Skip to main content

Miksiköhän Telia on laittanut vastaajan maksulliseksi?

Maksaa nyt uusissa liittymissä 5€ aktivoida ja 1,5€/kk.

Telialla ollut vastaaja ilmainen monta vuotta, miksi tehdä siitä maksulliseksi?

Miksiköhän Telia on laittanut vastaajan maksulliseksi?

Maksaa nyt uusissa liittymissä 5€ aktivoida ja 1,5€/kk.

Telialla ollut vastaaja ilmainen monta vuotta, miksi tehdä siitä maksulliseksi?

 

12.10.2022 ja sen jälkeen avattujen Vastaaja-tilausten hinta on 1,5 €/kk ja kytkentämaksu 5 €. Uuden liittymän avauksen sekä liittymän päivitysten yhteydessä Vastaajan kytkentämaksua ei veloiteta. Jos Vastaajasi on avattu 11.10.2022 tai aiemmin, se säilyy kuukausimaksuttomana. 

Olemme parannelleet Vastaajan ominaisuuksia ja hinnoittelussa olemme nyt tulleet yleiselle markkinatasolle uusien liittymien osalta. 


Tarkoittaako tämä sitä, että kun liittymän seuraavan kerran uudistaa (=kinuaa uuden tarjoushinnan määräajaksi) niin pitää muistaa poistaa vastaaja liittymästä?


Tarkoittaako tämä sitä, että kun liittymän seuraavan kerran uudistaa (=kinuaa uuden tarjoushinnan määräajaksi) niin pitää muistaa poistaa vastaaja liittymästä?

Hmmm…

En osaa varmuudella sanoa , mutta uuden tarjoushinnan saaminen ei tarkoita uutta liittymää. Säilyyhän siinä entinen numero ja edellä puhuttiin ymmärtääkseni kokonaan uuden liittymän avaamisesta (= uusi numero).

No toivottavasti aspa kommentoi tätä.


Hmmm…

En osaa varmuudella sanoa , mutta uuden tarjoushinnan saaminen ei tarkoita uutta liittymää. Säilyyhän siinä entinen numero ja edellä puhuttiin ymmärtääkseni kokonaan uuden liittymän avaamisesta (= uusi numero).

No toivottavasti aspa kommentoi tätä.

Juuri näin. Uusi tarjoushinta ei tarkoita uutta liittymää. Liittymän päivityksen yhteydessä on toki mahdollista päivittää myös vastaaja, mutta se ei ole pakollista. Eli halutessaan voi asiakas pitää vanhan maksuttomankin vastaajan voimassa vaikka liittymää muuten muokattaisiinkin. 


“12.10.2022 ja sen jälkeen avattujen Vastaaja-tilausten hinta on 1,5 €/kk ja kytkentämaksu 5 €. Uuden liittymän avauksen sekä liittymän päivitysten yhteydessä Vastaajan kytkentämaksua ei veloiteta. Jos Vastaajasi on avattu 11.10.2022 tai aiemmin, se säilyy kuukausimaksuttomana. “

Minulle tuli kirje, jossa kerrotaan, että vastaajapalvelu muuttuu maksulliseksi 3.4.2023. Palvelu on avattu vuosi(a) ennen yo. päivämäärää 11.10.2022.

Onko yo. lainaus siis totta vai tarua?


“12.10.2022 ja sen jälkeen avattujen Vastaaja-tilausten hinta on 1,5 €/kk ja kytkentämaksu 5 €. Uuden liittymän avauksen sekä liittymän päivitysten yhteydessä Vastaajan kytkentämaksua ei veloiteta. Jos Vastaajasi on avattu 11.10.2022 tai aiemmin, se säilyy kuukausimaksuttomana. “

Minulle tuli kirje, jossa kerrotaan, että vastaajapalvelu muuttuu maksulliseksi 3.4.2023. Palvelu on avattu vuosi(a) ennen yo. päivämäärää 11.10.2022.

Onko yo. lainaus siis totta vai tarua?

