Skip to main content

Soneran multi-sim-palvelussa on ollut jo pidempään vuosien ajan ajoittain ongelmia jotka ovat lisääntyneet viime kuukausia. Käytössäni on kahdessa eri iPhonessa (iphone 7 ja iphone 6s Plus) multi-sim-rinnakkaiskortit, joiden avulla puhelun pitäisi hälyttää samanaikaisesti molemmissa liittymissä /molemmissa puhelimissa. Kuitenkin usein käy niin että puhelu menee suoraan vastaajaan tai sitten hälyttää kerran minkä jälkeen kääntyy vastaajaan.  Onko ainoa ratkaisu lopettaa multi-sim- palvelu josta on joskus hyötyäkin. Toinen multisim-korteista on varmennekortti (mutta ongelmaa ilmene jo ennenkuin vaihdoin varmennekortiksi, jolla voi asioida esim. viranomaispalveluissa kännykän avulla). 

 

Onko uusimmat käyttikset omaavissa iPhone 7 tai 6 s Plus -puhelimissa joitain säätöjä joillla voisi olla merkitystä. 

Virhetilanteelta tuo kyllä kuulostaisi, vastaavaa ongelmaa ei itsellä ainakaan Multisimin kanssa esiinny. Kannattaa laittaa vikatiketti menemään tekniseen asiakaspalveluun vaikka omien sivujen kautta, vikakuvaushan sulla on tuossa jo valmiina :)


Täälläkin on ainakin parin viikon ajan multi-sim temppuillut.

 

Yleensä vain rinnakkaiskortti hälyttää. Pääpuhelimessa ei edes näy että on tullut uusi puhelu. Soittaja kuulee ymmärtääkseni saman merkkiäänen kuin puhelin olisi sammutettu.

 

Tekstiviestit tulevat edelleen molempiin puhelimiin.


Morjesta! 

 

Multi-SIMin ei pitäisi aiheuttaa puheluliikenteeseen mitään ongelmia, kunhan molemmat SIM-kortit on puhelimissa (ei esim. rinnakkaiskortti tabletissa). Saapuvan puhelun tulisi hälyttää molemmissa puhelimissa, jos ne vain ovat päällä ja verkossa (virtaa piisaa ja PIN-koodi syötetty). Jos toinen puhelin on virratta tai kuuluvuusalueen ulkopuolella, niin puhelu hälyttää vain puhelimessa, joka on "saatavilla". 

 

Strong, mikäli iPhone-puhelimissasi ei kummassakaan ole "Älä häiritse"-tila päällä kun näin tapahtuu, niin kannattaa laittaa häiriöilmoitus Omilta sivuilta tulemaan. Tähän voi kirjoittaa omin sanoin miten ongelma ilmenee, lisäksi kannattaa liittää mukaan ainakin 2-3 esimerkkitapausta (päivämäärä, kellonaika, numero josta soitettu ja lyhyt selite, että menikö suoraan vastaajaan tai hälyttikö kerran ennen katkeamista tms.).

 

Biscuitprint, toimiiko pääliittymän puhelin muuten OK, eli soitettavat puhelut, viestit, mobiilidata? Sama ongelma kaikkien saapuvien puheluiden kanssa, ettei ole vain tietystä numerosta kyse? Mikäli molempiin puhelimiin käy saman kokoinen SIM-kortti, niin niitä voisi kokeilla vaihtaa päikseen. Näin nähtäisiin onko laitteen vaihdolla vaikutusta asiaan. 


Pienen testailun jälkeen ilmeni että puhelu ei hälyttänyt lainkaan pääliittymässä ja kakkospuhelimessa näytti katkeavan saman tien. Soittajan päässä puhelu meni vastaajaan vaikka molemmat puhelimet olivat päällä ja verkossa sekä mobiilidata toimi normaalisti.

 

Hyvä puoli on että kun kerran soitin puhelimella toiseen suuntaan niin sen jälkeen alkoi saapuvatkin puhelut hälyttää normaalisti. Pitää toivoa ettei ongelma tule takaisin.


Minulla on ollut ihan tavallisessa liittymässä tuota ongelmaa aina välillä 4G-verkon alueella. Ilmeisesti puhelin ei välillä tajua pudota 3G-verkkoon tai Soneran verkko ei osaa sitä käskeä. Tähän auttaa kun itse tekee puhelun (vaikka vastaajaan), sen jälkeen kaikki toimii. Onneksi sentään tulee heti tekstiviesti, että joku on yrittänyt soittaa.


Ainakin tässä omasssatapauksessa älä häiritse -asetuksissa on ollut toisessa puhelimessa yksi asetuksista pielessä minkä korjaamisen jälkeen on toistaiseksi toiminut normaalisti. En ole tiettävästi tuota asetusta itse säätänyt pieleen.
Soneran tuedon mukaan välillä voi myös olla ongelmaa 4g-verkosta 3g-verkkoon siirtymisessä jolloin puhelu voi mennä vastaajaan.


Vastaa