Skip to main content
Kysymys

Mobiilivarmenne ei toimi

  • 16. tammikuuta 2025
  • 15 kommenttia
  • 1115 katselukertaa

Olen yrittänyt kirjautua mm Kantaan eilisestä lähtien. Pääsen mobiilivarmenteella siihen asti, kun tulee tapahtumatunniste ja ainoa vaihtoehto on keskeytä. Olen käynnistänyt puhelimen uudelleen, ei apua. Ohjelma sanoo lähettäneensä tunnisteen puhelimeeni, mutta en sitä löydä. Tähän asti varmenne on toiminut hienosti jo ainakin vuoden ajan, jonka olen sitä käyttänyt.

15 kommenttia

Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 1689 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2025
LLEHMA358 kirjoitti:

Olen yrittänyt kirjautua mm Kantaan eilisestä lähtien. Pääsen mobiilivarmenteella siihen asti, kun tulee tapahtumatunniste ja ainoa vaihtoehto on keskeytä. Olen käynnistänyt puhelimen uudelleen, ei apua. Ohjelma sanoo lähettäneensä tunnisteen puhelimeeni, mutta en sitä löydä. Tähän asti varmenne on toiminut hienosti jo ainakin vuoden ajan, jonka olen sitä käyttänyt.

Yleistä ongelmaa emme ole havainneet varmenteen toiminnassa ja puhelimeni mobiilivarmenne toimi äsken normaalisti, kun testasin OmaKanta -palveluun kirjautumista. 

Tapahtumatunniste siis muodostuu sivustolla normaalisti, mutta tunnistupyyntöä ei tule näkyviin sinun puhelimeesi? Oletko vielä kerennyt käynnistää laitetta uudelleen tai testata varmenteen toimintaa toisen puhelimen avulla? 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • 4 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2025

Olen siis käynnistänyt puhelimen uudelleen. Ja koettanut toisella puhelimella, sama tulos. Tapahtumatunniste tulee, mutta ei ole kenttää, johon kirjoittaisi varmenteen salasanan ja vaihtoehtona on vain “Keskeytä”. 


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 1689 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2025
LLEHMA358 kirjoitti:

Olen siis käynnistänyt puhelimen uudelleen. Ja koettanut toisella puhelimella, sama tulos. Tapahtumatunniste tulee, mutta ei ole kenttää, johon kirjoittaisi varmenteen salasanan ja vaihtoehtona on vain “Keskeytä”. 

Eli puhelimeen tulee ilmoitus, jossa lukee varmennetapahtuman yksilöivä tunniste. Tuleeko tämän tapahtumatunnisteen alle OK ja Peru -painikkeet näkyville vai onko tässä kohdassa näkyvissä vain valinta keskeytä? 

Pystytkö tarkentamaan millä laitteilla olet kokeillut käyttää varmennetta?

 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • 4 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2025

Vain keskeytä-painike tulee näkyviin. Ei muuta mahdollisuutta. Puhelimet Sony Xperia XQ-BT52 ja Samsung Galaxy A 13 ovat käytössäni, kummassakaan ei toimi varmenne.


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 1689 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2025
LLEHMA358 kirjoitti:

Vain keskeytä-painike tulee näkyviin. Ei muuta mahdollisuutta. Puhelimet Sony Xperia XQ-BT52 ja Samsung Galaxy A 13 ovat käytössäni, kummassakaan ei toimi varmenne.

Erikoista tästä tekee se, että ongelma toistuu kahdella laitteella. Ethän tarkoita keskeytä -painikkeella tässä näkymässä olevaa keskeytä -painiketta? 

 

Tämä näkymä on selaimessa tunnistetapahtuman käynnistyksen jälkeen.

Puhelimeen tulisi aueta erillinen näkymä missä tunnistustapahtuma hyväksytään tai hylätään. Hyväksymisen jälkeen puhelimeen avautuu erillinen ikkuna missä PIN-tunnuksen syöttämistä varten.

 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • 4 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2025

Puhelimeen ei tule tapahtuman hyväksymispainiketta eikä PIN-tunnuksen syöttämismahdollisuutta. Olen odottanut kauan joka kerta ennen kuin painan keskeytä-painiketta.


Hannele2022
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+3
  • Irkkaaja
  • 693 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2025

Eilen tarvin mobiilivarmennetta, kun olin menossa suomi.fi sovellukseen. Siinä luki ensin, että mobiilivarmennokseen on tulossa muutoksia ( ohitin lisätiedot) mutta pääsin kuitenkin jatkamaan. Onko varmenteeseen tulossa yleensäkin muutoksia vai pelkästään suomi.fi sovellukseen?


kustaa1967
Irkkaaja
  • 1582 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2025
Hannele2022 kirjoitti:

 Onko varmenteeseen tulossa yleensäkin muutoksia vai pelkästään suomi.fi sovellukseen?

