Skip to main content

Miksi laskut tulevat perille vasta, kun eräpäivä on jo ohi? Osoitetietoni ovat oikeat, mutta lasku ei löydä perille ennen eräpäivää. Onko tähän selitystä?



 



 



edit Merja_J: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi


@snow28  kirjoitti:


Siis käytät tietokoneella verkkopankkia ja viivakoodiskanneria ja luet laskuja paperilta tai sähköpostista? Ensin kirjaudut verkkopankkiin syöttämällä tunnusluvun ja sitten salasanan. Luotko laskut sitten erikseen? Sen jälkeen kirjoittelet sähköpostin osoitetta selaimeen ja syöttelet sinne sähköpostiosoitetta ja salasanaa. 😉>


Sähköpostin salasanoja ja osoitteita selaimeen? Miksi ihmeessä? Mllainen kivikautinen sähköposti sulla oikein on? Vai onko käytetty liikaa puhelinta kun ei tiedetä miten helppoa tietokoneella on nämä asiat... Vinkki: sähköposti avautuu yhdellä hiiren klikkauksella muutamassa sekunnissa ja siinä näkymässä on kerralla noin 10:n eri sähköpostiosoitteen koko viestikanta useamman vuoden ajalta ja selkeästi uusimmat järjesteltynä ylimmäksi.

 


@snow28  kirjoitti:

Sitten yrität etsiä oikeaa laskua sähköpostista ja toivot, että se on tullut perille eikä ole päätynyt roskapostiin tai muuhun bittitaivaaseen. Löydät vihdoin oikean sähköpostin ja availet sitä auki ja ihmettelet mistä PDF löytyy ja kun PDF-lukija vihdoin sen ruksuttaa auki niin kelailet laskua alas viivakoodille. Sitten kaivelet sitä skanneria pöydän alta ja luet tiedot viivakoodilta kunhan olet saanut suurennettua koodin riittävän isoksi. Hyvällä tuurilla lukee sitten jopa ekalla kerralla. Sen jälkeen hyväksyt laskun vielä erikseen verkkopankissa ja syöttelet ties mitä vahvistustunnuksia yms.

 

No niin, eiköhän tämä keskustelu ollut tässä... jos teet asioita noin vaikeasti niin sulle eLasku on varmaan sitten paras. Suosittelen lämpimästi jotain ATK-alkeiskurssia, jos joudut tuolla tavoin kaivelemaan sähköposteista haluamaasi viestiä. Tai no juu, tuotahan se puhelimella juuri on - hidasta, kankeaa ja hankalaa. Käytettävyys lähes nolla.

 


@snow28  kirjoitti:

Testasin just puhelimesta montako kertaa painan peukalolla, että saan laskun e-laskun kuvan auki. Puhelimen päävalikosta aloittamalla jouduin painamaan 5 kertaa vasemmalla peukalolla ja mulla oli laskun kuva auki (Nordea Mobile+e-lasku) Sen jälkeen yksi klikki ja lasku on hyväksytty. Lopuksi vielä tunnusluku ja kaikki hyväksytyt laskut lähtee maksuun.😉>


Eli juuri näin - siinäkin on neljä painallusta turhaan. Plus että etenkin puhelimen kanssa vielä joka välissä venailet että se käsittelee sen painalluksen.

 


@snow28  kirjoitti:

Väitän, että et ole saanut tietokonetta edes käyntiin ja käyttöjärjestelmän työpöytänäkymää auki siinä ajassa kun olen jo hoitanut 3 e-laskua puhelimella maksuun ja tarkastanut niiden liitteet😉>


Ei mun tarvitse käynnistellä tietokonetta näiden takia. Voi hyvänen aika sentään... tässäkö on näitten 5G lähettiläiden teknisen ymmärryksen taso?


Kukin hoitaa laskuasiansa omalla tavallaan.

 

Tosiasia kuitenkin on , että sähköpostilaskutus on hiljalleen sulkeutumassa eikä vain Telialla , vaan yleisemminkin. Operaattorit suunnittelevat jo myös koko sähköpostipalvelun sulkemista. Siitä kertoo se , että uusiin liittymiin ei enää kuulu sähköpostia , vaan se pitää erikseen tilata , jos ylipäätään saa.

