Skip to main content

Minulla on Telian rajaton 100m liittymä. Onko netin käyttö ilmaista EU:ssa, vaikka olisin ulkomailla esimerkiksi puoli vuotta? Tällä hetkellä minulla käytössä nettiä 12 GT/kk. 

Hei!



Jos tarkoitat tätä liittymää, https://kauppa.telia.fi/yksityisille/tuotteet/liittyma.aspx?Subscription=Voice&Plan=Rajaton100M



 



Liittymä sisältää puhelut ja viestit EU/ETA-maissa kotimaan hinnoin, sekä nettikäytön valitulla nopeudella paketin mukaiseen käyttömäärään saakka. EU/ETA-maiden nettipaketin loputtua käyttö jatkuu huolettomasti normaalinopeudella hintaan 1 €/päivä 400 Mt saakka, jonka jälkeen rajattomasti hidastetulla nopeudella 128 kbit/s vuorokauden loppuun.



 



Mutta sitten astuu kuvioon kohtuullinen käyttö, 



https://www.telia.fi/yrityksille/asiakastuki/liittymat-ja-laitteet/puhelinliittymat/kohtuullinen-kaytto



 



 



Kohtuullisen ja ajoittaisen käytön ylittymiseksi tulkitaan





  1. liittymän sijainti muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa yli kahden kuukauden ajan neljän kuukauden seurantajakson aikana, edellyttäen lisäksi, että


  2. yli 50 % liittymän liikenteestä tapahtuu muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa kyseisen seurantajakson aikana.




 



En tiedä, onko ennakkotapauksia noista, joten ehkä olisi hyvä, jos Telialta kommentoitaisiin, miten tämä konkreettisesti menee.



 



Ratkesiko asia? Jos jokin mietityttää, niin ethän epäröi kysäistä uudelleen!


Tässä lisää kohtuukäytöstä:



 



Telialla on oikeus seurata liittymän liikennelajikohtaista käyttöä (puhe, viestit ja netti) ja sijaintia EU/ETA-maissa sekä puuttua mahdolliseen kohtuullisen käytön ylittymiseen.



Kohtuullisen ja ajoittaisen käytön ylittymiseksi tulkitaan





  1. Liittymän sijainti muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa yli kahden kuukauden ajan neljän kuukauden seurantajakson aikana, edellyttäen lisäksi, että


  2. yli 50 % liittymän liikenteestä tapahtuu muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa kyseisen seurantajakson aikana.




Yllä mainitussa tilanteessa asiakkaalle lähetetään tekstiviestillä varoitus. Varoituksen antamisen jälkeen asiakkaalla on 14 päivää aikaa muuttaa käyttötapaansa, eli palata Suomeen ja käyttää liittymäänsä kotimaassa vähintään seitsemän vuorokauden ajan. Jos asiakas ei näin tee, Telialla on oikeus periä kohtuukäytön ylittävästä liikenteestä lisämaksua liikennelajikohtaisesti (puhe, viestit ja netti).



Jos asiakas osoittaa, että edellä mainitut edellytykset lisämaksun perimiselle eivät täyty, lisämaksua ei peritä.


Moi @piiia! Tervetuloa Yhteisöön, kiva että olet läytänyt tänne keskustelemaan :smileyhappy:



 



Tämä kysymys nousee esiin usein silloin, jos on lähdössä esimerkiksi työkomennukselle, pidemmälle reissulle tai vaihto-opiskeluun. @Purnipsi  ja @kiisseli67 avasivatkin jo hyvin ulkomaankäytön politiikkaa. Avainsanana onkin tuo aiemmin mainittu kohtuullinen käyttö, johon kuuluu esimerkiksi liittymän käyttäminen satunnaisessa matkailussa ulkomailla, mutta ei pysyvän oleskelun aikana.  Liittymämme on tarkoitettu käytettäväksi pääasiallisesti Suomessa, eli jos olet lähdössä pidemmäksi aikaa reissun päälle, niin suosittelen aina hankkimaan paikallisen liittymän kohdemaasta. 



 



Nykyinen liittymäsi voidaan matkan ajaksi vaihtaa esimerkiksi pienempään pakettiin, ja voit ottaa saman numeron käyttöön palatessasi. Itse olen pitänyt Suomen sim-korttia myös pidemmillä reissuilla mukanani varaliittymänä :smileyhappy:


Vastaa