Skip to main content
Ratkaistu

Millaisilla asetuksilla netti toimii yhdessä puhelun kanssa

  • July 30, 2024
  • 11 kommenttia
  • 6447 katselukertaa

Käytän puhelinta henkilökohtaisena tukiasemana mökillä. Nettiyhteys katkeaa joka kerta, kun soitan puhelimella. Pystyykö puhelimen asetuksilla estämään tämän?

Ratkaisu jäseneltä kustaa1967

Telian kuuluvuusalue kartassa 4G  ja 5G on tällä alueella kuuluvuudeltaan erittäin hyvä.

 

Onhan puhelimessa tuki VoLTE/VoNR:lle ja ne päällä? Myös liittymän tulee olla sen verran uusi , että siinä on tuki myös.

11 kommenttia

kustaa1967
Irkkaaja

Käytän puhelinta henkilökohtaisena tukiasemana mökillä. Nettiyhteys katkeaa joka kerta, kun soitan puhelimella. Pystyykö puhelimen asetuksilla estämään tämän?

Vaikuttaa siltä , että puhelin siirtyy 2G-verkkoon puhelun ajaksi ja silloin ei netti toimi samanaikaisesti. Ilmeisesti Telia on jo sammuttanut 3G-verkon käyttöpaikallasi.

Jotta netti ja puhelut toimisivat samanaikaisesti , puhelimessa pitää olla 4G/5G-puheluille tuki ja tietysti 4G/ 5G-verkko saatavilla.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • July 30, 2024

Telian kuuluvuusalue kartassa 4G  ja 5G on tällä alueella kuuluvuudeltaan erittäin hyvä.

 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • July 30, 2024

ja puhelimessa on asetuksena verkkotilana 4G/3G/2G - vain 5G puuttuu

 


kustaa1967
Irkkaaja
  • Ratkaisu
  • July 30, 2024

Telian kuuluvuusalue kartassa 4G  ja 5G on tällä alueella kuuluvuudeltaan erittäin hyvä.

 

Onhan puhelimessa tuki VoLTE/VoNR:lle ja ne päällä? Myös liittymän tulee olla sen verran uusi , että siinä on tuki myös.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • July 30, 2024

Jiihaa! Loistavaa. VoLTE/VoNR ei ollut päällä. Nyt toimii!!


  • Morsettaja
  • June 24, 2025

Huomasin äsken itselläni saman ongelman eli puhelun ajaksi katkeaa puhelimesta jaettu nettiyhteys tietokoneessa. Kyseessä on Telia Dot 4G Rajaton+ -liittymä ja Telia Dot -sovelluksessa on VoLTE/VoNR asetus päällä.

Samaan aikaan, kun te nostatte hintoja, niin liittymään kuuluvat ominaisuudet eivät toimi luvatulla tavalla. Aiheen ulkopuolelta vielä lisään, että kauaksi jää muuten liittymän 200 megan latausnopeus. Parhaimillaan olen mitannut (speedtest.net) tämän ensimmäisen kuukauden aikana  70 megaa latausnopeudeksi, mutta monesti nopeus jää 50 megan tuntumaan tai sen alle ruuhka-aikoina. Jokatapauksessa yleisesti nopeus on ¼ luvatusta maksimista eli aika nihkeetä on meno ja silti pitäisi maksaa liittymästä enemmän elokuusta lähtien.

Edellisen Telia Prepaid liittymän 100 megan maksimi latausnopeus oli vain 20 megaa vähemmän testien mukaan kuin mitä tällä nykyisellä kiinteellä liittymällä, jonka pitäisi tarjota tuplamäärän nopeutta mainospuheisiin vedoten.


kustaa1967
Irkkaaja

Huomasin äsken itselläni saman ongelman eli puhelun ajaksi katkeaa puhelimesta jaettu nettiyhteys tietokoneessa. Kyseessä on Telia Dot 4G Rajaton+ -liittymä ja Telia Dot -sovelluksessa on VoLTE/VoNR asetus päällä.