 

Suosittelen varautumaan sähköpostilaskutuksen loppumiseen , koska se loppuu viimeistään , kun sähköpostikin suljetaan. Toki olemassa on erilaisia nethosting-palveluita , joissa voi rahalla saada ihan oman domainin ja sähköpostin , mutta ei ole ihan jokaisen perustallaajan asia. Mikään ei kestä ikuisesti , joten olisi viisasta varautua ajoissa tulevaan.



@snow28  kirjoitti:

Sen jälkeen kirjoittelet sähköpostin osoitetta selaimeen ja syöttelet sinne sähköpostiosoitetta ja salasanaa.

Selaimeen? Ilman muuta sähköpostin lukemisesta saa tehtyä hankalaa, kun sen tekee selaimessa. Sähköpostit luetaan tietysti sähköpostiasiakkaalla, MUA.

 

Minä saan sähköpostilaskun auki kolmella klikkauksella. E-lasku sen sijaan vaatii yhdeksän klikkausta ja yhdeksäntoista näppäilyä.

 


@snow28  kirjoitti:

Väitän, että et ole saanut tietokonetta edes käyntiin

Tietokoneeni herää valmiustilasta aivan yhtä nopeasti kuin kännykkäsi.

 

Jos taas oikeasti molemmat sammuttaisimme laitteemme off-tilaan saakka, jäisit puhelimen käynnistyksen kanssa todennäköisesti kakkoseksi. Akkukäyttöiset laitteet kun on optimoitu akun keston, ei suorituskyvyn näkökulmasta.

 


@kustaa1967  kirjoitti:

Tosiasia kuitenkin on , että sähköpostilaskutus on hiljalleen sulkeutumassa eikä vain Telialla , vaan yleisemminkin.

 Kohtalon ivaa? Lasku, jota käytin klikkausten määrän laskemiseen, piti sisällään tällaisen tiedotteen:



@irritus  kirjoitti:

 

Kohtalon ivaa? Lasku, jota käytin klikkausten määrän laskemiseen, piti sisällään tällaisen tiedotteen:


Voipi olla kohtalon ivaa tai sitten ei. Ei se sähköpostilaskutus Teliallakaan lopu vielä tänään tai huomenna. Palataan asiaan muutaman vuoden päästä , niin ehkä nähdään paremmin mikä se tilanne on.

 

PS. Mielestäni on fiksua varautua muutoksiin , jotka on tulossa ennemmin tai myöhemmin. Mikään ei säily entisellään ikuisesti.


Kuten jokainen yhteisöläinen varmasti tietää, on meillä täällä olemassa säännöt, joita tulee noudattaa. Meillä on mahdollisuus antaa bannia toistuvista sääntöjen rikkomisista ja näin on nyt sitten jouduttu tekemään. Kun kirjoitatte viestejä tänne Yhteisöön, muistattehan kunnioittaa muita ja heidän mielipiteitä, ei loukata ketään ja ollaan ystävällisiä toisillemme. Näin täällä on varmasti jokaisen mukava olla ja antaa muille apuja ja neuvoja jatkossakin.



 




@SINAD  kirjoitti:



@snow28  kirjoitti:






Siis käytät tietokoneella verkkopankkia ja viivakoodiskanneria ja luet laskuja paperilta tai sähköpostista? Ensin kirjaudut verkkopankkiin syöttämällä tunnusluvun ja sitten salasanan. Luotko laskut sitten erikseen? Sen jälkeen kirjoittelet sähköpostin osoitetta selaimeen ja syöttelet sinne sähköpostiosoitetta ja salasanaa. 😉>






Sähköpostin salasanoja ja osoitteita selaimeen? Miksi ihmeessä? Mllainen kivikautinen sähköposti sulla oikein on? Vai onko käytetty liikaa puhelinta kun ei tiedetä miten helppoa tietokoneella on nämä asiat... Vinkki: sähköposti avautuu yhdellä hiiren klikkauksella muutamassa sekunnissa ja siinä näkymässä on kerralla noin 10:n eri sähköpostiosoitteen koko viestikanta useamman vuoden ajalta ja selkeästi uusimmat järjesteltynä ylimmäksi.



