Skip to main content
Kysymys

Netti katkeaa kun puhelu tulee

  • September 16, 2025
  • 17 kommenttia
  • 218 katselukertaa

Hei. Tarvitsisi jotain asiantuntemusta.

Puhelin;OP 11 5g

Liittymä telia 5g

Kun vastaa puheluun niin netti katkeaa välittömästi. Tätä ongelmaa ei ollut elisan liittymässä ja sim kortin asetuksissa ei kukaan edes telialla ole löytänyt syytä miksi se netti katkeaa. Eli liittymässä ei ole voltea eikä vonr tms vaihtoehtoja mitä esim. Elisan liittymässä oli jolla netti pysyi päällä kun puhelu oli käynnissä. Rupeaa sen verta jyrsimään kun ei kukaan osaa auttaa...että pitääkö liittymää taas vaihtaa. Olisiko jollain kokemusta OP puolelta asetuksista tms. Joka jelppaisi. Devariasetukset on network kohdassa SA+nonSa valittuna….ei auta sieläkään mikään. Eli voiko kyse olla nyt puhtaasti sim kortin conffissa vika?

 

Kiitos

17 kommenttia

kustaa1967
Irkkaaja
  • September 16, 2025

Hei. Tarvitsisi jotain asiantuntemusta.

Puhelin;OP 11 5g

Liittymä telia 5g

Kun vastaa puheluun niin netti katkeaa välittömästi. Tätä ongelmaa ei ollut elisan liittymässä ja sim kortin asetuksissa ei kukaan edes telialla ole löytänyt syytä miksi se netti katkeaa. Eli liittymässä ei ole voltea eikä vonr tms vaihtoehtoja mitä esim. Elisan liittymässä oli jolla netti pysyi päällä kun puhelu oli käynnissä. Rupeaa sen verta jyrsimään kun ei kukaan osaa auttaa...että pitääkö liittymää taas vaihtaa. Olisiko jollain kokemusta OP puolelta asetuksista tms. Joka jelppaisi. Devariasetukset on network kohdassa SA+nonSa valittuna….ei auta sieläkään mikään. Eli voiko kyse olla nyt puhtaasti sim kortin conffissa vika?

 

Kiitos

OP:sta en osaa sanoa mitään , mutta oletko vaihtanut hiljattain operaattoria Elisalta Telialle?

Jos olet , niin liittymällesi pitäisi automaattisesti aktivoitua VoLTE , mutta se voi viedä välillä viikon tai pari.

Nopeimmin saat sen aktivoitua  , kun otat yhteyttä Telian aspaan ja pyydät aktivoimaan manuaalisesti.


Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • September 16, 2025

Hei ​@puhelias pupu ja tervetuloa Yhteisöön 👋🏼 Mukavaa että löysit tiesi tänne! 

@kustaa1967 tuossa jo neuvoikin sinua, VoLTE tosiaan tarvitaan että netti pysyy päällä puhelun tullessa. Asiakaspalveluun ei välttämättä kuitenkaan tarvitse olla yhteydessä, homma hoituu myös kirjautumalla Minun Teliaan mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksella. Liittymän lisäpalveluita muokkaamalla voit kytkeä palvelun päälle myös itse. Ohjeet löydät tarvittaessa meidän asiakastukisivustolta


kustaa1967
Irkkaaja
  • September 16, 2025

Hei ​@puhelias pupu ja tervetuloa Yhteisöön 👋🏼 Mukavaa että löysit tiesi tänne! 

@kustaa1967 tuossa jo neuvoikin sinua, VoLTE tosiaan tarvitaan että netti pysyy päällä puhelun tullessa. Asiakaspalveluun ei välttämättä kuitenkaan tarvitse olla yhteydessä, homma hoituu myös kirjautumalla Minun Teliaan mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksella. Liittymän lisäpalveluita muokkaamalla voit kytkeä palvelun päälle myös itse. Ohjeet löydät tarvittaessa meidän asiakastukisivustolta

Voi sen noinkin tehdä , jos se ko. kohta Minun Teliasta vain löytyy. Itselläni taannoin oli tilanne , että sitä 4G-puhe asetusta ei ollut Minun Teliassa ollenkaan ja piti pyytää aspaa avuksi.


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • September 16, 2025

Hei ​@puhelias pupu ja tervetuloa Yhteisöön 👋🏼 Mukavaa että löysit tiesi tänne! 

