Priorisoitu data poistuu

  • 29 November 2017
  • 30 kommenttia
  • 58 katselukertaa


Näytä ensimmäinen kirjoitus

30 kommenttia


Liittymän saatavuus tarkistetaan eritavoin kuin tuon perinteisen mobiililaajakaistaliittymän. Saatavuuskysely mobiilitekniikan Yhteys kotiin osalta mm. jättää ulos sellaiset kohteet, joissa tarpeeksi luotettavaa yhteyttä ei voida taata. Tämmöstä ei normaalissa mobiililaaajakaistayhteydessä tehdä. Meillä on myös kattavasti käytössä asiakasdataa, jonka perusteella pystymme nopeammin reagoimaan verkon kapasitettitarpeisiin kohteissa, joissa Yhteys mobiili-käyttäjiä on paljon.
Vähän tuon kuvankaappauksesi perusteella veikkaisin, että ei ihan selvää ole asiakaspalvelijalle asia. :)
Tästä voisi kertaustuntia pitää ja pistänkin palautetta eteenpäin aiheen tiimoilta. 

Missään nimessä en koe, että turhasta maksat. Tuolla paketin hinnalla kuitenkin olet saanut reippaan parinsadan euron arvoisen laitteen, 5 sähköpostiosoitetta sekä Yhteyspiste-palvelun. 

 

Oulussakin tätä myydään prioriteetti datalla. Vaihdoin pitkästä aikaa netin telialle kun hyvän tarjouksen sain. Mutta kun ei tällä tee iltaisin mitään. Ensimäisellä viikolla tein kaikki testit päivällä ja ihan ok tuosta antoi (30-40megaa). Nyt iltaisin kyykkää 0.1-1megaan. mikään ei toimi. Ei youtube ei tv (ip-tv käytössä) ei pelaaminen..

Telian pisteellä tarjottiin tätä nettikotiin tai mikä nyt sitten olikaan, mutta jotenkin pisteli takaraivossa, että saakohan nykyään enää kaistaa "varastaa" muilta käyttäjiltä, kun myyjä väitti liittymän/modeemin olevan optimoitu just minun osoitteeseen ja varaavan siitä vähintään 10megan kaistan. Ei taida pitää paikkansa.. ja hinta nousee kympillä samalla lukitaan kahdeksi vuodeksi liittymään kiinni..

 

tuo perustelu: saat 5 sähköpostiosoitetta! Wow! Eikait kukaan ole 90 luvun jälkeen maksanut jonkun toisen domainilla olevasta sähköpostilaatikosta?

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +8

Kiistaton fakta on, ettei priorisoitu data ole tällä hetkellä lain mukaan sallittua. Palveluntarjoaja tehnee tässä 'Yhteys kotiin'-laskutustyypissä saatavuus tarkastelun, jossa voivat todeta, onko vähintään 10 Mbitin sekuntinopeudella tapahtuva latausnopeus edes teoreettisesti mahdollinen.

 

Totta lienee myös se, että myydessään 'Yhteys kotiin' matkaviestinverkossa toimivan yhteyden palveluntarjoaja tallentaa osoitetiedon järjestelmäänsä. Saattaa jopa laittaa täpän johonkin ruutuun: --> tästä tulee kiinteä kuormituspiste. Samaan tapaan yhteystieto on tallennettu myös perinteisen mobiililiittymän haltijalta ja operaattori  seuraa tilastomaisesti kuormitusta näiden kaikkien liittymien osalta. Normaalikäyttäjän osalta kuormitus seurannee rataa: koti-liikenneväline-työpaikka/koulu-liikenneväline-kauppa-liikenneväline-koti. Tällainen pyhä kehä kiertää vuoden jokaisena viikkona eri puolella matkaviestinverkon toimialuetta. Erityiskohteita ovat sitten esimerkiksi yleisötapahtumat ja mökkipaikkakunnat, joissa kuormitus on hyvin epätasaisesti jakautunutta vuoden kierrossa.

 

Palveluntarjoaja kykenee reaaliaikaisesti seuraamaan verkkojensa kuormitusta ja samalla näkee, jos esimerkiksi kesäisillä mökkipaikkakunnilla saavutetaan kuormituspiikkejä, joita ei talvella koskaan tulisi. Reagointi verkkokapasiteettiä lisäämällä ei tapahdu silmiä räpäyttämällä.

 

Faktaa on myös se, että ihan sitä samaa mobiililaajakaistakapasiteettiä jakavat sekä tavallinen matkaviestimen käyttäjä että 'Yhteys kotiin'-laskutustyypin käyttäjä. Jos televerkko on paikallisesti kuormitettuna aina iltaisin ei välttämättä päästä edes toimitusehtojen mukaiseen alarajaan keskimääräisesti tietyllä aikajaksolla tarkasteltuna.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@JamppaVaanTaas Jos jossain meidän pisteessä myydään sanalla "priorisoitu data" niin ehdottomasti kättä pystyyn ja meille tietoa mistä liikkeestä on kyse. Optimoitu data sen sijaan on eri asia. Kuten @Leonita tuossa hyvin kirjoittikin niin optimoidussa liittymässä saatavuuskysely tehdään siten että voidaan varmistaa onko osoitteeseen saatavissa vähintään 10Mbit/s nopeus. Jos olet tuollaisen liittymän hankkinut eikä se toimi kuten kuuluuniin ehdottomasti yhteyttä telia.fi -sivujen kautta niin tutkitaan mistä homma kiikastaa.

Vastaa