 




@snow28  kirjoitti:



Sitten yrität etsiä oikeaa laskua sähköpostista ja toivot, että se on tullut perille eikä ole päätynyt roskapostiin tai muuhun bittitaivaaseen. Löydät vihdoin oikean sähköpostin ja availet sitä auki ja ihmettelet mistä PDF löytyy ja kun PDF-lukija vihdoin sen ruksuttaa auki niin kelailet laskua alas viivakoodille. Sitten kaivelet sitä skanneria pöydän alta ja luet tiedot viivakoodilta kunhan olet saanut suurennettua koodin riittävän isoksi. Hyvällä tuurilla lukee sitten jopa ekalla kerralla. Sen jälkeen hyväksyt laskun vielä erikseen verkkopankissa ja syöttelet ties mitä vahvistustunnuksia yms.


Sitten yrität etsiä oikeaa laskua sähköpostista ja toivot, että se on tullut perille eikä ole päätynyt roskapostiin tai muuhun bittitaivaaseen. Löydät vihdoin oikean sähköpostin ja availet sitä auki ja ihmettelet mistä PDF löytyy ja kun PDF-lukija vihdoin sen ruksuttaa auki niin kelailet laskua alas viivakoodille. Sitten kaivelet sitä skanneria pöydän alta ja luet tiedot viivakoodilta kunhan olet saanut suurennettua koodin riittävän isoksi. Hyvällä tuurilla lukee sitten jopa ekalla kerralla. Sen jälkeen hyväksyt laskun vielä erikseen verkkopankissa ja syöttelet ties mitä vahvistustunnuksia yms.





No niin, eiköhän tämä keskustelu ollut tässä... jos teet asioita noin vaikeasti niin sulle eLasku on varmaan sitten paras. Suosittelen lämpimästi jotain ATK-alkeiskurssia, jos joudut tuolla tavoin kaivelemaan sähköposteista haluamaasi viestiä. Tai no juu, tuotahan se puhelimella juuri on - hidasta, kankeaa ja hankalaa. Käytettävyys lähes nolla.



 




@snow28  kirjoitti:





Testasin just puhelimesta montako kertaa painan peukalolla, että saan laskun e-laskun kuvan auki. Puhelimen päävalikosta aloittamalla jouduin painamaan 5 kertaa vasemmalla peukalolla ja mulla oli laskun kuva auki (Nordea Mobile+e-lasku) Sen jälkeen yksi klikki ja lasku on hyväksytty. Lopuksi vielä tunnusluku ja kaikki hyväksytyt laskut lähtee maksuun.😉>






Eli juuri näin - siinäkin on neljä painallusta turhaan. Plus että etenkin puhelimen kanssa vielä joka välissä venailet että se käsittelee sen painalluksen.



 




@snow28  kirjoitti:





Väitän, että et ole saanut tietokonetta edes käyntiin ja käyttöjärjestelmän työpöytänäkymää auki siinä ajassa kun olen jo hoitanut 3 e-laskua puhelimella maksuun ja tarkastanut niiden liitteet😉>






Ei mun tarvitse käynnistellä tietokonetta näiden takia. Voi hyvänen aika sentään... tässäkö on näitten 5G lähettiläiden teknisen ymmärryksen taso?






Asioista voidaan olla eri mieltä ja esimerkiksi Teliaa ja sen tuotteita/palveluita saa kritisoida. Ei kuitenkaan jyrätä siinä sivussa muita, jotta itse tulee kuulluksi tai lähdetä loukkaamaan muita. Jokaisella meillä saa ja pitääkin olla oma mielipide asioista ja eriävät mielipiteet rikastuttavat ja avaavat keskusteluita. Jutellaan ja keskustellaan kuitenkin kunnioittavasti. Edellä mainituista syistä johtuen olemme antaneet viikon jäähyn.



