Laskut tulevat perille eräpäivän jälkeen

  • 10 December 2021
  • 87 kommenttia
  • 41 katselukertaa

Miksi laskut tulevat perille vasta, kun eräpäivä on jo ohi? Osoitetietoni ovat oikeat, mutta lasku ei löydä perille ennen eräpäivää. Onko tähän selitystä?

 

 

edit Merja_J: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi


87 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@JackCow  kirjoitti:

Miksi laskut tulevat perille vasta, kun eräpäivä on jo ohi? Osoitetietoni ovat oikeat, mutta lasku ei löydä perille ennen eräpäivää. Onko tähän selitystä?


Kannattaa siirtyä e-laskun käyttöön niin ei tarvitse ihmetellä postin hukkaamia paperilaskuja. Lisätietoja löydät asiasta:

https://www.telia.fi/asiakastuki/laskutus-ja-asiakkuus/e-lasku

 

Lisäksi säästät selvää rahaa joka kuukausi e-laskun käyttöönotossa, koska jokainen paperilasku maksaa 4,90€.

Pankkiinhan ne laskuni suoraan menevätkin, sitähän vaaditte. Tieto siitä, että pankissa on lasku, on se olennainen tekijä. Emaileja luen koneella, laskuni kaikki hoidan sillä. Älkää lähetelkö tekstiviestejä, en niitä käytä kuin satunnaisesti. Puhelinta en käytä työkaluna.

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@JackCow  kirjoitti:

Pankkiinhan ne laskuni suoraan menevätkin, sitähän vaaditte. Tieto siitä, että pankissa on lasku, on se olennainen tekijä. Emaileja luen koneella, laskuni kaikki hoidan sillä. Älkää lähetelkö tekstiviestejä, en niitä käytä kuin satunnaisesti. Puhelinta en käytä työkaluna.

 


Itsellä ainakin verkkopankki ilmoittaa puhelimeen automaattisesti "ponnahdusilmoituksella" kun sinne on saapunut uusi e-lasku. Suosittelen että sinäkin otat tämän toiminteen käyttöön omassa verkkopankissasi niin ei mene laskut ohitse, vaikka et halua puhelinta "työkaluna" käyttäkään. Toinen hyvä keino on laittaa laskut suoraa maksuun, eli että niitä ei erikseen tarvitse hyväksyä vaan ne veloittuvat automaattisesti eräpäivänä. Näin ne eivät ainakaan mene ohitse.

Tiedoksi vielä että aiemmin sinulle kommentoinut @snow28 on myös Yhteisön jäsen, eli hän ei ole Telian työntekijä, mutta halusi auttaa sinua kuitenkin.  

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@JackCow  kirjoitti:

Pankkiinhan ne laskuni suoraan menevätkin, sitähän vaaditte. Tieto siitä, että pankissa on lasku, on se olennainen tekijä. Emaileja luen koneella, laskuni kaikki hoidan sillä. Älkää lähetelkö tekstiviestejä, en niitä käytä kuin satunnaisesti. Puhelinta en käytä työkaluna.

 


Sain tosiaan käsityksen viestistäsi, että käytät vielä paperilaskua. Suosittelen tosiaan suoraveloitusta e-laskun kanssa, jolloin asian voi käytännössä unohtaa jatkossa. Puhelin on kyllä kätevä pankkiasioiden seuraamiseen ainakin, vaikka haluaisikin sitten tietokonetta käyttää pääasiallisesti.

Telialle en anna oikeutta tileihini. Jos en voi saada tietoa maksupvm:stä muuten, kuin tekstarina, niin kertokaa toki. En tosiaan jouda pälyilemään puhelimen viestejä ja hoitamaan laskujani millä välineellä milloinkin halutaan. Koneessani kaikki on järjestyksessä, en siis käytä puhelinta pankkiasiointiin. Haluan keskittää raha-asiat yhteen laitteeseen, ilman lisä cembaloita.

 

Okei. Pankeissakin on eroja, on toimivia ja telioita?

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

@JackCow  kirjoitti:

Telialle en anna oikeutta tileihini. Jos en voi saada tietoa maksupvm:stä muuten, kuin tekstarina, niin kertokaa toki. En tosiaan jouda pälyilemään puhelimen viestejä ja hoitamaan laskujani millä välineellä milloinkin halutaan. Koneessani kaikki on järjestyksessä, en siis käytä puhelinta pankkiasiointiin. Haluan keskittää raha-asiat yhteen laitteeseen, ilman lisä cembaloita.