12.10.2022 alkaen Vastaaja ei enää kuulu automaattisesti matkapuhelinliittymiin, vaan se on erikseen tilattava lisäpalvelu. Vastaajalla on jatkossa kuukausihinta 1,50 e/kk ja kytkentämaksu 5,00 e. Ennen 12.10.2022 tilatut Vastaajat säilyvät ennallaan ilman uudistettuja ominaisuuksia, ja näin ollen se on myös kk-maksuton. 


onkohan jälleen kerran huonoa tiedottamista.

minullekin tuli tiedote, tosin johtuen etuhinnasta niin maksullisuus alkaa myöhemmin.

vastaaja varmaan on MAKSULLINEN kaikille tuosta 3.4.2023 lähtien.

vastaaja oli maksuton ennen 12.10.2022 päivää.

eli jos menee tuohon väliin niin vastaaja on maksuton jos avattu ennen 12.10,2022 päivää. muuten maksaa.


“12.10.2022 ja sen jälkeen avattujen Vastaaja-tilausten hinta on 1,5 €/kk ja kytkentämaksu 5 €. Uuden liittymän avauksen sekä liittymän päivitysten yhteydessä Vastaajan kytkentämaksua ei veloiteta. Jos Vastaajasi on avattu 11.10.2022 tai aiemmin, se säilyy kuukausimaksuttomana. “

Minulle tuli kirje, jossa kerrotaan, että vastaajapalvelu muuttuu maksulliseksi 3.4.2023. Palvelu on avattu vuosi(a) ennen yo. päivämäärää 11.10.2022.

Onko yo. lainaus siis totta vai tarua?

12.10.2022 alkaen Vastaaja ei enää kuulu automaattisesti matkapuhelinliittymiin, vaan se on erikseen tilattava lisäpalvelu. Vastaajalla on jatkossa kuukausihinta 1,50 e/kk ja kytkentämaksu 5,00 e. Ennen 12.10.2022 tilatut Vastaajat säilyvät ennallaan ilman uudistettuja ominaisuuksia, ja näin ollen se on myös kk-maksuton. 

  • Suomennettuna tämä tarkoittaa siis että uudet vastaajat (avattu, otettu käyttöön 12.10.2022 alkaen tai jälkeen) ovat maksullisia. Ennen tuota tilatut vastaajat ovat maksuttomia, jos niitä ei päivitetä vaan jatketaan vanhalla vastaajalla.

  • Suomennettuna tämä tarkoittaa siis että uudet vastaajat (avattu, otettu käyttöön 12.10.2022 alkaen tai jälkeen) ovat maksullisia. Ennen tuota tilatut vastaajat ovat maksuttomia, jos niitä ei päivitetä vaan jatketaan vanhalla vastaajalla.

sanotaanko näin että minulla oleva tiedote on eri mieltä. vastaaja tulee olemaan maksullista.


  • Suomennettuna tämä tarkoittaa siis että uudet vastaajat (avattu, otettu käyttöön 12.10.2022 alkaen tai jälkeen) ovat maksullisia. Ennen tuota tilatut vastaajat ovat maksuttomia, jos niitä ei päivitetä vaan jatketaan vanhalla vastaajalla.

sanotaanko näin että minulla oleva tiedote on eri mieltä. vastaaja tulee olemaan maksullista.

Minäkin alussa luulin niin, mutta ymmärsin omilta sivuilta tämän ettei kannata päivittää maksutonta vastaajaa. Jos ei ole ottanut vastaajaa ollenkaan käyttöön, niin silloin se kannattaa poistaa kokonaan koska muutoin se muuttuu maksulliseksi.

Näin minulla näkyy omilla sivuilla:

Eli tuolla näkyy Päivitä uuteen vastaajaan 1,50e/kk ja Vastaaja 0,00e/kk Päivitys saatavilla (ei kannata päivittää kumpaakaan kohtaa).

Miehen liittymässä ei oltu vastaajaa koskaan otettu käyttöön, joten hänen vastaaja olisi muuttunut maksulliseksi ja siitä tuli myös tiedote.

