Skip to main content

Miksi laskut tulevat perille vasta, kun eräpäivä on jo ohi? Osoitetietoni ovat oikeat, mutta lasku ei löydä perille ennen eräpäivää. Onko tähän selitystä?



 



 



edit Merja_J: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi

Okei, tilasin e-laskun, muttei onnistunut oikein. Tilasin äsken uudestaan, voiko asian saada vahvistettua teliakaupassa? En ymmärrä sekoiluanne, laskut tulee sinne tänne, jos tulee? Voinko tilata laskuttoman liittymän, lähettäkää suoraan kaatopaikalle, etsin sieltä?

 



@JackCow  kirjoitti:

Okei, tilasin e-laskun, muttei onnistunut oikein. Tilasin äsken uudestaan, voiko asian saada vahvistettua teliakaupassa? En ymmärrä sekoiluanne, laskut tulee sinne tänne, jos tulee? Voinko tilata laskuttoman liittymän, lähettäkää suoraan kaatopaikalle, etsin sieltä?

 


Jos sinulla ei ole aiemmin ollut e-laskuja käytössä , niin yleensä ensin pitää pankissa aktivoida e-laskupalvelu ja vasta sen jälkeen voi itse nettipankissa lisäillä laskuttajia heidän ohjeidensa mukaisesti palveluun.


Netin kautta saamani ohje, uunituore.

 

Meillä on paljon asiakkaita linjoilla juuri nyt, pahoittelemme että joudut odottamaan.

 

-Olen nyt omilla sivuilla tilaamassa e-laskusopimusta verkkopankkiini. Menen ehkä seuraavaksi pankkiin hyväksymään sopimuksen? Sen jälkeen veloitatte laskuni suoraan pankistani? Minulla ei ole sanottavaa laskuihinne? Vai mikä  tässä on se oikea tapa maksaa laskunne ajoissa? Pomppia itse hakemassa ne jostain?!
-Miksen pysty hoitamaan laskujenmaksua Telia kaupassa? Eikö teillä ole viisaampaa vaihtoehtoa, kuin asiakkaan juoksutus?
 
Telia
Ida-Maria liittyi keskusteluun
Ida-Maria, Telia
Hei Jack
Ida-Maria, Telia
Eli sait tehtyä tuon e-laskun tilauksen Minun Teliasta? Siitä menee noin viikko, niin e-laskun kytkentäpyyntö tulee verkkopankkiisi hyväksyttäväksi. Kun olet hyväksynnän tehnyt, sen jälkeen lasku tulee e-laskuna
 
- No hei
 
Ida-Maria, Telia
Laskun toimitustapoja on monia, e-lasku on toki varmasti helpoin. Toinen tapa on tuo lasku Minun Teliaan, jollon laskusta tulee tekstari ja voit nähdä sen tosiaan täällä Minun Teliassa ja myös maksaa täältä. Voit myös ladata puhelimeen Minun Telia sovelluksen, mikäli se tuntuu helpommalta
 
-En tiedä sainko kytkettyä, aikaisemmin ei onnistunut. Mistä löydätte pankkitilini?
 
Ida-Maria, Telia
Me emme varsinaisesti löydä pankkitiliäsi, vaan ainoastaan tuo kytkentäpyyntö menee pankkiisi
 
-En halua muita tapoja, tässä ihan tarpeeksi tekemistä!
 
Maria, Telia
ja sinä sitten hyväksyt sen siellä
 
-Okei mistä löydän tiedon laskusta pankissani?
 
Ida-Maria, Telia
Siihen en valitettavasti osaa vastata, koska eri pankeilla on eri käytännöt. Kuitenkin lähes jokaisessa pankissa on eriteltynä kohta, mistä voi tilata e-laskun ja mistä ne löytyy. Täältä löytyy meidän ohjeistus tuolle kytkennälle: https://www.telia.fi/asiakastuki/laskutus-ja-asiakkuus/e-lasku#e-lasku-kayttoonotto-minun-telia
Tai tiedon pyynnöstä kytkentään onnistumisesta?
Ida-Maria, Telia
Täällä näkyy, että tieto kytkennän pyynnöstä on lähetetty onnistuneesti, se tulee nyt sinun pankkiisi noin viikon kuluessa. Sitten pankkiisi tulee näkyviin uusi e-laskun kytkentäpyyntö, ja kun olet sen hyväksynyt niin homma ok
 
-Voiko tämän sotkun selvittää turun teliapisteessä? Tähän mennessä eivät ole sielläkään osanneet ratkoa asiaa? Mitä tarvitsen sinne mukaan, henkkari, tilinro? Miten, missä?
 
