@Normanni kirjoitti:
"Vain hätäpuhelut sallittu"
Puhelimessa kuitenkin signaali on jatkuvasti lähes täysillä tolpilla.
Tässä tilanteessa täydet tolpat tarkoittavat, että joko Dna:n tai Elisan verkko kuuluu täysillä - Sonerasta ei välttämättä ole tietoakaan.
Kun puhelimen sammuttaminen ei auta, kannattaa yrittää tehdä verkonvalinta käsin. Huomioi, että Pohjois-Suomessa liittymäsi voi käyttää Soneran verkon sijaan Yhteisverkkoa. Sim-kortti yrittää naamioida tämän Soneraksi, mutta naamiointi ei aina onnistu kaikissa verkkotekniikoissa. Mikäli puhelin tarjoaa verkkoa 244 36 tai FI 36, valitse se.
Keski-, länsi-, lounais- ja etelä-Suomessa Soneran liittymät käyttävät Soneran verkkoa, jonka tunnus on 244 91.
Joskus puhelimen käyttäminen väärässä verkossa auttaa nollaamaan tilanteen. Tee verkon käsinvalinta ja valitse joko Dna:n tai Elisan verkko. Tämä tietysti epäonnistuu, mutta yritä sen jälkeen uudelleen Soneraan tai Yhteisverkkoon.
Vikailmoituksen voi jättää myös Omilla Sivuilla. Klikkaa alareunasta Matkapuhelimen häiriöilmoitus ja täytä lomakkeet.
Hei Normanni ja tervetuloa Klaaniin!
Oletko jo kokeillut vaihtaa puhelimen asetuksista operaattoriksi Sonera ja otitko verkkoyhteys roaming tilassa pois?
Onnistuisiko sitten puhelut?
Asia selvä,
Kokeilen näillä neuvoilla eteenpäin ja katson miten käy! Kiitokset neuvoista! :smileyhappy:
@Normanni kirjoitti:
Asia selvä,
Kokeilen näillä neuvoilla eteenpäin ja katson miten käy! Kiitokset neuvoista! :smileyhappy:
Eipä nuo kyseiset metodit näyttäneet tuottavan tulosta. Samoilla ongelmilla edelleen jatketaan. :smileysad: Kummassakohan tässä nyt sitten on vika, sim-kortissa vaiko puhelimessa? Voisiko tehdasasetusten palauttaminen tuottaa tulosta...
@Normanni kirjoitti:
@Normanni kirjoitti:
Asia selvä,
Kokeilen näillä neuvoilla eteenpäin ja katson miten käy! Kiitokset neuvoista! :smileyhappy:
Eipä nuo kyseiset metodit näyttäneet tuottavan tulosta. Samoilla ongelmilla edelleen jatketaan. :smileysad: Kummassakohan tässä nyt sitten on vika, sim-kortissa vaiko puhelimessa? Voisiko tehdasasetusten palauttaminen tuottaa tulosta...
Hei @Normanni ! Voisitko kokeilla puhelimessasi toista sim-korttia? Puhelimen tehdasasetusten palauttaminen nollaa puhelimen täysin.
Voisit tietenkin tilata uuden sim -kortin tai käydä jossain Sonera pisteessä, jossa voitaisiin vaihtaa kortti heti tai testata yleensäkin sen toimivuus. Joskus sim -kortti saattaa lakata toimimasta. https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/SIM-kortin-vaihto?id=1182
Tässä vielä Soneran ohjeita matkapuhelimen vikatilanteissa : https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Matkapuhelinliittyman-ongelmatilanteet?id=1196
Hei @Normanni ! Voisitko kokeilla puhelimessasi toista sim-korttia? Puhelimen tehdasasetusten palauttaminen nollaa puhelimen täysin.
Voisit tietenkin tilata uuden sim -kortin tai käydä jossain Sonera pisteessä, jossa voitaisiin vaihtaa kortti heti tai testata yleensäkin sen toimivuus. Joskus sim -kortti saattaa lakata toimimasta. https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/SIM-kortin-vaihto?id=1182
Tässä vielä Soneran ohjeita matkapuhelimen vikatilanteissa : https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Matkapuhelinliittyman-ongelmatilanteet?id=1196
Tuo SIM-kortin vaihtaminen tuli itselläkin mieleen :smileyhappy: Tarviipa marssia Soneran liikkeeseen tulevana maanantaina kun vaput on vietetty!