 


Yleensä laskut erääntyvät aina samoihin aikoihin kuukaudesta, joten voithan laittaa sähköpostin kalenteriin vaikka muistutuksen käydä kurkkaamassa laskut aina tiettynä päivänä. Näin ei haittaa vaikka puhelimen viestit jäisivätkin katsomatta. Toivottavasti löydät jonkin itsellesi sopivan keinon joka helpottaa arkea laskujen kanssa. 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@JackCow  kirjoitti:

Telialle en anna oikeutta tileihini. Jos en voi saada tietoa maksupvm:stä muuten, kuin tekstarina, niin kertokaa toki. En tosiaan jouda pälyilemään puhelimen viestejä ja hoitamaan laskujani millä välineellä milloinkin halutaan. Koneessani kaikki on järjestyksessä, en siis käytä puhelinta pankkiasiointiin. Haluan keskittää raha-asiat yhteen laitteeseen, ilman lisä cembaloita.

 


E-laskun suoraveloitustoiminto on sinun ja pankin välinen asia, joten Telia ei pääse missään tapauksessa tileihisi käsiksi. Laskut saapuvat ja erääntynevät samoina kuukausien päivinä, joten muistutuksen voi laittaa vaikka kalenteriin.

 

Itselläni puhelin myös kertoo uusista tulleista e-laskuista verkkopankkiin. Enemmän sitten riippuu siitä mikä pankki sinulla on käytettävissä ja millaisia palveluita he pystyvät sinulle tarjoamaan. Itse tykkään käydä nimenomaan puhelimella hyväksymässä uudet e-laskut maksuun, koska se on todella nopeaa ja kätevää sekä pystyn sen tekemään missä ja milloin vai. Mutta ymmärrän, että kaikki eivät halua käyttää puhelinta siihen. Myös pankeissa on eroa ja heidän mobiilisovelluksissa (ja myös tietokoneella käytettävissä verkkopankeissa). 

Haluan nähdä laskun, ei sen kummempaa. eräpäivä on 31. Mutta pankki haluaa sen päivän, jona sinne menen. Ts. on mentävä oikeana päivänä maksamaan lasku, eräpäivänä. Olis tässä muutakin puuhaa, kuin huolehtia kytkykauppojen pillintahdista. Onneksi on vain yksi Telia.

Juu, on yrityksiä, joiden maksujen hoito sujuu ongelmitta.

 

Käyttäjätaso 4

@JackCow  kirjoitti:

Haluan nähdä laskun, ei sen kummempaa. eräpäivä on 31. Mutta pankki haluaa sen päivän, jona sinne menen. Ts. on mentävä oikeana päivänä maksamaan lasku, eräpäivänä. Olis tässä muutakin puuhaa, kuin huolehtia kytkykauppojen pillintahdista. Onneksi on vain yksi Telia.


No onpas erikoinen pankki sinulla.

 

Minulla Telian e-lasku tulee pankkiin noin pari viikkoa ennen eräpäivää ja mukana on myös paperilaskun näköiskopio pdf-tiedostona. Pankki lähettää viestin saapuneesta laskusta joko puhelimeen tai sähköpostiin tai molempiin oman valinnan mukaan. Sitten voi käydä nettipankissa , kun itselle sopii ,  laittamassa laskun maksuun joko heti tai viimeistään eräpäivänä. Laskuttajalla (Telia) ei ole mitään tekemistä sen kanssa , miten asiakkaan ja pankin välinen asiointi toimii. He vain lähettävät laskun pankkiin.

Vaihda Osuuspankkiin, sieltä saat ilmoitukset saapuneista e-laskuista SÄHKÖPOSTIIN, eikä tarvia puhelintavielä siinä kohtaa. OP toimii muutenkin perinteisellä (ja tietoturvallisemmalla) tavalla, eli voit käyttää perinteistä, kassakaapissa säilytettävää tunnuslukutaulukkoa sen sijaan että annat puhelimelle täydet valtuudet tehdä tilisiirtoja. Sovelluskin on OP:lla olemassa mutta sitä ei ole mikään pakko käyttää tai edes asentaa (itse en ole asentanut).

