Nopea vastaus alkuun VoLTE = Voice over LTE. Eli ääni LTE verkon kautta. LTE verkoilla tarkoitetaan lähinnä 4G verkkoa ja jatkossa 4G:n lisäksi 5G verkkoja.
Hieman taustaa. Nykyään puhelinverkoissa on sekä piirikytkentäisiä että pakettikytkentäisiä yhteyksiä. Alkujaan lankaverkossaa oli vain ns. piirikytkentäisiä yhteyksiä. Tekniikan kehittyessä myös NMT ja GSM verkot tekivät puhelunsa kyseisellä tekniikalla. GSM jatkoverkossa GPRS ja EDGE toivat pakettiyhteydet käyttöön. Pitkän vastaajan vuoksi ne sopivat ainoastaan hitaaseen datansiirtämiseen, lähinnä eirttäin kevyeeseen surffaamsiseen ja sähköpostien lukemiseen. Huomioitavaa tähän on se että datapuhelut olivat piirikytkentäisiä, mutta nopeus ei ollut kaksinen. Jatkossa tuli sitten 3G (UMTS) verkot. Tässäkin oli vielä käytössä puheluissa piirikytkentä ja datassa lähinnä pakettiyhteydet. Uuden 4G verkon myötä taisi piirikytkentäiset yhteydet kadota ja jäljelle jäi ainoastaan pakettiyhteydet. Jotta puheluita voitaisiin edelleen soitaa pakettiverkoissa tuli mukaan lyhenteet VoLTE ja VoWIFI. Siis Voice over LTE ja Voice over Wi-FI. Whatsupit, Skypet jne jätetään sitten toiseen tarinaan.
Koska vielä 4G:n ja 5G:n kuuluvuus ei välttämättä ole yhtä kattava kuin 2G:n ja 3G:n on mahdollsita että puhelin on ajoittain eri verkoissa eri paikoissa. Jopa samassa paikassa voi puhelin vaihdella verkon ruuhkaisuuden ja sääosotuhteiden vuoksi. Tällöin puhelut voivat mennä eri tekniikoilla ja tästä voi tulla eteen se että eri puheluissa äänen voimakkuus vaihtelee. Uskoisin että verkkopuolella operaattori pyrkii siihen että tasoja korjataan. Myös mahdollinen 3G:n verkon HD Voicen tulo voi vaikuttaa siihen miten soittajat kuulevat toisensa. Pidän myös sitä todennäköisempänä että soiton toisen osapuolen puhelin tai puhelimen käyttötapa vaikuttaa enemmän koettuun äänenvoimakkuuteen kuin puhelun teknisestä ratkaisuista johtuva voimakkuus voisi tulla. Puhelinhan muistaa helposti sen mihin edellisen puhelun aikana äänenvoimakkuus on jätetty. Olen myös huomannut itselläni toisen merkkisessä puhelimesssa että puheluiden välissä tehty mediankäyttöön liittyvän äänenvoimakkuuden säätö jostain syystä nykyään vaikuttaa puhelun että soittoäänen voimakkuuteen.
Joten aluksi ennen seuraavaa huoltokeikkaa selvitykseen puheluiden välissä tapahtuvat puhelimen käyttö ja siihen liittyvä äänenvoimakkuuden säädöt. Sitten toisen osapuolen puhelimenkäyttötavat, jos puhelunääni seilaa liikaa. Pahimmillaan ongelma voi olla jopa Androidin tämän hetkinen ominaisuus.
Nämä puhelimet ovat samassa verkossa samalla puhelinnumerolla, multisim, molemmissa siis Telian 4G 150M puhelinliittymä, on myös testattu niin, että puhelimia on käytetty/testattu samoissa paikoissakin soitettaessa, tai soiton tullessa, ja eri soittajien kanssa, ja siis vain tuo S20 5G temppuilee. Testejä tehty myös puhelun aikana toisen osapuolen puhelimen käyttötavoista, eikä vika voi johtua siitäkään. Tekisi mieli palauttaa ko. puhelin ja ottaa joku muu kuin Samsung tilalle.
Ellet kuuntele mitään äänisovelluksilla tai peleillä joilla säädät äänenvoimakkuuta puheluiden välissä jää vaihtoehdot aika vähiin. Käsittääkseni puhelimessa ei pitäisi olla puheluiden automaattista äänenvoimakkuuden säätöä pois lukien taskussa olevan soittoäänen voimistaminen. Toivottavasti tässä oleva bugi ei sotke itse puheluiden äänenvoimakkuutta. Varmistus vielä ettei laitteessa ole taustalla muita sovelluksia säätämässä äänenvoimakkuuta.
Toivottavasti tästä on jo suljettu pois mahdollisuudet joissa äänenvoimakkuus muuttuisi puhelimeen kohdistuvan sivusta tulevan kosketuksen osalta. Sekä se ettei kuulokkeiden, johdollinen tai johdoton, lähetä voimakkuuteen muutoskäskyjä. Eli onko puhelin kytkettynä johdolla kuulokkeisiin tai bluetoothilla headsettiin tai muuhun äänentoistojärjestelmään? Sekä että mahdollisen johdollisen headsetin osalta laitetta käytetään Androidille tarkoitetulla headsetillä eikä Applen tai aiempien Nokialaisten vastaavalla, eli S40 tai S60 sarjalle tarkoitetulla.