Enpä päässytkään käymään liikkeessä maanantaina, mutta tilasin uuden SIM-kortin ihan kotiosoitteeseen joka tapauksessa ja onnekseni se saapuikin nopeasti jo tänään. Epäonnekseni kuitenkin totean, että edes SIM-kortin vaihtaminen ei ratkaissut ongelmaani. :smileysad:
Taitaa viimeiseksi vaihtoehdoksi tosiaan jäädä se liikkeessä käynti ja laittaa joko puhelin huoltoon tai sitten jotain on vialla Soneran päässä liittymän kanssa. Voi voi.. :smileyindifferent:
Puhelimesta kannattaa nollata verkkoasetukset. Esim. iPhonessa on Asetukset / Yleiset / Nollaa ja nollaa verkkoasetukset. Toimenpide ei nollaa puhelimesta yhteystietoja, kuvia tms. vain verkkoasetukset.
Oletko kokeillut jo sen toimenpiteen?
@PiaJo kirjoitti:
Puhelimesta kannattaa nollata verkkoasetukset. Esim. iPhonessa on Asetukset / Yleiset / Nollaa ja nollaa verkkoasetukset. Toimenpide ei nollaa puhelimesta yhteystietoja, kuvia tms. vain verkkoasetukset.
Oletko kokeillut jo sen toimenpiteen?
Kokeilin kyseistä toimenpidettä juuri, mutta valitettavasti ilman tulosta. Ainoastaan WLAN ja Bluetooth toimivat, jotka ovat siis toimineet koko tämän ongelman ajan myös. Jokin tuossa mobiilidatassa ja puhelinverkossa kuitenkin takkuilee.. :smileysurprised:
Mobiilidata on aktiivinen ja tosiaan operaattori on manuaalisesti haettavissa? Kokeile muuttaa automaattiseksi operaattorihaku.
Ja aktiivisena valittuna mobiilidata?
@PiaJo kirjoitti:
Mobiilidata on aktiivinen ja tosiaan operaattori on manuaalisesti haettavissa? Kokeile muuttaa automaattiseksi operaattorihaku.
Ja aktiivisena valittuna mobiilidata?
Kyllä, mobiilidata on aktiivinen. Operaattorikin näkyi listalta, kun manuaalisesti yritin hakea. Nyt on automaattisesti haettuna, rekisteröinnin verkkoon puhelin ilmoitti onnistuneen ja näytön yläkulmassakin näkyy nyt 3G tai H+ vaihtelevasti. Liittymänä tällä hetkellä lukee "Sonera". Kuitenkaan yhteyttä en mihinkään saa puhelimella ja puhelinsoitot esim. vieressä olevaan toiseen luuriin ei onnistu, eikä toisinkaan päin. Itse soittaessani puhelin on tyhjää vain, ei tuuttailun tuuttailuja ja minulle soitettaessa menee suoraan vastaajaan. Mitään "esto tiloja" myöskään ei ole päällä. :smileyhappy:
Pystytkö nyt kokeilemaan toista puhelinta? Todennäköisesti jos liittymä toistaa saman tilanteen toisessakin puhelimessa, niin sinun pitäisi kontaktoida meidän tekninen puoli tämän asian tiimoilta. Saataisiin sinulle liittymä toimimaan ja normaalisti toimintakuntoon.
@PiaJo kirjoitti:
Pystytkö nyt kokeilemaan toista puhelinta? Todennäköisesti jos liittymä toistaa saman tilanteen toisessakin puhelimessa, niin sinun pitäisi kontaktoida meidän tekninen puoli tämän asian tiimoilta. Saataisiin sinulle liittymä toimimaan ja normaalisti toimintakuntoon.
Kiitos Soneralle, että lähettivät uuden SIM-kortin mukana liudan näitä eri kokoisia kortin adaptereita. Sain pienoisen nano korttini toiseen puhelimeen, johon vain normaalin kokoiset SIMit mahtuvat! :smileyvery-happy: Joka tapauksessa sain siis selvitettyä seuraavaa lähiomaisen luurilla:
Eli SIM-kortti nähtävästi siis pelittää täysin hyvin. Kortissa ei ole vikaa. Kaikki 3G/4G mobiilidatat räpsähti käyttöön komeasti ja tällä kertaa pääsi netissäkin selaamaan ongelmitta. Puhelutkin onnistui toisiin puhelimiin, joten vian on nyt siis oltava tässä omassa luurissani?