 

Laskuja maksaessa joudut sen verran leikkimään puhelimella että maksun vahvistukseen tarvittavan tunnusluvun numero tulee tekstiviestinä ja se pitää edelleen katsoa siitä tunnuslukutaulukosta. Eli periaatteessa hyökkääjän pitäisi päästä käsiksi A) ulkoa opeteltaviin kirjautumistunnuksiin, B) tunnuslukutaulukkoon, C) puhelimeesi, ennen kuin pystyy pöllimään rahat. Erittäin turvalinen pankki siis tämä OP.

 

Saapuneet e-laskut näkee viikkoja ennen maksupäivää ja ne voi käydä jo etukäteen maksamassa joko heti tai asettamaan maksettavaksi eräpäivänä tai muutoin. Samoin voit syöttää sinne myös paperilaskuja tai muussa muodossa tulleita laskuja etukäteenkin, ei nitä ole pakko laittaa heti maksuun. Sitten jos on toistuvia maksuja (vaikkapa kuukausittaiset siirrot säästötilille palkkapäivänä), tilavuokria yms. niin tällaisetkin voit OP:ssa ohjelmoida tapahtuvaksi kuukausittain yms. Todella hyvä pankki ja asiallinen meininki. Tehty tavalliselle, terveelle ihmiselle eikä sairalloisen mobiiliriippuvaisille.

Käyttäjätaso 4

@SINAD  kirjoitti:

Vaihda Osuuspankkiin, sieltä saat ilmoitukset saapuneista e-laskuista SÄHKÖPOSTIIN, eikä tarvia puhelintavielä siinä kohtaa. OP toimii muutenkin perinteisellä (ja tietoturvallisemmalla) tavalla, eli voit käyttää perinteistä, kassakaapissa säilytettävää tunnuslukutaulukkoa sen sijaan että annat puhelimelle täydet valtuudet tehdä tilisiirtoja. Sovelluskin on OP:lla olemassa mutta sitä ei ole mikään pakko käyttää tai edes asentaa (itse en ole asentanut).

 

Laskuja maksaessa joudut sen verran leikkimään puhelimella että maksun vahvistukseen tarvittavan tunnusluvun numero tulee tekstiviestinä ja se pitää edelleen katsoa siitä tunnuslukutaulukosta. Eli periaatteessa hyökkääjän pitäisi päästä käsiksi A) ulkoa opeteltaviin kirjautumistunnuksiin, B) tunnuslukutaulukkoon, C) puhelimeesi, ennen kuin pystyy pöllimään rahat. Erittäin turvalinen pankki siis tämä OP.

 

Saapuneet e-laskut näkee viikkoja ennen maksupäivää ja ne voi käydä jo etukäteen maksamassa joko heti tai asettamaan maksettavaksi eräpäivänä tai muutoin. Samoin voit syöttää sinne myös paperilaskuja tai muussa muodossa tulleita laskuja etukäteenkin, ei nitä ole pakko laittaa heti maksuun. Sitten jos on toistuvia maksuja (vaikkapa kuukausittaiset siirrot säästötilille palkkapäivänä), tilavuokria yms. niin tällaisetkin voit OP:ssa ohjelmoida tapahtuvaksi kuukausittain yms. Todella hyvä pankki ja asiallinen meininki. Tehty tavalliselle, terveelle ihmiselle eikä sairalloisen mobiiliriippuvaisille.


Niinpä. Itse asiassa noin toimivat kaikki suuremmat pankit eikä vain OP. Pienemmistä paikallispankeista ei minulla kokemusta ole.

 

Valtaosalla suurista on mahdollista valita maksunvahvistustapa paperilistan , mobiiliappin tai jonkun muun välillä. Myös maksaminen pelkästään mobiilappilla on mahdollista.

 

Olen ymmärtänyt , että pankit pikkuhiljaa ovat luopumassa paperisista tunnuslukulistoista , mutta vielä ainakin käyttämässäni pankissa toimivat sekä paperilistat , mobiilivahvistus että ihan pelkkä mobiilimaksaminen. Aika näyttää , että kuinka kauan.

 

PS. Minulle tuli pankista ilmoitus jo vuonna 2017 , että paperilistat poistuvat ja edelleen kirjautuessa sivusto sellaisesta ilmoittaa , mutta toistaiseksi ainakin hetki sitten vielä paperilistakin toimi , kun uteliaisuuttani kokeilin. Muuten olen jo useamman vuoden käyttänyt maksunvahvistukseen mobiiliappia.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +13

Ainoastaan Danske Bank ja Nordea ovat luopumassa tunnuslukulistoista. Muut pankit jatkavat tunnuslukulistoin.