Ida-Maria, Telia
E-lasku on pankin palvelu, joten mikäli tarvitset apua e-laskun kytkennässä on syytä kääntyä pankin puoleen.
Ida-Maria, Telia
Telia Kaupoissa eivät kytke e-laskuja, he voivat ainoastaan tehdä tuon saman jonka jo teit eli lähettää sen pyynnön sinun pankkiisi e-laskun kytkennästä
 
-En käy pankissa, ellen saa jostain päin tietoa sen tarpeesta
 
Ida-Maria, Telia
Myös pankeilla on chat-palvelu mikäli et halua konttoriin mennä. Tämän enempää e-laskun kytkennän osalta ei voida meidän päästä tehdä, kun tosiaan e-lasku ei ole meidän palvelu vaan pankin tarjoama
 
-Olenko nyt vatuloinut asiat siihen pisteeseen, että jostain ilmoitetaan e-laskun hyväksymisestä? Pankin chatit on yhtä tyhjänpäiväisiä, kuin teidänkin,. Apua  tässä kysyn. Kuukauden päästä pankkiin kysymään, onko Telia tyytyväinen?
 
Maria, Telia
Kyllä, nyt tilanne on se, että noin viikon päästä kun menet verkkopankkiisi tulee näkyville pyyntö e-laskun kytkentäpyyntö ja se pitää sitten hyväksyä ja jatkossa tulee laskusi e-laskuna
 
-Ja pankki lähettää tiedon  hyväksymistarpeesta minulle? Laskussa näkyy selitys kustannuksista?
Vai pelkkä: Maksa tämä summa Telialle?
 
Ida-Maria, Telia
Kyllä, pankki välittää tiedot sinulle. En osaa sanoa sinun pankkisi osalta, itselläni pankissa näkyy e-laskussa laskun loppusumma ja sitten siellä on tarkempi erittely, mutta tämä vaihtelee pankeittain mitä tietoja näyttävät laskuista, kun tämä e-lasku on tosiaan pankin ylläpitämä palvelu
Ida-Maria, Telia
Laskun erittely näkyy kuitenkin edelleen täällä Minun Teliassa, mikäli sinun pankkisi ei välitä muita tietoja kuin summan 
 
-Eli laskusta tulee tieto emailina pankista? Sitten menen oma Teliaan katsomaan mistä on kysymys ja pankkiin hyväksymään?
 
Ida-Maria, Telia
Se riippuu täysin siitä, miten sinulle pankista tulee tieto saapuneesta laskusta. Emme osaa täältä sanoa siihen. Se on pankin ja asiakkaan välinen asia miten pankki ilmoittaa saapuneesta laskusta verkkopankkiin vai ilmoittaako ollenkaan ja miten tuo lasku näkyy verkkopankissa
Ida-Maria, Telia
Nämä ovat sellaisia asioita jotka pitää varmistaa omalta pankilta
 
-Eli en tiedä minäkään, mutta helpompaa laskunmaksutapaakaan teillä ei ole tarjota?
 
Ida-Maria, Telia
Jos on epäselvää miten oma pankki toimii pitää tuo varmistaa pankista. Laskunmaksutavat ovat tosiaan maksaa itse verkkopankista tai sitten maksaa tuolta Minun Telian kautta kohdasta maksa lasku, jolloin ohjaa myöskin verkkopankkiin.
 
-Saanko tiedon e mailina laskusta  minun Teliassa? Viimeksi sen siellä maksoin, eikä muistaakseni tarvinnut edes kynää sen tehdessäni.
 
Ida-Maria, Telia
Tieto laskusta tulee tekstiviestinä tai sitten voi ladata puhelimeen Minun Telia sovelluksen, jolloin sovelluksesta voi laittaa päälle toiminnon, että ilmoittaa puhelimeen sellaisena notifikaationa, että on tullut uusi lasku.
Ida-Maria, Telia
 
-Minun Telian kautta onkin aika simppeliä maksaa laskut, menee vain laskuarkistoon ja sieltä maksa lasku, Minun Telia opastaa loput
Tekstareita en lue. Ts. laskujeni eräpäivät ovat kuun viimeinen ja silloin on mentävä ne maksamaan, koska eräpäivää ei voi aiemmin maksaessa muuttaa kuun viimeiseksi?
 