@SINAD  kirjoitti:

Vaihda Osuuspankkiin, sieltä saat ilmoitukset saapuneista e-laskuista SÄHKÖPOSTIIN, eikä tarvia puhelintavielä siinä kohtaa. OP toimii muutenkin perinteisellä (ja tietoturvallisemmalla) tavalla, eli voit käyttää perinteistä, kassakaapissa säilytettävää tunnuslukutaulukkoa sen sijaan että annat puhelimelle täydet valtuudet tehdä tilisiirtoja. Sovelluskin on OP:lla olemassa mutta sitä ei ole mikään pakko käyttää tai edes asentaa (itse en ole asentanut).

 

Laskuja maksaessa joudut sen verran leikkimään puhelimella että maksun vahvistukseen tarvittavan tunnusluvun numero tulee tekstiviestinä ja se pitää edelleen katsoa siitä tunnuslukutaulukosta. Eli periaatteessa hyökkääjän pitäisi päästä käsiksi A) ulkoa opeteltaviin kirjautumistunnuksiin, 😎 tunnuslukutaulukkoon, C) puhelimeesi, ennen kuin pystyy pöllimään rahat. Erittäin turvalinen pankki siis tämä OP.

 

Saapuneet e-laskut näkee viikkoja ennen maksupäivää ja ne voi käydä jo etukäteen maksamassa joko heti tai asettamaan maksettavaksi eräpäivänä tai muutoin. Samoin voit syöttää sinne myös paperilaskuja tai muussa muodossa tulleita laskuja etukäteenkin, ei nitä ole pakko laittaa heti maksuun. Sitten jos on toistuvia maksuja (vaikkapa kuukausittaiset siirrot säästötilille palkkapäivänä), tilavuokria yms. niin tällaisetkin voit OP:ssa ohjelmoida tapahtuvaksi kuukausittain yms. Todella hyvä pankki ja asiallinen meininki. Tehty tavalliselle, terveelle ihmiselle eikä sairalloisen mobiiliriippuvaisille.


Minä käytän OP:n turvallista mobiilia laskujen maksuun, eikä puhelimeni ole rootattu. OP mobiili on ladattu turvallisesti Play-kaupasta, sovellus päivitetään säännöllisesti ja puhelimessa on myös tietoturva käytössä.

En ole sairaalloisen mobiiliriippuvainen vaan olen kokenut nopeaksi ja helpoksi käyttää mobiilia laskujen maksuun, tavalliset ja e-laskut (helppo myös hyväksyä laskut ja laittaa kerralla maksuun useampi, pankki ilmoittaa uusista laskuista s-postiin). 

OP-mobiili ja Pivo sekä siirtomaksut käteviä myös käyttää verkko-ostosten maksuun.

Tässä OP:n tiedotetta mobiilista:

OP-mobiilin tietoturva - Onko OP-mobiili turvallinen?

 

OP-mobiili on turvallinen asiointikanava pankki- ja vakuutuspalveluille, kun muistat seuraavat asiat:

  • Huolehdi, että puhelimesi ohjelmistot ovat ajan tasalla
  • Älä asenna verkosta ohjelmia, joiden alkuperää et tiedä
  • Älä murra puhelimesi tietoturvaa tietoisesti (Jailbreak- ja Root-operaatiot)
  • Kirjaudu ulos sovelluksesta kun lopetat pankki- tai vakuutuspalveluiden käytön

OP-mobiili ei tallenna pankkisalaisuuden alaista tietoa mobiililaitteeseen asioinnin aikanakaan. Tiedot siirtyvät OP-Pohjolan järjestelmiin vahvasti salattuina verkkoyhteydestä riippumatta.

 

Olen kyllä maksanut joskus tietokoneellakin laskuja ja verkko-ostoksia, mutta en pidä tietokonetta jatkuvassa valmiustilassa joten sen käynnistäminen kestää hieman. Lisäksi olen tallentanut selaimen kirjainmerkkeihin pankin, jolloin sinne kirjautuminen on turvallista.