Minä en ole koskaan poistanut omaa vastaajaani kokonaan pois ja se on otettu käyttöön monta monta vuotta sitten. Tosin ei nyt päällä tällä hetkellä 😉


Lisää “suomennoksia” tosiaan tarvitaan. Tässä on tiedotteen tekstiä, jonka mukaan vastaaja päivittyy automaattisesti uuteen maksulliseen:

"1. Jos haluat pitää vastaajan liittymässäsi, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Liittymääsi päivittyy uudistettu, nykyistä monipuolisempi vastaaja 3.4.2023. Liittymäsi nykyinen etuhinta säilyy kuitenkin etuhintajakson ajan ennallaan. Jos liittymässäsi on vastaaja etuhintajakson päätyttyä, liittymäsi ja vastaajan yhteishinta on 4.12.2023 alkaen xx €/kk, joka sisältää liittymän hinnan yy €/kk ja vastaajan hinnan 1,50 €/kk.

2. Halutessasi voit milloin tahansa poistaa vastaajan liittymästäsi. Jos liittymässäsi ei ole vastaajaa etuhintajakson päätyttyä, liittymäsi hinta on 4.12.2023 alkaen yy €/kk. Helpoiten poistat vastaajan kirjautumalla Minun Teliaan. Valitse ”Liittymä > Lisäpalvelut > Vastaaja > Muokkaa > Poista palvelu”, jolloin vastaaja ja äänitervehdys poistuvat liittymästäsi sekä palvelussa mahdollisesti olevat viestit katoavat pysyvästi."


Ja tässä vielä “Tutustu uuteen vastaajaan”  - linkistä löytyvää tekstiä (osa lihavoinnista on tekemääni):

Ajankohtaista: Vastaajapalvelu uudistuu. 3.4.2023 alkaen liittymä ja vastaajapalvelu hinnoitellaan erikseen. Vastaajan hinta tulee olemaan 1,5 €/kk. Samalla kaikki vastaajat päivitetään uuteen versioon. Voit tarkastella uudistetun vastaajan ominaisuuksia alempana olevan taulukon sarakkeesta Uudistettu vastaaja. Avausmaksua ei kuitenkaan peritä vanhan vastaajan päivittyessä uuteen.

Jos liittymässäsi on voimassa määräaikainen sopimuskausi, vastaaja päivittyy uuteen versioon 3.4.2023, mutta hinnoittelumuutos astuu voimaan vasta määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä

…”

Uudet ominaisuudet ovat ainakin minulle merkityksettömiä.


Ja tässä vielä “Tutustu uuteen vastaajaan”  - linkistä löytyvää tekstiä (osa lihavoinnista on tekemääni):

Ajankohtaista: Vastaajapalvelu uudistuu. 3.4.2023 alkaen liittymä ja vastaajapalvelu hinnoitellaan erikseen. Vastaajan hinta tulee olemaan 1,5 €/kk. Samalla kaikki vastaajat päivitetään uuteen versioon. Voit tarkastella uudistetun vastaajan ominaisuuksia alempana olevan taulukon sarakkeesta Uudistettu vastaaja. Avausmaksua ei kuitenkaan peritä vanhan vastaajan päivittyessä uuteen.

Jos liittymässäsi on voimassa määräaikainen sopimuskausi, vastaaja päivittyy uuteen versioon 3.4.2023, mutta hinnoittelumuutos astuu voimaan vasta määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä

…”

Uudet ominaisuudet ovat ainakin minulle merkityksettömiä.

Vastaajan hinnastosta löytyy lisää tietoa, kun klikkaa sen auki: 

12.10.2022 ja sen jälkeen avattujen Vastaaja-tilausten hinta on 1,5 €/kk ja kytkentämaksu 5 €. Uuden liittymän avauksen yhteydessä Vastaajan kytkentämaksua ei veloiteta.

Jos Vastaajasi on avattu 11.10.2022 tai aiemmin, se säilyy kuukausimaksuttomana.

