Skip to main content

Ostin Gigantista robotti-imurin. Oston yhteydessä myyjä tiedusteli puhelinoperaattoriani. Kerroin olevani Telian asiakas.

Myyjä näpytteli hetken ja ilmoitti, että minulla on näköjään toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Hän voisi pistää sopimuksen paremmaksi.

Ihmettelin, miten norjalaisen kodinkoneliikkeen myyjä voi tietää minkälaisen sopimuksen olen sopinut Telian kanssa. Myyjä sanoi että he näkevät täältä kaikki.

Eläköön tietoturva! Jos teen sopimuksen Telian kanssa, se leviää ympäri kyliä…

Olin tehnyt sopimuksen jonka päättymispäivä on 31.10.2024. Syystä, jota en tiedä, sopimus oli Telian toimesta muutettu syyskuussa.

Olimme sopineet myyjän kanssa että tulen myymälään ennen sopimuksen päättymistä, jotta voimme uusia sopimukseni “asiakasystävällisemmäksi”. Joten ei kun myymälään.

Uusi sopimus onnistuikin, mutta koska vanha sopimukseni oli lopetettu ennen aikojaan jouduin maksamaan liittymän päivityksestä 9,10€. Siis minulle päivitettiin liittymä, joka minulla oli ollut jo muutaman vuoden ?!? Eli ei tehty yhtään mitään.

Muutaman päivän kuluttua sain viestin: ” Hei, Kiitos että olet asiakkaamme”

Joskus on vain hyvä kieltäytyä jos ei ole tarvetta, koska Gigantti on yksi lukuisista jälleenmyyjien yrityksistä jotka tarjoavat teleoperaattorien liittymiä.

 

Tottakai on luonnollista kartoittaa lisäpalveluiden tarve myyntityössä asiakkaalle, mutta yleensä se tapahtuu tuoteyhteyteen liittyen esim. lapselle uutta puhelinta hankkiessa. Jos olisin ollut myyjä olisin kysynyt esimerkiksi robotti-imurin lisävarusteiden tarvetta ja ehdottanut niitä ennen kassalle siirtymistä.🙂


Itse olen huomannut, että säästyy mieliharmilta ja vaivalta, kun ei osta liittymiä miltään helppoheikiltä. Lupaavat mitä sattuu kunhan vaan saavat myyntiprovikat ja sama vaivaa ihan Gigantista ostaessa mitä vaan muutakin. Parempi ostaa sieltä, missä on oikeasti halpaa ja saa vielä palvelua päälle. 

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/7fd1e0d5-78fd-4ba9-b19f-29ee09890d06


Itse kävin ostamassa kuivausrummun Powerilta. Kun kaupat oli tehty niin kysyi puhelinliittymästä että josko ois tarve päivittää niin sanoin että ette pysty että on niin hyvä sopimus Telian kanssa. No kysyi miten olisi mobiililaajaakkaista niin sanoin vain että ette pysty siihen mihin Telia pystyy. Tuumasi lopuksi että pakko myöntää ettei voi tehdä tarjouksia että on niin hyvät edut. Se siitä. 


Gigantista ostin läppärin. Olisi saanut noin 100€ alennuksen, kun olisin vaihtanut operaattoria toiseen. Sitten olisi saanut jotain etua viihteestä ja olisivat halunneet yrittää tarjota laajakaistastakin parempaa tarjousta (ei onnistunut, koska on jo talonyhtiöhinta). Ymmärtävät kyllä ei-sanan ostoksia tehdessä.


Ymmärtävät kyllä ei-sanan ostoksia tehdessä.

Tässä ei ollut kyse ei-sanasta. Liittymäasiat ja muut hoidan aina Telian myymälässä.

Ostin siis robotti-imurin. Ostotapahtuma meni näin:

Maksatko pankki- vai luottokortilla?
Pankkikortilla

Saanko nähdä henkilöllisyystodistuksesi?
Näytän henkilöllisyystodistuksen

Minkä operaattorin liittymä sinulla on?
Telian

Sinulla on näköjään toistaiseksi voimassa oleva sopimus, pystyn antamaan sinulle paremman Telia sopimuksen tästä.

