobiilinettiin. Käytän mieluummin kotona laajakaistaa ja laitteita, joista saa enemmän irti: iso ruutu, hyvät HiFi-kaiuttimet tai studiotason lähikenttämonit, koska teen musiikin saralla muutakin kuin kuuntelen.

Käyttötarpeita on erilaisia. 

Mikä mainostus? Juuri se mitä jatkat, että jostain saa pari euroa halvemmalla käyttökelvottoman hitaalla netillä liittymän, joka sopii sinulle kun vuodeksi saa ilmaisen mobiilivarmenteen ja sen jälkeen se maksaakin paljon paljon enemmän. Jos et käytä mobiilinettiä niin miksi edes maksat siitä? Itse en kanna stereoita, telkkaria tai edes pöytäkonetta mukana bussissa, vaikka niitä kotona käytänkin ja silloin ne ovat 1G kuitunetin päässä eikä minkään mobiilirimpulan. Tarpeita on tosiaan erilaisia, mutta se on silti ihan hemmetin hölmöä maksaa jostain 10-20M vitsistä yli sitä 10€. Jos istuu aina kotona se WiFi riittää kaikkeen, mutta kun jotkut ihmiset joskus lähtevät sieltä ulos ja silloin toimivasta netistä joutuu jotain maksamaankin. 

Eli mikä tässä nyt paranisi kilpailijalle vaihtamalla, kun siellä joutuu harrastamaan samanlaista pelleilyä ja saa vielä huonompia tarjouksia kuin Telialta?

Ja LOL, jaksoin tarkastaa Telian tämän hetken tarjoukset niin 17.99€ saa Rajaton 100M ja vielä 30€ lahjakortin, että päätit sitten maksaa euron enemmän paljon huonommasta? 


Vihaan tuota liittymien kilpailutusta. Nytkin ensimmäinen hinta mitä telialta tarjottiin oli aika iso. Jos se olisi ollut suoraan hyvä ja esim lahjakortti lidliin mukana, niin ei olisi tarvinnut miettiä. Mutta nyt sitten olen jonkin aikaa vieraalla poissa "kotoa". Mutta vain puhelinliittymän osalta. Kovasti odotan, että koska tämä uusi Telia Play:n tallennusosio alkaa toimimaan..


Mikä mainostus? Turvallinen nettiselaus eli DNSSEC? Ihan kuin siihen tarvitsisi operaattorin ratkaisuja (Quad9, DNS0, Mullvad, DNS4EU, jne.). Ei, sain sen mitä halusin. Riittävä liittymä ilmaisella mobiilivarmenteella. En tarvitse 300 Mbit/s liittymää mihinkään. Onko se ongelma? 

En juuri koskaan katso mitään videoita puhelimen näytöltä, varsinkaan wifin ulkopuolella, eikä musiikin kuuntelukaan ole minulla sidottu mobiilinettiin. Käytän mieluummin kotona laajakaistaa ja laitteita, joista saa enemmän irti: iso ruutu, hyvät HiFi-kaiuttimet tai studiotason lähikenttämonit, koska teen musiikin saralla muutakin kuin kuuntelen.

Käyttötarpeita on erilaisia. 

Mikä mainostus? Juuri se mitä jatkat, että jostain saa pari euroa halvemmalla käyttökelvottoman hitaalla netillä liittymän, joka sopii sinulle kun vuodeksi saa ilmaisen mobiilivarmenteen ja sen jälkeen se maksaakin paljon paljon enemmän. Jos et käytä mobiilinettiä niin miksi edes maksat siitä? Itse en kanna stereoita, telkkaria tai edes pöytäkonetta mukana bussissa, vaikka niitä kotona käytänkin ja silloin ne ovat 1G kuitunetin päässä eikä minkään mobiilirimpulan. Tarpeita on tosiaan erilaisia, mutta se on silti ihan hemmetin hölmöä maksaa jostain 10-20M vitsistä yli sitä 10€. Jos istuu aina kotona se WiFi riittää kaikkeen, mutta kun jotkut ihmiset joskus lähtevät sieltä ulos ja silloin toimivasta netistä joutuu jotain maksamaankin. 

Eli mikä tässä nyt paranisi kilpailijalle vaihtamalla, kun siellä joutuu harrastamaan samanlaista pelleilyä ja saa vielä huonompia tarjouksia kuin Telialta?

Ja LOL, jaksoin tarkastaa Telian tämän hetken tarjoukset niin 17.99€ saa Rajaton 100M ja vielä 30€ lahjakortin, että päätit sitten maksaa euron enemmän paljon huonommasta? 

No, laita toki lähde mistä sen saa. Älä järjestä perjantai-illan rähinää ikään kuin tämä olisi sinulle jotenkin henkilökohtaista — joskus Telialla työskennelleenä. Olen kysellyt vaihtoehtoja, joita ei ole vielä tullut vastaan, mutta ei numerokaan ole vielä siirtynyt mihinkään (14vrk). Ei kukaan muu ole kirjoittanut tänne agressiivisesti, kuten sinä nyt teet. 


Vastaa