Vastaajan käyttö ja muokkaus

 


Vastaajan hinnastosta löytyy lisää tietoa, kun klikkaa sen auki: 

12.10.2022 ja sen jälkeen avattujen Vastaaja-tilausten hinta on 1,5 €/kk ja kytkentämaksu 5 €. Uuden liittymän avauksen yhteydessä Vastaajan kytkentämaksua ei veloiteta.

Jos Vastaajasi on avattu 11.10.2022 tai aiemmin, se säilyy kuukausimaksuttomana.

Vastaajan käyttö ja muokkaus

 

veikkaan suurella todennäköisyydellä että telia sanoo sivulla puolitotuuksia. saisi telia ihan oikeasti tarkentaa.

minä lähden siitä että vastaaja tulee kaikille maksulliseksi.


Ja tässä vielä “Tutustu uuteen vastaajaan”  - linkistä löytyvää tekstiä (osa lihavoinnista on tekemääni):

Ajankohtaista: Vastaajapalvelu uudistuu. 3.4.2023 alkaen liittymä ja vastaajapalvelu hinnoitellaan erikseen. Vastaajan hinta tulee olemaan 1,5 €/kk. Samalla kaikki vastaajat päivitetään uuteen versioon. Voit tarkastella uudistetun vastaajan ominaisuuksia alempana olevan taulukon sarakkeesta Uudistettu vastaaja. Avausmaksua ei kuitenkaan peritä vanhan vastaajan päivittyessä uuteen.

Jos liittymässäsi on voimassa määräaikainen sopimuskausi, vastaaja päivittyy uuteen versioon 3.4.2023, mutta hinnoittelumuutos astuu voimaan vasta määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä

…”


Ensinnäkin pahoittelut siitä että me modet olemme antaneet tästä aiheesta virheellistä tietoa ja toiseksi siitä että sitä uutta tietoa ei ole päivitetty kaikkialle. Totuushan on juuri se jonka @Zachris on tässä ketjussa useampaankin kertaan viestinyt. Eli kaikki vastaajat päivitetään uuteen versioon ja hinnoittelumuutos astuu voimaan 3.4.2023 tai määräaikaisen sopimuksen päätyttyä. Vastaajan asiakastuki-sivustolla “Vastaajan ominaisuudet” -kohdassa on vanhaa tietoa siitä että 11.10.2022 tai aiemmin tilattu vastaaja pysyisi edelleen maksuttomana. Tuosta olen pyytänyt korjausta, jotta se ei sekaisi meitä ja teitä enää enempää. 🙏🏼


😡


Paljonkohan niitä otetaan, kun ihmisille kerrotaan, että se maksaa lisää?



Ensinnäkin pahoittelut siitä että me modet olemme antaneet tästä aiheesta virheellistä tietoa ja toiseksi siitä että sitä uutta tietoa ei ole päivitetty kaikkialle. Totuushan on juuri se jonka @Zachris on tässä ketjussa useampaankin kertaan viestinyt. Eli kaikki vastaajat päivitetään uuteen versioon ja hinnoittelumuutos astuu voimaan 3.4.2023 tai määräaikaisen sopimuksen päätyttyä. Vastaajan asiakastuki-sivustolla “Vastaajan ominaisuudet” -kohdassa on vanhaa tietoa siitä että 11.10.2022 tai aiemmin tilattu vastaaja pysyisi edelleen maksuttomana. Tuosta olen pyytänyt korjausta, jotta se ei sekaisi meitä ja teitä enää enempää. 🙏🏼

No jos näin on että kaikki vastaajat muuttuvat kuukausimaksullisiksi, niin minkä takia minulle ei ole tullut siitä ilmoitusta (sähköpostia siis).