Yhtään tietoturvaongelmaa en ole kohdannut puhelimella tai tietokoneella käyttäessäni pankkia niillä. Tärkeintä on että päivitykset ja tietoturva ovat ajan tasalla lisäksi tarvitaan vain tervettä järkeä aina kun netissä hoidetaan asioita 🤓>


Vieläkään en ymmärrä, mikä syy innostaisi makselemaan laskuja puhelimen näyttöä tihrustaen, jos vaihtoehtona on pc. Tällä pystyy jopa kirjoittamaan monin verroin nopeammin, kuin puhelimella. Jokin, virusko (?), pyysi aamulla päivittämään puhelimen. Ihan Huawein nimellä. Haettuani koodit ei viestiä enää missään. Löytäminen mahdotonta. Miksi tuhlaisin aikaa tällaisen lelun räpläämiseen, kun vaihtoehtona on toimiva laite? Tämä palstakin tässä on hyvä esimerkki epäloogisuudesta, tuotettu siksi tällaiseksi, että puhelin ei parempaan pysty. Toki kaikki menee eteenpäin, kukaties tämäkin pulinasivu, mutta tietokoneessa tämäkin tapahtui jo joskus Dos aikoihin. Kukin tavallaan, itse mieluiten sillä parhaalla.

 



@JackCow  kirjoitti:

Vieläkään en ymmärrä, mikä syy innostaisi makselemaan laskuja puhelimen näyttöä tihrustaen, jos vaihtoehtona on pc. Tällä pystyy jopa kirjoittamaan monin verroin nopeammin, kuin puhelimella. Jokin, virusko (?), pyysi aamulla päivittämään puhelimen. Ihan Huawein nimellä. Haettuani koodit ei viestiä enää missään. Löytäminen mahdotonta. Miksi tuhlaisin aikaa tällaisen lelun räpläämiseen, kun vaihtoehtona on toimiva laite? Tämä palstakin tässä on hyvä esimerkki epäloogisuudesta, tuotettu siksi tällaiseksi, että puhelin ei parempaan pysty. Toki kaikki menee eteenpäin, kukaties tämäkin pulinasivu, mutta tietokoneessa tämäkin tapahtui jo joskus Dos aikoihin. Kukin tavallaan, itse mieluiten sillä parhaalla.

 


Juurikin noin kuten sanot viimeisessä lauseessa.

Ps. Ei minun tarvitse tihrustaa puhelimen näytöltä laskuja, kun minulla on myös isommalla näytöllä varustettu tabletti josta löytyy myös pankin sovellus. Puhelimessakin voi zoomata näyttöä, jos ei näe muuten. Mutta kukin tavallaan eikä se tee kenestäkään sairaallollista tai huonompaa ihmistä riippuvuudesta puhumattakaan 🙃>



@kiisseli67  kirjoitti:

@JackCow  kirjoitti:

Vieläkään en ymmärrä, mikä syy innostaisi makselemaan laskuja puhelimen näyttöä tihrustaen, jos vaihtoehtona on pc. Tällä pystyy jopa kirjoittamaan monin verroin nopeammin, kuin puhelimella. Jokin, virusko (?), pyysi aamulla päivittämään puhelimen. Ihan Huawein nimellä. Haettuani koodit ei viestiä enää missään. Löytäminen mahdotonta. Miksi tuhlaisin aikaa tällaisen lelun räpläämiseen, kun vaihtoehtona on toimiva laite? Tämä palstakin tässä on hyvä esimerkki epäloogisuudesta, tuotettu siksi tällaiseksi, että puhelin ei parempaan pysty. Toki kaikki menee eteenpäin, kukaties tämäkin pulinasivu, mutta tietokoneessa tämäkin tapahtui jo joskus Dos aikoihin. Kukin tavallaan, itse mieluiten sillä parhaalla.

 


Juurikin noin kuten sanot viimeisessä lauseessa.

Ps. Ei minun tarvitse tihrustaa puhelimen näytöltä laskuja, kun minulla on myös isommalla näytöllä varustettu tabletti josta löytyy myös pankin sovellus. Puhelimessakin voi zoomata näyttöä, jos ei näe muuten. Mutta kukin tavallaan eikä se tee kenestäkään sairaallollista tai huonompaa ihmistä riippuvuudesta puhumattakaan 🙃>


Kyllä e-laskupalvelun käyttö tietokoneella onnistuu ihan helposti melkeinpä minkä tahansa pankin nettipalvelussa. Puhelinta tarvitsee korkeintaan sisäänkirjautumisessa ja maksun vahvistamisessa ja ei peruspankkipalveluissa edes silloinkaan.