@kustaa1967 tuossa jo neuvoikin sinua, VoLTE tosiaan tarvitaan että netti pysyy päällä puhelun tullessa. Asiakaspalveluun ei välttämättä kuitenkaan tarvitse olla yhteydessä, homma hoituu myös kirjautumalla Minun Teliaan mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksella. Liittymän lisäpalveluita muokkaamalla voit kytkeä palvelun päälle myös itse. Ohjeet löydät tarvittaessa meidän asiakastukisivustolta

Ei pysty tuota tekemään, vain VoWIFI voi kytkeä päälle tai pois. Jos ei ole ihan viikon sisällä tuo muuttunut.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • September 16, 2025

Hei, kiitos kaikille viesteistä. Kuten sanottua niin tuota volte asetusta ei tule sim kortin asetuksista ollenkaan. Olen soittanut aspaan viime viikolla….se oli yhtä tyhjän kanssa, sieltä sanottiin että mene liikkeeseen. Kävin tänään triplan pisteessä näyttämässä asetuksia ja siellä oltiin aivan samassa tilanteessa että kummasteltiin vaan ja sanottiin että koita elisan sim korttia sinne. Kas kummaa...kun löi elisan kortin niin elisan kaikki asetukset 5g jne tuli sinne heti.

 

Eli onko kortissa nyt vikaa?

Pisteessä toki tarkistettiin kaikki liittymän asetukset ja sanottiin että 4g puhe ja kaikki tarvittava on Telian puolelta päällä liittymällä...mutta liittymä vaan ei nyt toimi halutusti?


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • September 17, 2025

Hei, kiitos kaikille viesteistä. Kuten sanottua niin tuota volte asetusta ei tule sim kortin asetuksista ollenkaan. Olen soittanut aspaan viime viikolla….se oli yhtä tyhjän kanssa, sieltä sanottiin että mene liikkeeseen. Kävin tänään triplan pisteessä näyttämässä asetuksia ja siellä oltiin aivan samassa tilanteessa että kummasteltiin vaan ja sanottiin että koita elisan sim korttia sinne. Kas kummaa...kun löi elisan kortin niin elisan kaikki asetukset 5g jne tuli sinne heti.

 

Eli onko kortissa nyt vikaa?

Pisteessä toki tarkistettiin kaikki liittymän asetukset ja sanottiin että 4g puhe ja kaikki tarvittava on Telian puolelta päällä liittymällä...mutta liittymä vaan ei nyt toimi halutusti?

 

Oletko vielä kerennyt testata auttaisiko puhelimen verkkoasetusten nollaus/palautus tilanteeseen? 

Vanha SIM-kortti voi aiheuttaa ongelman, mutta kortin käytännössä pitäisi olla noin kymmen vuotta vanha, jotta sen vuoksi liittymällä ei toimisi 4G-puhelut. Liittymän asetukset kuulostavat olevan kunnossa, jos liittymälle on määritetty 4G Puhe -ominaisuus. Suosittelen varmistamaan liittymän toimivuuden toisella laitteella, jos tilanne ei parane 1+ laitteen verkkoasetusten nollauksen kautta. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • September 17, 2025

Verkkoasetukset on nollattu...ei aittanut sekään. Testattu myös toisessa puhelimessa ja niitä asetuksia ei vaan ilmesty sim kortin hallintaan….onpahan taas kokemus teliasta….tällainen ei kyllä anna hyvää kokemusta...huoh.

 


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • September 17, 2025

Verkkoasetukset on nollattu...ei aittanut sekään. Testattu myös toisessa puhelimessa ja niitä asetuksia ei vaan ilmesty sim kortin hallintaan….onpahan taas kokemus teliasta….tällainen ei kyllä anna hyvää kokemusta...huoh.

Sim-kortin hallintaan ei pitäisikään ilmestyä mahdollisuutta muokata 4G-puhetta. Laitteesta ja sen ohjelmistoversiosta riippuen yhteydet/matkapuhelinverkot valikkoon voi ilmestyä mahdollisuus valita toimivatko puhelut ensisijaisesti 4G-verkon kautta. En osaa sanoa miten tämä on ilmoitettu OP-laitteilla. 

Saitko testipuhelulla varmistettua, että datayhteys katkeaa soiton aikana? Jos datayhteydessä on edelleen ongelmia puheluiden aikana näistä toimenpiteistä huolimatta, niin jätäthän meille häiriöilmoituksen tästä. Pääsemme siten varmistamaan, että liittymältäsi löytyvät tarvittavat asetukset. 


kiisseli67
Virtuaalihahmo
Forum|alt.badge.img+7
  • Virtuaalihahmo
  • September 17, 2025

Oletko siis ​@puhelias pupu käynyt Minun Telia -sovelluksesta laittamassa 4G-puhe ominaisuuden päälle?

Se löytyy sieltä liittymän palvelut osiosta. Kokeile vielä tuo, jos et ole vielä kokeillut.