Ai jaa.. mulle taas tuttava väitti että esim. Nordeassa olisi pakko olla se sovellus, vaikka käyttäisikin verkkopankkia tietokoneella. Kaikista törkeintä siinä oli ettei se kuulemma toiminut rootatussa puhelimessa. Eli pankki pakottaa käyttämään puhelinta, jonka jatkuvaa seurantaa ja tietojen vuotamista ei saa estettyä. No, Nordean tuntien ei yllätä kyllä laikaan. Niin paljon negatiivista uutisissa ettei moiseen pankkiin kannata sekaantua.

 

Jos paperisista tunnuslukutaulukoista on joskus pakko luopua niin toivottavasti saadaan tilalle erillinen tunnuslukulaite, pääasiahan on että tunnukset tulee jostain sellaisesta mikä ei ole millään tapaa kytköksissä Internetiin. Tai sitten pitäisi olla kokonaan erillinen puhelin näille ja jälleen siten ettei se ole lainkaan verkossa.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +13

Sovelluksia ei ole onneksi mikään pakko käyttää. Kaikilla kotimaisilla pankeilla on käytössään joko tunnuslukutaulukko tai tunnuslukulaite.

 

Hyvä, että nostit keskusteluun sen, että pankkien sovellukset eivät toimi kaikilla laitteilla. Vielä tuotakin tukalampaan tilanteeseen voi ajautua, kun aikaisemmin toiminut pankkisovellus lakkaakin toimimasta puhelimeen tulleen ohjelmistopäivityksen johdosta. Etsi siinä sitten kirpputorilta äkkiä juuri sopivan vanha puhelin tilalle pelkästään pankkisovellusta varten. Huh huh.

Käyttäjätaso 4

@irritus  kirjoitti:

Sovelluksia ei ole onneksi mikään pakko käyttää. Kaikilla kotimaisilla pankeilla on käytössään joko tunnuslukutaulukko tai tunnuslukulaite.


Jep. Näin on ollut jo vuosia.

 


@irritus  kirjoitti:

Hyvä, että nostit keskusteluun sen, että pankkien sovellukset eivät toimi kaikilla laitteilla. Vielä tuotakin tukalampaan tilanteeseen voi ajautua, kun aikaisemmin toiminut pankkisovellus lakkaakin toimimasta puhelimeen tulleen ohjelmistopäivityksen johdosta. Etsi siinä sitten kirpputorilta äkkiä juuri sopivan vanha puhelin tilalle pelkästään pankkisovellusta varten. Huh huh.


Rootattujen puhelinten kanssa saattaa ongelmia olla , mutta useimmat pankit tarjoavat mahdollisuuden vähintäänkin kahdelle puhelimelle tunnuslukukäyttöön. Siis jos yksi ei toimi , niin toinen toiminee.

 

Kiinnostuksella seuraan kuinka kauan paperilistoja pankit tarjoavat. Tilanne voi muuttua nopeastikin , mutta vaikka Nordea on asiasta ilmoitellut jo neljä vuotta , niin mitään ei ole vielä asialle tapahtunut ilmoittelun lisäksi.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +13

@kustaa1967  kirjoitti:

vaikka Nordea on asiasta ilmoitellut jo neljä vuotta , niin mitään ei ole vielä asialle tapahtunut ilmoittelun lisäksi.


Kyllä on. Nordea rajoitti tunnuslukutaulukkojen käytön peruspankkipalveluihin sekä tunnuslukulaitteiden että Nordea ID-sovelluksen käyttöönottoon jo syksyllä 2019.

 

Luottamusverkoston käyttö ei onnistu Nordean tunnuslukukortilla, eli esimerkiksi Omakantaan ei voi kirjautua.

Käyttäjätaso 4

@irritus  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

vaikka Nordea on asiasta ilmoitellut jo neljä vuotta , niin mitään ei ole vielä asialle tapahtunut ilmoittelun lisäksi.


Kyllä on. Nordea rajoitti tunnuslukutaulukkojen käytön peruspankkipalveluihin sekä tunnuslukulaitteiden että Nordea ID-sovelluksen käyttöönottoon jo syksyllä 2019.

 

Luottamusverkoston käyttö ei onnistu Nordean tunnuslukukortilla, eli esimerkiksi Omakantaan ei voi kirjautua.