 

Tietokoneen iso ruutu on parempi kuin mikään puhelin tai edes tabletti. Kaiken lisäksi ei se tabletti ole jokaisen perusvaruste.

 

Jonkun kiinteäsummaisen kuten esim. puhelinlaskun , joka ei vaadi erittelyjen tarkastamista , voi toki hyväksyä puhelimellakin maksuun.


Jep, erikoisia väitteitä tässä ketjussa laskujen maksamisesta. Itse käytän mobiilipankkia kännykässä lähinnä reissussa. Laskut maksan tietokoneella. E-laskut saa kätevästi pankkiin ja myös jotkin paperilaskut saa helposti viivakoodinlukijalla maksuun. En tiedä miksi näitä pitää vastakkainasettelua, kumpikin palvelu on hieman eri käyttötarkoituksiin ja tukevat toinen toistaan.


Totta tosiaan, kävin Telian sivulla ja valkeni, mikä e-lasku on! Uutta osiossa hienon nimityksen taakse kätkeytyykin se aivan perinteinen tapa, eli Telia lähettää laskun suoraan pankkiini hyväksyttäväksi. Saan kaiketi tiedon siitä ja hyväksymistarpeesta. En ymmärrä, miksi tämä uutuus vasta nyt suotu kuluttajille, mutta pääsenpähän tästä pelleilystä lopulta eroon. Pankissa käynti tiedon tultua emailina ja valmis lasku hyväksymisnappia painamalla, jylhä suoritus kerrassaan. Kiitos!

 

 



@JackCow  kirjoitti:

Totta tosiaan, kävin Telian sivulla ja valkeni, mikä e-lasku on! Uutta osiossa hienon nimityksen taakse kätkeytyykin se aivan perinteinen tapa, eli Telia lähettää laskun suoraan pankkiini hyväksyttäväksi. Saan kaiketi tiedon siitä ja hyväksymistarpeesta. En ymmärrä, miksi tämä uutuus vasta nyt suotu kuluttajille, mutta pääsenpähän tästä pelleilystä lopulta eroon. Pankissa käynti tiedon tultua emailina ja valmis lasku hyväksymisnappia painamalla, jylhä suoritus kerrassaan. Kiitos!

 


Hieno juttu, että sait e-laskun käyttöösi. Se tulee helpottamaan arkeasi todella paljon! Verkkolasku tosin ei ole mikään uusi keksintö vaan se on otettu käyttöön Suomessa jo vuonna 1999 eli reilusti yli 20 vuotta sitten. Toki se on siitä paljon kehittynyt matkan varrella ja on yleistynyt sekä yritysten välillä sekä kuluttajille  ylivoimaisesti yleisimmäksi tavaksi laskuttaa. 

 

Mukavia ja vaivattomia laskun maksuhetkiä sinulle!


Hyvää tuossa on myös se, että voi laittaa veloituksen menemään automaattisesti, jos summa on määrittämissäsi rajoissa. Eli vaikka jokin kiinteähintainen palvelu.


Joo ei tämä e-laskukaan ihan uusi ole. Itse aloitin sen käytön 2009. Toki sitä ennenkin oli muita sähköisiä laskupalveluita kuten edellä  jo kertoi ja itsekin sellaisia käytin.

 

Toki e-lasku on ensimmäinen kaikille tarkoitettu helppokäyttöinen palvelu.


Eli vanhassa vara parempi. Virtuaaliviivakoodi on myös helppo ratkaisu käyttää, ei vaan kovin yleistynyt jostain syystä. Satunnaisissa laskuissa sopis hyvin olemaan. Ei tule virheitä maksellessa.


no, voihan sen maksaa aikaisemminkin, ei välttämättä eräpäivänä.


Eräpäivä on vaihtoehto, sen pitää siis olla valittavissa siinä, kuin muutkin päivät ennen sitä.



@JackCow  kirjoitti:

Eräpäivä on vaihtoehto, sen pitää siis olla valittavissa siinä, kuin muutkin päivät ennen sitä.


E-lasku tulee pankkiin noin pari viikkoa ennen eräpäivää. Oletusarvoisesti maksupäiväksi on merkitty eräpäivä. Siis jos vain hyväksyt laskun maksuun , niin se maksetaan pankin toimesta eräpäivänä.