En ole antanut Gigantille mitään henkilökohtaisia tietojani. Samana iltana sain puhelimeeni ensimmäisen viestin Gigantista. Mielestäni ihmettelen oikeutetusti; miten Telia, jonka kanssa olen tehnyt sopimuksen, käsittelee henkilötietorekisteriään niin, että sitä pystyy norjalaisomisteinen yritys käyttämään markkinoinnissa?

“Henkilötietoja ovat kaikki tiedot, joiden perusteella ihminen voidaan tunnistaa suoraan tai epäsuorasti, kuten nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite tai kotiosoite. Tietosuoja-asetus koskee henkilötietoja ja asettaa velvollisuuksia yrityksille ja organisaatioille, jotka käsittelevät henkilötietoja”.


 

En ole antanut Gigantille mitään henkilökohtaisia tietojani. Samana iltana sain puhelimeeni ensimmäisen viestin Gigantista. Mielestäni ihmettelen oikeutetusti; miten Telia, jonka kanssa olen tehnyt sopimuksen, käsittelee henkilötietorekisteriään niin, että sitä pystyy norjalaisomisteinen yritys käyttämään markkinoinnissa?

“Henkilötietoja ovat kaikki tiedot, joiden perusteella ihminen voidaan tunnistaa suoraan tai epäsuorasti, kuten nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite tai kotiosoite. Tietosuoja-asetus koskee henkilötietoja ja asettaa velvollisuuksia yrityksille ja organisaatioille, jotka käsittelevät henkilötietoja”.

 

Yksityisyydensuoja on ihan ykkösasioitamme. Tuossa jo ylempänä ketjussa kävikin ilmi, että mm. Gigantti on meidän jälleenmyyjämme. Meillä on jälleenmyyjien sekä kaikkien muidenkin meidän rinnalla ja kanssa toimivien alihankkijoiden ym. toimijoiden kanssa sopimus siitä, miten ja millä ehdoin sekä mihin tarkoitukseen luovutamme asiakastietoja kyseisten yritysten käyttöön. Tietosuojalausuntomme löytyy netistä, ja siellä on mielestäni kattavasti avattu tätä kuviota. 


Ymmärtävät kyllä ei-sanan ostoksia tehdessä.

Tässä ei ollut kyse ei-sanasta. Liittymäasiat ja muut hoidan aina Telian myymälässä.

Ostin siis robotti-imurin. Ostotapahtuma meni näin:

Maksatko pankki- vai luottokortilla?
Pankkikortilla

Saanko nähdä henkilöllisyystodistuksesi?
Näytän henkilöllisyystodistuksen

Minkä operaattorin liittymä sinulla on?
Telian

Sinulla on näköjään toistaiseksi voimassa oleva sopimus, pystyn antamaan sinulle paremman Telia sopimuksen tästä.

En ole antanut Gigantille mitään henkilökohtaisia tietojani. Samana iltana sain puhelimeeni ensimmäisen viestin Gigantista. Mielestäni ihmettelen oikeutetusti; miten Telia, jonka kanssa olen tehnyt sopimuksen, käsittelee henkilötietorekisteriään niin, että sitä pystyy norjalaisomisteinen yritys käyttämään markkinoinnissa?

“Henkilötietoja ovat kaikki tiedot, joiden perusteella ihminen voidaan tunnistaa suoraan tai epäsuorasti, kuten nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite tai kotiosoite. Tietosuoja-asetus koskee henkilötietoja ja asettaa velvollisuuksia yrityksille ja organisaatioille, jotka käsittelevät henkilötietoja”.

Tuossa Gigantti epäonnistui, että myyjä ei kertonut henkilöllisyystodistuksen pyytämisen perustuvan siihen, että voisi tarkistaa liittymäpalvelut ja tarjota sinulle liittymätarjousta. Pitäisi viestiä selkeämmin, että mihin tarkoitukseen tietoja kysytään ja että mitä palvelua ollaan kulloinkin tarjoamassa. Robotti-imurin, sähkövatkaimen, hammasharjan tms oston yhteydessä ei odota käsiteltävän liittymäasioita. Puhelimen oston yhteydessä kyllä voi odottaa jossain määrin liittymäasioita käsiteltävän. Ehkäpä liittymän tarjoaminen on mennyt niin rutiiniksi, että kommunikointi myyjältä unohtui.