Ida-Maria, Telia
Joo jos maksaa ennen eräpäivää tuo maksu menee sinä päivänä, Minun Telia sovelluksessa ei maksupäivää pysty vaihtamaan.
Tai luen, mutten kirjaa ylös.
 
-Mulla on siis e-maili pc:ssä, jolla laskuni hoidan. Puhelin on liian hankala siihen hommaan, eikä edes virusohjelmia, kait.
En ole kovin tyytyväinen järjestelyynne.
 
Ida-Maria, Telia
Ikävä kuulla, että olet sitä mieltä. Osalla pankeista on myös palvelu, että saa ilmoituksen sähköpostilla, kun lasku on tullut verkkopankkiin, mutta laskun erittelyä ei ainakaan omalla pankilla tuossa ilmoituksessa ollut, siinä luki vain että lasku on tullut verkkopankkiin. Nämä kannattaa tosiaan varmistaa omasta pankista, mikäli haluaa e-laskua käyttää jatkossa
Ida-Maria, Telia
Tuleeko tästä nyt vielä lisäkysymyksiä tai jotakin muuta mieleen, missä voisin autella?
 
-Voinko saada laskun suoraan Telia-pisteeseen, tiedon siitä e-mailina ja noudan sieltä?
 
Ida-Maria, Telia
Tuo ei onnistu, sellaista palvelua meillä ei ole tarjolla. Voit myös toki ottaa paperilaskun, paperilaskusta veloitetaan laskutuslisä 4,90€/lasku ja lasku toimitetaan nimensä mukaisesti paperisena kotiin.
 
-Okei. Pitää muistaa sitten, että laskusähläys aina kuun viimeinen päivä.
 
Ida-Maria, Telia
Selvä juttu. Jos ei tule muuta nyt mieleen niin kiitokset sinulle ja mukavaa tulevaa vuotta!
 

Viestiketju yllä on vioittunut, mutta ehkä siitä jotain selkoa saa. Itse en vieläkään ole varma siitä, että sujuva laskutustapa on nyt kyseessä. En siitäkään, ketä näin epäselvä laskunmaksusotku palvelee. Voin kertoa, että muut laskuni saan selville ilman sekoiluja ja maksut vaivattomia. Sekin siis on mahdollista...

 



@JackCow  kirjoitti:

Okei, tilasin e-laskun, muttei onnistunut oikein. Tilasin äsken uudestaan, voiko asian saada vahvistettua teliakaupassa?


Valitettavasti e-laskun tilauksen onnistumista ei voi tarkastaa millään tavoin. Voit vain odottaa, että seuraava lasku lähtee ja sen jälkeen käydä verkkopankissa katsomassa, tuliko se perille.

 

E-lasku toimii muutoinkin päinvastaisesti kaikkiin muihin laskutustapoihin verrattuna. Et siis ilmoita yhteystietojasi laskuttajalle, vaan menet verkkopankkiin ja tilaat sieltä itsellesi e-laskun antamalla pankille laskuttajan tiedot.


Niin kai sitten... Kävin Teliakaupassa, jossa kaveri tutki näyttöään ja kertoi, että laskutustapa-anomukseni on Telian tiedostoissa. Eli seuraava laskuni tulee perille, kuten aiemmatkin, eli en tiedä minne ja koska. Miten sen maksan on hämärän peitossa. Sen tiedän, että viimeinen päivä on maksettava, jollain keinoin. Ymmärrän kyllä, etten aivosairauteni vuoksi ole normaali, mutta osaan edelleen lukea ja toimia lukemani ohjeen mukaan, jos se on looginen ja selkeä. Onneksi muut laskuttajani tietävät, ettei meistä kaikki ole tietokonespesialisteja. Mulla vain tietokoneasentajan tutkinto, jostain aikaisemmasta elämästä. En ole ainoa muistiongelmainen maassa, niin persaukinen vaan, ettei varaa edes edunvalvojan palkkaamiseen laskujeni hoitamiseksi. Niinpä miekkailen omin päin erilaisten käsittämättömien vaatimusten hetteikössä ilman viidakkoveistä, jolla katkoa Cordionien solmut. Parasta onkin stressitön elämä, ratkaisut, jotka ovat tuttuja ja samanlaisia. Ce`st la vie sanoi vanha kansa.