Ok.

Itse käyttelen vain peruspankkipalveluja ja sinne vielä paperilistallakin pääsee. No olen siirtynyt tunnuslukuappiin jo aikoja sitten ja sillä pääsen niihin paikkoihin , mihin on ollut tarvis.


@irritus  kirjoitti:


Kyllä on. Nordea rajoitti tunnuslukutaulukkojen käytön peruspankkipalveluihin sekä tunnuslukulaitteiden että Nordea ID-sovelluksen käyttöönottoon jo syksyllä 2019.


Joku tämän tyyppinen ongelma tuttavalla oli. Sanoin, että vaihda pankkia niin eivät pakota käyttämään roottaamatonta puhelinta. Itse en ainakaan tule koskaan roottaamatonta hyväksymään, sen takia vaihdankin puhelinta tosi harvoin koska siinä roottaamisessa ja käyttökuntoon laitossa on aina jumalaton homma. Mutta ei sit jatkossa tarvia miettiä minne kaikkialle tiedot valuu, plus saa kaikki ei-toivotin bloatwaren pysyvästi pois, ihan siis kokonaan eikä vain pysäytettynä.

Mulla tilanne se, ettei muisti enää terässä. Asiat on paras hoitaa kaikki yhdessä osoitteessa mieluummin saman kaavan mukaan. En ymmärrä sujuvasti uusia palvelumuotoja, vai miksi näitä pitäisi kutsua? Yksinkertainen on kaunista ja siihen päästään sillä, että asiat hoidetaan tietyn kaavan mukaan. En ole ainoa vanhus maailmassa. Toki voin palkata edunvalvonnan hoitamaan asioitani, mutta halvin vaihtis on paras. En tiedä mihin Telia pyrkii sekavalla toiminnallaan, mutta saan selkeämmät palvelut muualta ja halvemmalta. S-pankin järjestelmät rimmaavat hyvin mm. Dna:n laskumaksussa, eikä muut laskutukset olekaan yhtä epämääräisiä, kuin Telian huippuunsa hiottu palvelemattomuus, jossa asiakkaat täällä neuvovat toisiaan Telian ollessa jumissa, tai robotin varassa. (Sama asia).

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +20

@SINAD  kirjoitti:

Todella hyvä pankki ja asiallinen meininki. Tehty tavalliselle, terveelle ihmiselle eikä sairalloisen mobiiliriippuvaisille.


Tartun nyt pitkään ja hyvään kommenttiisi ja sen loppuosaan. Sinun mukaasi olen siis sairaalloisen mobiiliriippuvainen ihminen, kun minulla ei ole tietokonetta. Miksi ajattelet noin? Muistathan, että tarpeita on erilaisia ja Yhteisössä kunnioitetaan kaikkien mielipidettä, vaikka se olisikin erilainen kuin oma mielipide. Ei kaiveta poteroita, eikä väritellä asioita turhaan, eiks je?

 

Mitä tulee itse keskusteluun niin itsekin olen Nordean tyytyväinen asiakas kuten @kustaa1967 ja kaikki ne asiat, mitä on pitänyt hoitaa, on hoitunut ainakin toistaiseksi Nordean sovelluksilla.

Kunniamerkki +8

en halua ottaa voimakasta kantaa käyttöliittymään, siis kosketusnäyttöpuhelin vs tietokonenäyttö ja hiiri. mutta otan toisen pointin joka on monopolivalta.

 

google:n android ja applen ios ovat liian suljettuja ja monopolistisia jossa käyttäjästä tulee lypsylehmä jolta viedään kontrolli. se että palveluja sidotaan suljettuihin alustoihin hirvittää minua pahasti. joissankin tapauksissa tämä sidonta pitäisi olla rikollista ja palvelujen pitäisi käyttää avoimia standardeja ja rajapintoja, esim html5. pankkipalvelut toimii pankkivalvonnan alla ja voidaan pitää kriittisinä. karkeasti kaikki julkiset pitäisi olla saatavilla ilman suljettuja alustoja.

 

itse alkanut olla vakuuttunut että googlen, applen ja muidenkin monopolivaltaan pitäisi puuttua.

