Skip to main content
Ratkaistu

Mobiiliverkon katkot

  • May 22, 2025
  • 5 kommenttia
  • 158 katselukertaa

Forum|alt.badge.img

Onko muilla ollut ongelmia mobiilidatan kanssa? Itselläni mobiiliverkko pätkii silloin tällöin täysin,  eli data ei liiku lainkaan muutamaan minuuttiin, ja tämä tapahtuu satunnaisesti kellonajasta riippumatta. Ongelma on jatkunut jo ainakin yli kuukauden.

 

Huomasin myös, että aina kun itselläni yhteys katkeaa, samaan aikaan Downdetectorissa näkyy piikki, eli myös muilla käyttäjillä näyttää olevan ongelmia Telian yhteyksien kanssa.

 

Olen myös saanut Telialta viestejä, joissa kerrotaan mobiiliverkon huoltotöiden peruuntumisesta (katso kuva). Voiko näillä perutuilla huoltotöillä olla jotakin tekemistä jatkuvien yhteysongelmien kanssa?

 

Olisi hyvä kuulla, onko muilla samanlaista ongelmaa .

 

 

Ratkaisu jäseneltä KaPetri

Ihan ymmärrettävää, jos ongelmia havaitsee lähinnä siellä missä liittymää tulee eniten käytettyä. Jos olisit havainnut samoja ongelmia säännöllisesti myös muualla, voisi ongelma johtua tällöin myös päätelaitteesta. Erityisesti, jos ongelma on jatkunut pidemmän aikaa. 

Tässä tilanteessa suosittelen kokeilemaan auttaako laitteen verkkoasetusten nollaus. Ongelman jatkuessa tästä on hyvä luoda häiriöilmoitus, josta löytyy muutama tarkka ajankohta milloin yhteys on mennyt jumiin. Näiden esimerkkien avulla matkapuhelinverkon asiantuntija pääsee tutkimaan miltä tukiaseman lokit näyttävät ongelman esiintyessä. 

Tyypillisesti matkapuhelinverkosta johtuvissa häiriöissä samat jumiset näkyvät samanaikaisesti myös muissa liittymissä. Jos taloudestasi löytyy myös muita meidän liittymiä niin niiden toimintaa on hyvä tarkistella, kun havaitset tässä liittymässä ongelmia. 

5 kommenttia

Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • May 23, 2025

Kiitos hyvästä keskustelun aloituksesta ​@Akufranorge. Toistuvat katkokset eivät tietenkään kuulu palveluun. Pyrimme ehkäisemään ja korjaamaan verkon huoltotöillä asiakkaille näkyviä häiriöitä. Nyt en saanut varmuutta mitä muutostöitä alueesi verkossa oli tarkoitus tehdä ja miksi työ on peruttu. 

Oletko näitä katkoksia havainnut vain tietyn alueen / osoitteen läheisyydessä vai onko ongelma paikasta riippumaton? Oletko pistänyt merkille, että pysyykö laitteella verkkoyhteys tukiasemaan, kuten kuvankaappauksessa vai katoaako verkko kokonaan?

Jos verkkoyhteys pysyy päällä, niin onko verkkotyyppi katkosten aikana aina 5G vai tapahtuuko datayhteyden katkoksia myös 4G-yhteyden ollessa käytössä?


Forum|alt.badge.img
  • Aloittaja
  • Faxaaja
  • May 23, 2025

Olen vain havainnut katkoksia kotona, sillä käytän puhelintani eniten kotona. Katkoksen aikana laite pysyy 5G-verkossa kuten kuvassa näkyy.

4G-verkosta en tiedä kun käytän puhelinta 5G-verkossa.


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • Ratkaisu
  • May 23, 2025

Ihan ymmärrettävää, jos ongelmia havaitsee lähinnä siellä missä liittymää tulee eniten käytettyä. Jos olisit havainnut samoja ongelmia säännöllisesti myös muualla, voisi ongelma johtua tällöin myös päätelaitteesta. Erityisesti, jos ongelma on jatkunut pidemmän aikaa. 

Tässä tilanteessa suosittelen kokeilemaan auttaako laitteen verkkoasetusten nollaus. Ongelman jatkuessa tästä on hyvä luoda häiriöilmoitus, josta löytyy muutama tarkka ajankohta milloin yhteys on mennyt jumiin. Näiden esimerkkien avulla matkapuhelinverkon asiantuntija pääsee tutkimaan miltä tukiaseman lokit näyttävät ongelman esiintyessä. 

Tyypillisesti matkapuhelinverkosta johtuvissa häiriöissä samat jumiset näkyvät samanaikaisesti myös muissa liittymissä. Jos taloudestasi löytyy myös muita meidän liittymiä niin niiden toimintaa on hyvä tarkistella, kun havaitset tässä liittymässä ongelmia. 


  • May 23, 2025

Mulla pätkii myös. Tosi katkot kestävät vain sekunteja. Aika ajoin (päivittäin kuitenkin) nettisivu latautuu vain osittain tai selain ilmottaa nettiyhteyden puuttuvan, mutta uudelleenlatauksella yleensä toimii taas. Joskus harvoin pitää yrittää muutaman kerran.

Olen uusi asiakas, eikä vanhalla operaattorilla pätkinyt, mutta hinnat nousivat siihen malliin, että otan mieluummin pätkimisen kuin hirvittävän hinnan.

Mulla on 4G ja puhelin kyllä pysyy verkossa. Joku aamu näkyi pudonneen edgeen, mutta palasi jossain vaiheessa takaisin 4G:hen.


lasselusse
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+3
  • Meilaaja
  • May 23, 2025

kuulostaa jokseenkin tutulta.

https://yhteiso.telia.fi/mobiililaajakaista-9/nr5g-paetkii-noin-viikon-vaelein-36247?tid=36247&fid=9

 

itse tuli havaittua kaksi pätkintä vikaa telian verkossa, sen verran sai selville että ei ole tilapäinen kuuluvuus ongelma tai ruuhka.

mastoyheys viassa yhteys katoaa, kuitenkin volte toimii. ip numero katoaa kokonaan. näitä on harvoin viime aikoina.

palomuuri vika, jossa tulevat paketit toimii ja lähtevät ei. testattu julkisella ip:lla ja pingillä. näitä oli viime aikoina useammin. volte toimii.

nyt ei ole teliaa käytössä, muuta viimeksi kun käytin niin oli telia prepaid 5g paketti ja apn:prointernet.