 



@JackCow  kirjoitti:


Niin kai sitten... Kävin Teliakaupassa, jossa kaveri tutki näyttöään ja kertoi, että laskutustapa-anomukseni on Telian tiedostoissa. Eli seuraava laskuni tulee perille, kuten aiemmatkin, eli en tiedä minne ja koska. Miten sen maksan on hämärän peitossa. Sen tiedän, että viimeinen päivä on maksettava, jollain keinoin.






Itsellä on Nordean verkkopankki käytössä ja minulla verkkopankki ilmoittaa sen omassa sovelluksessa ja myös nettipankissa (selaimessa) aina kun olen saanut uuden e-laskun. Ilmoitusta klikkaamalla pääsen sitten hyväksymään kyseisen laskun. Olen asettanut verkkopankin sovellukseen hälytyksen että aina kun uusi e-lasku saapuu, puhelin ilmoittaa siitä erillisellä push-ilmoituksella. Varmasti huomaat kyllä verkkopankissa asioidessasi kun sinne on uusi lasku saapunut, oli sitten mikä pankki hyvänsä kyseessä. Se ilmoitetaan kyllä aina selkeästi. Eli ei huolta! 



@Merja_J  kirjoitti:

@JackCow  kirjoitti:

Niin kai sitten... Kävin Teliakaupassa, jossa kaveri tutki näyttöään ja kertoi, että laskutustapa-anomukseni on Telian tiedostoissa. Eli seuraava laskuni tulee perille, kuten aiemmatkin, eli en tiedä minne ja koska. Miten sen maksan on hämärän peitossa. Sen tiedän, että viimeinen päivä on maksettava, jollain keinoin.


Itsellä on Nordean verkkopankki käytössä ja minulla verkkopankki ilmoittaa sen omassa sovelluksessa ja myös nettipankissa (selaimessa) aina kun olen saanut uuden e-laskun. Ilmoitusta klikkaamalla pääsen sitten hyväksymään kyseisen laskun. Olen asettanut verkkopankin sovellukseen hälytyksen että aina kun uusi e-lasku saapuu, puhelin ilmoittaa siitä erillisellä push-ilmoituksella. Varmasti huomaat kyllä verkkopankissa asioidessasi kun sinne on uusi lasku saapunut, oli sitten mikä pankki hyvänsä kyseessä. Se ilmoitetaan kyllä aina selkeästi. Eli ei huolta! 


Minulla on Osuuspankin e-laskutus käytössä lähes kaikissa laskuissa ja tulee sähköpostiini ilmoitus uudesta laskusta, popup-ilmoitus älypuhelimeen ja OP-mobiiliin myös tulee ilmoitus. Voi hyväksyä laskun sitten tietokoneella, puhelimella tai tabletilla, miten vain itselle on helpointa tai mihin on tottunut.


Okei, Kiitos @Merja_J . Verkkopankista löytyi vaihtoehto, jossa tieto laskuista tulee koneelle. Oletusarvosta en tiedä, en ole ennen käynyt säätelemässä asetuksia, tiennyt koko asiasta, luulin homman hoituvan pankissa. NYT homma hoidossa, kuvittelen!



 



 



edit katjane: pingattu nimimerkki


Ensimmäinen viesti pankista jo saapui. Hyväksyttävä lasku olis, eräpäivää ei. Liikaa pyydetty..?

 



@JackCow  kirjoitti:


Ensimmäinen viesti pankista jo saapui. Hyväksyttävä lasku olis, eräpäivää ei. Liikaa pyydetty..?



 






Hienoa, että viesti saapui. Vaikuttaisi nyt olevan asia kunnossa. Ilmoitus tulee mitä luultavammin vain tosiaan saapuneesta laskusta, joka ei sisällä sen tarkempia laskun tietoja. Itselläni ilmoitus on aina sama riippumatta laskuttajasta, eikä sisällä esim. eräpäivätietoa.


Vartin räpeltäminen eri selaimilla ja johan lähti Telialasku tililtä! Vieläpä eräpäivänä, eikä tänään!! Ehkä useammankin kerran, mut eihän siitä mutista. Kuin kaksi marjaa, nämä Gigantit!


Vastaa