Puhelimet näyttävät vaihtelevasti VoLTE/WoWiFi kuvaketta puhelimen näytöllä riippuen puhelimesta (uudemmat puhelimet eivät välttämättä näytä ollenkaan ja saattavat näyttää toisen operaattorin verkossa) 🤷‍♀️


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • September 17, 2025

Minun Telia sovelluksessa ei ole 4G puhetta kytkettävissä. On vain VoWifi, wifi-puhelut päälle/pois. 

Lisäksi otettava huomioon se, että onkohan liittymässä Telian päässä oikeasti ominaisuudet oikein. Kysyisin vielä chatin kautta, että varmistavat liittymän ominaisuudet, että VoLTE/4G puhe on varmasti päällä.

Sitten kokeilisin puhelimen toisessa SIM-paikassa, että toimiiko tuo sillä. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • September 17, 2025

 

Sitten kokeilisin puhelimen toisessa SIM-paikassa, että toimiiko tuo sillä. 

ISO KIITOS! Nyt vaihdoin kortin paikkaa SIM2 niin johan pelittää!! Ihme että oli tuosta kiinni, tietääkseni en kyllä ole käyttänyt kun SIM1 paikkaa aina koska ulkomaan SIM kortit aina 2 paikassa.

Eli ilm. Telialla asetuksetkin oikein, eli jälleen “tyhmä käyttäjä” asialla mutta...🤷🏼

Iso kiitos kaikille. Onneksi ei mennyt operaattorin vaihdoksi vielä kun homma ratkesi.😎


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • September 17, 2025

Hyvä että lähti tolla toimimaan. Ei pitäisi olla mitään syytä että ei sim1 toimisi myös. Nyt kun on se paikka ollut tyhjä, voisi kokeilla vaikka vielä uudelleen sim1. Tosin ei mitään väliä kummassa kortti on käytön kannalta, ihan makuasia. Ehkäpä jokin puhelinohjelmiston bugi. Korttia vaihdettaessa puhelin lataa operaattorikohtaiset asetukset muististaan (eivät ole käyttäjän ulottuvissa) ja joku noissa ollut selvästi jumissa tai väärin. Ei ole käyttäjään osaamisesta kiinni, vaan puhelinohjelmiston bugista tms. johon ei käyttäjä suoraan voi vaikuttaa.


kiisseli67
Virtuaalihahmo
Forum|alt.badge.img+7
  • Virtuaalihahmo
  • September 17, 2025

Minun Telia sovelluksessa ei ole 4G puhetta kytkettävissä. On vain VoWifi, wifi-puhelut päälle/pois. 

Lisäksi otettava huomioon se, että onkohan liittymässä Telian päässä oikeasti ominaisuudet oikein. Kysyisin vielä chatin kautta, että varmistavat liittymän ominaisuudet, että VoLTE/4G puhe on varmasti päällä.

Sitten kokeilisin puhelimen toisessa SIM-paikassa, että toimiiko tuo sillä. 

Hmm minulla ainakin lukee näin:

 


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • September 17, 2025

Kuten tuossa on, niin tuo "Poista" vaikuttaa pelkästään Telia Wifi -puheluihin, ei 4G Puheeseen. Tai sitten tuon ymmärtää aivan väärin.


kiisseli67
Virtuaalihahmo
Forum|alt.badge.img+7
  • Virtuaalihahmo
  • September 17, 2025

Kuten tuossa on, niin tuo "Poista" vaikuttaa pelkästään Telia Wifi -puheluihin, ei 4G Puheeseen. Tai sitten tuon ymmärtää aivan väärin.

Aikoinaan tuli kytkettyä tuo 4G puhe ja wifi-puhelut omaan puhelimeen ja sitten miehen puhelimeen, joka ei kuulunut tai näkynyt tuetuissa puhelimissa, mutta niin vain ilmeistyi miehenkin puhelimeen 4G- ja wifi-puhelut.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • September 19, 2025

Kokeiltu on nyt jälleen 1sim paikassa ja ei ole parantunut. Hyvä on se että tämä nyt toimii sielä 2sim paikassa. Joko sielä on se ohjelmisto bugannut tai sitten jotain muuta….onneksi on 2 paikkaa sentäs korteilla.


kustaa1967
Irkkaaja
  • September 20, 2025

Kuten tuossa on, niin tuo "Poista" vaikuttaa pelkästään Telia Wifi -puheluihin, ei 4G Puheeseen. Tai sitten tuon ymmärtää aivan väärin.

Aikoinaan tuli kytkettyä tuo 4G puhe ja wifi-puhelut omaan puhelimeen ja sitten miehen puhelimeen, joka ei kuulunut tai näkynyt tuetuissa puhelimissa, mutta niin vain ilmeistyi miehenkin puhelimeen 4G- ja wifi-puhelut.

VoLTE kytkeytyy liittymälle automaattisesti , mutta välillä se voi kestää tuntemattoman ajan.

Vai VoWiFiä voi käpälöidä Minun Teliassa itse.