Kuten tuossa edellä olen kuvin ja selvityksin selittänyt, että jos vastaaja on otettu käyttöön vuosia sitten niin se näyttäisi säilyvän maksuttomana jos ei itse päivitä sitä uudempaan 🤔

Niin nytkö ne pakko-päivitetään kaikki ja aletaan periä maksua? Eihän tuosta sitten saa Erkkikään selvää että mikä on oikein ja mikä väärin 😠

Ja jos noin epäselvästi ilmaistaan pakkohinnoittelu niin tästä seuraa reklamointien tulva, kun maksuja ruvetaan perimään ihmisiltä jotka ovat olleet siinä uskossa että vanha vastaaja säilyy maksuttomana kun niin siellä lukee…

 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia


Ei ole minullekaan tullut tietoa mielestäni missään muodossa ns. pääliittymän vastaajan muuttumisesta maksulliseksi. Avattu vuosia sitten. Tuli sähköpostia vain jostain toisesta liittymästäni, joka on jo irtisanottu pois koko liittymä. Höh, no pitää se sitten irtisanoa tämä pääliittymän vastaaja.

 

Jännityksellä odotetaan palauteryöppyä. 

 

ps.

Käyttämättömän C-more kyllä irtisanottiin automaattisesti, hieno juttu! Koska en tuota edes muista tilanneeni, olisi ollut tylsää, jos olisi laskutus ruvennut pyörimään. 


No jos näin on että kaikki vastaajat muuttuvat kuukausimaksullisiksi, niin minkä takia minulle ei ole tullut siitä ilmoitusta (sähköpostia siis).

Kuten tuossa edellä olen kuvin ja selvityksin selittänyt, että jos vastaaja on otettu käyttöön vuosia sitten niin se näyttäisi säilyvän maksuttomana jos ei itse päivitä sitä uudempaan 🤔

Niin nytkö ne pakko-päivitetään kaikki ja aletaan periä maksua? Eihän tuosta sitten saa Erkkikään selvää että mikä on oikein ja mikä väärin 😠

Ja jos noin epäselvästi ilmaistaan pakkohinnoittelu niin tästä seuraa reklamointien tulva, kun maksuja ruvetaan perimään ihmisiltä jotka ovat olleet siinä uskossa että vanha vastaaja säilyy maksuttomana kun niin siellä lukee...

Kyllähän tämä vähintäänkin melkoisen epäselvää tiedottamista on. Sinne viestintäosastolle jälleen sellaisia terveisiä, että tiedottakaa nyt ihmeessä palveluista, varsinkin muutoksista, ajoissa ja selkeästi. Näitä epäselvyyksiä kun on ilmennyt mielestäni liikaa.

Ymmärrän, että siellä varmasti yritetään tehdä parhaansa, mutta näköjään pitäisi pyrkiä vielä parempaan. 

 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia


No jos näin on että kaikki vastaajat muuttuvat kuukausimaksullisiksi, niin minkä takia minulle ei ole tullut siitä ilmoitusta (sähköpostia siis).

 

Ei ole minullekaan tullut tietoa mielestäni missään muodossa ns. pääliittymän vastaajan muuttumisesta maksulliseksi. Avattu vuosia sitten. Tuli sähköpostia vain jostain toisesta liittymästäni, joka on jo irtisanottu pois koko liittymä. Höh, no pitää se sitten irtisanoa tämä pääliittymän vastaaja.

 

Kuten arvata saattaa niin kohderyhmä on valtavan suuri. Sen vuoksi tiedotteiden lähettämistä on porrastettu. Ensisijaisesti tiedote lähtee asikkaiden sähköposteihin, mutta ne asiakkaat joiden sähköpostiosoitetta ei syystä tai toisesta meiltä löydy, lähestytään kirjeellä viikkojen 1-8 aikana. 

 

 

Kuten tuossa edellä olen kuvin ja selvityksin selittänyt, että jos vastaaja on otettu käyttöön vuosia sitten niin se näyttäisi säilyvän maksuttomana jos ei itse päivitä sitä uudempaan 🤔

 

Tuon samaisen hinnastokuvan perusteella meiltäkin vastattiin aiemmin tähän ketjuun siinä luulossa että ohje on oikein. Se on kuitenkin päivittämättä. Pyysin siihen eilen illalla korjausta, jotta enempää sekaannuksia ei tulisi. Omasta puolestani olen todella pahoillani että viestintä ei ole ollut ihan parhaalla mahdollisella tasolla. Parempaan pitää ehdottomasti pyrkiä kuten @Yaria tuossa sanoikin. 


