Skip to main content

Hei.

 

Mitenköhän on kun vanhan ADSL liitymäni määräaikaisuus tuli täyteen ja tuli tekstiviesti sen uusimisesta, yllätykseksi tulikin sitte postissa 4G reititin ja sim-kortti sekä ilmoitus ettei vanhaa liittymätyyppiä voi jatkaa. Noh vähän karvaasti nielin tämän ja päätin pitää liittymän.

 

No nyt tässä olen testaillut ja ei vakuuta oikein millään tasolla tämä liittymä, jopa puhelimesta jakamalla (eri palveluntarjoaja) saan nopeammat ja vakaammat yhteydet. Kaikenlisäksi alueelle on nyt alettu rakentamaan 100/100 valokuitua minkä olen ottamassa. Voinko vedota siihen että sonera ei pysty toimittamaan alueelle tarpeeksi vakaata ja toimivaa nettiä? Lähetintorni on muutenkin ruuhkainen eikä cellmappersin mukaan ole suunnattu tänne päinkään.

 

En halua maksaa päälle 700€ palvelusta jota en käytä.

Etäkaupassa on se 14 vrk peruutusoikeus. Pelkästään se että joku toinen yritys alkaa tarjoamaan parempaa tai halvempaa palvelua ei ole purkuperuste. 

 

Sitten jos tuo mobiiliyhteys ei toimi sillä tavalla kuin sopimus sanoo, saattaa syntyä peruste sopimuksen irtisanomiseen tai purkuun.


Tämän perusteella mobiilinetti liittymiä kannattaa välttää kuin ruttoa, senhän saa mihin tahansa ja jossain kohtaa sopimusta lukee, vaikka kuinka surkea liittymä olisikin ei liittymää voi peruuttaa. Ainoa poikkeus taitaa olla ettei kuuluvuutta ole lainkaan?

 

Laitoin kyllä viestiä tuohon 14vrk sisään soneralle, mutta ei minkäänlaista vastausta tullut ja en kirveelläkään ala soittamaan soneran asiakaspalveluun sen verran kämmäreitä asioiden hoidossa. (kokemuksia vuosien takaa)

 

Paikalliset päättäjät päätti rakentaa kuituverkon juurikin tuon takia kun sonera on alkanut purkaa kaapeleita maaseuduilta ja haja-asutusalueilta. En odottanu että pistävät pillit pussiin ennen kuin edes koko kuitua tulee saataville...



@iJaskai kirjoitti:


Tämän perusteella mobiilinetti liittymiä kannattaa välttää kuin ruttoa, senhän saa mihin tahansa ja jossain kohtaa sopimusta lukee, vaikka kuinka surkea liittymä olisikin ei liittymää voi peruuttaa. Ainoa poikkeus taitaa olla ettei kuuluvuutta ole lainkaan? 






Ei mobiilinettiä tarvitse välttää kuin ruttoa, vaan liittymän määräaikaisuutta. Kaikilla liittymillä on joku min. nopeuslupaus, joka ratkaisee toimiiko liittymä luvatulla nopeudella.



@PasiS kirjoitti:



@iJaskai kirjoitti:


Tämän perusteella mobiilinetti liittymiä kannattaa välttää kuin ruttoa, senhän saa mihin tahansa ja jossain kohtaa sopimusta lukee, vaikka kuinka surkea liittymä olisikin ei liittymää voi peruuttaa. Ainoa poikkeus taitaa olla ettei kuuluvuutta ole lainkaan? 






Ei mobiilinettiä tarvitse välttää kuin ruttoa, vaan liittymän määräaikaisuutta. Kaikilla liittymillä on joku min. nopeuslupaus, joka ratkaisee toimiiko liittymä luvatulla nopeudella.






Jepulis, kannatta katsoa, ettei solmisi määräaikaisuutta. Nopeulupauksiin pitäisi kyllä saada jokin roti, jos en väärin muista, niin joillain on jopa 5-300 tai 10-300Mbps teoreettinen vaihteluväli. Voisi 10-100 pitää myös aika turhan laajana haarukkana.



 



Myyjä myös haluaa myydä 50, 100 tai 300Mbps  nopeudella, ei muista mainita välttämättä vaihteluväliä taikka sitä, että nopeus voi vaihdella reippaasti lyhyen ajan sisällä. Myydään 100Mbps nopeutta, ja sitten tulee ärtynyt asiakas, kun ei olekaan kuin 10 tai 20Mbps. 


Viestissä jonka sain määräaikaisuuden uusimisesta ei maininnut että vanhaa liittymätyyppiä ei voida jatkaa. Se että hyväksyin tämän enkä pistänyt heti hommalle stoppia on täysin omaa syytäny...

 

Kuidun tulemista odotin vasta vuoden parin päähän joten tarvitsin edesn jonkinlaisen netin siksi ajaksi. Nyt ilmestyi kuitukaapelikela 100m päähän talosta ja tiedotkin päivittyi että kuitu on tällä hetkellä rakenteilla alueelle.

 

Oli kyllä tiedossa että nopeus vaihtelee 2-20Mbps välillä (liittymä 50Mbps), sitä vaan en muistanut että sonera NAT:a kaikki mobiililiittymät mikä sulkee osan palveluista mitä käytän joka päivä (Plex,sähköpostipalvelin, yms)

 

Ainahan voin "jälleenmyydä" liittymää eteenpäin vähän halvemmalla sitä tarvitsevalle.


Moi @iJaskai! Lähtökohtaisesti meidän mobiililiittymissä ei ole määräaikaista sopimusta. Tässä kannattaisi nyt ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme esim. chatin kautta. Katsotaan sitten sopimustilannetta ja liittymän toimivuutta tarkemmin.


Vastaa