Skip to main content

En pysty lopettamaan koodini (4 - 8 numeroa) syöttämistä. Syöttöikkunassa näkyy vain Poista, jolla voi poistaa jo syötettyjä numeroita. Ei ole mitään OK tms. kuten aloitusikkunassa, mihin kertakäyttöinen 4-numeroinen koodi syötetään (jonka jälkeen tämä koodin syöttöikkuna aukeaa.

Onko SIM-korttini viallinen? Vai onko vika puhelimessani, joka on Nokia 105 4G (2023)?

En pysty lopettamaan koodini (4 - 8 numeroa) syöttämistä. Syöttöikkunassa näkyy vain Poista, jolla voi poistaa jo syötettyjä numeroita. Ei ole mitään OK tms. kuten aloitusikkunassa, mihin kertakäyttöinen 4-numeroinen koodi syötetään (jonka jälkeen tämä koodin syöttöikkuna aukeaa.

Onko SIM-korttini viallinen? Vai onko vika puhelimessani, joka on Nokia 105 4G (2023)?

Oletko @keksu49 aktivoimassa käyttöösi uutta mobiilivarmennetta vai koetatko jo aktivoidun varmenteen avulla tunnistautua jollekkin sivustolle? 

En usko SIM-kortin viallisuuteen jos varmenne on jo aktivoitu käyttöösi tälle kortille. Pystytkö tarkistamaan millä numeroilla SIM-korttisi 12 -numeroinen tunnus alkaa? Jos kortti on 4v tai uudempi ei ongelmaa kortin puolesta tulisi olla. Varman vastauksen laitteen osuudesta ongelmaan saat testaamalla SIM-korttiasi toisessa laitteessa.

Ennen toisella laitteella testausta oletko jo kokeillut toimiiko laitteen neliönmallinen painike OK-painikkeena jos sen keskeltä painaa? Entä toimisiko OK-painikkeena vihreä luuri -painike tai laitteen yläosassa oikealla ja vasemmalla sijaitsevat toiminta -painikkeet?


Kortin tunnus alkaa 220577. Valitettavasti minulla ei ole testaamiseen sopivaa laitetta. Täytynee käydä myymälässä. Olin siis ottamasta ensimmäistä mobillivarmennettani käyttöön mutta ei vielä onnistunut.

Ensimmäinen ruutu puhelimella kysyy netissä ilmoitettua 4-numeroista koodia ja siinä lukee OK, jona toimii tuo “keskinappi”. Seuraavassa ruudussa, jossa varmenteen koodia syötetään, ei näy OK:ta, pelkästään Poista oikealla. Oikealla toimintanäppäimellä voi vain poistaa syöttämiään numeroita. Keskinapilla ei tapahdu mitään. Keskinapin ympärillä olevilla “liuskoilla” voi siirrellä kursoria.

Viallisuutta epäilen siksi, että 1. ruutu lienee “SMS-keskustelu”. Varmenteen koodia syötettäessä keskustellaan kai suoraan SIMin “toolkitin” kanssa, mutta jostain syystä se ei onnistu… Voiko SIM lukita toolkitin jotenkin, esim. olettaessaan, että SIMia on yritetty murtaa? (Perustoiminta, PINin vaihtaminen, toimii ihan OK. Toolkit on taas laajennus, että sinne voidaan tallettaa muutakin kuin puhelinluettelotietoa...)

Kertoilen miten kävi, kun käyn myymälässä.


Nyt toimii. Siirsin SIMin älypuhelimeen, missä mobiiliverkko päälle (ja WiFi pois). Mobiilivarmenteen käyttöönotto onnistui siinä. Tuli ihan kunnollinen syöttöruutu (ml. OK nappi) tunnusluvun syöttöön. Siirsin SIMin takaisin tuohon Nokia 105 4G (2023) puhelimeen ja testasin mobiilivarmentamista. Nyt tuli vastaavanlainen syöttöruutu OK nappeineen, missä varmentaminen tunnusluvulla onnistui.

Vinkkini niille, jotka haluavat tehdä mobiilivarmennuksen peruspuhelimessa (riittävän uudessa): tehkää mobiilivarmenteen SIMin käyttöönotto älypuhelimella (ehkä Telian myymälässä voi lainata?). Testatkaa silti siirtämällä SIM, että varmennus toimii myös peruspuhelimellanne. Esim. Telian tietoihinne voi yrittää kirjautua mobiilivarmenteella. Ja kannattaa aina yrittää varmistaa etukäteen, että peruspuhelimenne tukee tällaista.


Nyt toimii. Siirsin SIMin älypuhelimeen, missä mobiiliverkko päälle (ja WiFi pois). Mobiilivarmenteen käyttöönotto onnistui siinä. Tuli ihan kunnollinen syöttöruutu (ml. OK nappi) tunnusluvun syöttöön. Siirsin SIMin takaisin tuohon Nokia 105 4G (2023) puhelimeen ja testasin mobiilivarmentamista. Nyt tuli vastaavanlainen syöttöruutu OK nappeineen, missä varmentaminen tunnusluvulla onnistui.

Vinkkini niille, jotka haluavat tehdä mobiilivarmennuksen peruspuhelimessa (riittävän uudessa): tehkää mobiilivarmenteen SIMin käyttöönotto älypuhelimella (ehkä Telian myymälässä voi lainata?). Testatkaa silti siirtämällä SIM, että varmennus toimii myös peruspuhelimellanne. Esim. Telian tietoihinne voi yrittää kirjautua mobiilivarmenteella. Ja kannattaa aina yrittää varmistaa etukäteen, että peruspuhelimenne tukee tällaista.

Hienoa kuulla, että sait varmneteen aktivoitua käyttöösi toisen laitteen avulla. Mukava myös kuullä, että jaoit meille muille toimivan ohjeen vastaavien tilanteiden varalle. 


Vastaa