Skip to main content

Outoja tekstiviestejä laskulla

  • October 29, 2025
  • 8 kommenttia
  • 210 katselukertaa

Laskulla oli yli120kpl tekstiviestejä jotka lähetetty 2minuutin aika ulkomaille tarkemmin Iso-Britannian suuntanumerolle. Reklamoin Teliaa että näitä ei näy puhelimessa ja vaadin hyvitystä näiden osalta. Vastaukseksi sain:

Tarkistimme laskutustasi.
Laskuerittelyn tietojen perusteella liittymänumerot, joihin viestejä on lähetetty ja tekstiviestien lähetysajat viittaavat pelikäytöstä aiheutuneisiin viesteihin ulkomaille. Tietojemme mukaan pelin käyttäminen on voinut edellyttää käyttäjältä toimenpiteitä kuten jonkinlaisen esitäytetyn tekstiviestin lähettämistä ulkomaalaiseen numeroon. Tämä viesti on lopulta generoinut ko. viestien lähetyksen ulkomaille matkapuhelinlaitteelta automaattisesti.

Vastaavien tilanteiden ennaltaehkäisemiseksi liittymälle voi kytkeä halutessaan tekstiviestien lähetyksen eston. Huomioitavaa, että tämä esto estää kaikki tekstiviestit.
Hyvityksiin tässä tilanteessa ei nähdä perusteita
.

Eli minun pitää vastaisuuden varalle estää KAKKIEN tekstiviestin lähettäminen. Mielenkiintoiseksi tässä myös tekee sen että mitään toimenpiteitä en ole tietääkseni tehnyt tekstiviestin lähettämisestä.

Sanamuodot esim ...lähetysajat viittaavat... ja ...on voinut edellyttää  käyttäjältä... siihen että tietävätkö he todella mitään.

 Jatkanko vielä hyvityksen vaatimista?

8 kommenttia

Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • October 30, 2025

Hei ​@BlueLineBoss ja tervetuloa Yhteisöön 👋🏼 Mukavaa että löysit tiesi tänne ja toivottavasti viihdyt kanssamme jatkossakin. 

Sielläpä on ollut harmillinen tilanne. Nämä pelipalveluihin liittyvät viestit aiheuttavat varmasti harmaita hiuksia monelle. Muistatko millaisesta pelistä tässä on voinut olla kyse? Voi hyvin olla että viestejä itsessään ei puhelimessa näykään, jos aloitusviesti on lähetetty esimerkiksi pelisivuston tai ladatun sovelluksen kautta eikä suoraa puhelimen viestipalvelussa. 

Reklamaatioita käsittelevillä on paljon kokemusta tämäntyyppisistä tapahtumista, ja heillä on suhteellisen hyvä näkemys siitä kuinka tilanteet ovat saattaneet näissä tilanteissa mennä. Toki  sata prosenttista varmuutta ei tietenkään ole, ja siitä syystä nuo sanamuodotkin on valittu. Lisäksi lyhyen ajan sisään lähetetyt viestit viittaavat aina siihen että jokin puhelimen sovellus raksuttaa taustalla ja lähettää viestejä automaattisesti. 

Mitä tulee tuohon tekstiviestiestoon, niin jos tuntuu että viestejä lähtee ulkomaille edelleen, voisi tekstiviestit estää hetkeksi kokonaan ja käydä puhelin perinpohjin läpi onko siellä esimerkiksi jokin sovellus joka viestejä aiheuttaa. 

Sinulla on toki oikeus reklamoida päätöksestä uudemman kerran. Siihen en kuitenkaan ota kantaa muuttuuko tilanne. Entä oletko muuten ottanut selvää minkä pelipalvelun numeroista on kyse? Itse olen aikoinani reklamoinut suoraa pelifirman asiakaspalveluun tarpeettomista veloituksista. Laihoin tuloksin toki, mutta kannattaa käyttää ehkä sekin kortti vielä. 


 


  • Morsettaja
  • November 2, 2025

Miten peli voi lähettää tekstiviestejä niin että siitä ei jää merkintää puhelimeen ? 


Katjane
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • November 3, 2025

Miten peli voi lähettää tekstiviestejä niin että siitä ei jää merkintää puhelimeen ? 

Varsinaista peliä en osaa esimerkiksi antaa, mutta tämä voi tapahtua esimerkiksi silloin kun pelisovellus käyttää viestimiseen ko. pelisovellusta, tai pelisivustoa. Tällöin viesti ei näy käyttäjälle normaalisti, vaikka se on teknisesti lähtenyt puhelimesta. On myös olemassa ns. hiljaisia viestejä, joita käytetään esimerkiksi maksujen vahvistamiseen, eikä niitä näytetä käyttäjälle lainkaan. Tämän vuoksi on tärkeää käydä puhelin huolellisesti läpi ja tarkistaa erityisesti sovellukset, joille on annettu laajat käyttöoikeudet, tai jotka on ladattu muualta kuin virallisista sovelluskaupoista.