Ikävä kyllä, kaupassakin käydessä tulee olla tarkkana kuin porkkana.

Koska roboti-imurit, sähkövatkaimet ja hammasharjat eivät ole K18/K20-tuotteita, hälytyskellojen olisi pitänyt soida jo siinä vaiheessa, kun myyjä kysyi henkilöllisyystodistusta.


Minä en kyllä kuljeta henkilötodistusta mukanani vaan pitää tietää etukäteen jos sen tarvitsee. Viimeksi on pankissa tarvittu. Jos maksaa kaupassa esim. sen robotti-imurin niin ei siihen henkkareita tarvita, käyttää sitten käteistä, pankkikorttia tai luottokorttia maksamiseen.

Itse en myös pidä tuosta tuputtamisesta liittymien, sähkön ym. suhteen missään muodossa. Pitäisi heti tehota simppeli: “Ei kiitos!”.


Minä en kyllä kuljeta henkilötodistusta mukanani vaan pitää tietää etukäteen jos sen tarvitsee. Viimeksi on pankissa tarvittu. Jos maksaa kaupassa esim. sen robotti-imurin niin ei siihen henkkareita tarvita, käyttää sitten käteistä, pankkikorttia tai luottokorttia maksamiseen.

Niin…

Nyt menee kiisselit ja puurot sekaisin.

Kun on kyse tietoturvasta, niin tuskin henkilötodistuksen esittäminen kaupassa liittyy siihen mitenkään.

Sanotaan nyt vaikka että olen “sokea”. “Sokea” tarvitsee avustajaa, joka käyttää avustettavan pankkikorttia. Tämän pystyy todistamaan EU-vammaiskortilla jossa on avustajamerkintä.

Pankkikorttia saa käyttää ainoastaan sen omistaja. Jos avustaja käyttää avustettavan korttia siitä kassalle ilmoittamatta, on kyseessä maksuvälinepetos, jolloin myyjällä on velvollisuus ottaa kortti haltuun ja ilmoittaa siitä pankille.

Pitääkö avata henkilökohtaisia asioita vielä tarkemmin, vai riittääkö tämä...

 


Iltalehti 20.10.2024

Lakimies Matti, 73, lähti ostamaan Gigantista virtajohtoa, otti pian jalat alleen – ”Harkitsen rikosilmoitusta”

Matti, 73,  lähti pari viikkoa sitten ostamaan Gigantista uutta virtajohtoa läppäriin.

Matti kertoo, että myyjä ilmoitti hänen maksavan kohtuuttoman paljon liittymän virustorjunnasta eli 19,90 euroa kuukaudessa. Myyjä ilmoitti, että hän pystyisi järjestämään virustorjunnan todella halvalla tekemällä uuden sopimuksen.

– Koska en pystynyt hahmottamaan, oliko tuo todella pelkän virustorjunnan hinta, päätin poistua tilanteesta. Ilmoitin, että minulla on kiire ja poistuin. Myyjä käveli rinnallani ja huusi perääni, että ”19,90 on aivan hirvittävä kuukausihinta virustorjunnasta”.

Kotona Matti luki Elisan sopimusehdot. Kävi ilmi, että hän maksoi tosi asiassa kuukaudessa 19,57 euroa. Ja että tähän hintaan kuului virustorjunnan ohella puhelintuki, identiteettivarkausvakuutus, tietojen palautus, laitteen turvaaminen sekä identiteetin ja maksutoimintojen turvaaminen.

Matti koki, että myyjä yritti johtaa häntä tietoisesti harhaan väärillä tiedoilla ja painostuksella.
– Harkitsen asiassa rikosilmoitusta petoksen yrityksestä, Hilli sanoo

*************************************************************

Lakimies Matti suivaantui 0,37 eurosta. Ei siitä, että myyjä käytti kolmannelta osapuolelta saamaansa luottamuksellista tietoa väärin markkinoinnissa. 😀 En ehkä palkkaisi Mattia...


Lakimies Matti suivaantui 0,37 eurosta. Ei siitä, että myyjä käytti kolmannelta osapuolelta saamaansa luottamuksellista tietoa väärin markkinoinnissa. 😀 En ehkä palkkaisi Mattia...