 

tietokone puolellakin, microsoft on menossa samaan suuntaan kontrollin vienninnässä tpm ja secureboot vaatimusten kanssa windows 11:ssa. joten, jos älypuhelimet olisivat avoimia ja käyttäjät ei olisi lampaita monopoli-yhtiöille niin olisin varmaan mobiililaite-riippuvainen. ja toisaalta, jos microsoft tekisi täyslukon pc-koneisiin niin varmaan menisin kauemmaksi pc-koneista.

 

muuten, minua hirvittäisi tehdä kaikki asiat laitteella jossa on google-tili tai apple id ja kuljettaisin sitä koko ajan mukana, oli se sitten tietokone tai älypuhelin. niin, chromebook!

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@lasselusse  kirjoitti:

google:n android ja applen ios ovat liian suljettuja ja monopolistisia jossa käyttäjästä tulee lypsylehmä jolta viedään kontrolli. se että palveluja sidotaan suljettuihin alustoihin hirvittää minua pahasti. joissankin tapauksissa tämä sidonta pitäisi olla rikollista ja palvelujen pitäisi käyttää avoimia standardeja ja rajapintoja, esim html5. pankkipalvelut toimii pankkivalvonnan alla ja voidaan pitää kriittisinä. karkeasti kaikki julkiset pitäisi olla saatavilla ilman suljettuja alustoja.

Siis anteeksi mitä? Android perustuu avoimeen lähdekoodiin. Siitä vaan koodia lukemaan, jos asia kiinnostaa noin paljon.


@TeroRe  kirjoitti:

@SINAD  kirjoitti:

Todella hyvä pankki ja asiallinen meininki. Tehty tavalliselle, terveelle ihmiselle eikä sairalloisen mobiiliriippuvaisille.


Tartun nyt pitkään ja hyvään kommenttiisi ja sen loppuosaan. Sinun mukaasi olen siis sairaalloisen mobiiliriippuvainen ihminen, kun minulla ei ole tietokonetta. Miksi ajattelet noin?


Ööö.. Mites tää nyt sinuun liittyy kun et ole ollut koko ketjussakaan mukana, enkä ole kyllä ketään muutakaan tuollaiseksi koskaan sanonut. Se vaan ärsyttää jos järjestelmä suunnitellaan kuten esim. Telian laskutus, että ilmoituksen uusista laskuista saa VAIN matkapuhelimeen! Tai että jonkun asian käyttäminen edellyttää sovellusta matkapuhelimeen. Samalla hyvin toiminut sähköpostilasku puretaan kokonaan pois (eikä siitä saa EDES ilmoitusta uusista laskuista vaikka se olisi helpompi toteuttaa kuin SMS-viesti) koska oletetaan, että kaikkien ihmisten elämä pyörii pelkän puhelimen varassa/ympärillä. Tämä jos mikä on sairalloista riippuvutta. Se on fetissi. Ei normaalia!

 

Peräänkuulutat muiden mielipiteiden kunnioittamista. Miten tällaista edustaa se, että Telia tekee niiden asiakkaiden elämästä vaikeampaa jotka haluavat käyttää muutakin kuin pelkkää puhelinta? Jos mielipiteitä kunnioitettaisiin, niin pitäisi laskuista saada edes ilmoitus sähköpostiin haluttaessa!

 

Katsos kun mm. itse en ole riippuvainen oikeastaan mistään yksittäisestä tekniikasta. Sensijaan valitsen kuhunkin asiaan tekniikan joka palvelee juuri siinä jutussa parhaiten. Jotkut asiat on joo näppärää tehdä puhelimella, mutta suurinta osaa ei. Mullahan on tällä hetkellä käytössä kaksikin älypuhelinta, kiinteä puhelinjärjestelmä ja pelkästään omassa henkilökohtaisessa käytössä kuusi matkapuhelinliittymää plus kiinteällä puolella tällä hetkellä Telian kuitu ja jossain vaiheessa sen rinnalle tulossa myös Seltimilin yrityskuitu. Reissun päällä käytetään älypuhelinta ja mahdollisesti wifi-reititintä (4G) + läppäriä, kotona käytetään tietokoneita, läppäreitä, mediatoistimia, älytelkkareita, pelikonsoleita, videoprojektoria, AV-vahvistinta jne. ja puhelinta tosi vähän.

 

Tekniikan kanssa pitää olla avarakatseinen, eikä olettaa että yksi ja sama tekniikka käy kaikkeen. Sen vuoksi myös erilaiset palvelut kuten Telian laskutus tulisi olla säädettävissä erilaisiin käyttötarpeisiin.

Vastaa