Samaan aikaan, kun te nostatte hintoja, niin liittymään kuuluvat ominaisuudet eivät toimi luvatulla tavalla. Aiheen ulkopuolelta vielä lisään, että kauaksi jää muuten liittymän 200 megan latausnopeus. Parhaimillaan olen mitannut (speedtest.net) tämän ensimmäisen kuukauden aikana  70 megaa latausnopeudeksi, mutta monesti nopeus jää 50 megan tuntumaan tai sen alle ruuhka-aikoina. Jokatapauksessa yleisesti nopeus on ¼ luvatusta maksimista eli aika nihkeetä on meno ja silti pitäisi maksaa liittymästä enemmän elokuusta lähtien.

Edellisen Telia Prepaid liittymän 100 megan maksimi latausnopeus oli vain 20 megaa vähemmän testien mukaan kuin mitä tällä nykyisellä kiinteellä liittymällä, jonka pitäisi tarjota tuplamäärän nopeutta mainospuheisiin vedoten.

Sopimusehtojen mukaan 200M-liittymän nopeuden vaihteluväli on 10….200Mbit/s.

200M-liittymä ei poikkea 100M-liittymästä muuten kuin nopeusrajoittimen asetuksen osalta. Siis jos 100M-liittymällä ei päässyt edes siihen sen maksimiin , niin ei se nopeus mihinkään muutu vain rajoitinta nostamalla , kun verkko ei enempään pysty.

Jos sinulla netti katkeaan puhelun aikana , niin puhelin hyppää 2G-verkkoon puhelun ajaksi eli VoLTE ei toimi. Suosittelen tarkistamaan puhelimen VoLTE-asetukset ja tekemään vikailmoituksen ellei toimi.


  • Morsettaja
  • June 24, 2025

Sopimusehtojen mukaan 200M-liittymän nopeuden vaihteluväli on 10….200Mbit/s.

200M-liittymä ei poikkea 100M-liittymästä muuten kuin nopeusrajoittimen asetuksen osalta. Siis jos 100M-liittymällä ei päässyt edes siihen sen maksimiin , niin ei se nopeus mihinkään muutu vain rajoitinta nostamalla , kun verkko ei enempään pysty.

Jos sinulla netti katkeaan puhelun aikana , niin puhelin hyppää 2G-verkkoon puhelun ajaksi eli VoLTE ei toimi. Suosittelen tarkistamaan puhelimen VoLTE-asetukset ja tekemään vikailmoituksen ellei toimi.

Katselin jo aikaisemmin noita puhelimen asetuksia, enkä löytänyt mitään tiettyä asetusta mikä olisi tähän asiaan viitannut, mutta muutin sieltä sitten pari asetusta, niin näytti sen jälkeen homma toimivan. Kiitos avusta!

Minkä ihmeen takia noita liittymiä mainostetaan ja myydään sitten mm. nopeusluokan mukaan, jos niihin nopeuksiin ei pystytä todellisuudessa vaikuttamaan? Valheellista markkinointia tuollanen. Vai onko näitä 4G verkkoja rajoitettu niin, että saataisiin ihmiset siirtymään 5G liittymän asiakkaiksi, jotka ovatkin sitten jo huomattavasti kalliimpia? Täältä tuskin saan tähän rehellistä vastausta, mutta laitanpa nyt kuitenkin.

 

---
Muokkaus MatildaJuulia: Lainausta lyhennetty


kustaa1967
Irkkaaja

Liittymiä on helpompi myydä maksiminopeuksilla kuin käytännössä toteutuvilla. Tämä kyllä koskee on ihan kaikkia verkkoja ja operaattoreita.

Myyntipuheet ovat myyntipuheita ja sopimusehdot sitten kertovat enemmän todellisuudesta. Asiakkaan pitäisi ihan itse ottaa asioista selvää , mutta harva niin tekee tai edes osaa.

Tämä liittymäkauppa on nykyajan “hevoskauppaa” , josta rehellisyys on kaukana.