En kyllä itse taas ikinä palkkaisi lakimiestä, joka jenkkityyliin euronkuvat silmissä kiiluen nostaisi täysin aiheettomia oikeusjuttuja. Kuten vaikka siitä, että valtuutetulla jälleenmyyjällä on käytössään valtuuttaneen firman asiakastiedot. Niitä ei vuodeta salaa yhtään minnekään vaan kaikki on menee juuri kuten on sovittukin operaattorin ja jälleenmyyjän kesken. 

Eikö se olisi vaan niin paljon helpompaa lopettaa koko paikan tukeminen kuin käydä ostamassa 5€ piuha 20€ hinnalla ja sitten närkästyä helppoheikkien mainospuheista? 


Eihän kaikkia tietoja tarvi jakaa. Voi kysyä että miksi enhän ole muuta tekemässä kuin ostamassa tuotteen. Eihän siinä tarvitse jakaa tunnuksia vaan sanoa että vaihdampa kauppaa kun noin vaikeaksi menee. Itse olen kerrankin vaihtanut kodinkone liikettä myyjän omien kannanottojen kyseisestä tuoteesta mitä olen ostamassa. Yritti vain saada vaihdettua kalliimpaan tuotteeseen sama valmistaja eri merkillä ja 300€ kalliimpi. Gigantti ja Power ovat pahimpia jotka yrittää jujuttaa. 


Miksi te yleensäkään käytte enää noissa kaupoissa, jotka ovat olleet jo vuosien ajan koko ajan uutisissa huonon palvelun, turhan tuputtamisen ja muun huijaamisen vuoksi? Verkkokauppa ja muut on keksitty ja sieltä se sama tuote tulee täysin rauhassa kotisohvalta valittuna kuljetettuna kotiin ja usein jopa säästää vaikka rahti maksaisikin. Itsellä loppu Gigantin tukeminen siihen, kun kaikki tietokonejutut tuli Ruotsin keskusvarastolta postissa, vaikka kävit kivijalassa itse ostamassa. Hyvin osasin siihen asti sanoa EI jokaiselle muuta tyrkyttävälle. En tosin kauheasti myyjien kanssa juttele muutenkaan, kun olen tutkinut asiaa pitkään jo itsekseni ja usein tunnun tietävän myös paljon myyjää enemmän niin voi suoraan napata tuotteen ja marssia kassalle. 


Ei kaikkia voi ostaa verkkokaupasta sieltä on hyvin vaikea tutkia esimerkiksi pesukonetta. Pitää pystyä näkemään tiettyjä asioita mitkä vaikuttaa koneen ostoon. Toiseksi pitäähän kivijalkamyymälöitä olla esim kun ostat kengät miten tiedät oikean koon ellet käy katsomassa ja kokeilemassa. Tässä tulee yksi mielenkiintoinen kohta jos ostat kivijalkamyymälästä.

Vaikka puhelimen et voi palauttaa sitä mutta kun ostat verkkokaupasta sinulla on kaksi viikkoa perua kaupat. Mieluusti kyllä teen kauppoja kasvotusten koska se on aito tilanne. Höpötäppä chatti robotille ei tule mitään. Eilen oli taas hyvä esimerkki chatti robotista kun piti tiedustella todellisia asioita. Robotti pyöritteli kaikenlaisiavalmiita aikasempia kokemuksia. Tämä oli uusi tilanne kun aikani laitoin asiakaspalvelijalle niin vihdoin antoi mahdollisuuden. Huom mahdollisuuden sen että tuli että ota online yhteys asiakaspalvelijaa. No kokeilin senkin mutta eipä onnistunut aikani leikittyä lopetin touhun ei tarvi siihen puljuun asioida. 


Iltalehti 20.10.2024

Lakimies Matti, 73, lähti ostamaan Gigantista virtajohtoa, otti pian jalat alleen – ”Harkitsen rikosilmoitusta”

Matti, 73,  lähti pari viikkoa sitten ostamaan Gigantista uutta virtajohtoa läppäriin.

Matti kertoo, että myyjä ilmoitti hänen maksavan kohtuuttoman paljon liittymän virustorjunnasta eli 19,90 euroa kuukaudessa. Myyjä ilmoitti, että hän pystyisi järjestämään virustorjunnan todella halvalla tekemällä uuden sopimuksen.