No jos näin on että kaikki vastaajat muuttuvat kuukausimaksullisiksi, niin minkä takia minulle ei ole tullut siitä ilmoitusta (sähköpostia siis).

 

Ei ole minullekaan tullut tietoa mielestäni missään muodossa ns. pääliittymän vastaajan muuttumisesta maksulliseksi. Avattu vuosia sitten. Tuli sähköpostia vain jostain toisesta liittymästäni, joka on jo irtisanottu pois koko liittymä. Höh, no pitää se sitten irtisanoa tämä pääliittymän vastaaja.

 

Kuten arvata saattaa niin kohderyhmä on valtavan suuri. Sen vuoksi tiedotteiden lähettämistä on porrastettu. Ensisijaisesti tiedote lähtee asikkaiden sähköposteihin, mutta ne asiakkaat joiden sähköpostiosoitetta ei syystä tai toisesta meiltä löydy, lähestytään kirjeellä viikkojen 1-8 aikana. 

 

 

@Yaria

Sähköposti löytyy kyllä ja muut tiedotteet ovat kyllä tulleet perille, mutta tätä vastaajan uudistumistiedotetta ei ole tullut eikä löydy roskapostistakaan.

Kyselin eilen myös tutuilta että onko heille tullut tiedotetta vastaajan päivityksestä maksulliseen ja tulos oli että vain uusia liittymiä koskien oli tullut tiedote. Sähköposti tiedossa heillä kaikilla ja muut tiedotteet ovat tulleet.

Jos tosiaan saisi yhteneväisen tiedon, että kuinka asia oikein on ja kannattaako vastaaja sanoa kokonaan irti jos sitä ei juurikaan käytä 🤔


Sähköposti löytyy kyllä ja muut tiedotteet ovat kyllä tulleet perille, mutta tätä vastaajan uudistumistiedotetta ei ole tullut eikä löydy roskapostistakaan.

Kyselin eilen myös tutuilta että onko heille tullut tiedotetta vastaajan päivityksestä maksulliseen ja tulos oli että vain uusia liittymiä koskien oli tullut tiedote. Sähköposti tiedossa heillä kaikilla ja muut tiedotteet ovat tulleet.

 

Aiemmassa viestissä mainitsinkin että koska kohderyhmä on niin suuri, niin tiedotteet lähetetään porrastetusti viikkojen 1-8 välisenä aikana. Nyt on menossa viikko 5, joten kaikille sitä ei ole vielä lähetetty. 

Ja jos vastaajaa ei tarvitse niin silloinhan sen kannattaa poistaa. Turha tietenkin maksaa sellaisesta palvelusta jolla ei ole käyttöä. 


kun luin tuota sivustoa telian vastaajasta niin sehän on ristiriitainen itsensä kanssa.

https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/vastaaja#vastaajan-hinnat

Vastaajapalvelu uudistuu. 3.4.2023 alkaen liittymä ja vastaajapalvelu hinnoitellaan erikseen. Vastaajan hinta tulee olemaan 1,5 €/kk. Samalla kaikki vastaajat päivitetään uuteen versioon.

 

Jos Vastaajasi on avattu 11.10.2022 tai aiemmin, se säilyy kuukausimaksuttomana

 

hmm … telia versus telia. kumpi telia on oikeassa.

nyt tosin tiedetään että maksullisuus tulee.

 


Tänään tuli viestiä liikkuvan laajakaistan hinnanmuutoksesta vastaajan kohdalta, sanoin sen irti koska en ole koskaan käyttänyt sitä edes tuossa liittymässä.

Odottelen nyt että milloin tulee viestiä vastaajan muuttumisesta maksulliseksi varsinaisessa puhelinliittymässäni, jossa maksuton vastaaja on ollut joskus käytössä 🥴