 

Jos  haluat maksaa laskun aikaisemmin , niin sitten vain muutat maksupäivää. Yleensä valittavissa  on kaikki päivät kuluvasta eräpäivään ja voit niistä valita mieleisesi kunhan se on ns. pankkipäivä. Sitten pankki hoitaa maksun valitsemanasi päivänä. Joissakin tapauksissa on myös mahdollista maksaa lasku eräpäivän jälkeenkin , mutta silloin asiasta on ensin sovittava laskuttajan kanssa.


Why I don't receive the bill in time 


Huomenna kuun viimeinen päivä. Eli muistelen eräpäiväksi. Laskua ei kuulu, eli tieto laskusta joko saapuu eräpäivänä, tai menee pitkäksi? You don`t receive your bill in time, Amiha, because Telia likes to bill you for paying too late and don`t mind to remind your bill being in your bank, or wherever it might be. You can allways phone Telia and remind, that you don`t find your bill, or go to Telia shop and pick up your bill there. Don`t ask me why Telia has their own ways of billing, but that`s the way they do. Most people are very happy Telia customers, we finns are the happiest nation in the whole world. Maybe simplest too.

 

 


Cuz Telia likes money.


Because Telia don`t work that way.



@Amiha  kirjoitti:


Why I don't receive the bill in time 






Obviously bill should come to you in time. There might be several reasons why you didn't notice or receive the bill or it has not been sent yet. At first I would suggest to check your billing method by logging in Minun Telia and see if it is what it should be. You can also check all your bills at Minun Telia if you need payment details. 

If you could tell following details we can try to solve the issue also here in this discussion: What is your billing method, for what service or device is the bill for, have you received bills normally earlier or is this the firs bill?
We have 24/7 chat service at Minun Telia so we can also help you there and check your customer data. 


Laittakaa tänne selvät asiakaslähtöiset tavat maksaa lasku. Siis kuluttajan mielestä helpot ja yksinkertaiset. En tunne edes laskujenne nimityksiä ja nyt minulla pitäisi olla helpoin konstinne käytössä, mutten siihenkään saa mitään muistutuksia. Löysin laskunne omateliasta, jota kautta pankkiin.  Muistin siis eräpäivän. Tosin sitä eräpäivää en voi muuttaa maksaessa, vaan mksupäivä muuttuu siksi. Olisi ihan kiva saada hiukan useampi päivä liikkumavaraa laskujensa maksamisessa. Sieg heil- kuitenkin. Te määräätte.

 



@JackCow  kirjoitti:


Laittakaa tänne selvät asiakaslähtöiset tavat maksaa lasku. Siis kuluttajan mielestä helpot ja yksinkertaiset. En tunne edes laskujenne nimityksiä ja nyt minulla pitäisi olla helpoin konstinne käytössä, mutten siihenkään saa mitään muistutuksia. Löysin laskunne omateliasta, jota kautta pankkiin.  Muistin siis eräpäivän. Tosin sitä eräpäivää en voi muuttaa maksaessa, vaan mksupäivä muuttuu siksi. Olisi ihan kiva saada hiukan useampi päivä liikkumavaraa laskujensa maksamisessa. Sieg heil- kuitenkin. Te määräätte.



 






Huomenta @JackCow! Aiemmin tässä ketjussa oli puhetta e-laskusta, eli tarkoittaa sitä että lasku tulee sinulle suoraan verkkopankkiin josta hyväksyt sen tai laitat automaattisen hyväksynnän päälle. Verkkopankissa näet myös liitteen, jossa on laskun erittely eli ihan samannäköinen kuin paperilaskukin/sähköpostilasku. Voit myös maksaa sen ennen eräpäivääkin, voit siis muokata maksupäivää haluamaksesi tai voit hyväksyä laskun niin että se kuittaantuu haluamanasi päivänä. Eli vaikka olisit tarkistanut laskun tänään ja haluat että se menee maksuun 15. päivä niin sekin onnistuu. Suosittelen lämpimästi. Asiakastuen sivuilla tässä linkissä on sinulle ohjeet e-laskun kytkentään.


Vastaa