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010965264.html


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • 1689 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2025
LLEHMA358 kirjoitti:

Puhelimeen ei tule tapahtuman hyväksymispainiketta eikä PIN-tunnuksen syöttämismahdollisuutta. Olen odottanut kauan joka kerta ennen kuin painan keskeytä-painiketta.

Suosittelen tässä tilanteessa seuraavana kokeilemaan liittymän mobiilivarmenteen uudelleen rekisteröintiä Telian verkkosivujen kautta.

Mikäli ongelma jatkuu tästä toimenpiteestä huolimatta jätähän meille häiriöilmoituksen lomakkeella tai olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta pääsemme asiakastietojen kera tutkimaan tilannetta. 


Hannele2022
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+3
  • Irkkaaja
  • 693 kommenttia
  • 16. tammikuuta 2025
kustaa1967 kirjoitti:
Hannele2022 kirjoitti:

 Onko varmenteeseen tulossa yleensäkin muutoksia vai pelkästään suomi.fi sovellukseen?

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010965264.html

Kiitos ​@kustaa1967 😃


  • 8 kommenttia
  • 17. tammikuuta 2025

Jotakin häröjä tässä on ollut kun on palattu takaisin vanhaan ulkonäköön ainakin Windows/Edge selaimella operoitaessa. Itsellä F-Securen banking protection failasi ja tunnistautuminen ei mennyt loppuun saakka vaikka puhelimelle tuli pyyntö ja sen jälkeen selain yritti vielä jatkaa eteenpäin.

 

Ohjeeksi F-Securelta Settings > Support > Reset reputation cache.

 

Toimii mutta tänään perjantaina ulkonäkö oli vanhan näköinen ei se uusittu “mobiilivarmenne”sivu.

Tainnut alfa-testaus unohtua ja käytetään maksavia asiakkaita beta-testaukseen…

 


  • 8 kommenttia
  • 18. tammikuuta 2025

Elisa näyttää käyttävän uutta versiota, ja tuon F-Securen päivityksen ja resetin jälkeen sekin toimii Win/Edge.Eli Teliallakaan ei ole muuta vikaa kuin että F-Secure ja muut eivät tuota tunnistaneet “banking” saitiksi.Kannattais muistaa ilmoitella lisäyksistä etukäteen.


Katjane
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 837 kommenttia
  • 18. tammikuuta 2025
Venttikymppi kirjoitti:

Jotakin häröjä tässä on ollut kun on palattu takaisin vanhaan ulkonäköön ainakin Windows/Edge selaimella operoitaessa. Itsellä F-Securen banking protection failasi ja tunnistautuminen ei mennyt loppuun saakka vaikka puhelimelle tuli pyyntö ja sen jälkeen selain yritti vielä jatkaa eteenpäin.

 

Ohjeeksi F-Securelta Settings > Support > Reset reputation cache.

 

Toimii mutta tänään perjantaina ulkonäkö oli vanhan näköinen ei se uusittu “mobiilivarmenne”sivu.

Tainnut alfa-testaus unohtua ja käytetään maksavia asiakkaita beta-testaukseen…

 

Venttikymppi kirjoitti:

Elisa näyttää käyttävän uutta versiota, ja tuon F-Securen päivityksen ja resetin jälkeen sekin toimii Win/Edge.Eli Teliallakaan ei ole muuta vikaa kuin että F-Secure ja muut eivät tuota tunnistaneet “banking” saitiksi.Kannattais muistaa ilmoitella lisäyksistä etukäteen.

Kiitos näistä huomioista! Laitetaan eteenpäin selvitykseen ja palataan tähän viikonlopun jälkeen. 


AaTanja
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 719 kommenttia
  • 20. tammikuuta 2025

Olemme saaneet tietoon, että Mobiilivarmenteen uudistumisen myötä perjantaina puolen päivän jälkeen palvelu ylikuormittui kaikilta operaattoreilta. Tämän vuoksi me Telialla olemme väliaikaisesti palauttaneet liikenteen vanhaan ratkaisuun, kunnes tilanne saadaan korjattua. Tämä ainakin osin selittää yllä kuvattuja tilanteita Mobiilivarmenteen käytössä. Toistaiseksi palvelu siis toimii vanhalla tutulla näkymällä. 


TeroRe
Yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+4
  • Yhteisömanageri
  • 10350 kommenttia
  • 20. tammikuuta 2025
kustaa1967 kirjoitti:
Hannele2022 kirjoitti:

 Onko varmenteeseen tulossa yleensäkin muutoksia vai pelkästään suomi.fi sovellukseen?

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010965264.html

Meillä on myös Yhteisössä lyhyesti aiheesta:

 


Vastaa