– Koska en pystynyt hahmottamaan, oliko tuo todella pelkän virustorjunnan hinta, päätin poistua tilanteesta. Ilmoitin, että minulla on kiire ja poistuin. Myyjä käveli rinnallani ja huusi perääni, että ”19,90 on aivan hirvittävä kuukausihinta virustorjunnasta”.

Kotona Matti luki Elisan sopimusehdot. Kävi ilmi, että hän maksoi tosi asiassa kuukaudessa 19,57 euroa. Ja että tähän hintaan kuului virustorjunnan ohella puhelintuki, identiteettivarkausvakuutus, tietojen palautus, laitteen turvaaminen sekä identiteetin ja maksutoimintojen turvaaminen.

Matti koki, että myyjä yritti johtaa häntä tietoisesti harhaan väärillä tiedoilla ja painostuksella.
– Harkitsen asiassa rikosilmoitusta petoksen yrityksestä, Hilli sanoo

*************************************************************

Lakimies Matti suivaantui 0,37 eurosta. Ei siitä, että myyjä käytti kolmannelta osapuolelta saamaansa luottamuksellista tietoa väärin markkinoinnissa. 😀 En ehkä palkkaisi Mattia...

Itse käsitin tuon jutun, ettei kyse ollut siitä 0,37 senttiä vaan kyse oli siitä, että Matti ei voinut ( sanoi näin) ‘ – Koska en pystynyt hahmottamaan, oliko tuo todella pelkän virustorjunnan hinta, ‘) muistaa oliko se pelkkä virustorjunta noin kallis 19,90 ja oliko hänellä siinä muitakin palveluja yhdessä tuohon hintaa ja hän katsoi kotona, että siihen kuului paljon muutakin( puhelintuki…..)  joten asiakaspalvelija ei huomioinut kokonaishintaa vaan puhui pelkästä virustorjunnasta mikä tietenkin on halvempi kuin 19,90 kuukaudessa. 

 

Joten olisiko saanut palvelun mikä on halvempi mutta ei niin kattava ja häneltä lopetettu palvelu missä enemmän sisältöä mutta kalliimpi. Tai sisältääkö uusi palvelu mitä hänellä jo on ja halvemmalla. Mutta tosiaan ei tuo myyjänkään suoritus mikään paras ollut joten sekin sotkee asiaa.

 

Tuo itse juttu on todella huonosti kyllä kirjoitettu, sitä olisi pitänyt hiukan oikolukea ennen julkaisua koska myös tuollainen ( ja voi olla täysin oikea tulkinta, että suuttui siitä, että asiakaspalvelija sanoi liika suuren hinnan ( 0,37 senttiä) ja itsekin vähän mietin tekstiä ja nyt vielä enemmän kun laitoit tuon vaihtoehdon. No ei paras suoritus keneltäkään, asiakas, asiakaspalvelija ja kirjoituksen tekijä.


Itse käsitin tuon jutun, ettei kyse ollut siitä 0,37 senttiä vaan kyse oli siitä, että Matti ei voinut ( sanoi näin) ‘ – Koska en pystynyt hahmottamaan, oliko tuo todella pelkän virustorjunnan hinta, ‘) muistaa oliko se pelkkä virustorjunta noin kallis 19,90 ja oliko hänellä siinä muitakin palveluja yhdessä tuohon hintaa ja hän katsoi kotona, että siihen kuului paljon muutakin( puhelintuki…..)  joten asiakaspalvelija ei huomioinut kokonaishintaa vaan puhui pelkästä virustorjunnasta mikä tietenkin on halvempi kuin 19,90 kuukaudessa.

En tiedä miten tämä juttu meni, mutta jos myyjä näki koneelta että Matilla oli Elisan sopimus, niin olisiko tarjonnut jonkun muun yhtiön sopimusta tilalle. Elisalla on kolme tietoturvaa; 2, 6 ja 16 laitteelle. 16 laitteelle tietoturva on kattavin ja hinta 19,49 euroa/kk. Tähän hintaan saa edullisemman vaihtoehdon lisäksi mm. henkistä turvaa 😀

Kyseessä on klikkiotsikko, joten ei näistä ota selvää…

Itse pidän kuitenkin tärkeänä asioida liikkeissä, näin pidetään ne vähenevät työpaikat!


Vastaa