Mitä taas tulee noihin alhaisiin nopeuksiin , niin syitä kyllä riittää , mutta usein asiakkaita vain on verkon kapasiteettiin nähden liikaa.

Kuten suomalainen kansanviisaus sanoo , niin “kuuden tuuman ****** ei mahdu viiden tuuman putkeen”.

 


kustaa1967
Irkkaaja

Minkä ihmeen takia noita liittymiä mainostetaan ja myydään sitten mm. nopeusluokan mukaan, jos niihin nopeuksiin ei pystytä todellisuudessa vaikuttamaan? Valheellista markkinointia tuollanen. Vai onko näitä 4G verkkoja rajoitettu niin, että saataisiin ihmiset siirtymään 5G liittymän asiakkaiksi, jotka ovatkin sitten jo huomattavasti kalliimpia? Täältä tuskin saan tähän rehellistä vastausta, mutta laitanpa nyt kuitenkin.

Kirjoittelin vastauksen eilen illalla , mutta siinä lienee käytetty kiellettyjä sanoja ja koko viesti meni moderaattoreille tarkistettavaksi. No sinne se jäi ja pitänee kirjoitella uusi viesti vähän siistittynä.

Kaikki operaattorit markkinoivat liittymiään maksiminopeuksilla , joiden toteutuminen on kovin monesta asiasta kiinni. Yleisimmät syyt ovat kuuluvuus ja verkon kapasiteetti. Verkkoja ei mitoiteta niin , että kaikki käyttäjät saisivat aina ja joka paikassa liittymän maksiminopeudet , vaan jonkin keskiarvon mukaisen kuormituksen perusteella. Silloin se tarkoittaa , että jos käyttäjiä on paljon , niin kukaan ei saa siinä käyttöpaikassa maksimeita , vaan jotakin sopimuehtojen vaihteluvälin sisältä.

Hiukan asiakasta hämmentävää se markkinointi todella on , kun esim. 200M-liittymän sopimusehtojen mukainen  vaihteluväli on 10...200Mbit/s. No sama koskee myös 5G:tä ja muitakin verkkotekniikoita , joten mistään 4G:n kuristamisesta ei ole kyse.


  • Morsettaja
  • June 25, 2025

Minkä ihmeen takia noita liittymiä mainostetaan ja myydään sitten mm. nopeusluokan mukaan, jos niihin nopeuksiin ei pystytä todellisuudessa vaikuttamaan? Valheellista markkinointia tuollanen. Vai onko näitä 4G verkkoja rajoitettu niin, että saataisiin ihmiset siirtymään 5G liittymän asiakkaiksi, jotka ovatkin sitten jo huomattavasti kalliimpia? Täältä tuskin saan tähän rehellistä vastausta, mutta laitanpa nyt kuitenkin.

Kirjoittelin vastauksen eilen illalla , mutta siinä lienee käytetty kiellettyjä sanoja ja koko viesti meni moderaattoreille tarkistettavaksi. No sinne se jäi ja pitänee kirjoitella uusi viesti vähän siistittynä.

Kaikki operaattorit markkinoivat liittymiään maksiminopeuksilla , joiden toteutuminen on kovin monesta asiasta kiinni. Yleisimmät syyt ovat kuuluvuus ja verkon kapasiteetti. Verkkoja ei mitoiteta niin , että kaikki käyttäjät saisivat aina ja joka paikassa liittymän maksiminopeudet , vaan jonkin keskiarvon mukaisen kuormituksen perusteella. Silloin se tarkoittaa , että jos käyttäjiä on paljon , niin kukaan ei saa siinä käyttöpaikassa maksimeita , vaan jotakin sopimuehtojen vaihteluvälin sisältä.

Hiukan asiakasta hämmentävää se markkinointi todella on , kun esim. 200M-liittymän sopimusehtojen mukainen  vaihteluväli on 10...200Mbit/s. No sama koskee myös 5G:tä ja muitakin verkkotekniikoita , joten mistään 4G:n kuristamisesta ei ole kyse.

Kiitos selvennyksestä, nyt on taas vähän viisaampi. 😅