Oliko ​@BlueLineBoss nämä veloitukset laskulla merkittynä “Palvelutilaukset” -rivillä? Palvelu-/puheluerittelyssä mobiilimaksutapahtumat esitetään Palvelutilaukset Sisältöpalvelut -otsikon alla. Jos erittelyssä näkyy numero, josta veloitukset on tulleet, voit palveluntarjoajaa etsiä numpacin sivuilta. Palveluntarjoaja voi myöntää hyvityksen palveluviestien laskutukseen. Tällöin palveluntarjoaja tekee hyvityksen ilmoittamalla hyvityksestä meille, ja hyvitys kirjautuu aina automaattisesti tulevaan laskutukseesi.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • November 3, 2025

Näkyvät laskulla kohdassa TEKSTIVIESTIT ULKOMAISEN OPERAATTORIN LIITTYMIIN Pohjolan ja Baltian liittymiin. 


Katjane
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • November 3, 2025

Näkyvät laskulla kohdassa TEKSTIVIESTIT ULKOMAISEN OPERAATTORIN LIITTYMIIN Pohjolan ja Baltian liittymiin. 

Jos sinulla on puheluerittely tilattuna, näet lähetetyistä viesteistä erittelyosiosta tarkempia tietoja. Tarvittaessa saat kertaluontoisen erittelyn tilattua myös jälkikäteen Minun Teliasta enintään 4 kk vanhoista laskuista. Puheluerittelystä näet puheluiden lisäksi myös milloin ja mihin numeroon on teksti- tai multimediaviesteistä veloituksia. Numerosta näkyy alkuosa ja kolme viimeistä numeroa on peitettynä, mutta näistä tiedoista voi olla kuitenkin hyötyä vaikka ovatkin suuntaa-antavia. Kun matkapuhelinliittymäsi laskutetaan e-laskulla tai Minun Teliaan toimitettavalla laskulla, voit tilata laskusta jatkuvan puheluerittelyn ilman lisäkustannuksia.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • November 3, 2025

Ovatko olleet normaalin ulkomaan tekstiviestin hintaisia? Tuollaisia huijauksiahan on vaikka kuinka, että kun asennat hyödylliseksi sovellukseksi naamioituneen haittaohjelman niin se alkaa lähettelemään viestejä rikollisten muissa maissa omistamiin lisämaksullisiin palvelunumeroihin. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • November 11, 2025

@elo420  Ihan normaali hintaisia olivat tekstiviestit .

@Katjane Puhelinerittelyssä näkyy tekstiviestit Iso-Britannian suuntanumerolle. kts ensimmäinen viestini​

 

Tässä suoralainaus viestistä kuluttajaneuvonnasta, kun otin asiassa heihin yhteyttä. ​@Merja_J 

 

“Mobiilisisältöpalveluntarjoajan tulisi toimittaa asiakkaalle tilauksen sopimusehdot ja tiedot peruuttamisoikeudesta. Palveluntarjoajan pitäisi pystyä todistamaan, että kyseinen asiakas on tehnyt tilauksen. Jos esim. tästä puhelinliittymästä olisi lähetetty ok-viesti sopimuksen hyväksymiseksi (esim. pelin kautta tapahtuvat ostot), voisi tilauksen katsoa syntyneen. Hämmentävää asiassa on se, että viestit ovat lähteneet eri numeroihin toisin kuin yleensä mobiilisisältöjä koskevissa viesteissä.

Varsinaisen palveluntarjoajan lisäksi vaatimuksen perusteettomien maksujen poistamisesta voi kohdistaa myös puhelinoperaattorille, jonka kautta maksu kulkee. Myös operaattorilta voi edellyttää, että jokin todiste sopimuksen syntymisestä löytyy. Voisit pyytää Telialta vielä selvitystä, löytyykö sieltä näyttöä sopimuksen hyväksymisestä”


Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • November 11, 2025

​Tässä suoralainaus viestistä kuluttajaneuvonnasta, kun otin asiassa heihin yhteyttä. ​@Merja_J 

 

“Mobiilisisältöpalveluntarjoajan tulisi toimittaa asiakkaalle tilauksen sopimusehdot ja tiedot peruuttamisoikeudesta. Palveluntarjoajan pitäisi pystyä todistamaan, että kyseinen asiakas on tehnyt tilauksen. Jos esim. tästä puhelinliittymästä olisi lähetetty ok-viesti sopimuksen hyväksymiseksi (esim. pelin kautta tapahtuvat ostot), voisi tilauksen katsoa syntyneen. Hämmentävää asiassa on se, että viestit ovat lähteneet eri numeroihin toisin kuin yleensä mobiilisisältöjä koskevissa viesteissä.

Varsinaisen palveluntarjoajan lisäksi vaatimuksen perusteettomien maksujen poistamisesta voi kohdistaa myös puhelinoperaattorille, jonka kautta maksu kulkee. Myös operaattorilta voi edellyttää, että jokin todiste sopimuksen syntymisestä löytyy. Voisit pyytää Telialta vielä selvitystä, löytyykö sieltä näyttöä sopimuksen hyväksymisestä”


Itse suosittelen että reklamoit meille vielä uudemman kerran ja liität siihen mukaan tuon kuluttajaneuvonnasta saamasi vastauksen. Voit käyttää reklamaatioon sivultamme löytyvää yhteydenottolomaketta. Kannattaa kuitenkin kirjautua sivuillemme ennen lomakkeen lähetystä, näin asiakaspalvelullamme ja reklamaatioita käsittelevillä on mahdollisuus tarkistella näitä selvityksessä tarvittavia tietoja.