Puhelinliittymälle asetettavat käyttörajat ihmetyttää

  • 30 September 2021
  • 2 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Hei!

Bongasin muutamia uutisia Android-viruksista, jotka yrittävät lähetellä viestejä maksullisiin palvelunumeroihin. Koska oma puhelinlaskuni ei käytännössä koskaan ylitä 50€, haluaisin turvallisuuden vuoksi asettaa omaksi liittymän käyttörajakseni 100€/kk. Kuitenkin Minun Telia -palvelussa alin käyttöraja, minkä liittymälleni voin asettaa, on 500€ ja suurin 1500€. Miksi näin?

 

500€ on melko iso yllätys, jos jokin haittaohjelma sattuu palvelunumeroita hyödyntämään. Toinen vaihtoehto näyttäisi olevan palvelunumeroiden kieltäminen liittymästä kokonaan, mitä en halua tehdä, sillä ajoittain käytän niitä.

 

Onko näin korkealle käyttörajan minimille jokin erityinen peruste?

 

Edit HannaSu: muokattu hieman otsikkoa.


2 kommenttia


@ttkm4  kirjoitti:

Hei!

Bongasin muutamia uutisia Android-viruksista, jotka yrittävät lähetellä viestejä maksullisiin palvelunumeroihin. Koska oma puhelinlaskuni ei käytännössä koskaan ylitä 50€, haluaisin turvallisuuden vuoksi asettaa omaksi liittymän käyttörajakseni 100€/kk. Kuitenkin Minun Telia -palvelussa alin käyttöraja, minkä liittymälleni voin asettaa, on 500€ ja suurin 1500€. Miksi näin?

 

500€ on melko iso yllätys, jos jokin haittaohjelma sattuu palvelunumeroita hyödyntämään. Toinen vaihtoehto näyttäisi olevan palvelunumeroiden kieltäminen liittymästä kokonaan, mitä en halua tehdä, sillä ajoittain käytän niitä.

 

Onko näin korkealle käyttörajan minimille jokin erityinen peruste?

 

Edit HannaSu: muokattu hieman otsikkoa.


Moikka @ttkm4 ja tervetuloa tänne Telia Yhteisöön! Mukavaa, että löysit tänne. 😁> Täältä usein löytää vastauksia asiakkaita eniten puhuttaviin kysymyksiin ja pääsee lukemaan esimerkiksi laite-esittelyjä sekä muita artikkeleja.

 

Matkapuhelinliittymille asetattavan Käyttöraja-palvelun seurantarajat ovat joko 500 €, 1000 € tai 1500 €. Jos liittymän käyttöraja saavuttaa 80 % asetetusta euromäärästä, lähetee liittymän käyttäjälle tästä ilmoituksena tekstiviesti. Nämä seurantarajat ovat lakisääteisesti tarjottavat käyttörajat. On ihan totta, että tuo 500 € raja on melko korkea raja ottaen huomioon, että kyseessä on matkapuhelinlasku. Liittymälle on mahdollista laittaa saldosopimus, jonka avulla voit hillitä puhelimen käytöstä tulevia kustannuksia.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +12

@HannaSu  kirjoitti:

@ttkm4  kirjoitti:

Hei!

Bongasin muutamia uutisia Android-viruksista, jotka yrittävät lähetellä viestejä maksullisiin palvelunumeroihin. Koska oma puhelinlaskuni ei käytännössä koskaan ylitä 50€, haluaisin turvallisuuden vuoksi asettaa omaksi liittymän käyttörajakseni 100€/kk. Kuitenkin Minun Telia -palvelussa alin käyttöraja, minkä liittymälleni voin asettaa, on 500€ ja suurin 1500€. Miksi näin?

 

500€ on melko iso yllätys, jos jokin haittaohjelma sattuu palvelunumeroita hyödyntämään. Toinen vaihtoehto näyttäisi olevan palvelunumeroiden kieltäminen liittymästä kokonaan, mitä en halua tehdä, sillä ajoittain käytän niitä.

 

Onko näin korkealle käyttörajan minimille jokin erityinen peruste?

 

Edit HannaSu: muokattu hieman otsikkoa.


Moikka @ttkm4 ja tervetuloa tänne Telia Yhteisöön! Mukavaa, että löysit tänne. 😁> Täältä usein löytää vastauksia asiakkaita eniten puhuttaviin kysymyksiin ja pääsee lukemaan esimerkiksi laite-esittelyjä sekä muita artikkeleja.

 

Matkapuhelinliittymille asetattavan Käyttöraja-palvelun seurantarajat ovat joko 500 €, 1000 € tai 1500 €. Jos liittymän käyttöraja saavuttaa 80 % asetetusta euromäärästä, lähetee liittymän käyttäjälle tästä ilmoituksena tekstiviesti. Nämä seurantarajat ovat lakisääteisesti tarjottavat käyttörajat. On ihan totta, että tuo 500 € raja on melko korkea raja ottaen huomioon, että kyseessä on matkapuhelinlasku. Liittymälle on mahdollista laittaa saldosopimus, jonka avulla voit hillitä puhelimen käytöstä tulevia kustannuksia.


Lisäsin tähän vielä toiseksi vinkiksi maksuttoman vaihtoehdon Saldovahdin! 🙂> Tässä palvelussa voit itse määrittää summan 10 eurosta ylöspäin euron portaissa, ja rajan ylittymisestä tulee automaattisesti ilmoitus tekstiviestillä. Raja on laskutuskausikohtainen ja saat enintään yhden ilmoitusviestin laskutuskauden aikana. Jos asetat Saldovahdin summaksi 100-1000 euroa, voit muokata rajaa 10 eurolla kumpaankin suuntaan. Palvelu ei rajoita liittymän käyttöä millään tavoin, mutta auttaa mainiosti saldon seurantaa.

 

Vastaa