Mitenköhän se tuollalailla on varoittamatta mennyt, kun Norjassa vielä toimi ja mannerten välillä en puhelintakaan mihinkään vahingoittanut saati pudottanut jokeen. :smileyfrustrated: Mieleen tulee tietysti jotain ylilämpenemiseen liittyvää, joita näissä puhelimissa on todettu aikasemminkin...
Mutta Soneran liikkeeseenkö puhelinta lähtisin seuraavaksi korjauttaan, vai kuinka? Puhelin siis on ostettu n. vuosi sitten Soneralta myös.
Yhdellä tutulla hajosi Samsung S6 -puhelimesta antennikaapelit ja jotain muuta radioihin liittyvää. Oireena oli juuri se, ettei puhelin mennyt 4G-verkkoon tai jos meni, ei pysynyt siellä ja data ei siirtynyt. 3G toimi jotenkin, mutta ei siinäkään toiminta kehuttavaa. Tämä tapahtui aivan ylläen. Takuussa huollattivat (Mobylife).
Noi pitäisi suojata itseään ylikuumentumiselta mm. rajoittamalla tehoja jos lämpötila kasvaa...
Puhelinvalmistajasta riippuen tarjoavat PC:lle/Macille ns. tukiohjelmistoja, joilla voi palauttaa puhelimen ohjelmiston kokonaan. Eli siis kaikki asennetaan uudelleen, eli jos jokin on mennyt vikaan eikä tuo tehdasasetusten palautus sitä oikaise, saattaa tuo ohjelmiston uudelleenasennus auttaa.
Ei kai muuta keinoa enää ole, kuin huoltoon toimittaminen. Sonera-kauppojen kautta tämä onnistuu, mutta monet puhelinvalmistajat kyllä tarjoavat valtuutettujen huoltoliikkeiden tietoja internet-sivuillaan. Eli katso vaikka puhelimesi valmistajan kotisivulta, mikä firma on valtuutettu huolto ja tarvittaessa kysy valmistajalta, onko esim. postitus mahdollista. Erityisesti jos on pitkä matka huoltoon/kauppaan, niin hieman kurjaa reissata sinne jos ei muuta asiaa.
@Purnipsi kirjoitti:
Yhdellä tutulla hajosi Samsung S6 -puhelimesta antennikaapelit ja jotain muuta radioihin liittyvää. Oireena oli juuri se, ettei puhelin mennyt 4G-verkkoon tai jos meni, ei pysynyt siellä ja data ei siirtynyt. 3G toimi jotenkin, mutta ei siinäkään toiminta kehuttavaa. Tämä tapahtui aivan ylläen. Takuussa huollattivat (Mobylife).
Noi pitäisi suojata itseään ylikuumentumiselta mm. rajoittamalla tehoja jos lämpötila kasvaa...
Puhelinvalmistajasta riippuen tarjoavat PC:lle/Macille ns. tukiohjelmistoja, joilla voi palauttaa puhelimen ohjelmiston kokonaan. Eli siis kaikki asennetaan uudelleen, eli jos jokin on mennyt vikaan eikä tuo tehdasasetusten palautus sitä oikaise, saattaa tuo ohjelmiston uudelleenasennus auttaa.
Ei kai muuta keinoa enää ole, kuin huoltoon toimittaminen. Sonera-kauppojen kautta tämä onnistuu, mutta monet puhelinvalmistajat kyllä tarjoavat valtuutettujen huoltoliikkeiden tietoja internet-sivuillaan. Eli katso vaikka puhelimesi valmistajan kotisivulta, mikä firma on valtuutettu huolto ja tarvittaessa kysy valmistajalta, onko esim. postitus mahdollista. Erityisesti jos on pitkä matka huoltoon/kauppaan, niin hieman kurjaa reissata sinne jos ei muuta asiaa.
Oireet kuvastavat hyvinkin paljon oman puhelimeni tilannetta tällä hetkellä. Kiitos näistä neuvoista, puhelin huoltoon siis! :smileyhappy:
Hip hei! Laite tuli huollosta ja näyttäisi pelittävän jälleen tuttuun tapaan. Ilmeisesti vika vaati tuon piirikortin vaihtamisen huollon puolella, joten tämä keskusteli voidaan viimeinkin merkitä ratkaistuksi. :smileyvery-happy: